Mercedes přijde na trh s Axorem

Mercedes přijde na trh s Axorem

 
 
30.1. 2002 Michal Fokt

Autodopravce pokukující po novém voze by jistě mohla zajímat novinka, která se na trhu objeví během prvního čtvrtletí tohoto roku.

Novinka nese název Axor a na trh s ním přichází automobilka Mercedes-Benz. Model Axor rozšíří nabídku Mercedesu o další vůz s širokým využitím. Axor je vhodný jak pro dálkovou kamionovou přepravu těžkého nákladu, tak pro střední zátěž i menší vzdálenosti.

Při konstrukci Axoru vycházeli technici z požadavků a představ zákazníků v daném segmentu vozů na cílových trzích. To je obzvláště zajímavé vzhledem k tomu, že se počítá s cílovými trhy zejména ve střední a východní Evropě, i když tyto trhy samozřejmě nebudou jediné, kde se Axor bude nabízet. Při konstrukci Axoru byl samozřejmě brán zřetel i na co nejlepší poměr mezi cenou a užitnou hodnotou. Proto také konstrukce Axoru vychází z již známých a osvědčených tří základních bloků. Podvozek vychází z modelové řady Actros, kabina z řady Atego a o pohon se postará motor OM 457 LA, který vychází z motoru dosud užívaného v autobusech Travego.

Z podvozku vycházejícího z řady Actros vychází i základní rozměry Axoru. Celková délka vozu je 5815 nebo 6115 mm, šířka 2490 mm, rozvor náprav 3600 nebo 3900 mm, rozchod kol vpředu 2053 a rozchod kol vzadu 1802 mm. Pohotovostní hmotnost Axoru je od 6450 kg a celková hmotnost je 18.000 kg (souprava 40.000 kg). Základem podvozku je žebřinový rám. Tuhá přední náprava VL 4/51 DC-7,5 je odpružena podélnými půlleptickými listovými pružinami s teleskopickými tlumiči a příčným zkrutným stabilizátorem. Tuhá zadní náprava HL 6/1 DSC-13 s hypoidním soukolím (převod 3,08 : 1) má uzávěrku diferenciálu a je odpružena čtyřmi vzduchotlakovými vaky s teleskopickými tlumiči.

O bezpečné zastavení se v Axoru starají brzdy s dvěmi nezávislými vzduchotlakovými okruhy působící na kotoučové brzdy s vnitřním chlazením. Nechybí ani systémy ABS a ASR. Brzdám napomáhá i motorová brzda Turbobrake. Parkovací brzdu má Axor vzduchotlakovou působící na kola zadní nápravy. Řízení LS 8 obsahuje vzduchotlakový posilovač a má proměnný převod 19,3 – 23,0 : 1. Axor je obut do pneumatik 295/80 R 22,5 vzadu z dvojmontáží.

Model Axor bude mít v nabídce dvě verze kabiny, které vychází z řady Atego. Základní verzi s vnitřní výškou 1510 mm a zvýšenou 1910 mm. Obě verze kabiny mají pružné uložení, které je navíc doplněné dvojicí šikmo uložených tlumičů. Ty se starají o menší naklánění kabiny způsobované odstředivou silou v zatáčkách. Uvnitř kabiny se konstruktéři zaměřili hlavně na ergonomické rozložení přístrojů a ovládacích prvků pro co nejsnažší ovládání vozu. Zapomenuto však nezůstalo ani pohodlí pro řidiče, které je obzvláště na dlouhých trasách jistě neméně důležité. Řidič tak má k dispozici moderní, všestranně přestavitelné a odpružené sedadlo a samozřejmě i mnoho dalších prvků zpříjemňujících jeho cesty.

