Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Městské autobusy: Se lvem ve znaku

AutoProfi
Diskuze (4)
Německá značka MAN se na městská vozidla specializuje nejvíce. Řadu Lion’s City dostanete i ve specifikaci Euro 6.

Mnichovský výrobce zaujímá ve třídě městských autobusů v Evropě druhé místo a tržní podíl se pohybuje kolem třinácti procent. Koncepty s velkým obestavěným prostorem, jako jsou prodloužená kloubová vozidla nebo největší evropský městský patrový autobus, MAN významně přispívá ke snižování produkce škodlivin na přepravovanou osobu.

Proto jsou téměř všechny autobusy osazeny motory plnícími dobrovolnou emisní úroveň EEV. Kromě standardní nabídky vznětových pohonů najdeme u německého producenta rovněž alternativní pohonné systémy dieselelektrického typu či spalování zemního plynu.

Příjemnosti

Autobusy MAN určené do městského prostředí se vyznačují technickými vychytávkami. Jedná se například o pneumaticky odpruženou nízkopodlažní přední nápravou umožňující vysoký jízdní komfort a sníženou míru pohybu nástavby. Zadní portálová náprava s planetovým převodem a odpružená pomocí čtyř měchů vyžaduje jen malý prostor. To se pozitivně projevuje při průběžném nízkopodlažním provedení s nástupní výškou pouhých 320 mm.

Střední ulička je konstruována bez schůdků či podesty. Matky s kočárky či hendikepovaní najdou velký prostor proti druhým dveřím.

Volitelně lze získat rampu pro postižené osoby či sklopnou sedačku pro jejich doprovod. Bezpečnost v autobusech MAN představují standardně elektronický brzdný systém EBS, antiblokovací ABS, regulace prokluzu ASR a požární hlásič v motorovém prostoru s indikací u řidiče.

Motory bez AdBlue

Horizontálně či vertikálně uložené motory se vstřikováním common rail a technologií Pure Diesel nepotřebují činidlo AdBlue. Pohonné jednotky v provedení EEV disponují elektronicky řízeným filtrem pevných částic CRTec jištěným před zablokováním.

Ten účinně zachycuje všechny nejjemnější pevné částice ze zplodin. Jako alternativu k dieselovým agregátům nabízí MAN různá provedení autobusu Lion’s City s ekologickými motory na zemní plyn. Šestiválce mohou mít výkon 200 či 228 kW. V závislosti na profilu trasy, na které má být autobus nasazen, je možné zvolit ze dvou automatických převodovek ZF EcoLife s programem řazení TopoDyn Life nebo Voith se systémem SensoTop. Lion’s City obdržel dvakrát ocenění za design iF-Award.

Poslední inovace

Nabídku nízkopodlažních autobusů začneme u typu Lion’s City M. S kompaktními rozměry, rozvorem náprav 4,39 m a průměrem otáčení jen 18 m je vhodný do stísněných a úzkých ulic vnitřních center měst. Tento model s vertikálně uloženým motorem common rail D08 lze dostat ve dvou- či třídveřovém provedení. Hlavní nabídka celé konstrukční řady je představena nízkopodlažním sólo autobusem Lion’s City s motorem D20 umístěným naležato pod podlahou. Vozidlo lze získat s horizontálně uloženým agregátem Euro 6. Společnosti se podařilo integrovat pro Euro 6 nutnou technologii čištění výfukových plynů motoru o výkonu 320 HP takovým způsobem, že nedošlo ke ztrátě žádných míst k sezení.

Třínápravové řady Lion’s City L a Lion’s City C (o metr kratší) používají aktivně řízenou třetí nápravou. Vozidla se proti konvenčním typům vyznačují mimořádnou obratností.

Maximalisté

Největší obsaditelnost s více než 150 místy pro stojící i sedící cestující nabízejí kloubová vozidla. Kromě standardního typu Lion’s City G je možné získat ještě prodlouženou verzi GL s maximálně přípustnou délkou 18,75 m a kapacitou cestujících zvýšenou na 164.

