Mercedes-Benz Vaneo 1.9 Ambiente - Vyšší postavení (05/2003)

Mercedes-Benz Vaneo 1.9 Ambiente - Vyšší postavení (05/2003)

 
 

K jednoprostorovému kompaktnímu Vaneu, postaveném na podvozku třídy A, si český trh teprve hledá cestu. Pětimístný minivan, kladoucí extrémní důraz na vnitřní prostor, se totiž díky své koncepci zaměřuje na poměrně úzkou skupinu klientů, která je navíc atakována ze všech stran konkurencí.

Při pohledu zepředu je příbuznost se třídou A nejmarkantnější. Výrazný skloněný "nos" tvořený jednou linií kapoty a čelního skla přechází ve výšce 185 cm ve zcela rovnou střechu. Téměř svislé jsou i bokyzáď vozu, což na jedné straně zvyšuje využitelnost vnitřní prostor, zvnějšku ale Vaneo působí dosti mohutně. Nezvyklé jsou také proporce vozu. Při délce 4,2 m činí rozvor 2,9 m a v kontrastu s vysokou stavbou karoserie jsou také opticky relativně malá patnáctipalcová kola. Zadní boční dveře jsou posuvné, což je výhodné při vystupování na parkovišti (pokud vedle stojí jiný vůz), rozměrné páté dveře se vyklápějí vzhůru.

Po otevření dveří je nejnápadnější vysoká podlaha, daná sendvičovou konstrukcí podvozku. Tato koncepce způsobí, že při čelním nárazu se motor zasune pod podlahu a neohrožuje posádku. Vyšší posaz vzhledem k vozovce je tedy díky silné podlaze doplněn podobnou polohou nohou, jako v klasickém osobním voze. Palubní deska je vyrobena z jednoduše tvarovaných, ale velmi dobře zpracovaných a slícovaných černých plastů. I když má volant klasický "osobní" sklon, připadáme si spíše jako v kvalitním užitkovém voze.

Tomuto pojetí odpovídá i nadbytek místa, pochopitelně hlavně na výšku. Sedadla drží tělo dost dobře i v zatáčkách, jsou je o málo tvrdší než bychom v této třídě čekali. Cestující ve druhé řadě mají poměrně hodně místa i pro kolena, naopak jejich sedadla mají dost krátká opěradla. Zavazadlový prostor má v pětimístném uspořádání bezkonkurenční objem 715 litrů. Namontujeme-li příplatkovou třetí řadu sedadel, zmenší se na 150 litrů. Sedadla se ovšem dají také vyjmout(dvojsedadlo je ale poměrně těžké) a z Vanea tak lze vyrobit dodávku o využitelném objemu až 2400 litrů. Opět ale zdůrazňujeme, že tyto, i na užitkovou konkurenci vysoké hodnoty, vyplývají z velké části z extrémně vysokého stropu vozu. Je ale pravda, že kouzla se sedadly se dají využít i k praktickým věcem - do Vanea se například vcelku pohodlně vejdou tři cestující se třemi kompletními nerozloženými jízdními koly. Příplatková výbava navíc zahrnuje například i soubory nazvané Pes, Surfař či Cyklista, takže užitečné drobnosti vhodné k přepravě specifických nákladů lze získat doslova na míru.

Námi testovaný vůz byl osazen nejvýkonnějším možným motorem - zážehovým čtyřválcem 1,9 l o maximálním výkonu 92 kW při 5500 otáčkách. Pouze osmiventilový agregát má s poměrně těžkým (1375 kg provozní hmotnost) autem jen průměrnou chuť zrychlovat, s narůstajícími otáčkami je ale vše jinak a Vaneo dokáže být i na dálnici docela svižné. Vzhledem k výkonové hmotnosti se ale neodvažujeme odhadovat, jak by se byť jen z poloviny naložené Vaneo chovalo se základním motorem 1.6 o výkonu 60 kW. Vyšší otáčky a hmotnost vozu se podepisují i na spotřebě, která se ve městě snadno pohybuje kolem jedenáctilitrové a mimo město kolem osmilitrové hranice. Velmi přitom záleží na jízdním stylu - lehkou nohou lze tyto hodnoty snížit i o dva litry na 100 km. Pětistupňová manuální převodovka má výhodu v krátkém a přesném chodu řadicí páky, jednotlivé stupně jsou s motorem dobře sladěny.

Kombinace málo strmého řízení a přední nápravy těsně pod pedály způsobuje, že způsobu najíždění do zatáček je třeba přivykat, a to zvláště ve městě. Bezmála třímetrový rozvor dělá sice dobrou službu stabilitě, při manévrování v omezených poměrech je na něj třeba často myslet. I přes již zmíněný vyšší posaz má sice řidič výborný výhled do všech směrů, na příď vozu ale vidět není. Leccos zachrání slušný rejd a velká zpětná zrcátka, parkovací asistent můžeme přesto doporučit. Při jízdě samotné odvádí podvozek velmi dobrou práci, auto se překvapivě příliš nenaklání a nedotáčivý charakter projevuje jen v očekávatelné míře. Patnáctipalcová kola s nízkým profilovým číslem sice zvyšují stabilitu a jistotu vozu, dají ale posádce pocítit i ty nerovnosti, které ostatní auta přejíždějí plavně. Jízda bez zatížení vzadu pak může způsobit drobné odskakování zadní nápravy.

