Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz třídy E: Podrobné informace, velká fotogalerie, ceny

Ondřej Láník
Diskuze (69)
Módní trendy se opakují v nepravidelných intervalech a to ví dobře i u nejstarší a prestižní automobilky, jakou je Mercedes-Benz. Hrany nadčasového Mercedesu řady W124 ale nejsou teď už nic proti kubisticky laděným rysům nové generace třídy E (W212).

Extrémně vyhraněný styling je podle automobilky naprosto v souladu se snahou o optimální tvary z hlediska aerodynamiky. Proti předchůdci se zlepšila hodnota koeficientu odporu vzduchu o 4 % a s cx 0,25 tak patří nová třída E k nejlépe řešeným sedanům současnosti.

Čtyřoká příď patří k třídě E už 14 let. Z oválných očí se časem staly elipsy až nakonec skončily u současných deformovaných obdélníků. Už na předním nárazníku začíná jeden z několika výrazných prolisů dominujících na bocích, které maskují dále minimalizovanou výšku bočního prosklení. Vydutí blatníků u zadních kol je podle designérů reminiscencí na slavný Ponton z padesátých let...

Mercedes-Benz E - Srovnání vnějších rozměrů
Rozměr Nová generace (W212) Končící generace (W211) Rozdíl
Délka [mm] 4868 4856 12
Šířka [mm] 1854 1822 32
Výška [mm] 1470 1465 5
Rozvor [mm] 2870 2760 110
Objem zav. prostoru [l] 540 540 0

Nové éčko měří na délku 4.868 mm a je postaveno na podlahové plošině s rozvorem 2.870 mm. Nejvýrazněji se změnila velikost rozvoru náprav, která se odráží i na lepších prostorových poměrech na zadních sedadlech.

Spotřeba v centru pozornosti

Doba, politici a veřejné mínění si žádají své, a tak zatímco rozměry narostly pouze v řádu desítek milimetrů, spotřeba paliva se mezigeneračně snížila radikálně. Každé vývojové oddělení mělo na seznamu priorit, mimo obvyklých cílů, také položku minimalizace spotřeby paliva. Sadě opatření, která vylepšují tento parametr, říká Mercedes-Benz i nadále BlueEFFICIENCY.

Již zmíněné snížení aerodynamického odporu například přináší úsporu 0,25 l/100 km, pokud jedete rychlostí 130 km/h. Ovšem není to jen tvarování karoserie nebo zakrytování spodní části vozu, které hrají v tomto ladění roli. Velkou pozornost věnovali ve Stuttgartu také toku vzduchu motorovým prostorem, systému chlazení a sání.

Valivé a odpory rotujících hmot odpory (tzn. nižší ztráty ve všech pohybujících se komponentách) jsou nyní nižší o 17 %, nový management a konstrukce umožňuje efektivně řídit činnost alternátoru, palivového čerpadla, kompresoru klimatizace a posilovače řízení a například hnací jednotka základní motorizace E 200 CGI se samočinně vypíná, není-li její chod při stání vozidla potřeba. Nechybí ani palubní počítač s ukazatelem spotřeby paliva a indikátorem optimálního okamžiku přeřazení u manuálních převodovek.

Nové turbodiesely se spotřebou 5,3 l/100 km

Rovnou trojice naftových motorizací využívá nový čtyřválcový základ s písmeny CDI v názvu. Jeho zdvihový objem 2143 cm3 je dopován různými postupy, ale pokaždé v tom má prsty nejnovější systém vstřikování nafty, piezoelektricky ovládané vstřikovače a inovovaný systém recirkulace výfukových plynů.

Výkonově základní motorizace nepřekvapí. E 200 CDI se 100 kW a 360 Nm zpočátku ani nebude v nabídce, aby výrobce udal více dražších provedení. Prvním modelem tak bude E 220 CDI (125 kW, 400 Nm), kterému bude ve čtyřválcovém portfoliu sekundovat dvojitě přeplňovaný čtyřválec v E 250 CDI. Všechny čtyřválcové turbodiesely mají shodnou kombinovanou spotřebu 5,3 l/100 km, i když např. ten nejsilnější dokáže rozhýbávat 4,87 m dlouho limuzínu z 0 na 100 km/h za 8,2 s.

Za pozornost stojí jistě také šíře otáčkových pásem, v nichž jsou maxima výkonu a točivého momentu dosahována. Stejně jako fakt, že s automatickými převodovkami dokáží nové modely jezdit hbitěji než s manuálními ústrojími.

