Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Michelin Tweel: pneu bez duše i bez vzduchu

Ondřej Láník
Diskuze (33)
Problémem klasické pneumatiky je od nepaměti riziko defektu. Na první pohled nejsnažší cestou je eliminace stlačeného média uvnitř pneumatiky. Michelin první prototypy předvedl už vloni na autosalonu v Paříži a na autě se poprvé objevily v Detroitu.

Jeden z nejstarších výrobců pneumatik se dlouhodobě zabývá vývojem nových řešení v oblasti pneumatik. Problémem klasické pneumatiky je od nepaměti riziko defektu, které Michelin řeší hned několika způsoby. Na první pohled nejsnažší cestou je eliminace stlačeného média uvnitř pneumatiky (vzduch nebo jiný plyn). Michelin první prototypy předvedl už vloni na autosalonu v Paříži a na autě se poprvé objevily na lednovém autosalonu v Detroitu.

Pneumatika bez vzduchu dostala označení Tweel, protože jde vlastně o nové řešení celé skupiny disk-pneumatika. Název je složeninou ze slov Tire (pneumatika) a Wheel (kolo), protože nová konstrukce nahrazující původní klasickou pneumatiku je nedílnou součásti disku.

Pryžový běhoun je s diskem spojen pryžovými radiálně orientovanými lamelami, které nahrazují původní uzavřený objem se stlačeným médiem. Zatím byly představeny jak prototypy pro zemní stoje, speciální prostředky osobní přepravy tak také prototyp kola Tweel prezentovaný na sériovém automobilu Audi. Všechna prezentovaná řešení měla otevřenou konstrukci, ze které bylo zřejmé, že pneumatika je opravdu bez plynného média.

Michelin od této konstrukce očekává výrazné zlepšení řady vlastností současných pneumatik. Absence stlačeného plynu v prvé řadě řeší problémy spojené s únikem plynu (defekty, absence rezervního kola), ale současně se prý rozšířily možnosti jízdních výkonů odváděných takovými pneumatikami. Radiální tuhost pneumatiky (důležitá pro jízdní komfort) i boční tuhost (ovlivňující schopnost přenášení bočních sil při zatáčení vozu) jsou podle Michelinu naladitelné za hranice možností klasických pláštů.

Prototyp prezentovaný na voze Audi má o 5 % nižší valivý odpor, což je podle výrobce cesta k jednoprocentní úspoře paliva. Pětkrát větší boční tuhost než u běžné pneumatiky výrazně vylepšila odezvy automobilu na pohyby volantu.

Michelin plánuje, že nabídne Tweel nejprve pro nízkorychlostní aplikace s nízkou nosností, na kterých budou získány zkušenosti pro případné zavedení sériové výroby.

Ondřej Láník
Diskuze (33)