Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Městské autobusy: Sedmitisícová řada

AutoProfi
Diskuze (2)
Podíváme-li se na loňské velké objednávky městských autobusů Volvo, najdeme v nich mnoho hybridů. V nabídce jsou i motory Euro 6.

V září loňského roku produktový manažer městských autobusů Volvo Johnny Lidman prohlásil, že s příchodem emisního požadavku Euro 6 dokáže švédský výrobce díky technologickým úpravám udržet spotřebu paliva na stejné úrovni jako u motorů Euro 5. Volvo Buses dále slibuje, že do konce příštího roku nabídne kompletní řadu nízkopodlažních autobusů také s hybridní technologií. Tvrzení se opírá o narůstající zájem o tento druh pohonu, protože jich švédský výrobce prodal už téměř tisíc. Pro městský provoz slouží sedmitisícová řada, k příměstské (a rovněž meziměstské) je vhodná osmitisícová.

Typicky městské

Řady 7700 a 7700A, určené do hustě osídlených oblastí, používají podvozky B9L nebo B9LA (kloubový) se vzduchovým odpružením a vzadu uloženým vznětovým motorem. Obě varianty poskytují vysoký komfort i úroveň bezpečnosti a nízké provozní výdaje. Karoserie z nerezové oceli jsou vpředu a po stranách vyztužené, čímž poskytují přídavnou ochranu v případě kolize.

Oba nízkopodlažními autobusy s širokou střední uličkou se vyznačují zcela rovnou podlahou až k širokým dveřím. To umožňuje rychlý průchod cestujících a krátké prostoje na zastávkách. Výška nad vozovkou činí u předních dveří pouze 340 mm a u ostatních činí 345 mm. Když je aktivován částečný pokles, sníží se přední dveře o dalších 90 mm. Autobus je možné vybavit plnohodnotným „kneelingem“ pro celou pravou stranu vozidla.

Řada 7700 je určena pro 95 cestujících, kloubová 7700A pojme až 150 pasažérů. Oba typy poskytují vysoký komfort značky a nízkou úroveň hluku, velká okna s tónovaným sklem, vysokokapacitní ventilační systém a nejvyšší možnou úroveň bezpečnosti. Prostor pro řidiče je navržen ergonomicky. Vzduchem odpružené sedadlo poskytuje nejvyšší úroveň komfortu a široký rozsah nastavení.

Řady 7700 a 7700A pohání řadový šestiválec D9B se zdvihovým motorem 9,4 l. V kombinaci se systémem SCR splňuje požadavky Euro 5. Nový hydraulický systém ventilátoru poskytuje účinné chlazení agregátu. Jednotka D9B je pro Volvo 7700 naladěna na 191 či 228 kW, v řadě 7700A jsou k dispozici výkony 228 a 265 kW. Je možné volit mezi plně automatickými převodovkami (ZF-Voith) se čtyřmi nebo šesti stupni.

Hybrid

Samostatnou kapitolu tvoří městský typ 7700 hybrid, na který navazuje inovovaný 7900 hybrid. Obě vozidla používají paralelní systém na dieselový a elektrický pohon. Obě hnací jednotky mohou pracovat nezávisle na sobě. Za normálních okolností se elektromotor používá při rozjezdu z klidového stavu a ke zrychlení do rychlosti 20 km/h, čímž dochází ke značné úspoře paliva. Při vyšších rychlostech přebírá pohon autobusu vznětový motor, jenž současně nabíjí akumulátory elektropohonu. Elektrická energie se využívá také tehdy, je-li vozidlo v klidu. Pokud stojí na zastávce nebo semaforu, turbodiesel se automaticky vypne. Díky tomu autobus neprodukuje žádné výfukové plyny a v provozu je velmi tichý.

Hnací soustava se skládá ze vznětového čtyřválce, spojky, převodovky a motoru/generátoru I-Sam. Ten používá permanentní magnety. Jednotky jsou spojeny s dvanáctistupňovou automatizovanou převodovkou I-Shift opatřenou jemným odstupňováním. Čtyřválec používá objem pěti litrů a podává výkon 154 kW.

