Měření a seřizování geometrie kol a náprav: Beissbarth pro Volkswagen

Měření a seřizování geometrie kol a náprav: Beissbarth pro Volkswagen

Uživatelům automobilů se doporučuje provést kontrolu geometrie náprav přibližně jednou za rok. Existují však výjimky.

Každý majitel nebo řidič automobilu by si měl uvědomit, že jezdit s nesprávnou geometrií náprav je nebezpečné a spojené s vícenáklady na pneumatiky i pohonné hmoty a s opravami předčasně opotřebených částí podvozku. Nastavení geometrie náprav je přesný úkon, jedná se o úhlové minuty nebo desetiny milimetrů.

Různé úrovně přístrojů

Měření a seřizování geometrie náprav je velmi významný, ale zároveň náročný servisní úkon. Netrvá sice tak dlouho, avšak vyžaduje odpovídající znalosti mechanika, potřebné technické údaje a poměrně nákladné technologické vybavení. Přístrojů pro kontrolu geometrie náprav je dnes na trhu tak široká nabídka, že i mnozí autoopraváři mají problém se v ní spolehlivě orientovat.

Lasery

Nejlevnějšími přístroji pro měření geometrie náprav jsou tzv. laserové přístroje. V základním provedení jde o kombinaci laserové projekce a libelové vychylovací soustavy. Takovým přístrojem nelze ovšem změřit řadu parametrů, natož pořizovat nějaké protokoly z integrované tiskárny, využívat databanku a další uživatelský komfort přístrojů vyšších kategorií. Má rovněž omezenou přesnost a práce s ním není nijak zvlášť rychlá. Poněkud více nabízejí dražší a preciznější laserové přístroje.

CCD a 3D

V současnosti nejrozšířenějšími pomocníky pro měření geometrie náprav jsou elektronické přístroje s CCD-kamerami. Umožňují kompletní a přesné měření geometrie kol vztažené ke geometrické ose s využitím počítače zpravidla s operačním systémem MS Windows. Buď mají šesti-, nebo osmisenzorový měřicí systém (tzv. šesti- či osmikanálové), s kabelovým nebo bezkabelovým a nejčastěji radiovým přenosem dat.

V posledních několika letech se v českých autoservisech objevila řada elektronických přístrojů pro měření geometrie náprav 3D. Jsou sice většinou ve vyšší cenové relaci, ale mají také nesporné přednosti. Měřicí techniku není nutné jako u zařízení s CCD-kamerami umísťovat na kola, měření je tudíž rychlejší. Na druhou stranu mají kromě vyšší ceny a občas rozbitých drahých reflektorů i poněkud větší nároky na plochu stání. Vpředu před zvedákem je nutné umístit tzv. totem s kamerami. To zabere poměrně dost místa. U některých přístrojů je také problém měřit vozidla s větším rozvorem kol.

Top kvalita

Mezi špičková zařízení pro měření a seřizování geometrie náprav patří Beissbarth Easy 3D Wheel Aligner. Rychlý a vysoce přesný přístroj, dodávaný v několika značkových modifikacích (např. pro koncern Volkswagen s označením VAS 6767 3D), se zcela novým 3D-měřicím systémem kategorie Space Saver se obejde bez předního totemu a měřicí snímače nemusí být pevně namontované na zvedák. Pro měření geometrie kol používané zvedáky se opatří jen speciálními držáky pro snímače. Ty pak lze jednoduše odebrat. Zvedák je tak ihned k dispozici pro jiné práce.

Pomocí tohoto přístroje je mechanik schopen provést kompletní, precizní změření geometrie kol osobního automobilu jen za zhruba poloviční čas proti stejnému měření pomocí klasických přístrojů.

Pro rychlé měření při zachování vysoké přesnosti je zvlášť významná kompenzace házivosti disků na jedoucím vozidle, u tohoto přístroje stačí pouze posunout vůz tak, aby se kola pootočila o 30º. Není tedy nutné nadzvednutí vozidla kvůli uvolnění kol, ani jeho tlačení několika mechaniky jako u běžně prováděné kompenzace házivosti disků.

Spuštěný motor nevadí

Vibrace způsobené chodem motoru nemají vliv na přesnost dat, protože měřicí kamery pracují s vysokou frekvencí 29 obrázků za sekundu. Měření geometrie probíhá na všech kolech současně a je možné měřit vozidla s rozvorem až 440 cm.

