Minerva JM Brabazon: Belgická bohyně se pokouší o návrat

 

Znovuobnovená Minerva to s návratem k výrobě automobilů myslí vážně. Stejně jako kdysi, i nyní se chce orientovat na movitější zákazníky.

Koncept Minerva JM Brabazon byl poprvé v podobě počítačových skic odhalen loni na počátku července. Nyní ale supersport dostává čím dál reálnější obrysy, byť reálný exemplář ještě nejezdí. Ne, produkci luxusních limuzín, které firmu proslavily hlavně v období mezi světovými válkami, obnovit alespoň prozatím nehodlá.

Zážehový agregát má být umístěn před zadní nápravou, jde o vidlicový dvanáctiválec se šedesátistupňovým sevřením, dvěma turby a přímým vstřikem. Dává podle předběžných údajů 736 kW a lze jej vytočit až do 10.000 min-1. Samozřejmě nepřišel o start-stop. K přenosu točivého momentu poslouží nakonec sedmistupňová místo dříve specifikované šestistupňové sekvenční převodovky. Pilot může volit celkem pět režimů: Economy, Normal, Sport, Race a Safe. Dva elektromotory o celkovém výkonu 147 kW najdeme vpředu a postarají se pochopitelně o tutéž nápravu, bez dalšího popisu je zmíněn ještě třetí vzadu. JM Brabazon je plug-in hybridem, jak moderní doba velí, takže lithium-polymerové baterie lze dobíjet z běžné elektrické sítě, ale také rekuperací při brzdění. Na elektřinu ujede přes 100 kilometrů.

Podvozek bude elektronicky seřiditelný, základ šasi se vyrobí z uhlíkových kompozitů, karoserie pak zkombinuje tento materiál s Kevlarem. Má nastavitelný zadní spoiler i klapky vpředu kvůli aerodynamice. První loňské informace nasvědčovaly, že by kupé bylo schopné jet až 400 km/h a v nové tiskové zprávě je Minerva Automobiles potvrdila. Hypersport zrychlí z klidu na stovku nejpozději během 2,1 s. Není divu, prázdný má vážit jen 1200 kg.

Výbavy budou nakonec dvě: Excellence a Royal, takže odkaz na minulost zůstal zachován alespoň u nich. Royal dostane přístrojovou desku z karbonu, platiny a zlata, oba kovy jsou samozřejmě pravé. Nebude chybět ani neméně luxusní zavazadlo s objemem 30 l, které lze umístit za přední seřiditelná sedadla. Excellence je navzdory názvu laděna více na sport, místo tašky klient najde na tomtéž místě kombinézy, helmy, nehořlavé spodní prádlo, rukavice a závodní boty. Pochopitelně vše na míru. Výrobce sice uvolnil novou sadu fotek, ale je zřejmé, že jde stále jen o počítačovou práci designéra. Snad se funkčního prototypu dočkáme již brzy, práce jedou dál, peníze tedy zatím na bankovních účtech jsou.

Belgičan Sylvain de Jong založil původní společnost pojmenovanou podle římské bohyně moudrosti a řemesel už 15. října 1897. Měl zkušenosti s žurnalistikou a výborně jezdil na kole. Možná se usmíváte, to však neuměl tehdy ovládat každý. Právě velocipedy začal ve své továrně vyrábět, od nich byl už jen krok ke kolům motorovým. Malý dvoumístný vozík s výkonem 3,7 kW (5 koní) přišel na řadu v roce 1902. Záhy ale Minerva Motors SA přešla na luxusní automobily. Jedním z jeho zaměstnanců byl i jakýsi Charles Stewart Rolls. De Jong totiž kromě centrály v Antverpách zřídil filiálku v rovněž v Londýně. Pracovali u něj ale třeba David Citroën, bratranec Andrého, pozdější slavný letecký konstruktér Frederick Koolhoven a absolutní světový automobilový rekordman Kennelm Lee Guinness.

Zajímavou postavou v historii značky je i lord John Moore-Brabazon of Tara, podle kterého získal nový vůz své jméno. Šlechtic a letecký pionýr získal pilotní licenci jako první Brit vůbec, ještě před Rollsem, který naopak jako první občan Spojeného království při letecké havárii zahynul. Jenže, oba se znali už od studentských let pozdějšího barona a Rolls spolu s Davidem Citroënem doporučil Brabazona de Jongovi jako továrního jezdce pro British Tourist Trophy 1905 na ostrově Man (méně slavná automobilová je ve skutečnosti starší než ta motocyklová)!

