Měření a seřizování geometrie kol a náprav: Beissbarth pro Volkswagen

Měření a seřizování geometrie kol a náprav: Beissbarth pro Volkswagen

Uživatelům automobilů se doporučuje provést kontrolu geometrie náprav přibližně jednou za rok. Existují však výjimky.

Každý majitel nebo řidič automobilu by si měl uvědomit, že jezdit s nesprávnou geometrií náprav je nebezpečné a spojené s vícenáklady na pneumatiky i pohonné hmoty a s opravami předčasně opotřebených částí podvozku. Nastavení geometrie náprav je přesný úkon, jedná se o úhlové minuty nebo desetiny milimetrů.

Různé úrovně přístrojů

Měření a seřizování geometrie náprav je velmi významný, ale zároveň náročný servisní úkon. Netrvá sice tak dlouho, avšak vyžaduje odpovídající znalosti mechanika, potřebné technické údaje a poměrně nákladné technologické vybavení. Přístrojů pro kontrolu geometrie náprav je dnes na trhu tak široká nabídka, že i mnozí autoopraváři mají problém se v ní spolehlivě orientovat.

Lasery

Nejlevnějšími přístroji pro měření geometrie náprav jsou tzv. laserové přístroje. V základním provedení jde o kombinaci laserové projekce a libelové vychylovací soustavy. Takovým přístrojem nelze ovšem změřit řadu parametrů, natož pořizovat nějaké protokoly z integrované tiskárny, využívat databanku a další uživatelský komfort přístrojů vyšších kategorií. Má rovněž omezenou přesnost a práce s ním není nijak zvlášť rychlá. Poněkud více nabízejí dražší a preciznější laserové přístroje.

CCD a 3D

V současnosti nejrozšířenějšími pomocníky pro měření geometrie náprav jsou elektronické přístroje s CCD-kamerami. Umožňují kompletní a přesné měření geometrie kol vztažené ke geometrické ose s využitím počítače zpravidla s operačním systémem MS Windows. Buď mají šesti-, nebo osmisenzorový měřicí systém (tzv. šesti- či osmikanálové), s kabelovým nebo bezkabelovým a nejčastěji radiovým přenosem dat.

V posledních několika letech se v českých autoservisech objevila řada elektronických přístrojů pro měření geometrie náprav 3D. Jsou sice většinou ve vyšší cenové relaci, ale mají také nesporné přednosti. Měřicí techniku není nutné jako u zařízení s CCD-kamerami umísťovat na kola, měření je tudíž rychlejší. Na druhou stranu mají kromě vyšší ceny a občas rozbitých drahých reflektorů i poněkud větší nároky na plochu stání. Vpředu před zvedákem je nutné umístit tzv. totem s kamerami. To zabere poměrně dost místa. U některých přístrojů je také problém měřit vozidla s větším rozvorem kol.

Top kvalita

Mezi špičková zařízení pro měření a seřizování geometrie náprav patří Beissbarth Easy 3D Wheel Aligner. Rychlý a vysoce přesný přístroj, dodávaný v několika značkových modifikacích (např. pro koncern Volkswagen s označením VAS 6767 3D), se zcela novým 3D-měřicím systémem kategorie Space Saver se obejde bez předního totemu a měřicí snímače nemusí být pevně namontované na zvedák. Pro měření geometrie kol používané zvedáky se opatří jen speciálními držáky pro snímače. Ty pak lze jednoduše odebrat. Zvedák je tak ihned k dispozici pro jiné práce.

Pomocí tohoto přístroje je mechanik schopen provést kompletní, precizní změření geometrie kol osobního automobilu jen za zhruba poloviční čas proti stejnému měření pomocí klasických přístrojů.

Pro rychlé měření při zachování vysoké přesnosti je zvlášť významná kompenzace házivosti disků na jedoucím vozidle, u tohoto přístroje stačí pouze posunout vůz tak, aby se kola pootočila o 30º. Není tedy nutné nadzvednutí vozidla kvůli uvolnění kol, ani jeho tlačení několika mechaniky jako u běžně prováděné kompenzace házivosti disků.

Spuštěný motor nevadí

Vibrace způsobené chodem motoru nemají vliv na přesnost dat, protože měřicí kamery pracují s vysokou frekvencí 29 obrázků za sekundu. Měření geometrie probíhá na všech kolech současně a je možné měřit vozidla s rozvorem až 440 cm.

Další předností je, že kompletní měřicí proces může provádět pouze jedna osoba. Je tak možné bez větší potřeby času uskutečnit navíc změření geometrie kol třeba i při běžné výměně pneumatik.