Modernizace

Typy 7900 a 8900 navazují vývojově na řady 7700 a 8700. Jedná se o unifikovaný koncept karoserie šroubovaného skeletu z lehkých slitin potaženého plechem ze slitiny hliníku. Volvo Bus Corporation sjednotilo výrobu skeletů v karosárnách v polské Vratislavi a švédském Safle. Cílem se stalo snížení nákladů ve výrobě i poprodejních službách.

Řada 7900 používá nejlepší materiály, a proto na skeletu kombinuje ocel se slitinou hliníku. Použití lehkého kovu a patentované metody spojování pomáhá vytvořit silný, korozi odolný a snadno omyvatelný autobus s nízkou hmotností a dlouhou životností. Nový způsob výroby znamená snížení hmotnosti, a tedy zvýšení kapacity či omezení spotřeby paliva.

Označení Volvo 7900 reprezentuje kompletní řadu pro městskou dopravu. Existují tři různé pohony: hybridní, bionafta a plyn. Volvo 7900 se vyrábí také jako vysokokapacitní kloubové, u něhož je možnost výběru pohonu mezi bionaftou nebo plynem.

K dispozici je dvanáctimetrové vozidlo s klasickým pohonem či CNG nebo hybridním, kloubový autobus lze získat se vznětovým či plynovým agregátem. Všechny varianty se nabízejí rovněž jako nízkopodlažní. Zvýšenou kapacitu doprovázejí nové a širší dveře pro rychlejší nástup a výstup cestujících. Pro hybrid je již vyvinutý nový pětilitrový čtyřválec D5 Euro 6 o výkonu 176 kW/900 N.m. Tato jednotka je k dispozici i ke spalování bionafty.

8700

Řadu 8700 tvoří moderní příměstský a meziměstský autobus, který může být v kombinaci s různými podvozkovými typy, ať se jedná o nejzákladnější B7R nebo B7RLE s motory o výkonu 213 kW. Podvozek B7R je normálně podlažní a B7RLE nízkopodlažní.

Najdeme i robustnější podvozky typu B13R a B9R ve dvou- nebo třínápravovém provedení. Volvo 8700 je konstruováno pro náročné podmínky. Rám autobusu, stylová karoserie i výfukový systém jsou vyrobené z nerezové oceli. Ta vykazuje nejen vysokou odolnost proti korozi a dlouhou životnost, ale také vysokou hodnotu pro následný prodej použitého vozidla.

Interiér se vyznačuje velkým výběrem sedaček, nízkou úrovní hluku a velkými tónovanými skly. K ventilačnímu systému s vysokou kapacitu je možné rozvést individuální vzduchové kanály ke každému sedadlu. Volvo 8700 LE ve variantě s podvozkem a nízkým nástupem poskytuje nízký a pohodlný nástup v přední části a uprostřed autobusu.

Linkový

Karoserie modernizovaného typu Volvo 8900 může být stejně jako u předchůdce (8700) kombinována s různými typy podvozků: standardní, nízkopodlažní 8900LE. Low Entry 8900LE Bogie 6x2 jsou připraveny pro velkokapacitní transport cestujících.

Pohony

Příměstská a meziměstská řada 8900 používají šestiválce D9B380 nebo D7E290. Sedmilitrový motor dostal do spojenectví automatickou převodovkou Voith nebo ZF. Agregát D9B používá automatizovaný I-Shift. Pro řadu 8900 je již k mání osmilitrový agregát Euro 6, dostupný ve třech výkonových verzích 206, 235 a 257 kW. Prostřední varianta umí spalovat i bionaftu.

AutoProfi
Diskuze (2)
Avatar - Bubáq
17. 6. 2013 08:04
Díky za tyhle indformace
Děkuji redakci ACZ za články o nabídce autobusů. I když jsou to PR texty, jsou i tak pro část užicvatelů portálu užiotečné. A diskuze pod nimi prozradí lecos z pověsti značky i ze zkušeností z provozu. Jen tak dál!