14.9. 2013 Jiří Baborský

Mercedes-Benz Transylvania Adventure: S medvědy za medvědy

 

Za volantem terénních mercedesů jsme projeli pohoří Vladeasa v rumunské Transylvánii. Naštěstí jsme nepotkali upíry ani medvědy, ale samé úžasné lidi.

V tomhle revíru žije kdeco a taky třiadvacet urostlých medvědů. Těmito slovy nás v Rumunsku vítá Jirka Chramosil, v offroadové branži známý jako Náčelník. Jezdí sem šestnáct let a místní hory zná jako své boty. Proto si můžeme být jistí, že pro naši desítku mercedesů připravil hodně výživnou trasu. Kromě novinářů se tu otočí ještě pár skupin zákazníků, kteří se rozhodli potrápit své milionové káry v panenské přírodě. Turistů pomálu, překrásné výhledy, jeskyně, potoky, civilizace daleko a mobil můžete zahodit, protože signál tu nenajdete. Ráj na zemi, jen 1000 km od Prahy.

„Těch medvědů se nebojte, naši medvědi na ně dělají moc velký kravál, uklidňuje situaci Náčelník. A má pravdu, akustický doprovod osmiválcového G 63 AMG by zahnal do lesa i lva. Možná vám to úplně nedošlo, ale my tady po těch šutrech opravdu lezeme s autem za 3,5 milionu, které má 544 koní. A kromě něj také s ultimativním pracovním géčkem a všemi noblesními SUV: GLK, ML i GL. Mercedes se nám zkrátka rozhodl dokázat, že bere kategorii terénních aut vážně.

Na rovinu přiznáváme, že navzdory letitým zkušenostem bychom se do některých pasáží trasy s malým GLK sami nepustili. Přitom stačí umět číst terén, správně si najet a i relativně nízké SUV bez přehnané terénní výbavy se vydrápe až na místní střechu, vrchol Poieni (1625 metrů nad mořem).

Zpočátku svištíme po rozbité cestě, které se říká horská dálnice. „Jedeme, žádné flákání. Tady lítají dacie a žigulíky, tak se tu nepovlečeme,“ popohání nás Náčelník. Z hustých temných lesů jsou rázem stepi, prudce se ochlazuje a my zvolňujeme. Po velkých kamenech se plazíme krokem, v takovém terénu už se nikam nespěchá. Géčka se ani nezapotí, ML a GL si pomáhají zvýšením vzduchového podvozku a redukcí, nejmenší GLK si musí vystačit s permanentní čtyřkolkou. Také však zdatně drží tempo s drsnějšími bratry. Je až s podivem, že vozy přežijí oba dny expedice bez ztráty kytičky. Zřejmě slušný oddíl…

Terénní mercedesy

Třída GLK (od 946 220 Kč)

Sofistikovaný stálý pohon všech kol 4Matic s třemi diferenciály, mezinápravový se svírá pomocí lamelové spojky. Řidič do systému nezasahuje. GLK má světlou výšku 201 mm a zvládne stoupání se sklonem až 70 %. Příplatkový terénní paket zahrnuje ochranu podvozku, systém DSR regulující rychlost jízdy z kopce a nastavení terénní charakteristiky ESP, plynu a automatu.

 [600×333]

Třída ML (od 1 367 300 Kč) a GL (od 1 801 690 Kč)

Luxusní a ještě luxusnější SUV se terénu neštítí. Stálý pohon všech kol může být doplněný paketem Off-road: redukce, uzávěra mezinápravového diferenciálu, asistent sjíždění svahů, šest režimů poháněcí soustavy a podvozku. To vše lze doplnit výškově stavitelným vzduchovým odpružením.

 [600×341]

Třída G (od 1 566 950 Kč)

Off -road nejhrubšího zrna. Permanentní pohon 4x4, tuhé nápravy, redukce, uzávěra všech tří diferenciálů. Stoupavost 80 %, boční náklon až 54 %, brodivost 0,5 m.

 [600×350]

Tipy pro jízdu v terénu

  • Jedu plynule a pomalu, zkoumám terén.
  • Nemám palce zaháknuté ve věnci volantu, ale položené na něm. Rázy od kol mohou volantem trhnout a způsobit poranění.
  • Velké kameny přejíždím koly. Nesnažím se je obkročit – hrozí poškození podvozku nebo proříznutí boku pneumatiky.
  • Když mám redukci, jedu na ni. Do kopce tak netrápím spojku, případně automat, z kopce na redukovanou jedničku účinně brzdím motorem. Nožní brzdou jen lehce přibrzďuji.
  • Pokud zastavím s automatem v kopci, dám nejdřív parkovací brzdu a teprve potom voličem řadím Parking. Při rozjezdu postupuji opačně. Převodovka pak tolik netrpí.
  • Do velkého kopce najíždím kolmo, ne šikmo. Nesnažím se ve svahu otáčet.
  • Příkopy, schody, kmeny a podobné překážky přejíždím zešikma.
Spolupracujeme s TipCars.com
Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika

Americký Úřad pro bezpečnost v dopravě (TSA) oznámil, že…

Vlakem z Prahy do Mnichova za méně jak čtyři hodiny? Ministři dohodli revoluční zrychlení Vlakem z Prahy do Mnichova za méně jak čtyři hodiny? Ministři dohodli revoluční zrychlení

Modernizace a rozšíření železničního koridoru mezi Prahou…

Příběh Concordu: Čtěte o vzestupu a pádu krále vzduchu Příběh Concordu: Čtěte o vzestupu a pádu krále vzduchu

Nadzvukový dopravní letoun Aérospatiale-BAC Concorde…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 





 
Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Dnes 18:48

Nabídka malých MPV se v posledních letech hodně ztenčila a ztenčovat se bude i dál. Konec prodeje již vyhlíží Citroën C3 Picasso, Hyundai ix20 i Opel Meriva.




Blesk.cz

Zvrat v případu brutální smrti Eriky (†28) na dovolené: Zabil ji přítel!

Zvrat v případu brutální smrti Eriky (†28) na…

Osmadvacetiletá Erika odjela na dovolenou snů se svým přítelem, domů už se ale vrátil jen on. Mladá žena byla…

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Série originálních strategií v reálném čase Pikmin, v níž hrají hlavní roli stejnojmenná stvoření, která jsou…

 

iSport.cz

Tvář Zlína je úplně jiná, říká Grygera. Líčí na slávisty Ščuka a Van Kessela

Tvář Zlína je úplně jiná, říká Grygera. Líčí na…

Stojí v čele šiku mančaftů, které by mohly konkurovat megafavoritům Spartě, Slavii a Plzni. Přímá účast…

Neymar chce od PSG garance, táta je s týmem. Odchod pochopím, řekl Piqué

Neymar chce od PSG garance, táta je s týmem. Odchod…

Zdálo se, že je vyřešeno. Obránce Barcelony Gerard Piqué dal na své sociální sítě fotku se spoluhráčem Neymarem…

 

Reflex.cz

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta Bartoše a vodáci pod palbou kontrol

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta…

Pro letošní léto vyhlásila Policie ČR akci Voda 2017 – sérii důkladných alkoholových kontrol vodáků, které mají…

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního dopravního systému Hyperloop pokračují, zatím je to hlemýžď

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního…

Hyperloop, vysokorychlostní dopravní systém, který by měl údajně v budoucnosti nahradit vlaky, auta i autobusy,…