Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Měření a seřizování geometrie kol a náprav: Vydělají všichni

AutoProfi
Diskuze (0)
Měření geometrie bylo v řadě servisech dlouho opomíjené. Kontrola nastavení kol pomocí zařízení Hunter Quick Check distribuované firmou AD Technik přinese užitek všem.

Statistiky u osobních vozidel z Evropy i Severní Ameriky říkají, že šest vozidel z deseti má hodnoty geometrie mimo tolerance předepsané výrobcem automobilu. Podle studií TUV vykazuje nesprávné hodnoty geometrie dokonce 80 % vozidel starších tří let s ročním proběhem přes 20 000 km.

V oblasti užitkových automobilů se jedná dokonce o 75–80 % vozidel s nesprávnou geometrií. Ekonomický dopad pro provozovatele automobilů je ještě větší a bezpečnostní hledisko taktéž.

Nabírá na aktuálnosti

Proč toto téma začíná být v poslední době velice živé? V nákladní dopravě je to rostoucí tlak na výši provozních nákladů. V servisech pro osobní vozidla jde o pokles objemu servisní práce.

Důsledky nesprávné geometrie jsou nestejnoměrné a zvýšené opotřebení pneumatik a vyšší spotřeba paliva způsobená větším valivým odporem. Tah vozidla ke straně je nutné vyrovnávat volantem, což snižuje komfort jízdy, ovlivňuje bezpečnost a způsobuje zvýšené namáhání uložení náprav i čepů řízení.

Necelá minuta

Dříve komplikované změření kol trvalo desítky minut a pro řadu mechaniků představovalo velmi neoblíbenou činnost.

Dnes je však situace zcela jiná. Kontrola geometrie je díky kamerové, počítačem řízené technologii u osobních vozidel záležitostí jedné minuty, u užitkových vozidel představuje v závislosti na typu vozidla a počtu náprav záležitost několika minut.

Pro kontrolu geometrie osobního vozidla v současnosti stačí servisu zařízení Quick Check od firmy Hunter Engineering Company a pracovní místo s rovnou podlahou bez plošinového zvedáku a otočných desek. Přijímací technik má během jedné minuty v ruce názorný protokol o stavu geometrie každého vozidla, které do servisu přijelo.

Hunter Quick Check

Zařízení pro rychlou kontrolu bylo vyvinuto na základě požadavku druhé největší servisní sítě v USA. Společnost Sears Holding Corporation (mimo jiné provozovatel supermarketů Kmart) provozující téměř tisíc servisů zadala v roce 2010 výběrové řízení výrobcům měření geometrie s cílem zvýšit počet seřízení nastavení kol. V dubnu 2011 tuto zakázku získala firma Hunter Engineering Company se zařízením Quick Check, které umožňuje provést rychlou kontrolu geometrie na každém vozidle, které přijede do servisu, během méně než jedné minuty. Hunter Engineering Company obdržel prestižní cenu za inovaci, kterou Sears uděluje vybraným dodavatelům.

V praxi

Jedním z prvních značkových servisů, které zařízení Quick Check instalovaly po ukončení exkluzivity společnosti Sears, bylo dealerství Chevrolet-Cadillac ve Whitby v Ontariu. Příjem dílny tvoří tři linky, vybavené zařízením Quick Check. Přijímací technici kontrolují každé vozidlo, které vjíždí do servisu. Výsledkem je, že průměr šesti seřízení geometrie denně vzrostl téměř trojnásobně na šestnáct! Jen pro zajímavost: cena seřízení v tomto servisu činí 89,95 kanadského dolaru. Za první dva měsíce provozu prodali 588 seřízení geometrie a do doby, kdy byl psán článek, zkontrolovali přes 5000 vozidel a 53 % bylo mimo tolerance. Manažer opravny uvádí, že zákazníci tuto službu vysoce oceňují. Jak zařízení Quick Check pracuje?

Několik verzí dle potřeby

Pracoviště pro kontrolu může být průjezdné, umístěné ve vjezdu do servisu. Pro rychlou kontrolu nepotřebuje zvedák ani otočné desky. Kamery mohou být na sloupcích po stranách nebo zavěšené na konzole ze stropu ve výšce tří metrů. Další variantou je mobilní provedení, které je možné přesunovat mezi pracovištěm pro rychlou kontrolu a plošinovým zvedákem pro seřizování. Umožňuje tak kombinovat rychlou kontrolu a kompletní seřízení v jednom zařízení.

Patentované uchycení na kola

Základem všeho je nový systém uchycení měřicích terčů na kola nazvaný Quick Grip, patent firmy Hunter Engineering Company. Terče jsou vyrobeny ze speciálního nerozbitného plastu a kombinují upnutí na kolo a terč do jednoho celku. Quick Grip se jednoduše opře o disk kola a pružnou pojistkou zajistí. Nezáleží na poloze vůči středu kola, styčná plocha terče a ráfku je chráněna gumovým kroužkem, aby nedošlo k poškrábání ráfku.

Po nasazení terče na kolo obsluha popojede s vozidlem o 20 cm dopředu. Poté vybere kontrolovaný automobil ručně v databázi, v USA pomocí čtečky čárového kódu. Po potvrzení volby v databázi se automaticky spouští tisk protokolu, obsluha zatím sundá terče z kol, změřené vozidlo odjíždí dál do servisu.

Kalkulace

Přijímací technik má v ruce jednoduchý a názorný protokol, pomocí kterého může zákazníkovi buďto nabídnout seřízení geometrie nebo doložit, že ji má v pořádku. Podívejme se na celou záležitost z ekonomického hlediska. Uvažujme, že servisem projede deset vozidel denně a všechna jsou při vjezdu do dílny zkontrolována. Pět automobilů bude mít hodnoty geometrie mimo tolerance. Další kalkulace závisí na šikovnosti přijímacího technika. Pokud prodá alespoň třem zákazníkům seřízení geometrie za 600 Kč denně, za měsíc má servis díky rychlé kontrole 27 000 Kč, které by bez kontroly všech vozidel nezískal.

Zkušenosti v tuzemsku

Jaké jsou první zkušenosti se zařízením Quick Check v České republice? V servisu Porsche Praha Prosek v rámci dne otevřených dveří a prohlídek vozidel před dovolenými změřili během soboty 25 vozidel a získali 24 zakázek na seřízení geometrie.

V servisu Euromaster v Čimelicích pracuje majitel se čtyřmi zaměstnanci. Původně kontrolu a seřízení geometrie vůbec nenabízeli. Od instalace zařízení kontrolují geometrii všech vozidel, která do servisu přijedou, a seřizují čtyři vozidla denně. Měsíčně správně nastaví kolem 80 automobilů za průměrnou cenu 700 Kč. Geometrie je rázem jednou z nejvýnosnějších činností servisu. A když se majitele zeptáte, kolik ze zákazníků, kteří nemají vozidlo v pořádku, si nechá geometrii seřídit, nechápavě se podívá a odpoví: „No přece všichni!“

AutoProfi
Diskuze (0)