Mercedes-Benz Vaneo 1.9 Ambiente - Vyšší postavení (05/2003)

Mercedes-Benz Vaneo 1.9 Ambiente - Vyšší postavení (05/2003)

 
 

K jednoprostorovému kompaktnímu Vaneu, postaveném na podvozku třídy A, si český trh teprve hledá cestu. Pětimístný minivan, kladoucí extrémní důraz na vnitřní prostor, se totiž díky své koncepci zaměřuje na poměrně úzkou skupinu klientů, která je navíc atakována ze všech stran konkurencí.

Při pohledu zepředu je příbuznost se třídou A nejmarkantnější. Výrazný skloněný "nos" tvořený jednou linií kapoty a čelního skla přechází ve výšce 185 cm ve zcela rovnou střechu. Téměř svislé jsou i bokyzáď vozu, což na jedné straně zvyšuje využitelnost vnitřní prostor, zvnějšku ale Vaneo působí dosti mohutně. Nezvyklé jsou také proporce vozu. Při délce 4,2 m činí rozvor 2,9 m a v kontrastu s vysokou stavbou karoserie jsou také opticky relativně malá patnáctipalcová kola. Zadní boční dveře jsou posuvné, což je výhodné při vystupování na parkovišti (pokud vedle stojí jiný vůz), rozměrné páté dveře se vyklápějí vzhůru.

Po otevření dveří je nejnápadnější vysoká podlaha, daná sendvičovou konstrukcí podvozku. Tato koncepce způsobí, že při čelním nárazu se motor zasune pod podlahu a neohrožuje posádku. Vyšší posaz vzhledem k vozovce je tedy díky silné podlaze doplněn podobnou polohou nohou, jako v klasickém osobním voze. Palubní deska je vyrobena z jednoduše tvarovaných, ale velmi dobře zpracovaných a slícovaných černých plastů. I když má volant klasický "osobní" sklon, připadáme si spíše jako v kvalitním užitkovém voze.

Tomuto pojetí odpovídá i nadbytek místa, pochopitelně hlavně na výšku. Sedadla drží tělo dost dobře i v zatáčkách, jsou je o málo tvrdší než bychom v této třídě čekali. Cestující ve druhé řadě mají poměrně hodně místa i pro kolena, naopak jejich sedadla mají dost krátká opěradla. Zavazadlový prostor má v pětimístném uspořádání bezkonkurenční objem 715 litrů. Namontujeme-li příplatkovou třetí řadu sedadel, zmenší se na 150 litrů. Sedadla se ovšem dají také vyjmout(dvojsedadlo je ale poměrně těžké) a z Vanea tak lze vyrobit dodávku o využitelném objemu až 2400 litrů. Opět ale zdůrazňujeme, že tyto, i na užitkovou konkurenci vysoké hodnoty, vyplývají z velké části z extrémně vysokého stropu vozu. Je ale pravda, že kouzla se sedadly se dají využít i k praktickým věcem - do Vanea se například vcelku pohodlně vejdou tři cestující se třemi kompletními nerozloženými jízdními koly. Příplatková výbava navíc zahrnuje například i soubory nazvané Pes, Surfař či Cyklista, takže užitečné drobnosti vhodné k přepravě specifických nákladů lze získat doslova na míru.

Námi testovaný vůz byl osazen nejvýkonnějším možným motorem - zážehovým čtyřválcem 1,9 l o maximálním výkonu 92 kW při 5500 otáčkách. Pouze osmiventilový agregát má s poměrně těžkým (1375 kg provozní hmotnost) autem jen průměrnou chuť zrychlovat, s narůstajícími otáčkami je ale vše jinak a Vaneo dokáže být i na dálnici docela svižné. Vzhledem k výkonové hmotnosti se ale neodvažujeme odhadovat, jak by se byť jen z poloviny naložené Vaneo chovalo se základním motorem 1.6 o výkonu 60 kW. Vyšší otáčky a hmotnost vozu se podepisují i na spotřebě, která se ve městě snadno pohybuje kolem jedenáctilitrové a mimo město kolem osmilitrové hranice. Velmi přitom záleží na jízdním stylu - lehkou nohou lze tyto hodnoty snížit i o dva litry na 100 km. Pětistupňová manuální převodovka má výhodu v krátkém a přesném chodu řadicí páky, jednotlivé stupně jsou s motorem dobře sladěny.

Kombinace málo strmého řízení a přední nápravy těsně pod pedály způsobuje, že způsobu najíždění do zatáček je třeba přivykat, a to zvláště ve městě. Bezmála třímetrový rozvor dělá sice dobrou službu stabilitě, při manévrování v omezených poměrech je na něj třeba často myslet. I přes již zmíněný vyšší posaz má sice řidič výborný výhled do všech směrů, na příď vozu ale vidět není. Leccos zachrání slušný rejd a velká zpětná zrcátka, parkovací asistent můžeme přesto doporučit. Při jízdě samotné odvádí podvozek velmi dobrou práci, auto se překvapivě příliš nenaklání a nedotáčivý charakter projevuje jen v očekávatelné míře. Patnáctipalcová kola s nízkým profilovým číslem sice zvyšují stabilitu a jistotu vozu, dají ale posádce pocítit i ty nerovnosti, které ostatní auta přejíždějí plavně. Jízda bez zatížení vzadu pak může způsobit drobné odskakování zadní nápravy.

Kdo si tedy koupí Vaneo? Bude to pravděpodobně člověk s velmi vysokými nároky na vnitřní prostornost vozu v kombinaci s nepříliš velkými vnějšími rozměry. Přitom se nespokojí s minivanem od konkurence, ale současně mu nebude vadit podvozek ze třídy malých vozů. Bude klást důraz na značku a výbavu a bude ochoten za ni zaplatit.