Další předností je, že kompletní měřicí proces může provádět pouze jedna osoba. Je tak možné bez větší potřeby času uskutečnit navíc změření geometrie kol třeba i při běžné výměně pneumatik.

Přístroje pro měření a seřizování geometrie náprav Beissbarth Easy 3D Wheel Aligner/VAS 6767 3D se používají i ve vývoji a zkušebnách automobilky Škoda Auto.

Praktické zkušenosti

Mezi první servisy, kde již byla tato špičková zařízení ve značkové modifikaci VAS 6767 3D instalována a jsou zákazníkům k dispozici, patří moderní servisní centra společnosti TUkas v Praze 10.

TUKAS

Společnost Auto TUkas patří k největším prodejcům vozů Škoda a Volkswagen v ČR. Dále je autorizovaným servisem pro vozy značky Audi a Mercedes-Benz. Za dobu své 22leté existence získala pověst kvalitního servisu. Díky otevírací době sedm dní v týdnu od 7.30 do 19.30 hodin se dokáže o potřeby zákazníka vždy postarat. Kvalita poskytovaných služeb závisí i na jakosti a přesnosti vybavení, a proto se firma rozhodla pro pořízení špičkové 3D geometrie. Předností pro zákazníka je vysoká přesnost měření, která je podstatná pro samotné nastavení geometrie náprav. Přidanou hodnotou je i rychlost provedení měření.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Jana Stuchlíka: Nevinná Vitásková Glosa Jana Stuchlíka: Nevinná Vitásková

Ten případ asi jinak skončit nemohl. Vrchní soud…

Zeman se domluvil s Babišem. Demisi vlády přijme příští týden Zeman se domluvil s Babišem. Demisi vlády přijme příští týden

Prezident Miloš Zeman přijme demisi menšinové vlády ANO…

Moravský peněžní ústav chce být bankou. O licenci žádá již podruhé Moravský peněžní ústav chce být bankou. O licenci žádá již podruhé

O vstup na český bankovní trh usiluje nový hráč. Koncem…

Británie zaplatí Francii za ochranu před migranty Británie zaplatí Francii za ochranu před migranty

Británie zaplatí Francii za další posílení bezpečnostních…

 

Štítky Profi

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf! Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf!

Sečteno je kompletních 12 měsíců světových prodejů.

 





 
Ojetý Peugeot 308 (T7): Mnohem lepší! Až na jednu výjimku…

Ojetý Peugeot 308: Mnohem lepší! Až na jednu výjimku

Dnes 08:00

Původní Peugeot 308 vyjel na zdokonalené technice předchozí revolučně řešené, avšak problematické 307. Závad způsobených pochybením výrobce výrazně ubylo, přesto si někteří i s 308 užili své.




Blesk.cz

Čeká vás cesta do hor? 8 rad, jak zvládnout zimní nástrahy a dojet v pořádku!

Čeká vás cesta do hor? 8 rad, jak zvládnout zimní…

Počasí uplynulých dní ukázalo svou zrádnost. Hromadné bouračky, uzavřená dálnice, sněhová kalamita A do toho…

Ubytování přes Airbnb? Dobrá cena, ale i plíseň v bytě. Víme, jak se nenapálit

Ubytování přes Airbnb? Dobrá cena, ale i plíseň v…

Klára (32) cestuje velmi často a využívá k tomu platformu Airbnb, tedy sdílené ubytování, které momentálně…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Barcelona prohrála po 29 zápasech. V poháru nezvládla městské derby

Barcelona prohrála po 29 zápasech. V poháru…

Po sérii 29 soutěžních zápasů bez porážky fotbalisté Barcelony prohráli v úvodním čtvrtfinále Španělského poháru…

 

Reflex.cz

Nejstarší člověk Evropy, Italka Giuseppina Projetto doporučuje jíst čokoládu. Letos jí bude 116 let

Nejstarší člověk Evropy, Italka Giuseppina Projetto…

Nejstarším člověkem v Evropě je v současnosti Italka Giuseppina Projetto, která se narodila 30. května 1902. Za…

Lidi, neblbněte! V prezidentské volbě jde o hodně, ale ne o úplně všechno

Lidi, neblbněte! V prezidentské volbě jde o hodně,…

Přemýšlím, že na chvíli si dám pokoj od sociálních sítí. Už se mi skoro nechce rozčilovat nebo smutnit nad…