Minervy se prodávaly po celém světě včetně Afriky i Austrálie. Dokonce i v Československu. Mezi léty 1910-1930 je poháněly výhradně šoupátkové, tedy bezventilové motory Knight, na které měla firma jako jedna z mála licenci (kromě německého Daimleru a kupříkladu i liberecké RAF, tu pak převzala spolu s právy mladoboleslavská Laurin & Klement). Vynikaly hlavně tichostí. Nikdy nešlo o levná auta, kupovali si je státníci i vysoce postavení politici, bohatí průmyslníci a slavní herci. Konkurence? Té bylo dost, ovšem některé modely měla Minerva dražší než Rolls-Royce... Samozřejmě že i vozy tehdejšího největšího belgického výrobce oblékaly významné karosárny. Dnes mají v malé zemi své závody výhradně zahraniční koncerny...

Produkci vlastních automobilů Minerva ukončily finanční potíže a druhá světová válka, po ní se už jen montovaly britské Standardy a terénní Land Rovery. Brány továrny se definitivně uzavřely v roce 1956 s celkovým účtem 50 tisíc aut za takřka šest desítek let existence. Společnost jako taková byla zlikvidována o dva roky později.

VETERÁN.AUTO.CZ: Minerva AL (1931): Luxus se šoupátkovým osmiválcem

Spolupracujeme s TipCars.com
Z Bajkonuru odstartoval další Sojuz, na ISS dopraví Rusa, Američana a Japonce Z Bajkonuru odstartoval další Sojuz, na ISS dopraví Rusa, Američana a Japonce

Z kosmodromu Bajkonur v Kazachstánu úspěšně odstartovala…

Industriální krása, kterou zadusila válka. Nahlédněte do donbaských sléváren Industriální krása, kterou zadusila válka. Nahlédněte do donbaských sléváren

Focením vlaků, letadel či krajiny se zabývá hodně lidí, o…

Průzkum: Většina Britů si nepřeje, aby došlo k brexitu Průzkum: Většina Britů si nepřeje, aby došlo k brexitu

Téměř rok a půl po referendu o vystoupení Británie z…

Svrhněme Unii zevnitř, vyzvala v Praze nacionalistka Le Penová Svrhněme Unii zevnitř, vyzvala v Praze nacionalistka Le Penová

Evropská unie v současné podobě je podle šéfky…

 
Zdroj: Minerva Automobiles

Štítky Mercedes-Benz Rolls-Royce Luxusní třída Supersport

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je 10 nejlepších motorů roku 2018. Downsizing nečekejte, přeplňování ano Toto je 10 nejlepších motorů roku 2018. Downsizing nečekejte, přeplňování ano

Wards Auto vyhlašuje anketu Motor roku už více než dvacet…

VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru

Nový šestiválec vůz posune na úplně novou úroveň.…

 





 
Ojeté diesely z Německa: Čeká nás ráj levných naftových ojetin?

Ojeté diesely z Německa: Čeká nás ráj levných naftových ojetin?

Dnes 08:00

Podle německých médií se blíží konec dieselu. Lidé prý udělají nejlépe, když svůj hned prodají. Bazary by tedy měly přetékat auty za hubičku. Jenže věřte německým novinám a televizi.




Blesk.cz

Matouš Ruml alias Lexa z Comebacku: Obě děti se narodily doma, sex byl až po svatbě!

Matouš Ruml alias Lexa z Comebacku: Obě děti se…

Herec Matouš Ruml (32) se ve dvaceti letech oženil s herečkou Terezou a vychovávají spolu syna Nathanaela (8) a…

Exmanžel vyhrožoval Blance (†71) smrtí: Před popravou jí dělal ze života peklo

Exmanžel vyhrožoval Blance (†71) smrtí: Před…

S nožem pod krkem musela už údajně začátkem prosince čelit výhrůžkám svého exmanžela podnikatelka Blanka D.…

 

iSport.cz

Reprezentace a veteráni? Michálek by dodal klid, Erat je lídr

Reprezentace a veteráni? Michálek by dodal klid,…

Zbyněk Michálek byl smířený s tím, že si v reprezentaci nezahraje. Mihla se i myšlenka: Není to definitivní…

SESTŘIHY: Kadeřábek nahrál na gól, Hoffenheim ale padl. Bayern zvýšil náskok

SESTŘIHY: Kadeřábek nahrál na gól, Hoffenheim ale…

Fotbalisté Dortmundu v 17. kole německé ligy porazili 2:1 Hoffenheim a po pěti zápasech se dočkali domácí výhry.…

 

Reflex.cz

Hrůzný případ v Indii: Doktoři omylem prohlásili za mrtvé novorozeně, které ještě žilo

Hrůzný případ v Indii: Doktoři omylem prohlásili za…

V hlavním indickém městě Dillí se odehrál velmi neobvyklý a tragický případ: lékaři označili novorozená dvojčata…

Proč vlastně kandidují béčkoví kandidáti?

Proč vlastně kandidují béčkoví kandidáti?

Ač vyučen psychologem, ani v nejmenším nechápu pohnutky prezidentských kandidátů, kteří do klání vstupují, aniž…