reklama


7.5. 2013 Ladislav Černý

Měření a seřizování geometrie kol a náprav: Ušetři 2,5 procenta

Měření a seřizování geometrie kol a náprav: Ušetři 2,5 procenta

Dobrá praxe radí měřit geometrii kol a náprav jednou ročně. Přináší až 2,5 procenta úspory na naftě a navíc delší životnost pneumatik.

Pokrok v konstrukci automobilů se netýká jenom pohonných jednotek, ale také podvozkových skupin. Ty musejí v užitkových i osobních vozech snášet čím dál větší zatížení, protože zejména složitější konstrukce motorů vlivem náročnějších emisních požadavků přibírá na hmotnosti stejně jako karoserie za účelem dosažení lepší bezpečnosti. Je až s podivem, že ruku v ruce s tímto trendem většího zatěžování podvozkových skupin a náprav výrobci vozidel ubírají kilogramy materiálu právě na těchto exponovaných součástech podvozků. Snaha udržet pohotovostní hmotnost vozidel na co nejnižší úrovni při vyhovění nejvíce sledované bezpečnosti evokuje šetření na materiálu tam, kde by naopak měl přibývat či být používán kvalitnější. Důsledkem je menší odolnost kol a náprav vůči krátkodobě silnému namáhání vlivem například nárazu do obrubníku.

Velká část spotřeby paliva je důsledkem valivého odporu pneumatik. Když nemá kolo přesnou polohu, dochází vlivem rychlosti a odporu pneumatik k mnoha různým rysům. Nejde přitom jen o známější parametry geometrie náprav, jako jsou sbíhavost kol, odklon kol, záklon a příklon rejdové osy, ale také diferenční úhel rejdu, osy symetrie a geometrické osy vozidla, přesazení náprav a jiné.

Vliv špatné geometrie lze snadno pozorovat na nerovnoměrném sjetí pneumatiky, v případě více nápravového užitkového vozidla hraje velkou roli nastavení náprav. Automobilka Volvo Trucks spolu s firmou Michelin provedla několik měření vozidel seřízených a se špatnou geometrií náprav. Samozřejmě jde o mnoho způsobů odchýlení od optimálního stavu od nejjednoduššího vysměrování několika náprav stejným směrem až do nejhoršího případu, ve kterém směřuje jedna osa například vpravo a osa druhé nápravy vlevo. V těchto případech není výjimkou, že se spotřeba kvůli velkému nárůstu valivého odporu soupravy zvýší až o tři procenta.

Vezmeme-li v potaz ještě nadměrné opotřebení pneumatik a velmi narušenou směrovou stabilitu vozidla, nemá zodpovědný řidič i dopravce co váhat. Podle průzkumu Volvo Trucks jezdí v Evropě s nesprávnou geometrií kol či náprav přibližně polovina vozidel. V drtivé většině případů půjde o minimální odchylky, ale i ty navyšují náklady na palivo a pneumatiky takovým způsobem, že by se cena za měření a seřízení geometrie kol měla brzy vrátit.

V tomto směru jde pravděpodobně o další krok, který dopravci po přijetí komplexní péče o pneumatiky od jejich výrobců budou brát čím dál vážněji. Po silnějším nárazu kola například do obrubníku či při přejetí velkého výmolu může dojít k byť minimální odchylce geometrie kol či náprav proti výrobcem danému nastavení.

Důsledek pak lze pozorovat například u nadměrného opotřebení pneumatik, nestandardního chování vozidla, když táhne k jedné straně, kola zejména přední nápravy se rozkmitávají, hůře se vracejí do výchozí polohy a další. To jsou již projevy, které nezpůsobují jen nárůst spotřeby paliva a opotřebení kol, ale také ohrožují bezpečnost silničního provozu. Na měření geometrie kol a náprav se však vyplatí zajet i po nárazu kola do předmětu. Zkušený řidič pozná, o jaké kolo se jednalo a samotné měření a případné seřízení pak nepřijdou zbytečně draho.

Přístrojů k měření nastavení kol je velmi široké spektrum, které má společný jmenovatel ve stálém zkracování doby potřebné k měření, což nahrává servisům ale i majitelům vozidel.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci

Domácích zabijaček prasat dlouhodobě ubývá. Jitrnice,…

StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů

Rekordních devatenáct milionů korun čerstvých investic…

Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD

Skupina Asental Group miliardáře a někdejšího uhlobarona…

Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky

Pokud bude tuzemský trh s nemovitostmi vykazovat známky…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč

Na přelomu roku začal Opel v tuzemsku prodávat…

 






 
Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Dnes 19:50

Ani ruská offroadová legenda se nedožije třetí dekády 21. století, dostane bude nahrazena novým modelem. Bude také tak hardcore?




Blesk.cz

Probudil se a všichni byli mrtví. Chlapec (7) jako jediný přežil náraz letadla

Probudil se a všichni byli mrtví. Chlapec (7) jako…

Přes noc se z něj stal sirotek. Na dům rodiny malého kyrgyzského chlapce spadlo turecké nákladní letadlo a…

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete od počítače

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete…

Windows 10 by se mohly na počítačích s kamerami kompatibilními s technologií Windows Hello samy zamykat.

 

iSport.cz

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do Bayernu ho motivují

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do…

Obránce Hoffenheimu Pavel Kadeřábek kvůli lehčímu zranění lýtka možná vynechá sobotní úvodní zápas druhé části…

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i zastřelením

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i…

Už se mu nelíbilo, jak se v biatlonu přehlížejí problémy v boji s dopingem. Předseda Českého svazu biatlonu Jiří…

 

Reflex.cz

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a terorismus. Jenže teď se bojíme i Trumpa

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a…

Důsledky někdejšího nezasahování prezidenta Baracka Obamy v Sýrii byly pro Evropu v některých ohledech stejně…

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

Narodila se 1. července 1961 do aristokratické rodiny Spencerů a první roky života strávila na královských…

 
 
reklama