Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz v Ženevě 2009

Aleš Jungmann
Diskuze (6)
První výstavní den na stánku nejstarší prémiové automobilky se vše neslo v duchu nové třídy E a od ní odvozeného kupé, které zde bylo slavnostně odhaleno ve světové premiéře.

Druhý výstavní den se již na stánku sestava obměnila a novou dvojici modelů doplnil například roadster SLK či krásné čtyřdveřové kupé CLS. V samém srdci stánku pak sebevědomě stál uhrančivý model SLR Stirling Moss, labutí píseň modelové řady SLR.

Třída E

Nové éčko měří na délku 4.868 mm a je postaveno na podlahové plošině s rozvorem 2.875 mm. Nejvýrazněji se změnila velikost rozvoru náprav, která se odráží i na lepších prostorových poměrech na zadních sedadlech. Šířka vozu bez zrcátek činí 1855 mm a výška 1470 mm. Velikost zavazadlového prostoru má hodnotu 540 litrů.

Doba, politici a veřejné mínění si žádají své, a tak zatímco rozměry narostly pouze v řádu desítek milimetrů, spotřeba paliva se mezigeneračně snížila radikálně. Každé vývojové oddělení mělo na seznamu priorit, mimo obvyklých cílů, také položku minimalizace spotřeby paliva. Sadě opatření, která vylepšují tento parametr, říká Mercedes-Benz i nadále BlueEFFICIENCY.

Již zmíněné snížení aerodynamického odporu například přináší úsporu 0,25 l/100 km, pokud jedete rychlostí 130 km/h. Ovšem není to jen tvarování karoserie nebo zakrytování spodní části vozu, které hrají v tomto ladění roli. Velkou pozornost věnovali ve Stuttgartu také toku vzduchu motorovým prostorem, systému chlazení a sání. Výsledný součinitel aerodynamického odporu je tak pouhých 0,25.

Valivé a odpory rotujících hmot odpory (tzn. nižší ztráty ve všech pohybujících se komponentách) jsou nyní nižší o 17 %, nový management a konstrukce umožňuje efektivně řídit činnost alternátoru, palivového čerpadla, kompresoru klimatizace a posilovače řízení a například hnací jednotka základní motorizace E 200 CGI se samočinně vypíná, není-li její chod při stání vozidla potřeba. Nechybí ani palubní počítač s ukazatelem spotřeby paliva a indikátorem optimálního okamžiku přeřazení u manuálních převodovek.

Rovnou trojice naftových motorizací využívá nový čtyřválcový základ s písmeny CDI v názvu. Jeho zdvihový objem 2143 cm3 je dopován různými postupy, ale pokaždé v tom má prsty nejnovější systém vstřikování nafty, piezoelektricky ovládané vstřikovače a inovovaný systém recirkulace výfukových plynů.

Výkonově základní motorizace nepřekvapí. E 200 CDI se 100 kW a 360 Nm zpočátku ani nebude v nabídce, aby výrobce udal více dražších provedení. Prvním modelem tak bude E 220 CDI (125 kW, 400 Nm), kterému bude ve čtyřválcovém portfoliu sekundovat dvojitě přeplňovaný čtyřválec v E 250 CDI. Všechny čtyřválcové turbodiesely mají shodnou kombinovanou spotřebu 5,3 l/100 km, i když např. ten nejsilnější dokáže rozhýbávat 4,87 m dlouho limuzínu z 0 na 100 km/h za 8,2 s.

Za pozornost stojí jistě také šíře otáčkových pásem, v nichž jsou maxima výkonu a točivého momentu dosahována. Stejně jako fakt, že s automatickými převodovkami dokáží nové modely jezdit hbitěji než s manuálními ústrojími. Na místo populární motorizace E 320 CDI byl dosazen E 350 CDI, ovšem zdvihový objem šestiválce - necelé 3,0 l - se tím nemění. Se zpožděním několika měsíců se na podzim 2009 dočkáme superčistého turbodieselu E 350 CDI Bluetec o výkonu 155 kW. Ten plní jako jediný z nabídky emisní normu Euro 6 platnou od roku 2014, ostatní mají v technickém průkaze poznámku Euro 5. Z nabídky zřejmě definitivně zmizel vznětový vidlicový osmiválec.

