Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Michelin Hy-Light 2: Vodíkový střízlík

Václav Pavlečka
Diskuze (17)
Vůz s vodíkovým pohonem prezentoval Michelin v Šanghaji na závodě vozů s pohonem budoucnosti, kterou pod názvem Michelin Challenge Bibendum spolupořádá. Díky hmotnosti, pouhých 790 kilogramů, zrychlí z 0 na 100 km/h za méně než 10 sekund.

Francouzský výrobce pneumatik představil studii Hy-Light 2. Svůj vůz s vodíkovým pohonem prezentoval v Šanghaji na závodě vozů s pohonem budoucnosti, kterou pod názvem Michelin Challenge Bibendum spolupořádá. Díky jeho hmotnosti, pouhých 790 kilogramů, zrychlí z 0 na 100 km/h za méně než 10 sekund.

Jak souvisí pneumatiky a ekologie?

Valivý odpor. To je fyzikální veličina, jejíž hodnoty u pneumatik aut způsobují vrásky ekologům. 20 procent síly motorů vozidel padne obvykle v boji proti valivému odporu pneumatik. A to u osobních vozů – u nákladních aut je situace ještě horší. Jedná se až o více než 30 %.

Michelin se proto svými aktivitami snaží nejen o vývoj co nejvíce ekologických pneumatik, ale také o propagaci tématu nutnosti hledat nové alternativy ke klasickým benzinovým a naftovým agregátům. To je důvod vzniku závodu Michelin Challenge Bibendum, na němž francouzská firma každoročně dává prostor ostatním společnostem automobilového průmyslu a univerzitním týmům, aby v praxi předvedly své horké novinky, které přispějí k menší zátěži životního prostředí v následujících letech. Jméno Bibendum je odvozené od maskota společnosti, typického „nafukovacího panáčka“. A právě na závodě Michelin Challenge Bibendum v Šanghaji prezentoval Michelin svůj Hy-Light 2, tedy již druhou verzi konceptu využívajícího palivové články.

Z nuly na stovku za méně než deset sekund

Zaklínadlo, které platí na zvýšení dynamiky Hy-Light 2 má dvě slova – redukce hmotnosti. S pouhými 790 kilogramy dosáhne Hy-Light maximální rychlosti 145 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlí za méně než deset sekund. Maximální dojezd je 450 km. Proti předchůdci je Hy-Light 2 o 100 kilogramů lehčí. Hy-Light 2 umí mimo jiné ukládat energii spotřebovanou při brzdění, kterou ukládá do li-ion baterie.

Hy-Light 2 využívá systém aktivního kola (active wheel system), který integruje elektromotory do kol tak, aby zajišťoval nejen jejich pohon, ale i brzdění. To umožňuje jednak zvětšení místa ve voze (vzhledem k tomu, že motory jsou v samotných kolech), ale například také redukci velikosti klasických brzd, které mohou mít ve vozech s active wheel systémem pouze doplňkovou funkci. Michelin očekává, že active wheel system se dostane do výroby do 10 až 15 let.

Michelin však vyvinul také verzi EV-Light, k jejímuž napájení slouží výhradně li-ion akumulátory. Maximální rychlost této verze je o 5 km/h nižší. Také maximální dojezd je „jen“ 400 km.

Václav Pavlečka
Diskuze (17)
18. 11. 2007 14:57
Re: Výroba vodíku
No tak to bohužel ty nevíš, co myslím :-)
My neděláme žádné obrázky, tohle není design. LCA - Life Cycle Assessment - je metodika na posuzování potenciálních dopadů procesů, výrobků atp. na životní prostředí. No a to přesně mi děláme. Takže jako výsledek nám vyleze sloupcový graf s potenciály dopadů a toť vše. Sorry jestli jsi se navnadil ;-)
17. 11. 2007 18:50
Re: Výroba vodíku
Jako můžu ti vyfotit pár papírů a nebo obrazovku mýho počítače ;-)
17. 11. 2007 16:28
Re: Výroba vodíku
No věc se má tak: těžko můžu uveřejnit kompletní práce, protože používáme data, která někdo nashromáždil a tudíž na to existují jakási práva. Ale pokusím se nějak sesumarizovat výsledky, třeba to tabulky. Ale neručím za totální korektnost, protože to je pořád jen cvičení v rámci jednoho předmětu a tak tam musím dělat určité aproximace.
Ale to bude až koncem příštího týdne. Teď se na to musím vrhnout, právě modeluju výrobu bezolovnatého benzínu >:-[]
17. 11. 2007 15:47
Re: Výroba vodíku
Ale zas tak strašný to není. Sice někdy propadám pocitu beznaděje, ale někdy se zase nestačím divit. Ale je pravda, že zase nemám čas prolézat všechny diskuse. No ale teď už musím jít pracovat - náhodou právě teď dělám takovou LCA studii na produkci auta se palovacím motorem, to se hodí k tématu :-) Někteří kolegové dělají studi třeba právě i na vodíková auta či na biopalivová auta. Příští týden budou výsledky, tak to sem můžu napsat - sám jsem zvědavý!
Teď si uvědomuju, že jsem v původním přízpěvku psal, že nevím o žádné studii na vodíkový auto a vidíš, chyba, spolužáci je dělají a to všechno je založený na předchozích studii jisté pracovní skupiny z Villigenu, Švýcarsko. Tak tímto omluva za nesrovnalost. :-)
17. 11. 2007 15:32
Re: Výroba vodíku
Díky :-) Mám-li být upřímný, tak mám někdy pocit, že tu je mnoho lidí, co podobným problematikám rozumí dost hodně. Právě jsem procházel diskuzi pod článkem o biopalivech a něco u SUV hybridů a nestačil jsem se divit úrovní některých příspěvků! :yes:
Musím taky příště přidat něco víc vědeckýho >:-[]
Kždopádně jsem fakt hodně moc potěšený, že se na auto.cz tolik diskutuje o podobných problematikách. A že tu nejsou jen skeptici, ale i lidi, co dokáží myslet racionálně a diskutovat a nejsou natvrdlí a jsou ochotní i příjímat nové myšlenky a o nich dále diskutovat! :yes:
Například na autoweb.cz se mi zdá, že samotná redakce jde proti jakémukoliv jinému pohonu než spalovacímu motoru, nejlépe pořádně nadupanému. Některé články mě tam baví, ale takové ty ironické, úšklebné "anti-zelené" agitačky mi vadí. Nejsem žádný eco-bio-green, ale taky nejsem zabedněnec ;-)
Jen mít víc času na ty diskuse...studium volá :-(