reklama


Michelin propaguje úsporu paliva zelenými měřiči ve světových metropolích

Michelin propaguje úsporu paliva zelenými měřiči ve světových metropolích

 
 

Od konce října jsou ve čtyřech světových metropolích instalovány měřiče, které hlásají aktuální úspory paliva a emisí CO2. To je však jen viditelný vrchol úsilí, které Michelin už léta investuje do vývoje pneumatik.

Berlín, New York, Paříž a Šanghaj jsou 4 významná města dnešního moderního světa, jejichž růst závisí na pohybu zboží a milionů lidí, kteří každý den přijíždějí a odjíždějí. To je hlavní důvod, proč Michelin vybral právě tato 4 místa pro odstartování skutečně ojedinělé kampaně, jejímž cílem je přitáhnout pozornost veřejnosti k problematice životního prostředí a úspor energie spojených s výběrem správné pneumatiky.

Počínaje 30.říjnem 2007 byly v těchto 4 městech instalovány tzv. zelené měřiče Michelin. Lidé procházející kolem věže City Group Mansion v Šanghaji, fasády hotelu Park Inn v Berlíně, Port de Suffren u úpatí Eifellovy věže v Paříži a po Times Square v New Yorku mohou vidět v reálném čase úspory paliv a emisí CO2 vytvořených „zelenými“ pneumatikami Michelin s nízkým valivým odporem od jejich vstupu na trh v roce 1992. Michelin se dlouhodobě zavázal ke zlepšování mobility, což představuje takovou mobilitu, která je „dlouhodobě přijatelná pro planetu i pro společnost“. Díky „zeleným“ měřičům Michelin mohou nyní zákazníci lépe pochopit dopady na životní prostředí v okamžiku, kdy si vybírají pneumatiky pro svá auta.

Vyčíslení přínosu pro životní prostředí v reálném čase obsahuje odhady (1) celosvětových úspor paliv, které lze přisoudit zeleným energeticky úsporným pneumatikám Michelin od roku 1992, celkem 9.009.495.469 litrů, (2) úspor paliva díky pneumatikám, které jsou v současné době na silnicích, aktualizované v daném čase koeficientem 43,9 l za sekundu, (3) množství CO2, které se neuvolnilo do atmosféry od okamžiku uvedení zelených pneumatik Michelin na trh, celkem 22.788.381 tun, (4) množství CO2, které se neuvolní do atmosféry aktualizované v daném čase koeficientem 109,14 kg za sekundu.

Zatímco mnoho řidičů souhlasí s čistší mobilitou, většina z nich si není vědoma toho, jak mohou pneumatiky zlepšením energetické rovnováhy snížit dopad automobilů na životní prostředí. Pneumatiky jsou v rámci průzkumů Michelinu uváděny jen 24 % respondentů jako zdroj znečištění. Ve skutečnosti díky jevu válivého odporu spotřebuje automobil díky pneumatikám jednu nádrž paliva z pěti u osobních aut a jednu ze tří u aut nákladních.

Valivý odpor ve Frankfurtu
Valivý odpor není u všech pneumatik stejný, rozdíl činí až 50 % u pneumatik na stejném vozidle. Aby byly tyto rozdíly zřejmé, připravil Michelin pro frankfurtský autosalon demonstrační ukázku válivého odporu a jeho dopadu na spotřebu paliva. Test představoval 22metrovou konkávní dráhu a 2 Peugoty 308, které byly až na pneumatiky identické. Jeden automobil měl pneumatiky Michelin Energy Saver a druhý pneumatiky s valivým odporem stejným jako je průměr na trhu. Při spuštění z výšky 3,20 m pod úhlem 20 stupňů se obě vozidla pohybují tam a zpět, poháněna pouze svou vlastní váhou. Auto, které mělo pneumatiky Michelin Energy Saver s menším valivým odporem, se pohybovalo výrazně déle, než druhé vozidlo. V reálném životě to znamená, že by auto díky přínosu pneumatik Michelin Energy Saver potřebovalo méně energie k překonání stejné vzdálenosti než vozidlo s jinými pneumatikami. A to bylo testem prokázáno.

Zelené pneumatiky od roku 1992
Závazek snižovat spotřebu energie a dopad pneumatiky na životní prostředí provází Michelin celou jeho historií. Důležitost této výzvy lze spatřit ve skutečnosti, že odhadovaných 830 milionů motorových vozidel na celém světě, která jsou zodpovědná za 18 % celkových emisí CO2, se do roku 2030 zřejmě zdvojnásobí. Zelenými energeticky úspornými pneumatikami s nízkým valivým odporem Michelin také ukázal svůj zájem o zachování energetických zdrojů, zvláště pokud při současných úrovních spotřeby jsou světové zásoby nafty odhadovány na přibližně desítky let.

Závazek snížit dopad pneumatik na životní prostředí a spotřebu paliva se rychle stal u Michelinu hlavním principem. Vynález radiálních pneumatik (1946) umožnil zlepšit výkon v mnoha různých oblastech, mezi nimi také v oblasti válivého odporu. To vedlo ke snížení spotřeby paliva. Úspěšný start takzvaných zelených energeticky úsporných pneumatik Michelin se uskutečnil v roce 1992. Jejich součástí je křemík ve styčné ploše pneumatiky jako dílčí náhrada sazí. Křemík pomáhá snižovat valivý odpor, je stejně odolný a přilnavý k ploše, zejména k mokrému povrchu. Tato inovace významně přispěla ke snížení energie potřebné k pohybu vozidla vpřed, a zároveň umožnila snížení spotřeby paliva o 0,15 l/ 100 km. Proto byl pro pneumatiky vybrán název „zelené energeticky úsporné pneumatiky Michelin“ pro zdůraznění dvojí výhody - úspory paliv a snížení emisí CO2.

