Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz Unimog nabízí široké možnosti využití

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Letos na jaře představil Mercedes-Benz přepracovanou řadu modelů Unimog, jejichž výroba se rozběhla ve druhé polovině roku a nyní míří první vozidla ke svým majitelům.

Na jarním veletrhu Bauma 2013 měla premiéru nejnovější provedení řady Unimog, která Mercedes-Benz uvedl jako novou generaci. Návštěvníkům výstavy se tehdy představila dvojice největších verzí s označeními U 4023 a U 5023. Vedle nich pak byla odhalena i ostatní provedení od nejmenších verzí U 216 a U 218, přes čtyřválcová provedení U 318 a U 423, až po šestiválce U 427, U 430, U 527 a U 530.

Nyní Mercedes-Benz připomíná, že již byla zahájena výroba nové generace vozidel Unimog a v případě vozidel s označením U 216 až U 530 již byly zahájeny dodávky zákazníkům. V souvislosti s tím byla zveřejněna nová série fotografií, jejímž prostřednictvím hodlá Mercedes-Benz upozornit na široké možností využití těchto vozidel.

I ve své nejnovější generaci je Unimog univerzálním nosičem nářadí, pro nějž je k dispozici více než 1000 různých přídavných zařízení. Ta lze připojovat k montážním bodům na přídi, zádi a mezi nápravami. Samozřejmostí jsou nástavby montované přímo na rám vozidla. Přídavná zařízení mohou být hydraulická, mechanická i elektrická. Unimog lze využívat jako univerzální nosič nářadí, nákladní vozidlo vhodné do náročného terénu a může dokonce posloužit i jako tahač, který si poradí se 40tunovým přívěs. Díky maximální rychlosti až 90 km/h může být používán i na dálnici.

Unimog je díky tomu vhodný pro využití v komunálních službách, kde může být nosičem nejrůznějších nástrojů pro zimní i letní údržbu silnic a jejich okolí od odstraňování sněhu až po sečení trávníků na krajnicích a jejich úklid. Stejně jako dosavadní modely i nová generace může sloužit i v zemědělství, stavebnictví a řadě dalších odvětví.

Širokou paletu verzí zahajují kompaktní modely U 216 a U 218, nahrazující dosavadní nejmenší řadu U20 s bezkapotovou kabinou. Rozvor náprav nových verzí je 2800 mm, což je o 200 mm méně než u nad nimi stojící verze U 318. K pohonu jim slouží přeplňované vznětové čtyřválce o výkonu 115 kW (156 k) a 130 kW (177 k). Zákazníkům jsou nové U 216 a U 218 k dispozici ve třech provedeních nosnosti od 7,5 do 10 tun.

Nad dvojicí nových modelů stojí Unimogy U 318 až U 530, které mají o 80 mm kratší rozvor než dosavadní srovnatelná provedení. Cílem této změny je dosažení ještě větší obratnosti. K té přispívá i větší úhel natočení předních kol, díky němuž je poloměr otáčení menší než u předchůdců. K pohonu nových modelů slouží přeplňované vznětové řadové čtyřválce a šestiválce o výkonu až 220 kW (299 k).

Všechny motory, pohánějící nové Unimogy, patří do nové generace pohonných jednotek a jedná se o čtyřválce OM 934 s objemem 5,1 litru, resp. šestiválce OM 936 s objemem 7,7 litru. Při vývoji těchto motorů byla výrazně zohledněná šetrnost k životnímu prostřední a samozřejmostí je plnění emisní normy Euro VI. Pohonné jednotky jsou vybaveny technologií BlueTec 6, doplňující uzavřený filtr pevných částic o systém SCR (selective catalytic reduction). Částice sazí jsou tak sníženy na hodnotu, která se podle výrobce pohybuje na hranici měřitelnosti, a emise oxidu dusíku jsou díky vstřikování AdBlue v katalyzátoru SCR za filtrem přeměněny na neškodné složky vzduchu.

Nový hydrostatický pohon vozidla lze kombinovat s manuální převodovkou a řidič může plynule přecházet z jednoho režimu do druhého za jízdy, zatímco doposud musel kvůli změně zastavovat. Unimog se může s novým hydrostatickým pohonem pohybovat rychlostí do 50 km/h a oproti předchozímu provedení se hydrostatický výkon zvýšil o 20 %.

Hydraulika pracuje se dvěma okruhy. V prvním z nich je tlak 200 bar a průtok oleje 32 l za minutu a společně s druhým okruhem se přidává dalších až 240 bar a 55 l oleje za minutu. Výkon poskytovaný pro přídavná zařízení na předním držáku může být maximálně160 kW, zatímco doposud to bylo 150 kW.

Výkonová hydraulika VarioPower má dva okruhy s tlakem až 280 bar a nahrazuje hydraulická čerpadla nářadí dříve nasazovaná na vývodové hřídele a dieselové nástavbové motory. V případě, že není potřeba, může být tato hydraulika demontována, což přispěje ke zvýšení nosnosti vozidla. Nový systém se ovládá tlačítky na volantu a důležitá data o jeho provozu se zobrazují na displeji v přístrojovém štítu. VarioPower je k dispozici od provedení U 318.

Pracovní hydraulika Unimogu má nyní o 30 % vyšší výkon a přídavná zařízení, k ní připojená, mají pracovat bez jakýchkoliv trhavých pohybů. Zároveň má být jejich ovládání citlivější.

Kabiny nejnovějších Unimogů mají nový design s rozměrným čelním sklem a krátkou kapotou. Pro co nejlepší viditelnost z vozidla jsou nyní stěrače uchyceny na střeše. V masivním nárazníku jsou umístěna světla z LED a samozřejmostí jsou denní světla.

Nový je i prostor pro posádku, v němž zůstal zachován jeden z charakteristických rysů Unimog, jímž je systém VarioPilot, kdy lze volant a pedály přesunout z jedné strany palubní desky na druhou. Přepracován je systém ventilace a vytápění, který má být výkonnější než u dosavadních verzí. Nový je přístrojový štít s velkým displejem i středová konzola.

V současnosti nabízí všechny modelové řady vozidel Unimog více než 650 oficiálních prodejců ve 130 zemích po celém světě. Pro zákazníky jsou připraveny nejrůznější finanční služby a k dispozici je i možnost prodloužení záruky o 24 nebo 36 měsíců.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)