7.5. 2013 Ladislav Černý

Měření a seřizování geometrie kol a náprav: Ušetři 2,5 procenta

Měření a seřizování geometrie kol a náprav: Ušetři 2,5 procenta

Dobrá praxe radí měřit geometrii kol a náprav jednou ročně. Přináší až 2,5 procenta úspory na naftě a navíc delší životnost pneumatik.

Pokrok v konstrukci automobilů se netýká jenom pohonných jednotek, ale také podvozkových skupin. Ty musejí v užitkových i osobních vozech snášet čím dál větší zatížení, protože zejména složitější konstrukce motorů vlivem náročnějších emisních požadavků přibírá na hmotnosti stejně jako karoserie za účelem dosažení lepší bezpečnosti. Je až s podivem, že ruku v ruce s tímto trendem většího zatěžování podvozkových skupin a náprav výrobci vozidel ubírají kilogramy materiálu právě na těchto exponovaných součástech podvozků. Snaha udržet pohotovostní hmotnost vozidel na co nejnižší úrovni při vyhovění nejvíce sledované bezpečnosti evokuje šetření na materiálu tam, kde by naopak měl přibývat či být používán kvalitnější. Důsledkem je menší odolnost kol a náprav vůči krátkodobě silnému namáhání vlivem například nárazu do obrubníku.

Velká část spotřeby paliva je důsledkem valivého odporu pneumatik. Když nemá kolo přesnou polohu, dochází vlivem rychlosti a odporu pneumatik k mnoha různým rysům. Nejde přitom jen o známější parametry geometrie náprav, jako jsou sbíhavost kol, odklon kol, záklon a příklon rejdové osy, ale také diferenční úhel rejdu, osy symetrie a geometrické osy vozidla, přesazení náprav a jiné.

Vliv špatné geometrie lze snadno pozorovat na nerovnoměrném sjetí pneumatiky, v případě více nápravového užitkového vozidla hraje velkou roli nastavení náprav. Automobilka Volvo Trucks spolu s firmou Michelin provedla několik měření vozidel seřízených a se špatnou geometrií náprav. Samozřejmě jde o mnoho způsobů odchýlení od optimálního stavu od nejjednoduššího vysměrování několika náprav stejným směrem až do nejhoršího případu, ve kterém směřuje jedna osa například vpravo a osa druhé nápravy vlevo. V těchto případech není výjimkou, že se spotřeba kvůli velkému nárůstu valivého odporu soupravy zvýší až o tři procenta.

Vezmeme-li v potaz ještě nadměrné opotřebení pneumatik a velmi narušenou směrovou stabilitu vozidla, nemá zodpovědný řidič i dopravce co váhat. Podle průzkumu Volvo Trucks jezdí v Evropě s nesprávnou geometrií kol či náprav přibližně polovina vozidel. V drtivé většině případů půjde o minimální odchylky, ale i ty navyšují náklady na palivo a pneumatiky takovým způsobem, že by se cena za měření a seřízení geometrie kol měla brzy vrátit.

V tomto směru jde pravděpodobně o další krok, který dopravci po přijetí komplexní péče o pneumatiky od jejich výrobců budou brát čím dál vážněji. Po silnějším nárazu kola například do obrubníku či při přejetí velkého výmolu může dojít k byť minimální odchylce geometrie kol či náprav proti výrobcem danému nastavení.

Důsledek pak lze pozorovat například u nadměrného opotřebení pneumatik, nestandardního chování vozidla, když táhne k jedné straně, kola zejména přední nápravy se rozkmitávají, hůře se vracejí do výchozí polohy a další. To jsou již projevy, které nezpůsobují jen nárůst spotřeby paliva a opotřebení kol, ale také ohrožují bezpečnost silničního provozu. Na měření geometrie kol a náprav se však vyplatí zajet i po nárazu kola do předmětu. Zkušený řidič pozná, o jaké kolo se jednalo a samotné měření a případné seřízení pak nepřijdou zbytečně draho.

Přístrojů k měření nastavení kol je velmi široké spektrum, které má společný jmenovatel ve stálém zkracování doby potřebné k měření, což nahrává servisům ale i majitelům vozidel.

Spolupracujeme s TipCars.com
Toshiba se chce zbavit čipové divize, tlumí ztrátu po bankrotu Westinghousu Toshiba se chce zbavit čipové divize, tlumí ztrátu po bankrotu Westinghousu

Akcionáři japonského konglomerátu Toshiba schválili návrh…

Velikonoční králíčci do útulku nepatří Velikonoční králíčci do útulku nepatří

Ve Velké Británii uvažují nad zákazem prodeje domácích…

Poslední opora padla. Čeští exportéři hlasují pro uvolnění koruny Poslední opora padla. Čeští exportéři hlasují pro uvolnění koruny

Politika slabé koruny přestala být atraktivní i pro…

Zápisník Marka Schwarzmanna: Tarify a hry Zápisník Marka Schwarzmanna: Tarify a hry

Tak nám tu prý začala revoluce. A zase tarifová. Při…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 






 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Dnes 08:00

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

Minibus plný lidí se čelně střetl s dodávkou: 12 lidí zahynulo

Minibus plný lidí se čelně střetl s dodávkou: 12…

Při srážce minibusu a nákladní dodávky v americkém státě Texas zemřelo ve středu 12 lidí. Většina z nich byli…

Zlaté písky jsou největším lákadlem Bulharska: 8 důvodů, proč se tam vydat!

Zlaté písky jsou největším lákadlem Bulharska: 8…

Jen 15 kilometrů od Varny, na pobřeží Černého moře, se nachází nejvyhlášenější bulharské letovisko s příznačným…

 

iSport.cz

Washington útočí na Prezidentský pohár, Pittsburgh v krizi. Kosí ho zranění

Washington útočí na Prezidentský pohár, Pittsburgh v…

SOUHRN | Hokejisté Washingtonu uspěli ve středečním utkání NHL na ledě Colorada 5:3 a směřují k zisku…

Kdo jsou hvězdy české devatenáctky? Talent PSV, krajánci i mazák v brance

Kdo jsou hvězdy české devatenáctky? Talent PSV,…

Jednoho si piplají v nizozemském PSV Eindhoven, jako velký talent pro svůj A tým. Druhý zase pravidelně…

 

Reflex.cz

Prima našla náhradu za Helenu Štáchovou. Poslechněte si, jak zní Líza Simpsonová s novým hlasem

Prima našla náhradu za Helenu Štáchovou. Poslechněte…

Nedávná smrt herečky a dabérky Heleny Štáchové vznesla otázku, kdo nahradí její hlas v jednom…

Bude euro za 20 korun? Kdy ČNB skoncuje s intervencemi?

Bude euro za 20 korun? Kdy ČNB skoncuje s intervencemi?

Už se nám to blíží. Slib udržet kurs 27 korun za euro dala Česká národní banka do konce března. Pak jej může…