Mercedes-Benz třídy G: Seděli jsme v novém „géčku“!
Mercedes-Benz třídy G se letos vyrábí už 38. rokem. Za tu dobu vzniklo více než 300 000 exemplářů této řady. K původně pracovní verzi W460 přibyla v roce 1990 civilní varianta W463. Od roku 1991 je v nabídce inovovaná pracovní verze označená W461.
Za ta léta se samozřejmě měnila technika, pohonné jednotky, výbava či vzhled interiéru, v souladu se stále rostoucími požadavky na vozy této třídy. Základ auta však zůstával prakticky stále stejný. Pod typickou karoserii hranatých tvarů se ukrýval rámový podvozek s tuhými oběma nápravami, tedy to nejlepší řešení pro jízdu mimo zpevněné cesty. Třída G si časem vydobyla status auta, které pozná takřka každý, stejně jako třeba americký Jeep Wrangler, Porsche 911 či letadla Concorde a Boeing 747.
Chceme více místa!
Dosud vyráběná třída G platí dodnes za etalon kvality a dílenského zpracování. Je až neuvěřitelné, jak se Mercedes-Benzu podařilo toto udržet až do dnešních dnů, kdy se hlídá doslova každé euro výrobních nákladů. Až do 90 let bylo s géčkem po stránce kvality montáže srovnatelné Porsche 911. S příchodem vodou chlazené generace 996 však toto pozbylo na platnosti.
Třída G je sice nebývale kvalitním autem se statusem ikony, avšak její léta jsou také znát. A to nejvíce v kabině. Sice je kvalitní, skvěle vybavená a přes tenké sloupky s téměř kolmým čelním sklem zajišťují velmi dobrý výhled, avšak pokud přijde řeč na prostornost, nezbývá tomuto dinosauru ve výrobním programu mercedesu nic jiného, než sklopit zrak.
Kritiku vůz sklízel zejména za šířku kabiny, ale ani na délku na tom není z dnešního pohledu nijak dobře. Holt v 70. letech platily trochu jiná měřítka, navíc vůz byl primárně určený pro práci a samozřejmě také pro armádu.
Jak jsme se mohli sami přesvědčit, s novou generací dojde k podstatnému zvětšení rozměrů kabiny. Kdo někdy zažil stísněnost kabiny stávající třídy G, bude po usednutí na kterékoliv sedadlo novinky doslova unesen. Mercedes-Benz uvádí zvětšení rozměrů ve všech směrech. Pokud máme zůstat u našich dojmů, tak nejvíce se nám zdálo zvětšení na šířku, konkrétně v oblasti loktů. Zatímco dříve jste na místě řidiče měli pocit, že máte dveře, či přesněji jejich výplně takřka namáčknuté na těle, v naivce jsou dveře o poznání dále od vás. Konkrétně v oblasti loktů došlo ke zvětšení rozměrů o 68 mm vpředu, o 56 mm vzadu. Důvodem je rozšíření vozu o přibližně 10 cm. Přítomný designer to prezentoval asi takto: „Prostě jsme vzali stávající rám, který jsme rozšířili.“ Takto jednoduché to určitě nebylo, avšak něco pravdy na tom jistě bude. Pokud chcete další čísla, tak podélný prostor vpředu se zvětšil o 38 mm, vzadu dokonce o 150 mm!. V oblasti ramen je vpředu více místa o 38 mm, vzadu pak o 27 mm.
Přitom výplně dveří jsou masivní, jak se od takového auta očekává. Panel s tlačítky elektrického ovládání oken tak našel své místo na jejich horní ploše, podobně, jako to má třeba VW T5/T6 nebo vozy značky Range Rover. Nechybí ani ovladač tvaru sedadla, umístěný na dveřích, jak jej známe z jiných modelů.
Jednoduchý styl
V porovnání s novou generací velkých mercedesů si palubní deska novinky zachovává střízlivě funkční pojetí. Její tvary jsou jednoduché, sázející z větší části na téměř pravé úhly, než na módní obliny. Auto, v němž jsme seděli, bylo vybaveno klasickým přístrojovým štítem s analogovými ukazateli rychlosti jízdy a otáček motoru. V nabídce ale poprvé bude také elektronická verze, tvořená displejem LCD TFT. Jeho úhlopříčka je 12,3 palce. Stejný rozměr nabízí také centrální monitor na nejvyšším místě palubní desky. Řidič si bude moci vybrat ze tří verzí vzhledu displejů: klasický, sportovní případně progresivní.
Tvůrci kabiny věnovali pozornost rovněž detailům. Tak například výdechy topné a ventilační soustavy mají tvar, který se opakuje okolo hlavních světlometů. A i novinka si mezi dvojicí prostředních zachová trojici ovladačů, jimiž může řidič uzavřít všechny tři diferenciály – přední, centrální i zadní. Že i novinka bude určená pro jízdu mimo silnice, dokazuje robustní madlo před spolujezdcem. Vždyť každý Mercedes-Benz třídy G je testovaném v hornatém terénu Schöcklu, pohoří, obklopující město Štýrský Hradec (Graz), kde mercedesy třídy G již tradičně vznikají.
Při návrhu nové kabiny a celkového jejího uspořádání se řešil také typický zvuk západek zámků dveří. I ten evokuje původní generaci vozu. Z hlediska praktického používání auta stojí za zmínku dva vyjímatelné držáky na kelímky s nápoji, které se nacházejí před panelem touchpadu. Nebo možnost, uložit do zadních dveří litrovou pet lahev.
A co technika? Počkejte si do ledna.
Jediné, co nám výrobce zatím ukázal, je interiér. Do auta jsme se sice mohli posadit, ale nic víc. Abychom toho viděli co možná nejméně, byla místnost, v níž nové „géčko“ stálo ztemnělá, navíc celé auto pokrývala ostře kontrastní folie. Na jakýkoliv dotaz, týkající se techniky nového vozu odpovídali přítomní technici „že by nám na to hrozně rádi odpověděli, ale nemůžou a že si musíme počkat do ledna příštího roku na autosalon v Detroitu.“ Když jsem se jen lehce ohnul, abych se podíval, jak jsou řešené nápravy novinky, hned mě přítomná asistentka odháněla.
Z toho, co jsem viděl, se mi zdálo, že přední kola už budou zavěšena nezávisle na lichoběžníkové nápravy, avšak typický „most“ vzadu prozrazoval, že v otázce zavěšení zadních kol zůstává novinka věrná svému předchůdci. Tak se tedy necháme překvapit…