Mercedes-Benz E – přehled vznětových motorizací, čtyřválce
Verze E 200 CDI E 220 CDI E 250 CDI
Převodovka M (A) M (A) M (A)
Zdvihový objem [cm3] 2143 2143 2143
Počet válců/uspořádání 4/R 4/R 4/R
Největší výkon [kW/ot/min] 100/2800-4600 (100/3000-4600) 125/3000-4200 (125/3000-4200) 150/4200 (150/4200)
Největší toč. mom. [Nm/ot/min] 360/1600-2600 (330/1600-2800) 400/1400-2800 (400/1400-2800) 500/1600-1800 (500/1600-1800)
Max. rychlost [km/h] 215 (212) 231 (229) 242 (239)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 10,7 (10,4) 9,0 (8,3) 8,2 (7,4)
Komb. spotř.[l/100 km] 5,3 (5,3) 5,3 (6,0-6,2) 5,3-5,5 (6,0-6,2)
Pohot. hm. [kg] 1720 (1735) 1735 (1735) 1735 (1735)
Cena v Německu [Euro] - (41.590) (44.506)

Na místo populární motorizace E 320 CDI byl dosazen E 350 CDI, ovšem zdvihový objem šestiválce - necelé 3,0 l - se tím nemění. Se zpožděním několika měsíců se na podzim 2009 dočkáme superčistého turbodieselu E 350 CDI Bluetec. Ten plní jako jediný z nabídky emisní normu Euro 6 platnou od roku 2014, ostatní mají v technickém průkaze poznámku Euro 5.

Z nabídky zřejmě definitivně zmizel vznětový vidlicový osmiválec.

Mercedes-Benz E – přehled vznětových motorizací, šestiválce
Verze E 350 CDI E 350 BlueTec E 350 CDI 4Matic
Převodovka A A A
Zdvihový objem [cm3] 2987 2987 2987
Počet válců/uspořádání 6/V 6/V 6/V
Největší výkon [kW/ot/min] 170/3800 155/3400 165/3800
Největší toč. mom. [Nm/ot/min] (540/1600-2400) (540/1600-2400) (540/1600-2600)
Max. rychlost [km/h] (248) (238) (247)
Zrychlení 0-100 km/h [s] (6,9) (7,4) (6,4)
Komb. spotř. [l/100 km] (6,8-7,1) (7) (7,3)
Pohot. hm. [kg] (1825) (1845) (1890)
Cena v Německu [Euro] (50.991) (53.371) (53.728)

Údaje v závorkách platí pro verze s automatickou převodovkou.

CGI: Dominuje přímé vstřikování

Základ nabídky benzinových verzí tvoří dva přeplňované čtyřválce s objemem 1,8 l, přímým vstřikováním paliva a variabilním časováním sacích i výfukových ventilů. Plošně se u slabších motorizací zavádí přímé vstřikování paliva, které u vybraných modelů snížilo spotřebu v kombinovaném cyklu až o 20 %. Slabší E 200 CGI vyjíždí s výkonem 135 kW (184 k) a točivým momentem 270 Nm. Následuje E 250 CGI se 150 kW (204 k) a 310 Nm.

Šestiválec E350 CGI dává 215 kW (292 k) a 365 Nm, nejsilnějším motorem spalujícím benzin je (zatím) E 500 s výkonem 285 kW (388 k) a točivým momentem 530 Nm. Později přijde na trh ještě osmiválec v E 63 AMG s 386 kW.

Mercedes-Benz E – přehled zážehových motorizací
Verze E 200 CGI E 250 CGI E 350 CGI E 350 4Matic E 500 E 500 4Matic
Převodovka M (A) M (A) A A A A
Zdvihový objem [cm3] 1796 1796 3498 3498 5461 5461
Počet válců/uspořádání 4/R 4/R 6/V 6/V 8/V 8/V
Největší výkon [kW/ot/min] 135/5250 (135/5250) 150/5250 (150/5500) 215/6400 200/6000 285/6000 285/6000
Největší toč. mom. [Nm/ot/min] 270/1800 (270/1800) 310/2000 (300/2000) 365/3000 350/2400 530/2800 530/2800
Max. rychlost [km/h] 235 (232) 245 (241) (250) (250) (250) (250)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,7 (8,6) 7,9 (7,8) (6,3) (6,4) (5,2) (5,3)
Komb. spotř. [l/100 km] 6,6 (7,0) 7,2 (7,3) (8,5-8,8) (9,7) (10,9-11,2) (11,4)
Pohot. hmot. [kg] 1615 (1615) (1650) (1735) (1805) (1830) (1880)
Cena v Německu [Euro] - (44.506) (51.946) (53.728) (67.532) (70.269)

Údaje v závorkách platí pro verze s automatickou převodovkou.

Standardem čtyřválcových verzí je šestistupňová převodovka, šesti a osmiválce jsou standardně vybaveny sedmistupňovou automatickou převodovkou 7G-Tronic, pro čtyřválce je na přání dodávána stále ještě pětistupňová automatická převodovka. Pohon všech kol 4Matic je k dispozici výhradně v kombinaci s automatickými převodovkami pro E 350 CDI, E 350 CGI a E 500, vždy s možností řazení tlačítky na volantu. Ústrojí je nyní kompaktnější, lehčí a má nižší ztráty.