Dvoupatrový Lion’s City DD najdeme zejména v Berlíně a jde o nejnovější fázi čtyřicetileté zkušenosti značky MAN ve výrobě patrových autobusů.

Minimální výška pomáhá

Nízkopodlažní koncept konstrukční řady Lion’s City představuje provedení LowEntry. Používá nízké nástupy, od druhých dveří ale nabízí vyvýšená místa k sezení a vychází vstříc přáním cestujících mít více sedadel orientovaných po směru jízdy. Výhodou vozidel pocházejících z produkce MAN v polském městě Starachowice je nejnižší konstrukční výška na trhu, která s hodnotou 2,88 m umožňuje překonat specifické překážky městského provozu. V délkách autobusů Lion’s City více než dvanáct metrů najdeme provedení LE výjimečně.

Nejprodávanější dvanáctimetr

V současnosti je největší zájem o dvanáctimetrovou třídveřovou verzi Lion´s City s vertikálně uloženým motorem. Důvod spočívá ve značné přepravní kapacitě při zachování obratnosti vozidla a efektivity provozu.

CNG

V pohonu na zemní plyn hraje MAN mezi městskými autobusy v Evropě prim. Základ tohoto úspěchu tvoří motory CNG řady E08 a E28. Agregát E08 se zdvihovým objemem 6,9 litru se vyrábí ve třech výkonových verzích 162, 184 a 206 kW. Tato jednotka s nízkou pohotovostní hmotností pouhých 650 kg se nabízí k zabudování výhradně externím výrobcům autobusů. V kompletní konstrukční řadě Lion’s City německá firma používá 12,8litrový motor E28/200 či 228 kW.

Alternativa

Německému výrobci nechybí ani hybridní technologie ve vozidle Lion’s City Hybrid. Oceněními ověnčené vozidlo snižuje ve srovnání s konvenčním pohonem až o 30 procent spotřebu nafty. Hybrid, který při ročním proběhu 60 000 km uspoří cca 10 000 litrů nafty, může spalovat také biopaliva druhé generace.

AutoProfi
Diskuze (4)
Avatar - Pekelná Micinka
8. 6. 2013 13:34
Mr.MAN
Tak takový interiér bych si nechal líbit. SORry DPP.
Avatar - Bubáq
8. 6. 2013 12:02
Re: ok
Busy MAN pro město se vyrábí hlavně v Polsku v Poznani.
Je pravda, že zákazníci při výběru busů vyráběných v Turecku stále preferují MB. Má rozhodně vyšší prestiž. Z osobní zkušenosti ale věřím, že obě firmy v Turecku mají velmi podobný systém řízení a kontroly kvality výroby. Rozdíl spočívá především v tom, že MB je v Istanbulu, městě s větším zázemím kvalifikované a vytrénované pracovní síly. I když MAN sídlí v Ankaře, která si může nechat zdát o takové pracovní síle, jeho závod je hodně moderní a technologii věnují hodně pozornosti. Svědčí o tom například i to, že citlivé technologie (např. lakovna nebo laboratoř kontroly kvality) řídí ženy. Ty jsou v Ankaře bezesporu spolehlivější a motivovanější, než chlapi.
Druhá věc je konstrukce busů. Vím, že MAN (nejen v Turecku) kupuje použité MB v různém stupni rozkladu :-) a řádně je analyzuje. Myslím, že MB kvalitou konstrukce už taky dohnali a že negativní zkušenosti s vibracemi (jako u nahoře popsaného případu) se už nevyskytnou.
Největším zástupcem v ČR byl dlouhou dobu budějovický ČSAD Jihotrans. Přišli o zastoupení prodeje. A tak měl Jihočeský kraj nejvíce těchto busů jak pro město, tak pro meziměsto.
Avatar - Aladeen
8. 6. 2013 10:28
Re: ok
:yes: ;-)