Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz Transylvania Adventure: S medvědy za medvědy

Jiří Baborský
Diskuze (2)
Za volantem terénních mercedesů jsme projeli pohoří Vladeasa v rumunské Transylvánii. Naštěstí jsme nepotkali upíry ani medvědy, ale samé úžasné lidi.

V tomhle revíru žije kdeco a taky třiadvacet urostlých medvědů. Těmito slovy nás v Rumunsku vítá Jirka Chramosil, v offroadové branži známý jako Náčelník. Jezdí sem šestnáct let a místní hory zná jako své boty. Proto si můžeme být jistí, že pro naši desítku mercedesů připravil hodně výživnou trasu. Kromě novinářů se tu otočí ještě pár skupin zákazníků, kteří se rozhodli potrápit své milionové káry v panenské přírodě. Turistů pomálu,

překrásné výhledy, jeskyně, potoky, civilizace daleko a mobil můžete zahodit, protože signál tu nenajdete. Ráj na zemi, jen 1000 km od Prahy.

„Těch medvědů se nebojte, naši medvědi na ně dělají moc velký kravál, uklidňuje situaci Náčelník. A má pravdu, akustický doprovod osmiválcového

G 63 AMG by zahnal do lesa i lva. Možná vám to úplně nedošlo, ale my tady po těch šutrech opravdu lezeme s autem za 3,5 milionu, které má 544

koní. A kromě něj také s ultimativním pracovním géčkem a všemi noblesními SUV: GLK, ML i GL. Mercedes se nám zkrátka rozhodl dokázat, že bere kategorii terénních aut vážně.

Na rovinu přiznáváme, že navzdory letitým zkušenostem bychom se do některých pasáží trasy s malým GLK sami nepustili. Přitom stačí umět číst terén, správně si najet a i relativně nízké SUV bez přehnané terénní výbavy se vydrápe až na místní střechu, vrchol Poieni (1625 metrů nad mořem).

Zpočátku svištíme po rozbité cestě, které se říká horská dálnice. „Jedeme, žádné flákání. Tady lítají dacie a žigulíky, tak se tu nepovlečeme,“ popohání nás Náčelník. Z hustých temných lesů jsou rázem stepi, prudce se ochlazuje a my zvolňujeme. Po velkých kamenech se plazíme krokem, v takovém terénu už se nikam nespěchá. Géčka se ani nezapotí, ML a GL si pomáhají zvýšením vzduchového podvozku a redukcí, nejmenší GLK si musí vystačit s permanentní čtyřkolkou. Také však zdatně drží tempo s drsnějšími bratry. Je až s podivem, že vozy přežijí oba dny expedice bez ztráty kytičky. Zřejmě slušný oddíl…

Terénní mercedesy

Třída GLK (od 946 220 Kč)

Sofistikovaný stálý pohon všech kol 4Matic s třemi diferenciály, mezinápravový se svírá pomocí lamelové spojky. Řidič do systému nezasahuje. GLK

má světlou výšku 201 mm a zvládne stoupání se sklonem až 70 %. Příplatkový terénní paket zahrnuje ochranu podvozku, systém DSR regulující rychlost jízdy z kopce a nastavení terénní charakteristiky ESP, plynu a automatu.

mercedesbenz reportaze svetmotoru mercedesbenz reportaze svetmotoru

Třída ML (od 1 367 300 Kč) a GL (od 1 801 690 Kč)

Luxusní a ještě luxusnější SUV se terénu neštítí. Stálý pohon všech kol může být doplněný paketem Off-road: redukce, uzávěra mezinápravového diferenciálu, asistent sjíždění svahů, šest režimů poháněcí soustavy a podvozku. To vše lze doplnit výškově stavitelným vzduchovým odpružením.

mercedesbenz reportaze svetmotoru mercedesbenz reportaze svetmotoru

Třída G (od 1 566 950 Kč)

Off -road nejhrubšího zrna. Permanentní pohon 4x4, tuhé nápravy, redukce, uzávěra všech tří diferenciálů. Stoupavost 80 %, boční náklon až 54 %, brodivost 0,5 m.

mercedesbenz reportaze svetmotoru mercedesbenz reportaze svetmotoru

Tipy pro jízdu v terénu

  • Jedu plynule a pomalu, zkoumám terén.
  • Nemám palce zaháknuté ve věnci volantu, ale položené na něm. Rázy od kol mohou volantem trhnout a způsobit poranění.
  • Velké kameny přejíždím koly. Nesnažím se je obkročit – hrozí poškození podvozku nebo proříznutí boku pneumatiky.
  • Když mám redukci, jedu na ni. Do kopce tak netrápím spojku, případně automat, z kopce na redukovanou jedničku účinně brzdím motorem. Nožní brzdou jen lehce přibrzďuji.
  • Pokud zastavím s automatem v kopci, dám nejdřív parkovací brzdu a teprve potom voličem řadím Parking. Při rozjezdu postupuji opačně. Převodovka pak tolik netrpí.
  • Do velkého kopce najíždím kolmo, ne šikmo. Nesnažím se ve svahu otáčet.
  • Příkopy, schody, kmeny a podobné překážky přejíždím zešikma.

Jiří Baborský
Diskuze (2)
Avatar - blake26
15. 9. 2013 11:17
Re: pokrok
uz nefetuj >:-[]
14. 9. 2013 19:49
pokrok
Bych se bál že si tu bílou Dáčiji odřu někde v nějakém potoce třeba srážkou s amurem. Lepší je to podle mě leštit doma a krosit s tím po městě přes vobrubníky.