O pohon Axoru se stará motor OM 457 LA, který vychází z motoru dosud užívaného v autobusech Travego. Tyto motory byly vyráběny v jihoamerické divizi koncernu, avšak pro Axory budou vyráběny v Mannheimu. Jedná se o kapalinou chlazený řadový dvanáctilitrový šestiválec s mezichladičem stlačeného vzduchu a se čtyřmi ventily na válec. Motor bude nabízen ve třech výkonových verzích - s výkonem 260 kW (354 k), 295 kW (401 k) nebo 315 kW (428 k) při 1900 ot./min. a s maximálním točivým momentem 1850 Nm, 2000 Nm nebo 2100 Nm při 1100 ot./min. Motor je vybaven moderním vysokotlakým elektronicky řízeným vstřikováním paliva Telligent se systémem čerpadlo-tryska. Motor s tímto novým systémem se může pochlubit i prodlouženým servisním intervalem z původních 80.000 na současných 120.000 km. Motor je vybaven chladičem oleje a na přání i předehříváním nasávaného vzduchu. Hmotnost motoru bez náplní je 920 kg. Motor má podle výrobce příznivou spotřebu paliva (zatím nebyla přesněji uvedena) a splňuje emisní normy Euro 3.

Převodovka Axoru je také z již osvědčené produkce. Jedná se o devítistupňovou plně synchronizovanou převodovkou G 221 – 9 s přímým řazením a vzduchotlakovým posilovačem (řazení 8+1 v dvojitém H, nebo 16 st.). Na přání je Axor možné vybavit i samočinnou šestnáctistupňovou převodovku Telligent G 211 - 16.

Spolupracujeme s TipCars.com
Sdílejte data bezpečně s aplikací Safety4Transfer Sdílejte data bezpečně s aplikací Safety4Transfer

Společnost CNS a.s. uvádí na český trh software pro…

Hamáček porušil naši dohodu, že nenavrhne Pocheho, tvrdí Zeman Hamáček porušil naši dohodu, že nenavrhne Pocheho, tvrdí Zeman

Prezident Miloš Zeman se podle svých slov před týdnem s…

Největší zábavní firmou je Netflix Největší zábavní firmou je Netflix

Tržní hodnota Netflixu dnes stoupla na rekordních 153…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké

Za poslední dva měsíce vzrostla cena paliv zhruba o dvě…

Nový Ford Focus už se vyrábí. Podívejte se do upravené německé továrny Nový Ford Focus už se vyrábí. Podívejte se do upravené německé továrny

Příchod každého nového modelu si žádá prázdniny pro…

 





 
Výhody a nevýhody elektromobilů: Proč třeba nepotřebují převodovku? A jak je to s jejich účinností?

Výhody a nevýhody elektromobilů: Proč třeba nepotřebují převodovku?

Včera

Elektromobily jsou dle mnohých pohonem budoucnosti. Co od nich může řadový motorista očekávat?




Blesk.cz

Luxusní loď obávaného diktátora nikdo nechce: Ze Saddámovy jachty bude hotel!

Luxusní loď obávaného diktátora nikdo nechce: Ze…

Postel s hedvábnými závěsy, koupelna vykládaná zlatem, 17 pokojů pro hosty a vlastní holičství. Luxusní…

Trump zrušil plánované setkání s Kim Čong-unem. Kvůli silné nevraživosti

Trump zrušil plánované setkání s Kim Čong-unem.…

Americký prezident Donald Trump kvůli nepřátelským postojům KLDR zrušil summit s vůdcem Severní Koreje Kim…

 

iSport.cz

Speciál k finále Ligy mistrů: 68 stran, plakáty. Zase vyhrajeme, hlásí Šmicer

Speciál k finále Ligy mistrů: 68 stran, plakáty.…

Liverpool proti Realu Madrid. Tohle finále fotbalové Ligy mistrů bude velmi emotivní pro jednoho z hrdinů…

Na lovu nadějných stoperů. Nejen Radakovič zaujal velké kluby

Na lovu nadějných stoperů. Nejen Radakovič zaujal…

Ligové STATS | S blížícím se přestupovým oknem se o nich mluví víc a víc. Sigma Olomouc patrně neudrží…

 

Reflex.cz

Palác na kolejích: Takhle cestoval ruský car, než byl sesazen a zastřelen bolševiky

Palác na kolejích: Takhle cestoval ruský car, než…

Konec 19. století byl ve znamení obrovského rozmachu železniční dopravy a pozadu nechtěl zůstat ani ruský car…

Sado-maso v Dobřichovicích: Skvělé erotické kresby, které vás možná inspirují

Sado-maso v Dobřichovicích: Skvělé erotické kresby,…

Michal Cihlář je všeobecně známý jako ten, který dal tvář pražské zoo (a udělal to skvěle). Jeho oborem ovšem…