Kdo si tedy koupí Vaneo? Bude to pravděpodobně člověk s velmi vysokými nároky na vnitřní prostornost vozu v kombinaci s nepříliš velkými vnějšími rozměry. Přitom se nespokojí s minivanem od konkurence, ale současně mu nebude vadit podvozek ze třídy malých vozů. Bude klást důraz na značku a výbavu a bude ochoten za ni zaplatit.

Jakkoli je tedy Vaneo celkem povedenou esencí několika dosud nespojitelných potřeb, exkluzivita daná značku a cenou z něj dělá v podstatě výlučné auto.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 798 000 Kč Cena v testované výbavě: 798 000 Kč

Základní výbava:ABS, BAS, ESP, centrální zamykání na dálkové ovládání, čalounění látkou "CARA" dle vzorníku, čelní a boční airbagy řidiče a spolujezdce, determální prosklení, dětské pojistky v posuvných dveřích, doplňky interiéru "KOŘENOVÉ DŘEVO" dle vzorníku, držák na mince, tužky a karty ve víku schránky před spolujezdcem, držák pod zadním sedadlem pro uložení 3.opěrky hlavy, elektricky seřiditelná a vyhřívaná sférická zpětná zrcátka, imobilizér, klimatizace s automatickou regulací, kontrolka hladiny oleje, kontrolka chladící kapaliny, lékárnička a výstražný trojúhelník, mlhové světlomety vpředu a vzadu, mřížka chladiče a kliky dveří černé, nárazníky lakované v barvě vozu, nastavitelný sloupek řízení, okna vpředu elektricky ovládaná s ochranou proti skřípnutí a rychloposuvem, opěrka ruky pro řidiče a spolujezdce, osvětlení zavazadlového prostoru, osvětlení prostoru pro cestující s bodovými světly a nočním světlem, otáčkoměr, plnohodnotné rezervní kolo, posilovač řízení, posuvné dveře vlevo a vpravo s oknem, radiopřehrávač Sound 10, sedadlo řidiče výškově seřiditelné, servisní počítač ASSYST, síťové kapsy na opěradlech sedadel řidiče a spolujezdce, sluneční clony včetně zrcátek, stěrač zadního okna, topení s pylovým filtrem a spínačem vnitřní cirkulace vzduchu, trojsedadlo v 2.řadě dělené 40:60, sklopné a samostatně vyjímatelné, ukazatel opotřebení brzdového obložení, ukazatel venkovní teploty, ukotvení zavazadel v zavazadlovém prostoru 6 kusů, pevnění dětských sedaček ISOFIX na vnějších sedadlech trojsedadla, volant a řadící páka v kůži, vyhřívané trysky ostřikovačů, vyhřívané zadní okno s časovým spínačem, výškově nastavitelné bezpečnostní pásy s omezovačem napínací síly vpředu, výškově nastavitelné bezpečnostní pásy vzadu, zakrytí zavazadlového prostoru, zásuvka 12 V v zavazadlovém prostoru

OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1898
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 92 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 180 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.7 / 6.7 / 8.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 715 / 2400
Objem nádrže (l):54
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1375 / 545
Rozměr pneu:195/55 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4192
b) šířka (mm): 1742
c) výška (mm): 1830
d) rozvor (mm): 2900
e) rozchod vpředu (mm): 1503
f) rozchod vzadu (mm): 1452
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1200
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1140
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1190
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 540
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 6
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,15
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Mercedes-Benz Vaneo končí! Mercedes-Benz Vaneo končí!

Mercedesovo ošklivé káčátko se letos přestane vyrábět.…

Mercedes-Benz Vaneo Mercedes-Benz Vaneo

Zaujmout i v netradičních kategoriích - to je jeden z…

 



 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Včera

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval prezident před vojáky

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval…

Filipínský prezident Rodrigo Duterte má evidentně smysl pro humor hodně za hranou. Například v pátečním projevu…

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za multikulti toleranci

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za…

Teroristické útoky v Evropě jsou dílem naší zbabělosti, která je vydávána za multikulturní toleranci, řekl…

 

iSport.cz

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů nepřijdu důstojně

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů…

Snažil se kontrolovat, ale neudržel se. Nešlo to. V očích se rychle objevily slzy, emotivní rozlučka s…

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik zvedl Tvrdíka ze židle

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik…

Pekelná atmosféra, rány z dělobuchů a především radost. Stadion Evžena Rošického na Strahově se otřásal v…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…