Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mezigenerační duel: Hyundai Santa Fe vs. ix45 aneb korejské proměny

Jakub Sochor
Diskuze (10)
Kvitujete průběžnou kultivaci fluidních tvarů, nebo preferujete klasického předchůdce?

Model Santa Fe, jenž je společnosti důvěrně známý, prošel v loňském roce velmi lehkým faceliftem. I přes zjevnou nenucenost a mírnost kosmetických úprav je model po zákroku vyzrálejší a disponuje vyšší mírou plasticity. Přesto jde o vůz, který se nachází v minulém a prostřednictví fluidního tvarosloví překonaném směru. Jeho nástupcem je nový ix45.

Z hlediska rozměrů panují mezi automobily nepříliš výrazné mezigenerační nuance. Nový model je oproti předchůdci o 29 mm delší, avšak o 10 mm užší a o 46 mm nižší. Rozvor mají obě generace stejný.

Santa Fe (2006-2012) – Hladké plochy

Pro přehlednější demonstraci změny estetického smyšlení korejské automobilky začněme konfrontaci starším automobilem, který byl uveden na trh v roce 2006. Loňské omlazení nezměnilo nic z tvarového základu, který zůstal celých šest let nezměněn.

Při pohledu na příď Santa Fe je zřejmá snaha tvůrců razantně poevropštit celkové vzezření. Citelnou členitost minulých let, stejně jako kombinování barev pro karoserii a ochranné kryty, přehlušil apel na optickou čistotu a ucelenost. To vedlo k redukci použitých dílů, což má majoritní podíl na designovém zklidnění. Krom toho celek vykazuje po šesti letech viditelné schopnosti odolávat zevšednění, což umocnil již zmíněný facelift.

Profil je zcela klasický a zdrženlivý. Hyundai v něm však nalezl model na průběžné vyzkoušení zdatnosti odolávání času svého minulého designerského jazyka. Stabilně zející proporce, stejně jako důraz na konvenční dvouprostorové uspořádání (vozidlo přišlo před vypuknutím módní vlny dynamických modifikací sportovně-užitkových karoserií), za uplynulou dobu zestárly velmi pomalu.

Relativně poklidné vody tvarosloví zadních partií čeří madlo víka zavazadlového prostoru o objemu 774/1582 l. Ač jde zdánlivě o nepatrný detail, v reálném provozu se jedná o poměrně výrazný estetický prostředek.

Vše řečené se plně promítá do kabiny, kde jsou veškeré elementy vyvedeny ve zcela ustálených a konformních tvarech. Také zde se ukázalo, že takto orientovaný interiér je odolný vůči dynamickým designovým změnám, jež definuje módnost.

ix45 (2012-) – Stabilizované fluidum

Již první letmý pohled na nový model napoví o výrazném nárůstu členitosti. Avšak nejde o nostalgický návrat zpět, nýbrž o zcela nový koncept, opírající se o moderní fluidní tvary. Ty však podstupují kultivaci, kdy se nejvýraznější linky ustalují a sekundární zdobné prvky – známé z nových vozidel značky - zcela mizí.

Maska je hranatější a značně propracovanější, což vede k většímu zaplnění plochy. Na rozdíl od Santa Fe dochází u ix45 k její plné vizuální spolupráci se světlomety obdobného tvarového zaměření. Příď zde představuje komplexnější kompozici se sehranější sestavou jednotlivých prvků.

Jednotlivé linky profilu jsou oproti minulému modelu razantnější a mají smělejší průběh. Jejich plynulost je však menší, neboť (zejména v případě hlavní boční linie) protkávají větší množství prvků. Sportovnější celek lépe sekunduje karosářským změnám v soudobé nabídce, přesto však postupuje kultivovanější technikou.

Z hlediska konfrontace zadních části obou SUV je zřejmé, že převedeme-li si oba modely na celky definované prostými linkami, spatříme navzájem si podobné syntézy. Rozdíly panují v míře dekorování a ostrosti jednotlivých dílů a zakončení linek. Avšak, při mezigeneračním srovnání se situace mírně obrací, neboť absence madla pro víko zavazadlového prostoru dodává ix45 na dojmu větší ucelenosti.

Důvěrně známé fluidní tvary vydatně promlouvají i do kabiny, ovšem i zde platí praktiky vnějšího designu – i přes to, že jsou jednotlivé detaily pestré a mnohdy v plastických uskupeních, jsou začleněny do celku klasického zaměření. To však nestojí v cestě kombinacím dekorových lišt a barev pro přístrojovou desku a výplně dveří.

Samotný mezigenerační vývoj je z hlediska transformace korejského designu přirozený a postupný. Je také plně přizpůsoben změnám v pojetí klasických SUV.

Hyundai Santa Fe vs. ix45 - srovnání rozměrů
Rozměr [mm]Santa Feix45 (pětimístná verze)Rozdíl
Délka [mm]46604689+29
Šířka [mm]18901880-10
Šířka [mm]17251679-46
Rozvor [mm]27002700 




Jakub Sochor
Diskuze (10)
Avatar - Bubáq
22. 7. 2012 09:30
Borrego
Tento článek opravdu neoplývá informační úplností... Proto napomůžu a do příspěvku o velkých modelech přidám tento [odkaz] Jasně, v Evropě nejezdí (kromě Ruska, tam jich je v provozu dost a dost...). Ale je třeba připomenout, že KIA je v segmentu velkých aut mnohem úspěšnější, než Hyundai. Dnes ráno jsem důkladně prohlédl nový Cee´d. Musím opakovat, vývoj modelů KAI mi hodně imponuje. Cee´d a K9 mě definitivně přesvědčily, že s Kiou mohu i já, koncernový tradicionalista, počítat!
16. 4. 2012 17:27
Re: Jo...
Hezká auta, ale značka bez duše....
Avatar - MikeeC
15. 4. 2012 23:04
Re: Dlouha-kratka verze
nikdy se nedá dopředu říct zda bude v Evropě pouze short verze... už tolikrát různé automobilky prodávaly určitou verzi modelu na jednom trhu a pak teprve přisly s nabídkou modelu i jinam.
15. 4. 2012 22:03
Re: Dlouha-kratka verze
V Europe bude iba kratka s razvorom 2.700 mm, ta dlha ma v USA ciastocne nahradit nie priliz uspesny Veracruz/ix55. Vazeny autor, zmente tie dualne fotky.
15. 4. 2012 22:00
Re: ix45
Tento model se bude v Evropě prodávat s označením Santa Fe.Zkrácený popis ix 45 nebude.