14.9. 2013 Jiří Baborský

Mercedes-Benz Transylvania Adventure: S medvědy za medvědy

 

Za volantem terénních mercedesů jsme projeli pohoří Vladeasa v rumunské Transylvánii. Naštěstí jsme nepotkali upíry ani medvědy, ale samé úžasné lidi.

V tomhle revíru žije kdeco a taky třiadvacet urostlých medvědů. Těmito slovy nás v Rumunsku vítá Jirka Chramosil, v offroadové branži známý jako Náčelník. Jezdí sem šestnáct let a místní hory zná jako své boty. Proto si můžeme být jistí, že pro naši desítku mercedesů připravil hodně výživnou trasu. Kromě novinářů se tu otočí ještě pár skupin zákazníků, kteří se rozhodli potrápit své milionové káry v panenské přírodě. Turistů pomálu, překrásné výhledy, jeskyně, potoky, civilizace daleko a mobil můžete zahodit, protože signál tu nenajdete. Ráj na zemi, jen 1000 km od Prahy.

„Těch medvědů se nebojte, naši medvědi na ně dělají moc velký kravál, uklidňuje situaci Náčelník. A má pravdu, akustický doprovod osmiválcového G 63 AMG by zahnal do lesa i lva. Možná vám to úplně nedošlo, ale my tady po těch šutrech opravdu lezeme s autem za 3,5 milionu, které má 544 koní. A kromě něj také s ultimativním pracovním géčkem a všemi noblesními SUV: GLK, ML i GL. Mercedes se nám zkrátka rozhodl dokázat, že bere kategorii terénních aut vážně.

Na rovinu přiznáváme, že navzdory letitým zkušenostem bychom se do některých pasáží trasy s malým GLK sami nepustili. Přitom stačí umět číst terén, správně si najet a i relativně nízké SUV bez přehnané terénní výbavy se vydrápe až na místní střechu, vrchol Poieni (1625 metrů nad mořem).

Zpočátku svištíme po rozbité cestě, které se říká horská dálnice. „Jedeme, žádné flákání. Tady lítají dacie a žigulíky, tak se tu nepovlečeme,“ popohání nás Náčelník. Z hustých temných lesů jsou rázem stepi, prudce se ochlazuje a my zvolňujeme. Po velkých kamenech se plazíme krokem, v takovém terénu už se nikam nespěchá. Géčka se ani nezapotí, ML a GL si pomáhají zvýšením vzduchového podvozku a redukcí, nejmenší GLK si musí vystačit s permanentní čtyřkolkou. Také však zdatně drží tempo s drsnějšími bratry. Je až s podivem, že vozy přežijí oba dny expedice bez ztráty kytičky. Zřejmě slušný oddíl…

Terénní mercedesy

Třída GLK (od 946 220 Kč)

Sofistikovaný stálý pohon všech kol 4Matic s třemi diferenciály, mezinápravový se svírá pomocí lamelové spojky. Řidič do systému nezasahuje. GLK má světlou výšku 201 mm a zvládne stoupání se sklonem až 70 %. Příplatkový terénní paket zahrnuje ochranu podvozku, systém DSR regulující rychlost jízdy z kopce a nastavení terénní charakteristiky ESP, plynu a automatu.

 [600×333]

Třída ML (od 1 367 300 Kč) a GL (od 1 801 690 Kč)

Luxusní a ještě luxusnější SUV se terénu neštítí. Stálý pohon všech kol může být doplněný paketem Off-road: redukce, uzávěra mezinápravového diferenciálu, asistent sjíždění svahů, šest režimů poháněcí soustavy a podvozku. To vše lze doplnit výškově stavitelným vzduchovým odpružením.

 [600×341]

Třída G (od 1 566 950 Kč)

Off -road nejhrubšího zrna. Permanentní pohon 4x4, tuhé nápravy, redukce, uzávěra všech tří diferenciálů. Stoupavost 80 %, boční náklon až 54 %, brodivost 0,5 m.

