14.9. 2013 Jiří Baborský

Mercedes-Benz Transylvania Adventure: S medvědy za medvědy

 

Za volantem terénních mercedesů jsme projeli pohoří Vladeasa v rumunské Transylvánii. Naštěstí jsme nepotkali upíry ani medvědy, ale samé úžasné lidi.

V tomhle revíru žije kdeco a taky třiadvacet urostlých medvědů. Těmito slovy nás v Rumunsku vítá Jirka Chramosil, v offroadové branži známý jako Náčelník. Jezdí sem šestnáct let a místní hory zná jako své boty. Proto si můžeme být jistí, že pro naši desítku mercedesů připravil hodně výživnou trasu. Kromě novinářů se tu otočí ještě pár skupin zákazníků, kteří se rozhodli potrápit své milionové káry v panenské přírodě. Turistů pomálu, překrásné výhledy, jeskyně, potoky, civilizace daleko a mobil můžete zahodit, protože signál tu nenajdete. Ráj na zemi, jen 1000 km od Prahy.

„Těch medvědů se nebojte, naši medvědi na ně dělají moc velký kravál, uklidňuje situaci Náčelník. A má pravdu, akustický doprovod osmiválcového G 63 AMG by zahnal do lesa i lva. Možná vám to úplně nedošlo, ale my tady po těch šutrech opravdu lezeme s autem za 3,5 milionu, které má 544 koní. A kromě něj také s ultimativním pracovním géčkem a všemi noblesními SUV: GLK, ML i GL. Mercedes se nám zkrátka rozhodl dokázat, že bere kategorii terénních aut vážně.

Na rovinu přiznáváme, že navzdory letitým zkušenostem bychom se do některých pasáží trasy s malým GLK sami nepustili. Přitom stačí umět číst terén, správně si najet a i relativně nízké SUV bez přehnané terénní výbavy se vydrápe až na místní střechu, vrchol Poieni (1625 metrů nad mořem).

Zpočátku svištíme po rozbité cestě, které se říká horská dálnice. „Jedeme, žádné flákání. Tady lítají dacie a žigulíky, tak se tu nepovlečeme,“ popohání nás Náčelník. Z hustých temných lesů jsou rázem stepi, prudce se ochlazuje a my zvolňujeme. Po velkých kamenech se plazíme krokem, v takovém terénu už se nikam nespěchá. Géčka se ani nezapotí, ML a GL si pomáhají zvýšením vzduchového podvozku a redukcí, nejmenší GLK si musí vystačit s permanentní čtyřkolkou. Také však zdatně drží tempo s drsnějšími bratry. Je až s podivem, že vozy přežijí oba dny expedice bez ztráty kytičky. Zřejmě slušný oddíl…

Terénní mercedesy

Třída GLK (od 946 220 Kč)

Sofistikovaný stálý pohon všech kol 4Matic s třemi diferenciály, mezinápravový se svírá pomocí lamelové spojky. Řidič do systému nezasahuje. GLK má světlou výšku 201 mm a zvládne stoupání se sklonem až 70 %. Příplatkový terénní paket zahrnuje ochranu podvozku, systém DSR regulující rychlost jízdy z kopce a nastavení terénní charakteristiky ESP, plynu a automatu.

 [600×333]

Třída ML (od 1 367 300 Kč) a GL (od 1 801 690 Kč)

Luxusní a ještě luxusnější SUV se terénu neštítí. Stálý pohon všech kol může být doplněný paketem Off-road: redukce, uzávěra mezinápravového diferenciálu, asistent sjíždění svahů, šest režimů poháněcí soustavy a podvozku. To vše lze doplnit výškově stavitelným vzduchovým odpružením.

 [600×341]

Třída G (od 1 566 950 Kč)

Off -road nejhrubšího zrna. Permanentní pohon 4x4, tuhé nápravy, redukce, uzávěra všech tří diferenciálů. Stoupavost 80 %, boční náklon až 54 %, brodivost 0,5 m.

 [600×350]

Tipy pro jízdu v terénu

  • Jedu plynule a pomalu, zkoumám terén.
  • Nemám palce zaháknuté ve věnci volantu, ale položené na něm. Rázy od kol mohou volantem trhnout a způsobit poranění.
  • Velké kameny přejíždím koly. Nesnažím se je obkročit – hrozí poškození podvozku nebo proříznutí boku pneumatiky.
  • Když mám redukci, jedu na ni. Do kopce tak netrápím spojku, případně automat, z kopce na redukovanou jedničku účinně brzdím motorem. Nožní brzdou jen lehce přibrzďuji.
  • Pokud zastavím s automatem v kopci, dám nejdřív parkovací brzdu a teprve potom voličem řadím Parking. Při rozjezdu postupuji opačně. Převodovka pak tolik netrpí.
  • Do velkého kopce najíždím kolmo, ne šikmo. Nesnažím se ve svahu otáčet.
  • Příkopy, schody, kmeny a podobné překážky přejíždím zešikma.
Spolupracujeme s TipCars.com
Japonský gigant NTT ulovil obří zakázku. Bude spolupracovat s Toyotou Japonský gigant NTT ulovil obří zakázku. Bude spolupracovat s Toyotou

Japonská telekomunikační firma NTT expanduje do…

Velcí průmysloví hráči v Německu nasmlouvali nejméně zakázek za 12 let Velcí průmysloví hráči v Německu nasmlouvali nejméně zakázek za 12 let

Němečtí dodavatelé velkých průmyslových celků loni…

Lidl prudce zvýšil mzdy. Jak zareagují ostatní řetězce? Lidl prudce zvýšil mzdy. Jak zareagují ostatní řetězce?

Přesčasy, práce o víkendech a nízká mzda – tak vypadá…

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr České pošty na datové schránky Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr České pošty na datové schránky

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil zatím…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

 






 
Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Dnes 08:00

První nákladní vozidlo se spalovacím motorem bylo v Kopřivnici postaveno v roce 1898 a stalo se zakladatelem dodnes trvající tradice.




Blesk.cz

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

Italská skupina UniCredit prodává svoji slovenskou a českou divizi. O segmenty má údajně zájem Moneta Money Bank…

Dětské porno u Zemana v počítači překvapilo i policii. Prošetřuje ho

Dětské porno u Zemana v počítači překvapilo i…

Zpráva o dětské pornografii na počítači prezidenta Miloše Zemana byla překvapivá i pro orgány činné v trestním…

 

iSport.cz

TOP 10 příběhů play off: Marná Sparta, Štichův blikanec i flastry

TOP 10 příběhů play off: Marná Sparta, Štichův…

Play off není jen o výsledcích a gólech. V téhle fázi jsou hlavním tahákem i silné příběhy, které se prolínají…

170 korun vs. 450 korun. Fans Komety běsní kvůli dvojí ceně vstupenek

170 korun vs. 450 korun. Fans Komety běsní kvůli…

V hokejové extralize zbývá v Generali play off už jen čtveřice nejlepších, semifinále začne ve středu 29. března…

 

Reflex.cz

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují jeho nejupřímnější tvář

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují…

Fotograf Alexander Petrosyan strávil několik let objevováním a dokumentováním nekonečných zákoutí Petrohradu.…

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů, společnost ji u nás nebude nadále vyrábět

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů,…

Nápoje Coca-Cola, Fanta, Sprite a Kinley tonic se v Česku už nebudou prodávat ve dvoulitrovém balení. Před…