7.5. 2013 Ladislav Černý

Měření a seřizování geometrie kol a náprav: Ušetři 2,5 procenta

Měření a seřizování geometrie kol a náprav: Ušetři 2,5 procenta

Dobrá praxe radí měřit geometrii kol a náprav jednou ročně. Přináší až 2,5 procenta úspory na naftě a navíc delší životnost pneumatik.

Pokrok v konstrukci automobilů se netýká jenom pohonných jednotek, ale také podvozkových skupin. Ty musejí v užitkových i osobních vozech snášet čím dál větší zatížení, protože zejména složitější konstrukce motorů vlivem náročnějších emisních požadavků přibírá na hmotnosti stejně jako karoserie za účelem dosažení lepší bezpečnosti. Je až s podivem, že ruku v ruce s tímto trendem většího zatěžování podvozkových skupin a náprav výrobci vozidel ubírají kilogramy materiálu právě na těchto exponovaných součástech podvozků. Snaha udržet pohotovostní hmotnost vozidel na co nejnižší úrovni při vyhovění nejvíce sledované bezpečnosti evokuje šetření na materiálu tam, kde by naopak měl přibývat či být používán kvalitnější. Důsledkem je menší odolnost kol a náprav vůči krátkodobě silnému namáhání vlivem například nárazu do obrubníku.

Velká část spotřeby paliva je důsledkem valivého odporu pneumatik. Když nemá kolo přesnou polohu, dochází vlivem rychlosti a odporu pneumatik k mnoha různým rysům. Nejde přitom jen o známější parametry geometrie náprav, jako jsou sbíhavost kol, odklon kol, záklon a příklon rejdové osy, ale také diferenční úhel rejdu, osy symetrie a geometrické osy vozidla, přesazení náprav a jiné.

Vliv špatné geometrie lze snadno pozorovat na nerovnoměrném sjetí pneumatiky, v případě více nápravového užitkového vozidla hraje velkou roli nastavení náprav. Automobilka Volvo Trucks spolu s firmou Michelin provedla několik měření vozidel seřízených a se špatnou geometrií náprav. Samozřejmě jde o mnoho způsobů odchýlení od optimálního stavu od nejjednoduššího vysměrování několika náprav stejným směrem až do nejhoršího případu, ve kterém směřuje jedna osa například vpravo a osa druhé nápravy vlevo. V těchto případech není výjimkou, že se spotřeba kvůli velkému nárůstu valivého odporu soupravy zvýší až o tři procenta.

Vezmeme-li v potaz ještě nadměrné opotřebení pneumatik a velmi narušenou směrovou stabilitu vozidla, nemá zodpovědný řidič i dopravce co váhat. Podle průzkumu Volvo Trucks jezdí v Evropě s nesprávnou geometrií kol či náprav přibližně polovina vozidel. V drtivé většině případů půjde o minimální odchylky, ale i ty navyšují náklady na palivo a pneumatiky takovým způsobem, že by se cena za měření a seřízení geometrie kol měla brzy vrátit.

V tomto směru jde pravděpodobně o další krok, který dopravci po přijetí komplexní péče o pneumatiky od jejich výrobců budou brát čím dál vážněji. Po silnějším nárazu kola například do obrubníku či při přejetí velkého výmolu může dojít k byť minimální odchylce geometrie kol či náprav proti výrobcem danému nastavení.

Důsledek pak lze pozorovat například u nadměrného opotřebení pneumatik, nestandardního chování vozidla, když táhne k jedné straně, kola zejména přední nápravy se rozkmitávají, hůře se vracejí do výchozí polohy a další. To jsou již projevy, které nezpůsobují jen nárůst spotřeby paliva a opotřebení kol, ale také ohrožují bezpečnost silničního provozu. Na měření geometrie kol a náprav se však vyplatí zajet i po nárazu kola do předmětu. Zkušený řidič pozná, o jaké kolo se jednalo a samotné měření a případné seřízení pak nepřijdou zbytečně draho.

Přístrojů k měření nastavení kol je velmi široké spektrum, které má společný jmenovatel ve stálém zkracování doby potřebné k měření, což nahrává servisům ale i majitelům vozidel.

Spolupracujeme s TipCars.com
Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy

Loterijní společnost Sazka koupila od skupiny Fortuna…

Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma

Oborová zdravotní pojišťovna začala podporovat…

 

Štítky Profi

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 






 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Včera

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

To jste ještě neviděli: Oligarcha dal manželce k výročí diamant za 230 milionů

To jste ještě neviděli: Oligarcha dal manželce k…

Ksenia Tsaritsina je krásná žena a její manžel, ruský oligarcha Aleksey Shapovalov, to moc dobře ví, a tak své…

Pilný mluvil se Zemanem, Babišovi zbývají hodiny ve vládě. Skončila krize?

Pilný mluvil se Zemanem, Babišovi zbývají hodiny ve…

Kandidát na ministerský post Andreje Babiše (ANO) si odbyl tradiční předjmenovací pohovor u prezidenta Miloše…

 

iSport.cz

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Po dlouhých 29 letech padl národní rekord ve skoku do dálky. Radek Juška skočil na Memoriálu Ludvíka Daňka…

Nedvěd o MS: Z Jandače jsem cítil bezradnost, pořád chceme kopírovat

Nedvěd o MS: Z Jandače jsem cítil bezradnost, pořád…

Z dění v české hokejové reprezentaci má divný pocit. Slabá pařížská představení Petra Nedvěda (45) donutila…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…