 [600×350]

Tipy pro jízdu v terénu

  • Jedu plynule a pomalu, zkoumám terén.
  • Nemám palce zaháknuté ve věnci volantu, ale položené na něm. Rázy od kol mohou volantem trhnout a způsobit poranění.
  • Velké kameny přejíždím koly. Nesnažím se je obkročit – hrozí poškození podvozku nebo proříznutí boku pneumatiky.
  • Když mám redukci, jedu na ni. Do kopce tak netrápím spojku, případně automat, z kopce na redukovanou jedničku účinně brzdím motorem. Nožní brzdou jen lehce přibrzďuji.
  • Pokud zastavím s automatem v kopci, dám nejdřív parkovací brzdu a teprve potom voličem řadím Parking. Při rozjezdu postupuji opačně. Převodovka pak tolik netrpí.
  • Do velkého kopce najíždím kolmo, ne šikmo. Nesnažím se ve svahu otáčet.
  • Příkopy, schody, kmeny a podobné překážky přejíždím zešikma.
Spolupracujeme s TipCars.com
Nový boj o dividendu Unipetrolu, menšinoví akcionáři chtějí více než dvojnásobek Nový boj o dividendu Unipetrolu, menšinoví akcionáři chtějí více než dvojnásobek

Největší minoritní akcionář Unipetrolu, společnost…

Část cizinců v záchytném zařízení na Plzeňsku se vzbouřila Část cizinců v záchytném zařízení na Plzeňsku se vzbouřila

Část cizinců se dnes vzbouřila proti policii a…

Tripartita se nedohodla na růstu minimální mzdy, rozhodne vláda Tripartita se nedohodla na růstu minimální mzdy, rozhodne vláda

Tripartita se dnes nedohodla na zvýšení minimální mzdy…

Zeman je na tom špatně, možná nebude kandidovat, říká diplomat Kolář Zeman je na tom špatně, možná nebude kandidovat, říká diplomat Kolář

Ohlášená opětovná kandidatura prezidenta Miloše Zemana…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání... 10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání...

Trvalé teploty nad dvacet stupňů vybízejí ke stažení…

 






 
Zetor Wolfdog dokazuje, že výrobce traktorů míří i mezi armádní techniku

Zetor Wolfdog dokazuje, že výrobce traktorů míří i mezi armádní techniku

Dnes 14:52

Model vnitřního uspořádání vyvíjeného pásového vojenského vozidla bude Zetor prezentovat na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET v Brně.




Blesk.cz

Umí se váš tablet změnit na robota? Xiaomi Mi Pad 2 Transformer ano!

Umí se váš tablet změnit na robota? Xiaomi Mi Pad 2…

Není to tablet, jen tak na první pohled vypadá. Ne, nefunguje. Zato se umí přetransformovat v robota (přesněji:…

Tropy v Česku v úterý vystřídají bouřky a přijdou i kroupy. Sledujte radar

Tropy v Česku v úterý vystřídají bouřky a přijdou i…

Začátkem týdne se budou teploty stále držet na tropických třicítkách. Z úterka na středu však přijde ochlazení,…

 

iSport.cz

Vukadinovič jde do Sparty! Je to správná volba, řekl po přestupu

Vukadinovič jde do Sparty! Je to správná volba, řekl…

Den po potvrzení nového trenéra Andrey Stramaccioniho hlásí Sparta také první posilu pro další sezonu. Ze Zlína…

Uhrin: Slavia musí posílit, Petržela i Limberský stále patří k nejlepším

Uhrin: Slavia musí posílit, Petržela i Limberský…

Oba kluby v minulosti trénoval, ve Slavii se podílel na výstavbě mužstva, které v sobotu oslavilo ligový titul.…

 

Reflex.cz

Královna Alžběta sleduje seriál o sobě samotné. Je nadšená

Královna Alžběta sleduje seriál o sobě samotné. Je nadšená

Zdroj blízký Buckinghamskému paláci vypustil do světa informaci, že britská panovnice zhlédla na popud svých…

Zemanova kandidatura v ohrožení? Je na tom hodně špatně, říká bývalý velvyslanec

Zemanova kandidatura v ohrožení? Je na tom hodně…

Ohlášená opětovná kandidatura prezidenta Miloše Zemana podle bývalého velvyslance Petra Koláře stále není hotová…