Městské autobusy: Výzva ke změně
Průměrné stáří autobusů registrovaných v tuzemsku činí 14,56 roku. Najdou se však exempláře starší než dvacet či pětadvacet let, provozované na málo frekventovaných linkách. O bezpečnosti a ekologičnosti provozu těchto vysloužilců nelze vůbec uvažovat. V městském hromadné přepravě osob se však na technickou úroveň autobusů více dbá, a proto jde o segment, který je v registracích nových autobusů na druhém místě po linkových vozidlech. Ty jsou však v posledních letech často během pracovních dní využívány v městském provozu.
K obnově autobusových vozových parků by přispělo zavedení nízkoemisních zón, pokud by však vozidla MHD neměla výjimku. Přesto aspoň částečně, byť nedostatečně dochází k vyřazování vysloužilých a registrování nových městských autobusů. Ty v celém segmentu busů loni dosáhly podílu 29 procent.
Registrace nových městských autobusů v Česku (2012) | |
Výrobce | Počet (ks) |
Iveco Irisbus | 57 |
MAN | 8 |
Mercedes-Benz | 10 |
Solaris | 55 |
SOR | 81 |
Volvo Buses | 1 |
Celkem | 212 |
Zdroj: SDA |
Přesto souhlasíme s tvrzením ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka, že „obnova českého parku autobusů je nedostatečná, jedná se o krajně nepříznivý vývoj s negativními vlivy na životní prostředí a bezpečnost silničního provozu“. Nejvíce nových autobusů směřovalo loni do Prahy, těsně následované Moravskoslezským krajem. Ostatní kraje nedosáhly ani na stovku nových autobusů.
Za přímo tragický lze označit zejména fakt, že v loňském roce nepřesáhlo dvacítku nových busů pět ze čtrnácti regionů (Karlovarský, Královehradecký, Olomoucký, Plzeňský a Ústecký). Lze tedy předpokládat, že stáří autobusů dále naroste, a s tím je třeba něco dělat.
Potenciál k omlazení autobusů v Česku je obrovský. Výroba těchto vozidel v tuzemsku v loňském roce dosáhla počtu 3217, což je třetí nejproduktivnější rok v celé historii České republiky po letech 2008 a 2011. Vysokomýtské společnosti Iveco Czech Republic se daří vozidla v obrovské míře vyvážet, proto loni navýšila podíl mezi domácími výrobci autobusů o 2,36 procenta na celkových 85,79 %. Druhý největší český producent autobusů SOR je ve velké míře závislý na dodávkách vozidel do Prahy, proto loni z tržního podílu ztratil 2,22 procenta.
Přehledové téma městských autobusů na následujících stranách nabízí konkrétní sortiment jednotlivých výrobců. Možnosti obnovit český park autobusů a dosáhnout větší bezpečnosti cestujících spolu s nižším emisním zatížením hustě obydlených oblastí jsou velmi široké.
Registrace nových autobusů v ČR podle krajů (2012) | |
Kraj | Počet (ks) |
Praha | 146 |
Jihočeský | 47 |
Jihomoravský | 83 |
Karlovarský | 14 |
Královéhradecký | 20 |
Liberecký | 38 |
Moravskoslezský | 124 |
Olomoucký | 14 |
Pardubický | 70 |
Plzeňský | 18 |
Středočeský | 46 |
Ústecký | 17 |
Vysočina | 67 |
Zlínský | 27 |
Zdroj: SDA |