Městské autobusy: Od řady 412 UL
Setra v rámci koncernu EvoBus drží pozici luxusní značky. Přesto v rámci základní řady MultiClass dosahuje až do provozu typického pro hustě zalidněné oblasti.
Řada MultiClass se vyznačuje širokou škálou a příkladnou flexibilitou. Zahrnuje devět modelů od kompaktního jedenáctimetrového až po devětašedesátimístný autobus. Tato modelová řada v sobě kombinuje praktičnost městského vozidla často s prvky komfortu typickými pro zájezdové typy.
Nejmenší
Firma z Neu Ulmu s mottem „Best in class“ produkuje produkční řady MultiClass, ComfortClass a TopClass. V případě základní MultiClass pro městskou a příměstskou dopravu jde o méně významnou co do celkových prodejů značky. Hlavní zaměření Setry směřuje do dálkové dopravy s velkým důrazem na luxusní vybavení a technicky špičková vozidla.
Přesto výrobce nabízí kompaktní model S 412 UL, který stojí na rozvoru 5290 mm, a vyniká tedy manévrovatelností v úzkých ulicích měst. Pohání jej dvanáctilitrový šestiválec OM 457 hLA o výkonu 220 kW spojený s převodovkou MB GO 190. Nákladový prostor o objemu 3,2 m3 zcela stačí potřebám malých skupin. Do typického městského prostředí se však ještě lépe hodí nízkopodlažní typy NF.
Zcela na míru
Speciálně vyrobené autobusy Setra dovolují zohlednit potřeby klienty s osobitým řešením výbav autobusů a splňují optimum hospodárnosti. Množství barev exteriéru, vnitřních materiálů a barev nebo typů sedadel Route či Transit umožňuje zcela výjimečné vyhovění téměř jakýmkoliv přáním zákazníka.
Městské typy
Pro transport ve velmi zalidněných oblastech jsou určeny nízkopodlažní autobusy S 415 NF a S416 NF. Variabilita dvanáctimetrové řady S 415 NF se dvěma či třemi dveřmi nabízí počet sedících cestujících 42, resp. 39. Vozidla poskytují vysoce komfortní interiér, který je možno maximálně přizpůsobit potřebám cestujících.
K dispozici je u značky Setra také třináctimetrový typ S 416 NF osazený 48 sedadly, ale kvůli pouze dvojici dveří by se mohl uplatnit na linkách spíše po okraji měst.
Linkové
Klasická linková vozidla řady MultiClass se jmenují UL. Od již zmíněného modelu S 412 UL, který se pyšní nejmenším průměrem otáčení 18,068 metru a je vhodný pro klikaté cesty nebo do úzkých ulic města, pokračuje sortiment přes klasická dvanácti- a třináctimetrová vozidla s označením S 415 UL a S 416 UL. Poskytují vysoký komfort a v této kategorii velké prostory pro zavazadla.
Univerzál
Několikeré použití představuje MultiClass S 415 H o délce 12,2 m spolu s delší verzi S 416 H (+1,2 m). Oba vznikly pro zvýšení konkurenceschopnosti a tlaku na náklady. Velké zavazadlové prostory a variabilní zařízení interiéru přispívají k tomu, že jsou tyto vozy ideální pro regionální dopravu. Díky své mnohostrannosti otevírají nové obchodní příležitosti.
Bezpečnost na výši
Rovněž základní řada MultiClass obdržela nejmodernější prvky aktivní i pasivní bezpečnosti. Ergonomické pracoviště řidiče zajišťuje nejlepší možný komfort obsluhy - a následně vysokou úroveň bezpečnosti pro řidiče a cestující. Elektronický brzdový systém (EBS), stejně jako standardní profi blokovací ABS a protiprokluzové ASR, zajišťuje bezpečnou jízdu i na kluzké vozovce a v případě potřeby maximální zpomalení. Pro pohodlí cestujících nabízejí autobusy klimatizaci, informační panely, kontrolu vstupního prostoru apod. Příkladnými pasivními prvky bezpečnosti jsou ergonomické přídržné tyče a madla spolu s volitelnou vnitřní kamerou.
POHON PRO MULTICLASS | |
Motor | OM 457 hLA |
Zdvihový objem (cm3) | 11 967 |
Výkon (kW) | 220 260 |
Točivý moment (N.m) | 1250/1600 |
Emisní třída | Euro 5/EEV/Euro 6 |
Euro 5/EEV/Euro 6 |
Dvanáctilitr
Vozidla Setra řady MultiClass pohání řadový šestiválcový agregát OM 457 hLA s technologií BlueTec. Vzhledem k velikosti autobusu se volí ze dvou výkonových verzí 220 a 260 kW. Nabídka převodovek zahrnuje dvojici automatického ústrojí Voith a přímo řazené Mercedes-Benz GO 190. Všechny verze pohonu plní požadavky dobrovolné normy EEV bez filtru pevných částic, což je důležité zejména pro městské použití bez nutnosti regenerovat zachycovač pevných částic.
Jen na přání
V Česku nemá řada MultiClass na růžích ustláno, protože jde o vysoce kvalitní vozidla se štědrou výbavou, což dopravci většinou nechtějí či nemohou zaplatit. Na tuzemském trhu jsou spíše zastoupeny městské a příměstské univerzální autobusy v provedení Comfort-Class s produkty blízkými řadě Multi-Class.
V západní Evropě je však situace jiná. Nároky cestujících na komfort vzrostly, a proto nejžádanější nízkopodlažní model nese označení S 415 NF. Jde o univerzální městský autobus, který poskytuje vysoký komfort a bezpečnost cestujícím.