Jakkoli je tedy Vaneo celkem povedenou esencí několika dosud nespojitelných potřeb, exkluzivita daná značku a cenou z něj dělá v podstatě výlučné auto.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 798 000 Kč Cena v testované výbavě: 798 000 Kč

Základní výbava:ABS, BAS, ESP, centrální zamykání na dálkové ovládání, čalounění látkou "CARA" dle vzorníku, čelní a boční airbagy řidiče a spolujezdce, determální prosklení, dětské pojistky v posuvných dveřích, doplňky interiéru "KOŘENOVÉ DŘEVO" dle vzorníku, držák na mince, tužky a karty ve víku schránky před spolujezdcem, držák pod zadním sedadlem pro uložení 3.opěrky hlavy, elektricky seřiditelná a vyhřívaná sférická zpětná zrcátka, imobilizér, klimatizace s automatickou regulací, kontrolka hladiny oleje, kontrolka chladící kapaliny, lékárnička a výstražný trojúhelník, mlhové světlomety vpředu a vzadu, mřížka chladiče a kliky dveří černé, nárazníky lakované v barvě vozu, nastavitelný sloupek řízení, okna vpředu elektricky ovládaná s ochranou proti skřípnutí a rychloposuvem, opěrka ruky pro řidiče a spolujezdce, osvětlení zavazadlového prostoru, osvětlení prostoru pro cestující s bodovými světly a nočním světlem, otáčkoměr, plnohodnotné rezervní kolo, posilovač řízení, posuvné dveře vlevo a vpravo s oknem, radiopřehrávač Sound 10, sedadlo řidiče výškově seřiditelné, servisní počítač ASSYST, síťové kapsy na opěradlech sedadel řidiče a spolujezdce, sluneční clony včetně zrcátek, stěrač zadního okna, topení s pylovým filtrem a spínačem vnitřní cirkulace vzduchu, trojsedadlo v 2.řadě dělené 40:60, sklopné a samostatně vyjímatelné, ukazatel opotřebení brzdového obložení, ukazatel venkovní teploty, ukotvení zavazadel v zavazadlovém prostoru 6 kusů, pevnění dětských sedaček ISOFIX na vnějších sedadlech trojsedadla, volant a řadící páka v kůži, vyhřívané trysky ostřikovačů, vyhřívané zadní okno s časovým spínačem, výškově nastavitelné bezpečnostní pásy s omezovačem napínací síly vpředu, výškově nastavitelné bezpečnostní pásy vzadu, zakrytí zavazadlového prostoru, zásuvka 12 V v zavazadlovém prostoru

Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1898
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 92 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 180 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 10.7 / 6.7 / 8.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 715 / 2400
Objem nádrže (l):54
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1375 / 545
Rozměr pneu:195/55 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4192
b) šířka (mm): 1742
c) výška (mm): 1830
d) rozvor (mm): 2900
e) rozchod vpředu (mm): 1503
f) rozchod vzadu (mm): 1452
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1200
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1140
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1190
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 540
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 6
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,15
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Toyota C-HR se v Česku vejde pod půl milionu a nabízí spoustu výbavy Toyota C-HR se v Česku vejde pod půl milionu a nabízí spoustu výbavy

Toyota uvedla na český trh excentrický crossover C-HR. Za…

Test ojetiny Audi Q5: Prémiové neznamená bez chyb Test ojetiny Audi Q5: Prémiové neznamená bez chyb

Vstup mezi střední SUV se značce Audi povedl. Q5 ocení…

 




Mercedes-Benz Vaneo končí! Mercedes-Benz Vaneo končí!

Mercedesovo ošklivé káčátko se letos přestane vyrábět.…

Mercedes-Benz Vaneo Mercedes-Benz Vaneo

Zaujmout i v netradičních kategoriích - to je jeden z…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Drum'n'bass a hardcore hvězdy opět spojí síly. Imagination Festival slaví páté výročí

Drum'n'bass a hardcore hvězdy opět spojí síly.…

Festival, který na jednom místě spojil elektronické žánry drum'n'bass, hardcore a jejich příbuzné styly a…

Neberte medvědovi hračku: Mohl by to být granát, jak zjistili v polské zoo

Neberte medvědovi hračku: Mohl by to být granát, jak…

Odebrat medvědovi hračku může být docela nebezpečné, zvláště když hračkou je minometný náboj. Asi takové poučení…

 

iSport.cz

Pardubický střelec Hubáček: Musíme se odrazit od obrany a mírné destrukce

Pardubický střelec Hubáček: Musíme se odrazit od…

Pěkná divočina! Pardubice se v Chomutově dostaly do pořádného srabu. Pět zápasů, nula bodů, navíc po dvaceti…

VIDEO: Pardubice mají první body, Třinec dál v čele tabulky

VIDEO: Pardubice mají první body, Třinec dál v čele tabulky

Dočkali se! Hokejisté Pardubic na sedmý pokus berou první extraligové body v tomto ročníku. S novým trenérským…

 

Reflex.cz

David J. Peterson pro Reflex: Hra o trůny mě vážně neuživí

David J. Peterson pro Reflex: Hra o trůny mě vážně neuživí

Jeho práce je ve světě televize a filmu zcela výjimečná. Jedná se totiž o jediného člověka v Hollywoodu, který…

Neomarxistka Marksová chce diskriminovat kvůli bezdětnosti

Neomarxistka Marksová chce diskriminovat kvůli bezdětnosti

V nedělní debatě České televize jsem se dozvěděl, že nejen mne, ale všechny bezdětné lidi v této zemi chce…