Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Městské autobusy: Výzva ke změně

Petr Dalecký
Diskuze (9)
Česko patří co do výroby autobusů na jednu osobu ke světovým velmocím. Na českém vozovém parku to však není vůbec vidět.

Průměrné stáří autobusů registrovaných v tuzemsku činí 14,56 roku. Najdou se však exempláře starší než dvacet či pětadvacet let, provozované na málo frekventovaných linkách. O bezpečnosti a ekologičnosti provozu těchto vysloužilců nelze vůbec uvažovat. V městském hromadné přepravě osob se však na technickou úroveň autobusů více dbá, a proto jde o segment, který je v registracích nových autobusů na druhém místě po linkových vozidlech. Ty jsou však v posledních letech často během pracovních dní využívány v městském provozu.

K obnově autobusových vozových parků by přispělo zavedení nízkoemisních zón, pokud by však vozidla MHD neměla výjimku. Přesto aspoň částečně, byť nedostatečně dochází k vyřazování vysloužilých a registrování nových městských autobusů. Ty v celém segmentu busů loni dosáhly podílu 29 procent.

Registrace nových městských autobusů v Česku (2012)
Výrobce Počet (ks)
Iveco Irisbus 57
MAN 8
Mercedes-Benz 10
Solaris 55
SOR 81
Volvo Buses 1
Celkem 212
Zdroj: SDA

Přesto souhlasíme s tvrzením ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka, že „obnova českého parku autobusů je nedostatečná, jedná se o krajně nepříznivý vývoj s negativními vlivy na životní prostředí a bezpečnost silničního provozu“. Nejvíce nových autobusů směřovalo loni do Prahy, těsně následované Moravskoslezským krajem. Ostatní kraje nedosáhly ani na stovku nových autobusů.

Za přímo tragický lze označit zejména fakt, že v loňském roce nepřesáhlo dvacítku nových busů pět ze čtrnácti regionů (Karlovarský, Královehradecký, Olomoucký, Plzeňský a Ústecký). Lze tedy předpokládat, že stáří autobusů dále naroste, a s tím je třeba něco dělat.

Potenciál k omlazení autobusů v Česku je obrovský. Výroba těchto vozidel v tuzemsku v loňském roce dosáhla počtu 3217, což je třetí nejproduktivnější rok v celé historii České republiky po letech 2008 a 2011. Vysokomýtské společnosti Iveco Czech Republic se daří vozidla v obrovské míře vyvážet, proto loni navýšila podíl mezi domácími výrobci autobusů o 2,36 procenta na celkových 85,79 %. Druhý největší český producent autobusů SOR je ve velké míře závislý na dodávkách vozidel do Prahy, proto loni z tržního podílu ztratil 2,22 procenta.

Přehledové téma městských autobusů na následujících stranách nabízí konkrétní sortiment jednotlivých výrobců. Možnosti obnovit český park autobusů a dosáhnout větší bezpečnosti cestujících spolu s nižším emisním zatížením hustě obydlených oblastí jsou velmi široké.

Registrace nových autobusů v ČR podle krajů (2012)
Kraj Počet (ks)
Praha 146
Jihočeský 47
Jihomoravský 83
Karlovarský 14
Královéhradecký 20
Liberecký 38
Moravskoslezský 124
Olomoucký 14
Pardubický 70
Plzeňský 18
Středočeský 46
Ústecký 17
Vysočina 67
Zlínský 27
Zdroj: SDA

Petr Dalecký
Diskuze (9)
5. 6. 2013 15:52
Re: zl.kraj
Teď jsem si četl zprávu o ČSAD Vsetín a jejich nákupu 17-ti ks autobusů Yutong. Absolutně nedokážu pochopit, proč se musí kupovat čínské autobusy z evropských dotací??? :no: Dotace mají podporovat mimo jiné zaměstnanost Evropanů. Doopravdy mi zůstává rozum stát. :no:
Avatar - dr.biker
2. 6. 2013 18:55
Re: problém
Samozřejmě sousedovi auto nesponzoruji! :-)
Problém je, že ony ty staré autobusy stejně jedou přes ten daný kraj a vezou i cestujícího daného kraje a až potom pokračují tyto autobusy do sousedního kraje. Je pěkné, že autobusy IDS JMK se obměňují, ale starých autobusů které jezdí dálkové spoje a nezastavují na každém konci vesnice, jezdí mnohem víc. A situaci ještě zhoršují konkurenční boje, kdy na Vyškovsku jezdí staré autobusy brněnského dopravce, který vyhrál v konkursu na provozování spoje, přitom náš místní dopravce má docela omlazený vozový park.
Jo a nejedná se jenom o autobusy dotované krajem, ale i EU, tedy konkrétně ROP jihovýchod.
Avatar - rohYpnol
2. 6. 2013 18:33
Re: problém
Takže tobě přijde logické přispívat sousedovi na nový vůz? Fajn, se stavím, napiš adresu >:-[]
Tebe nenapadlo, že kraj přispívá na nové autobusy nejen pro komfort cestujících, ale třeba i proto, aby na jeho území nejezdily staré šroty nesplňující EURO5? Proč by měly obyvatelé kraje čichat oblaka sazí na úkor toho, že autobusy, na které jejich kraj přispěl, si budou vyjíždět do jiných krajů 8-s ?
Avatar - dr.biker
2. 6. 2013 18:23
Re: problém
Chápu to, že kraj dotuje veřejnou dopravu na svém území a že by se mu nelíbilo, že jeho autobusy vozí „cizí“ lidi z jiného kraje. Ale pro mě jako cestujícího je to na hlavu, abych jezdil na kratší vzdálenosti novým autobusem a delší cesty starým hlučným autobusem bez klimatizace. Dopravce s tím nic neudělá, protože nové dotované autobusy nesmí mimo kraj a na nákup nových autobusů samozřejmě nemá prostředky. Logické by bylo, aby starší autobusy dosloužily na kratších spojích a nové autobusy byly nasazovány na dálkové spoje.
Avatar - rohYpnol
2. 6. 2013 16:09
Re: zl.kraj
náhodou to nevypadá zle. Kde to jezdí, že bych se svezl :-) ?