Mercedes-Maybach S: Když vám obyčejná třída S nestačí
Maybach patří již řadu let do portfolia stuttgartské značky. Ta jej s velkou slávou v roce 2002 znovuzrodila, když takto označila superluxusní sedan postavený na technickém základě tehdejší třídy S (W220). Existovala krátká varianta 57 a prodloužené 62. U nás je zmíněný vůz mediálně spojený se jménem slavného textaře a bývalého majitele sázkové kanceláře Fortuna Michala Horáčka.
Výroba byla ukončena minulý rok.
V souvislosti s příchodem nové generace Mercedes-Benzu S (V222) představila firma na právě probíhajícím autosalonu v Los Angeles také nové vydání prestižního Maybachu. Přesné pojmenování Mercedes-Maybach S ukazuje, že na rozdíl od minulé generace je automobil méně svébytný, což ale v praxi nikterak nevadí. S délkou 5453 mm překonává novou třídu S v dlouhé verzi „L“ o značných 207 milimetrů. Celých 200 mm z toho připadá na část od sloupku B po C, takže z něj v naprosté většině těží cestující vzadu. Rozvor činí 3365 mm, což představuje 200milimetrový nárůst v porovnání s třídou S v provedení L. Výrobce uvádí, že nový Maybach je vzadu nejtišším sedanem a zřejmě i vozem světové produkce, a to navzdory zvětšení prosklené plochy. Že je prostor vzadu stěžejní, ukazují následující čísla: Minimální prostor pro kolena vzadu je v případě výchozího Mercedes-Benzu S "L" 166 milimetrů, v případě Maybachu značných 325 mm.
V počátcích prodeje, to je od února 2015, bude vůz nabízen ve dvou verzích. Jednak jako S 500 s osmiválcem 4,7 litru se dvěma turbodmychadly a výkonem 335 kW a jednak jako S 600 s dvakrát přeplňovaným dvanáctiválcem 6,0 litru o výkonu 390 kW. Zajímavé je, že menší motor dostal novou devítistupňovou převodovku 9G-Tronic, zatímco větší 600 se musí spokojit se starší, byť vylepšenou převodovkou 7G-Tronic. I přes rozdílné výkony je čas potřebný ke zrychlení z 0 na 100 km/h shodný a to 5 sekund. Rychlost je elektronicky omezena na obligátních 250 km/h. V červnu 2015 dorazí ještě verze S 500 4Matic.
Mercedes-Maybach | S 500 | S 600 |
Motor | 4.7 V8 Biturbo | 6.0 V12 Biturbo |
Pohon | zadních kol | zadních kol |
Zdvihový objem [cm3] | 4663 | 5980 |
Válce/ventily | 8/4 | 12/4 |
Největší výkon [kW/min] | 335/5250 | 390/4900 |
Točivý moment [N.m/min] | 700/1800-3500 | 830/1900-4000 |
Převodovka | 9A | 7A |
Maximální rychlost [km/h] | 250 (omezovač) | 250 (omezovač) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 5.0 | 5.0 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 8.9 | 11.7 |
Maximální úroveň bezpečnosti zajišťují všechny známé prvky. Novinkou jsou vzduchové vaky v bezpečnostních pásech zadních sedadel podobně jako to má nový Ford Mondeo či jeho vzor, americký Fusion. Skelet vozu kombinuje hliník s vysokopevnostní ocelí o různých modulech pružnosti. Technologickou zajímavostí je přesnější, efektivnější a rychlejší laserové svařování "Welding on the Fly", u Mercedes-Benzu nazývané RobScan. A třeba bočnice karoserie nového Maybachu je největším automobilovým dílem ve světové produkci.