Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes přijde na trh s Axorem

Michal Fokt
Diskuze (0)
Autodopravce pokukující po novém voze by jistě mohla zajímat novinka, která se na trhu objeví během prvního čtvrtletí tohoto roku.

Novinka nese název Axor a na trh s ním přichází automobilka Mercedes-Benz. Model Axor rozšíří nabídku Mercedesu o další vůz s širokým využitím. Axor je vhodný jak pro dálkovou kamionovou přepravu těžkého nákladu, tak pro střední zátěž i menší vzdálenosti.

Při konstrukci Axoru vycházeli technici z požadavků a představ zákazníků v daném segmentu vozů na cílových trzích. To je obzvláště zajímavé vzhledem k tomu, že se počítá s cílovými trhy zejména ve střední a východní Evropě, i když tyto trhy samozřejmě nebudou jediné, kde se Axor bude nabízet. Při konstrukci Axoru byl samozřejmě brán zřetel i na co nejlepší poměr mezi cenou a užitnou hodnotou. Proto také konstrukce Axoru vychází z již známých a osvědčených tří základních bloků. Podvozek vychází z modelové řady Actros, kabina z řady Atego a o pohon se postará motor OM 457 LA, který vychází z motoru dosud užívaného v autobusech Travego.

Z podvozku vycházejícího z řady Actros vychází i základní rozměry Axoru. Celková délka vozu je 5815 nebo 6115 mm, šířka 2490 mm, rozvor náprav 3600 nebo 3900 mm, rozchod kol vpředu 2053 a rozchod kol vzadu 1802 mm. Pohotovostní hmotnost Axoru je od 6450 kg a celková hmotnost je 18.000 kg (souprava 40.000 kg). Základem podvozku je žebřinový rám. Tuhá přední náprava VL 4/51 DC-7,5 je odpružena podélnými půlleptickými listovými pružinami s teleskopickými tlumiči a příčným zkrutným stabilizátorem. Tuhá zadní náprava HL 6/1 DSC-13 s hypoidním soukolím (převod 3,08 : 1) má uzávěrku diferenciálu a je odpružena čtyřmi vzduchotlakovými vaky s teleskopickými tlumiči.

O bezpečné zastavení se v Axoru starají brzdy s dvěmi nezávislými vzduchotlakovými okruhy působící na kotoučové brzdy s vnitřním chlazením. Nechybí ani systémy ABS a ASR. Brzdám napomáhá i motorová brzda Turbobrake. Parkovací brzdu má Axor vzduchotlakovou působící na kola zadní nápravy. Řízení LS 8 obsahuje vzduchotlakový posilovač a má proměnný převod 19,3 – 23,0 : 1. Axor je obut do pneumatik 295/80 R 22,5 vzadu z dvojmontáží.

Model Axor bude mít v nabídce dvě verze kabiny, které vychází z řady Atego. Základní verzi s vnitřní výškou 1510 mm a zvýšenou 1910 mm. Obě verze kabiny mají pružné uložení, které je navíc doplněné dvojicí šikmo uložených tlumičů. Ty se starají o menší naklánění kabiny způsobované odstředivou silou v zatáčkách. Uvnitř kabiny se konstruktéři zaměřili hlavně na ergonomické rozložení přístrojů a ovládacích prvků pro co nejsnažší ovládání vozu. Zapomenuto však nezůstalo ani pohodlí pro řidiče, které je obzvláště na dlouhých trasách jistě neméně důležité. Řidič tak má k dispozici moderní, všestranně přestavitelné a odpružené sedadlo a samozřejmě i mnoho dalších prvků zpříjemňujících jeho cesty.

O pohon Axoru se stará motor OM 457 LA, který vychází z motoru dosud užívaného v autobusech Travego. Tyto motory byly vyráběny v jihoamerické divizi koncernu, avšak pro Axory budou vyráběny v Mannheimu. Jedná se o kapalinou chlazený řadový dvanáctilitrový šestiválec s mezichladičem stlačeného vzduchu a se čtyřmi ventily na válec. Motor bude nabízen ve třech výkonových verzích - s výkonem 260 kW (354 k), 295 kW (401 k) nebo 315 kW (428 k) při 1900 ot./min. a s maximálním točivým momentem 1850 Nm, 2000 Nm nebo 2100 Nm při 1100 ot./min. Motor je vybaven moderním vysokotlakým elektronicky řízeným vstřikováním paliva Telligent se systémem čerpadlo-tryska. Motor s tímto novým systémem se může pochlubit i prodlouženým servisním intervalem z původních 80.000 na současných 120.000 km. Motor je vybaven chladičem oleje a na přání i předehříváním nasávaného vzduchu. Hmotnost motoru bez náplní je 920 kg. Motor má podle výrobce příznivou spotřebu paliva (zatím nebyla přesněji uvedena) a splňuje emisní normy Euro 3.

Převodovka Axoru je také z již osvědčené produkce. Jedná se o devítistupňovou plně synchronizovanou převodovkou G 221 – 9 s přímým řazením a vzduchotlakovým posilovačem (řazení 8+1 v dvojitém H, nebo 16 st.). Na přání je Axor možné vybavit i samočinnou šestnáctistupňovou převodovku Telligent G 211 - 16.

Michal Fokt
Diskuze (0)