Michelin Hy-Light 2: Vodíkový střízlík
Francouzský výrobce pneumatik představil studii Hy-Light 2. Svůj vůz s vodíkovým pohonem prezentoval v Šanghaji na závodě vozů s pohonem budoucnosti, kterou pod názvem Michelin Challenge Bibendum spolupořádá. Díky jeho hmotnosti, pouhých 790 kilogramů, zrychlí z 0 na 100 km/h za méně než 10 sekund.
Jak souvisí pneumatiky a ekologie?
Valivý odpor. To je fyzikální veličina, jejíž hodnoty u pneumatik aut způsobují vrásky ekologům. 20 procent síly motorů vozidel padne obvykle v boji proti valivému odporu pneumatik. A to u osobních vozů – u nákladních aut je situace ještě horší. Jedná se až o více než 30 %.
Michelin se proto svými aktivitami snaží nejen o vývoj co nejvíce ekologických pneumatik, ale také o propagaci tématu nutnosti hledat nové alternativy ke klasickým benzinovým a naftovým agregátům. To je důvod vzniku závodu Michelin Challenge Bibendum, na němž francouzská firma každoročně dává prostor ostatním společnostem automobilového průmyslu a univerzitním týmům, aby v praxi předvedly své horké novinky, které přispějí k menší zátěži životního prostředí v následujících letech. Jméno Bibendum je odvozené od maskota společnosti, typického „nafukovacího panáčka“. A právě na závodě Michelin Challenge Bibendum v Šanghaji prezentoval Michelin svůj Hy-Light 2, tedy již druhou verzi konceptu využívajícího palivové články.
Z nuly na stovku za méně než deset sekund
Zaklínadlo, které platí na zvýšení dynamiky Hy-Light 2 má dvě slova – redukce hmotnosti. S pouhými 790 kilogramy dosáhne Hy-Light maximální rychlosti 145 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlí za méně než deset sekund. Maximální dojezd je 450 km. Proti předchůdci je Hy-Light 2 o 100 kilogramů lehčí. Hy-Light 2 umí mimo jiné ukládat energii spotřebovanou při brzdění, kterou ukládá do li-ion baterie.
Hy-Light 2 využívá systém aktivního kola (active wheel system), který integruje elektromotory do kol tak, aby zajišťoval nejen jejich pohon, ale i brzdění. To umožňuje jednak zvětšení místa ve voze (vzhledem k tomu, že motory jsou v samotných kolech), ale například také redukci velikosti klasických brzd, které mohou mít ve vozech s active wheel systémem pouze doplňkovou funkci. Michelin očekává, že active wheel system se dostane do výroby do 10 až 15 let.
Michelin však vyvinul také verzi EV-Light, k jejímuž napájení slouží výhradně li-ion akumulátory. Maximální rychlost této verze je o 5 km/h nižší. Také maximální dojezd je „jen“ 400 km.