I dnes jsou nadále možná další zlepšení. Výzkumníci Michelinu věří, že další významné omezení válivého odporu je možné dosáhnout v horizontu příštích 10 let. To je skutečná technická a technologická výzva, na kterou Michelin odpovídá svými významnými výzkumnými programy.

Michelin se zaměřil na valivý odpor, protože navzdory tomu, čemu lidé obecně věří, má pneumatika největší vliv na životní prostředí – až 86 % - v době, když je používána na silnici, ne při výrobě (11,7 %) nebo při likvidaci (2 %).

Energetický index: budeme vybírat pneu podle valivého odporu?
Michelin je první výrobce pneumatik, který doporučuje vytvoření energetického indexového systému pneumatik pro osobní a nákladní automobily. V Evropě pracuje pod vedením Michelinu celé průmyslové odvětví na realizaci tohoto projektu, ve kterém se odráží závazek informovat zákazníky o tom, jak rozdílný je u jednotlivých pneumatik valivý odpor a jaký je následně dopad na životní prostředí. Tyto rozdíly se mohou lišit až o 50 % u různých značek pneumatik pro stejný automobil. U vozidla, jehož spotřeba činí 6 l/ 100 km, představuje více než 50% rozdíl valivého odporu zvýšení spotřeby o 0,3 l/ 100 km a emise CO2 o 750 g/100 km.

Proto je úsilí Michelinu představit index energetických úspor motivováno užitkem pro zákazníka stejně jako závazkem chránit životní prostředí. Index může napomoci k uvědomělejšímu a ekologičtějšímu chování při rozhodování o výměně pneumatik, protože kromě celkových úspor pneumatiky s nízkým valivým odporem také snižují emise CO2, které velkou měrou přispívají ke globálnímu oteplování.

Michelin podporuje zavedení systému podobného tomu, který používá automobilový průmysl od roku 2006 pro měření spotřeby paliva vozidel a emisí CO2. Podobným způsobem si bude moci motorista, který plánuje koupi pneumatik, okamžitě zjistit energetický výkon pneumatiky, o jejíž koupi uvažuje. Tato informace by měla být v Evropě dostupná od roku 2011. Klasifikace bude mít rozmezí od A pro pneumatiky s nejlepším energetickým výkonem až po nízké hodnocení (které zatím není definováno) pro pneumatiky nejméně energeticky účinné. Pneumatiky, které nezískají ani nejnižší hodnocení, nebude povoleno v Evropě prodávat.

Roboti člověku budou pomáhat i v sexu Roboti člověku budou pomáhat i v sexu

Sex manželských párů se brzy bude odehrávat jen při…

Michal Pavlata zemřel. Herec a dabér podlehl v 71 letech těžké nemoci Michal Pavlata zemřel. Herec a dabér podlehl v 71 letech těžké nemoci

Ve věku 71 let dnes zemřel po dlouhé těžké nemoci herec,…

Autopilot Tesly je v pořádku, za smrtelnou nehodu mohl řidič vozidla Autopilot Tesly je v pořádku, za smrtelnou nehodu mohl řidič vozidla

První smrtelná nehoda v samořidícím automobilu od Tesly…

 
Zdroj: Tisková zpráva Michelin
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel

Čtyřiadvacetiletý prodejce vozů Maserati ve Spojených…

 






 
VW Golf GTI, GTD a R: Známe české ceny bestií z Wolfsburgu!

VW Golf GTI, GTD a R: Známe české ceny bestií z Wolfsburgu!

Včera

Po včerejším zveřejnění cen modernizovaného Volkswagenu Golf se dnes podíváme na jeho deriváty. Na kolik vyjde ikonické GTI? A kolik stojí bestie R?




Blesk.cz

Policisté unesli a zavraždili obchodníka. „Zabil bych je,“ hřímá prezident

Policisté unesli a zavraždili obchodníka. „Zabil…

Kriminální skupina, ve které bylo i několik policistů, na Filipínách unesla a následně zavraždila jihokorejského…

Samsung vyvíjí skládací tableto-mobily Galaxy X1 a Galaxy X1 Plus

Samsung vyvíjí skládací tableto-mobily Galaxy X1 a…

Každý bude něčím osobitý, něčím jiný. Samsung podle jihokorejského zdroje připravuje na příští rok hned dvojici…

 

iSport.cz

Holoubek chválil posily a motají mu hlavu mladíci. Chtějí se prodat, řekl

Holoubek chválil posily a motají mu hlavu mladíci.…

Dva zápasy, dvě výhry se skóre 9:1. Fotbalová Sparta si v sobotní přípravě pořádně zastřílela. Nejdříve proti…

Šestý triumf Samkové v kariéře! Olympijská vítězka kralovala v Utahu

Šestý triumf Samkové v kariéře! Olympijská vítězka…

Olympijská vítězka ve snowboardcrossu Eva Samková vyhrála druhý závod sezony Světového poháru v Solitude v…

 

Reflex.cz

České ženy se odvrací od antikoncepčních pilulek. Lékaři jsou znepokojení

České ženy se odvrací od antikoncepčních pilulek.…

Pilulky proti početí bere o stovky tisíc žen méně než před deseti lety. Prodeje klesly o stovky milionů korun ročně.

Růžový protest. Washington manifestuje za práva žen, počet účastníků se odhaduje na půl milionu

Růžový protest. Washington manifestuje za práva žen,…

Masovou účastí dnes v centru Washingtonu před budovou Kongresu USA začala manifestace za práva žen, jejíž…

 
 
reklama