Elektronika ve službách komfortu a bezpečnosti

Stejně jako v předchozích generacích, staví Mercedes-Benz třídu E do role průkopníka v oblasti nových technických řešení na automobilovém trhu. Seznam příplatkové výbavy tak například rozšiřují adaptivní inteligentní světlomety s automatickým přizpůsobením světelného kužele aktuálním jízdním podmínkám, včetně automatického přepínání tlumených a dálkových světel. Z vyšší třídy S přichází do třídy E asistent upozorňující na pohybující se objekty v mrtvém úhlu výhledu. Novou položkou pak je systém varující řidiče vibracemi volantu před nechtěným opuštěním jízdního pruhu. Kamera za čelním sklem sleduje dopravní značky a počítačové rozpoznávání obrazu by mělo upozornit řidiče na omezení rychlosti. Systém nočního vidění Night View Assist převzatý z třídy S je schopen identifikovat chodce.

Standardem pro všechny modely je Attention Assist, nebo-li monitoring bdělosti řidiče. Sledováním 70 parametrů a jejich vyhodnocováním v čase je vyhodnocován aktuální stav bdělosti řidiče za volantem. Jedním z hlavních parametrů jsou korekce řízení, kvůli nimž je v nové třídě E instalován velmi citlivý snímač natočení volantu.

Adaptivní tempomat s funkcí automatického zabrzdění a rozjezdu s kolonou je nyní vybaven novým snímačem pro dlouhé vzdálenosti, který vidí až do vzdálenosti 200 m (dříve 150 m) a je tak schopen reagovat na náhle zastavený provoz s větším předstihem. Příspěvkem k ochraně chodců je aktivní kapota, která se v případě kontaktu automaticky vysunuje 50 mm nad svou standardní polohu. Její aktivace v případě lehkého nárazu přitom neznamená výrazné náklady na opravy. Díky jednoduchému mechanismu ji může řidič uvést do původního stavu vlastními silami.

Standardem třídy E jsou mechanicky regulované adaptivní hydraulické tlumiče, za příplatek je pro šestiválce (a standardně pro osmiválce E 500/E 500 4Matic) dodáváno vzduchové odpružení kombinované s elektronicky řízenými adaptivními tlumiči.

Ceny a výbavy

Výběr té správné třídy E byl vždy několikaúrovňový. Vybírá se totiž hned z 10 motorů, 12 kombinací kol a pneumatik (v nabídce jsou kola s průměry 16, 17, 18 a 19 palců), 12 odstínů karoserie, 6 materiálů čalounění až v pěti barevných provedeních. Počet dekorů v interiéru je nyní dvounásobkem palety předchozího provedení.

Základní model bude jezdit na devítipaprskových šestnáctipalcových litých kolech a jeho přední maska je bohatě zdobena chromem. Uvnitř je multifunkční čtyřramenný volant čalouněný kůží Nappa, rádio Audio 20 s dvojitým tunerem, osmi reproduktory a handsfree s Bluetooth. Displej uprostřed přístrojové desky může ovládat řidič nebo spolujezdec pomocí ovladače uprostřed konzoly.

Výbava Elegance je spíše zaměřená na klasický luxus, zahrnuje například dřevěné obložení interiéru, chromované doplňky, ambientní osvětlení interiéru nebo dvojité mlhové světlomety vpředu. Výbava Avantgarde je zaměřena netradičněji, pod bi-xenonovými předními světlomety jsou tentokrát mlhovky s diodami pro denní svícení, výhradně diody tvoří také koncové svítilny, na mřížce chladiče najdeme méně žeber (místo čtyř tři) a standardem jsou sedmnáctipalcová kola z lehkých slitin. V interiéru se pak objevuje hliník, například na dveřích, přístrojové desce nebo středové konzole.

Nejlevnějším modelem na německém trhu je zatím (do příchodu E 200 CDI, resp. E 200 CGI) model E 220 CDI, prodávaný za 41.590,5 Euro (asi 1,12 milionu Kč), první cena zážehového modelu E 250 CGI začíná na 44.506 Euro (asi 1,2 milionu).

Prodej na německém trhu začne v březnu.

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/WxUFDiSe7nI&hl=en&fs=1" style="auto"}

Ondřej Láník
Diskuze (69)
19. 1. 2009 01:47
Re: Převodovky
u 211-ky se tam nevešla, u 212 možná bude.
16. 1. 2009 20:11
Re: E-VROPA KLASSE
Kušuj! >:D
16. 1. 2009 20:10
Re: Převodovky
Ok, proč mimo 4kolek, nevíš?
16. 1. 2009 19:21
Re: Převodovky
7g je pro V6 a V8 mimo 4kolek
16. 1. 2009 19:19
Re: Taxi
bohužel realita je jiná :-(