Základ nabídky benzinových verzí tvoří dva přeplňované čtyřválce s objemem 1,8 l, přímým vstřikováním paliva a variabilním časováním sacích i výfukových ventilů. Plošně se u slabších motorizací zavádí přímé vstřikování paliva, které u vybraných modelů snížilo spotřebu v kombinovaném cyklu až o 20 %. Slabší E 200 CGI vyjíždí s výkonem 135 kW (184 k) a točivým momentem 270 Nm. Následuje E 250 CGI se 150 kW (204 k) a 310 Nm. Šestiválec E350 CGI dává 215 kW (292 k) a 365 Nm, nejsilnějším motorem spalujícím benzin je (zatím) E 500 s výkonem 285 kW (388 k) a točivým momentem 530 Nm. Později přijde na trh ještě osmiválec v E 63 AMG s porcí 386 kW. Standardem čtyřválcových verzí je šestistupňová převodovka, šesti a osmiválce jsou standardně vybaveny sedmistupňovou automatickou převodovkou 7G-Tronic, pro čtyřválce je na přání dodávána stále ještě pětistupňová automatická převodovka. Pohon všech kol 4Matic je k dispozici výhradně v kombinaci s automatickými převodovkami pro E 350 CDI, E 350 CGI a E 500, vždy s možností řazení tlačítky na volantu. Ústrojí je nyní kompaktnější, lehčí a má nižší ztráty. V základní výbavě nalezneme například sedm airbagů, aktivní kapotu či bezpečnostní systém PRE-SAFE.

Třída E Coupé

Dynamicky působící kupé, odvozené od třídy E se může pochlubit podobnými linkami, kterými se pyšní vysoce elegantní model CLS. I díky nim se stuttgartským inženýrům podařilo dosáhnout dokonce ještě lepšího součinitele aerodynamického odporu než u klasického modelu E. Ten má zde hodnotu 0,24, tedy nejméně ze všech sériově vyráběných vozů.

Co se týče vnějších rozměrů, najdeme mezi oběma bratry z rodiny E poměrně znatelné rozdíly. Coupé se může pochlubit například větším předním, zároveň kratším zadním převisem a o 114 mm kratší rozvorem spolu s téměř o 20 cm menší délkou oproti sedanu. Ze začátku nabídne Mercedes pro E Coupé pětici motorů. Základem bude benzinový přeplňovaný čtyřválec 1,8 l o výkonu 150 kW, stejný výkon má vznětový čtyřválec E 250 CDI, jen k němu přidává 500 Newtonmetrů. Turbodieselový šestiválec E 350 CDI má výkon o 20 kW vyšší. Nabídka benzinových agregátů pokračuje verzí E 250 CGI s výkonem 215 kW. Prozatímním vrcholem bude do příchodu verze AMG osmiválcové E 500 Coupé o výkonu 285 kW.

SLR Stirling Moss

Verze nesoucí jméno slavného britského závodníka je inspirována otevřeným závodním speciálem Mercedes-Benz 300 SLR, se kterým Moss v roce 1955 vyhrál závod Mille Miglia. Základ zůstává shodný s předchozími verzemi moderního SLR, ale všechny podstatné stylistické detaily přebírá provedení SLR Stirling Moss od závodního vozu z 50. let.

Speciální edice tak nemá střechu ani boční okna a čelní sklo nahrazují malé štítky, které usměrňují proudění vzduchu nad hlavy řidiče a spolujezdce. Za sedadly se nachází aerodynamicky tvarované ochranné oblouky. I další prvky jako upravený tvar světlometů, přídavný nasávací otvor v pravém předním rohu kapoty nebo vyvedení výfuků už před předními dveřmi jsou jasným odkazem na 300 SLR.

S výchozím Mercedesem McLaren SLR je shodný šípovitý profil přídě a krátká a robustní záď. Celá karoserie je zhotovena z karbonu, což přineslo snížení hmotnosti o 200 kg. Difuzor v zadním nárazníku byl zvětšen, aby při poklesu hmotnosti zajistil odpovídající nárůst přítlaku na zadní nápravě. Při brzdění z rychlostí nad 120 km/h se aktivuje aerodynamická brzda, která zvyšuje brzdný účinek a zároveň zajišťuje větší stabilitu.

Kompresorem přeplňovaný osmiválec 5,4 l má výkon 478 kW, což je stejná hodnota jako ve verzi 722 Edition. Díky odlehčení a úpravám aerodynamiky se doba potřebná pro zrychlení na 100 km/h zkrátila u SLR Stirling Moss pod 3,5 sekundy, hranici 300 km/h při plné akceleraci pokoří za 26 sekund. Maximální rychlost je navzdory otevřené karoserii 350 km/h (+ 13 km/h). Výroba bude probíhat od června do prosince, poté, co skončí produkce standardního SLR. Vznikne jen 75 očíslovaných kusů, které si smí zakoupit pouze současní majitelé některého z SLR. Další nutnou podmínkou je uhrazení prodejní ceny 750 tisíc Euro, tedy více než 20 milionů korun.

Na konci roku se Mercedes-Benz a McLaren v oblasti výroby sportovních aut rozdělí. Mercedes připravuje levnější sportovní model, McLaren vyvíjí hned dva modely vlastní konstrukce - supersport a menší model konkurující vozům Ferrari nebo Aston Martin.


Aleš Jungmann
Diskuze (6)
24. 6. 2010 22:16
Re: To už není tak originální Mercedes
presne.. mercedes je ten kdo urcuje modu