Přístroje pro měření a seřizování geometrie náprav Beissbarth Easy 3D Wheel Aligner/VAS 6767 3D se používají i ve vývoji a zkušebnách automobilky Škoda Auto.

Praktické zkušenosti

Mezi první servisy, kde již byla tato špičková zařízení ve značkové modifikaci VAS 6767 3D instalována a jsou zákazníkům k dispozici, patří moderní servisní centra společnosti TUkas v Praze 10.

TUKAS

Společnost Auto TUkas patří k největším prodejcům vozů Škoda a Volkswagen v ČR. Dále je autorizovaným servisem pro vozy značky Audi a Mercedes-Benz. Za dobu své 22leté existence získala pověst kvalitního servisu. Díky otevírací době sedm dní v týdnu od 7.30 do 19.30 hodin se dokáže o potřeby zákazníka vždy postarat. Kvalita poskytovaných služeb závisí i na jakosti a přesnosti vybavení, a proto se firma rozhodla pro pořízení špičkové 3D geometrie. Předností pro zákazníka je vysoká přesnost měření, která je podstatná pro samotné nastavení geometrie náprav. Přidanou hodnotou je i rychlost provedení měření.

Spolupracujeme s TipCars.com
Z Ruska se prý stáhne téměř polovina amerických diplomatů Z Ruska se prý stáhne téměř polovina amerických diplomatů

Z Ruska by mělo odejít 200 až 300 příslušníků amerického…

Ropný koncern Exxon Mobil zdvojnásobil zisk, pomohla mu těžba zemního plynu Ropný koncern Exxon Mobil zdvojnásobil zisk, pomohla mu těžba zemního plynu

Americký ropný koncern Exxon Mobil ve druhém čtvrtletí…

Vlaky do Mnichova pojedou každé dvě hodiny, cestující svezou novější soupravy Vlaky do Mnichova pojedou každé dvě hodiny, cestující svezou novější soupravy

Cestující na železniční trati Praha–Mnichov se podle…

 

Štítky Profi

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony

Byli jsme u slavnostního otevření továrny Škody v…

Stojí zlomek toho, co nové. Vybrali jsme 8 ojetin, na kterých nemůžete prodělat Stojí zlomek toho, co nové. Vybrali jsme 8 ojetin, na kterých nemůžete prodělat

Nejpalčivější problém, který sužuje nové automobily, je…

 





 
Na světě je další elektromobil. Bollinger B1 je spartánská cihla do terénu

Na světě je další elektromobil. Bollinger B1 je spartánská cihla do terénu

Dnes 16:47

Elektrický teréňák je postaven na vlastní hliníkové platformě. O jeho pohon se starají dva elektromotory, každý u jedné nápravy.




Blesk.cz

Pitvu Lenky provedli Egypťané. Zaorálek: Dostaneme zprávu a rodina odškodné

Pitvu Lenky provedli Egypťané. Zaorálek: Dostaneme…

Účetní Lenka (†36) zemřela ve čtvrtek v káhirské nemocnici na následky poranění, jež utrpěla při napadení…

Přeučil prozradil pohlaví vnoučete: Exmanželka Hůlky a Vojtka porodí každým dnem!

Přeučil prozradil pohlaví vnoučete: Exmanželka Hůlky…

Manželé Jan Přeučil (80) a Eva Hrušková už několik vnoučat mají, ale už se nemohou dočkat přírůstku od syna…

 

iSport.cz

Přímé přenosy a sestřihy z HET ligy sledujte v HD pouze na webu iSport.cz

Přímé přenosy a sestřihy z HET ligy sledujte v HD…

EXKLUZIVNĚ | Nová sezona HET ligy je tady a s ní i přímé přenosy ze všech zápasů kola, které můžete sledovat v…

Brankáři v extralize: šest nových jedniček, ostrý řez ve Spartě

Brankáři v extralize: šest nových jedniček, ostrý…

Extraligovými brankovišti se prohnal průvan. Výměny, návraty, ve Spartě salto nebo ostrý řez. Šest celků vstoupí…

 

Reflex.cz

S brexitem skončí volný pohyb, oznámili Britové. Co všechno to znamená?

S brexitem skončí volný pohyb, oznámili Britové. Co…

Britský ministr pro imigraci Brandon Lewis dnes oznámil konec volného pohybu pracovníků po březnu 2019, kdy má…

Mogadišo: Hlavní město únosů, kde je smrt dostupnější než voda

Mogadišo: Hlavní město únosů, kde je smrt…

Z předního okénka mám stále tentýž výhled – na čtyři ozbrojence usazené na korbě auta jedoucího před námi.…