14.9. 2013 Jiří Baborský

Mercedes-Benz Transylvania Adventure: S medvědy za medvědy

 

Za volantem terénních mercedesů jsme projeli pohoří Vladeasa v rumunské Transylvánii. Naštěstí jsme nepotkali upíry ani medvědy, ale samé úžasné lidi.

V tomhle revíru žije kdeco a taky třiadvacet urostlých medvědů. Těmito slovy nás v Rumunsku vítá Jirka Chramosil, v offroadové branži známý jako Náčelník. Jezdí sem šestnáct let a místní hory zná jako své boty. Proto si můžeme být jistí, že pro naši desítku mercedesů připravil hodně výživnou trasu. Kromě novinářů se tu otočí ještě pár skupin zákazníků, kteří se rozhodli potrápit své milionové káry v panenské přírodě. Turistů pomálu, překrásné výhledy, jeskyně, potoky, civilizace daleko a mobil můžete zahodit, protože signál tu nenajdete. Ráj na zemi, jen 1000 km od Prahy.

„Těch medvědů se nebojte, naši medvědi na ně dělají moc velký kravál, uklidňuje situaci Náčelník. A má pravdu, akustický doprovod osmiválcového G 63 AMG by zahnal do lesa i lva. Možná vám to úplně nedošlo, ale my tady po těch šutrech opravdu lezeme s autem za 3,5 milionu, které má 544 koní. A kromě něj také s ultimativním pracovním géčkem a všemi noblesními SUV: GLK, ML i GL. Mercedes se nám zkrátka rozhodl dokázat, že bere kategorii terénních aut vážně.

Na rovinu přiznáváme, že navzdory letitým zkušenostem bychom se do některých pasáží trasy s malým GLK sami nepustili. Přitom stačí umět číst terén, správně si najet a i relativně nízké SUV bez přehnané terénní výbavy se vydrápe až na místní střechu, vrchol Poieni (1625 metrů nad mořem).

Zpočátku svištíme po rozbité cestě, které se říká horská dálnice. „Jedeme, žádné flákání. Tady lítají dacie a žigulíky, tak se tu nepovlečeme,“ popohání nás Náčelník. Z hustých temných lesů jsou rázem stepi, prudce se ochlazuje a my zvolňujeme. Po velkých kamenech se plazíme krokem, v takovém terénu už se nikam nespěchá. Géčka se ani nezapotí, ML a GL si pomáhají zvýšením vzduchového podvozku a redukcí, nejmenší GLK si musí vystačit s permanentní čtyřkolkou. Také však zdatně drží tempo s drsnějšími bratry. Je až s podivem, že vozy přežijí oba dny expedice bez ztráty kytičky. Zřejmě slušný oddíl…

Terénní mercedesy

Třída GLK (od 946 220 Kč)

Sofistikovaný stálý pohon všech kol 4Matic s třemi diferenciály, mezinápravový se svírá pomocí lamelové spojky. Řidič do systému nezasahuje. GLK má světlou výšku 201 mm a zvládne stoupání se sklonem až 70 %. Příplatkový terénní paket zahrnuje ochranu podvozku, systém DSR regulující rychlost jízdy z kopce a nastavení terénní charakteristiky ESP, plynu a automatu.

 [600×333]

Třída ML (od 1 367 300 Kč) a GL (od 1 801 690 Kč)

Luxusní a ještě luxusnější SUV se terénu neštítí. Stálý pohon všech kol může být doplněný paketem Off-road: redukce, uzávěra mezinápravového diferenciálu, asistent sjíždění svahů, šest režimů poháněcí soustavy a podvozku. To vše lze doplnit výškově stavitelným vzduchovým odpružením.

 [600×341]

Třída G (od 1 566 950 Kč)

Off -road nejhrubšího zrna. Permanentní pohon 4x4, tuhé nápravy, redukce, uzávěra všech tří diferenciálů. Stoupavost 80 %, boční náklon až 54 %, brodivost 0,5 m.

 [600×350]

Tipy pro jízdu v terénu

  • Jedu plynule a pomalu, zkoumám terén.
  • Nemám palce zaháknuté ve věnci volantu, ale položené na něm. Rázy od kol mohou volantem trhnout a způsobit poranění.
  • Velké kameny přejíždím koly. Nesnažím se je obkročit – hrozí poškození podvozku nebo proříznutí boku pneumatiky.
  • Když mám redukci, jedu na ni. Do kopce tak netrápím spojku, případně automat, z kopce na redukovanou jedničku účinně brzdím motorem. Nožní brzdou jen lehce přibrzďuji.
  • Pokud zastavím s automatem v kopci, dám nejdřív parkovací brzdu a teprve potom voličem řadím Parking. Při rozjezdu postupuji opačně. Převodovka pak tolik netrpí.
  • Do velkého kopce najíždím kolmo, ne šikmo. Nesnažím se ve svahu otáčet.
  • Příkopy, schody, kmeny a podobné překážky přejíždím zešikma.
Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Martina Čabana: Oranžová krev Glosa Martina Čabana: Oranžová krev

Volby mají mnoho poražených, ale nikdo nekrvácí víc než…

Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem

Pro Svobodu a přímou demokracii Tomia Okamury znamenají…

ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek

Volební lídr sociální demokracie Lubomír Zaorálek, jehož…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8 Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8

Druhá generace Audi A7 Sportback s sebou přináší evoluční…

 





 
Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Prozkoumali jsme továrnu na značkové repasované díly

Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Víme o nich vše!

Včera

Program výměnných náhradních dílů představuje naprosto ojedinělou servisní koncepci. Vedle nového dílu Volkswagen nabízí také odborně repasovaný.




Blesk.cz

Simona (22) a Saša (13) přišly během 48 hodin o oba rodiče: Pohřeb si nemohly dovolit

Simona (22) a Saša (13) přišly během 48 hodin o oba…

Během dvou dnů přišly o matku i otce! Simona (23) a Saša (13) nejprve ztratily svého otce, který zemřel na…

S kým půjde Babiš do koalice? A co ČSSD, ODS nebo Piráti? Podívejte se

S kým půjde Babiš do koalice? A co ČSSD, ODS nebo…

Lídři největších politických stran se v průběhu kampaně vyjadřovali k možné povolební spolupráci. Kdo s kým by…

 

iSport.cz

Výkony nebyly ideální, chtěl jsem to urvat, zářil Šural po hattricku

Výkony nebyly ideální, chtěl jsem to urvat, zářil…

Byl šťastný. V první řadě z toho, že Sparta prolomila sérii bez vítězství na hřišti Jablonce a také hlavně kvůli…

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku trefil Šural hattrickem

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku…

Fotbalisté pražské Sparty vyhráli v 11. kole v Jablonci 3:0 a dočkali se první ligové výhry venku po čtyřech…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude vládnout slovenský estébák a japonský fašista

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude…

Komentátor Reflexu Karel Steigerwald má k výsledkům voleb dva pohledy – jeden podle svých slov drtivý a druhý…

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a vlevo, ale stát jako firma

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a…

Jako zásadní změnu vnímání politiky vidí výsledky letošních voleb (a nejen těch v Česku) psychiatr Cyril Höschl.…