Minerva JM Brabazon: Belgická bohyně se pokouší o návrat

 

Znovuobnovená Minerva to s návratem k výrobě automobilů myslí vážně. Stejně jako kdysi, i nyní se chce orientovat na movitější zákazníky.

Koncept Minerva JM Brabazon byl poprvé v podobě počítačových skic odhalen loni na počátku července. Nyní ale supersport dostává čím dál reálnější obrysy, byť reálný exemplář ještě nejezdí. Ne, produkci luxusních limuzín, které firmu proslavily hlavně v období mezi světovými válkami, obnovit alespoň prozatím nehodlá.

Zážehový agregát má být umístěn před zadní nápravou, jde o vidlicový dvanáctiválec se šedesátistupňovým sevřením, dvěma turby a přímým vstřikem. Dává podle předběžných údajů 736 kW a lze jej vytočit až do 10.000 min-1. Samozřejmě nepřišel o start-stop. K přenosu točivého momentu poslouží nakonec sedmistupňová místo dříve specifikované šestistupňové sekvenční převodovky. Pilot může volit celkem pět režimů: Economy, Normal, Sport, Race a Safe. Dva elektromotory o celkovém výkonu 147 kW najdeme vpředu a postarají se pochopitelně o tutéž nápravu, bez dalšího popisu je zmíněn ještě třetí vzadu. JM Brabazon je plug-in hybridem, jak moderní doba velí, takže lithium-polymerové baterie lze dobíjet z běžné elektrické sítě, ale také rekuperací při brzdění. Na elektřinu ujede přes 100 kilometrů.

Podvozek bude elektronicky seřiditelný, základ šasi se vyrobí z uhlíkových kompozitů, karoserie pak zkombinuje tento materiál s Kevlarem. Má nastavitelný zadní spoiler i klapky vpředu kvůli aerodynamice. První loňské informace nasvědčovaly, že by kupé bylo schopné jet až 400 km/h a v nové tiskové zprávě je Minerva Automobiles potvrdila. Hypersport zrychlí z klidu na stovku nejpozději během 2,1 s. Není divu, prázdný má vážit jen 1200 kg.

Výbavy budou nakonec dvě: Excellence a Royal, takže odkaz na minulost zůstal zachován alespoň u nich. Royal dostane přístrojovou desku z karbonu, platiny a zlata, oba kovy jsou samozřejmě pravé. Nebude chybět ani neméně luxusní zavazadlo s objemem 30 l, které lze umístit za přední seřiditelná sedadla. Excellence je navzdory názvu laděna více na sport, místo tašky klient najde na tomtéž místě kombinézy, helmy, nehořlavé spodní prádlo, rukavice a závodní boty. Pochopitelně vše na míru. Výrobce sice uvolnil novou sadu fotek, ale je zřejmé, že jde stále jen o počítačovou práci designéra. Snad se funkčního prototypu dočkáme již brzy, práce jedou dál, peníze tedy zatím na bankovních účtech jsou.

Belgičan Sylvain de Jong založil původní společnost pojmenovanou podle římské bohyně moudrosti a řemesel už 15. října 1897. Měl zkušenosti s žurnalistikou a výborně jezdil na kole. Možná se usmíváte, to však neuměl tehdy ovládat každý. Právě velocipedy začal ve své továrně vyrábět, od nich byl už jen krok ke kolům motorovým. Malý dvoumístný vozík s výkonem 3,7 kW (5 koní) přišel na řadu v roce 1902. Záhy ale Minerva Motors SA přešla na luxusní automobily. Jedním z jeho zaměstnanců byl i jakýsi Charles Stewart Rolls. De Jong totiž kromě centrály v Antverpách zřídil filiálku v rovněž v Londýně. Pracovali u něj ale třeba David Citroën, bratranec Andrého, pozdější slavný letecký konstruktér Frederick Koolhoven a absolutní světový automobilový rekordman Kennelm Lee Guinness.

Zajímavou postavou v historii značky je i lord John Moore-Brabazon of Tara, podle kterého získal nový vůz své jméno. Šlechtic a letecký pionýr získal pilotní licenci jako první Brit vůbec, ještě před Rollsem, který naopak jako první občan Spojeného království při letecké havárii zahynul. Jenže, oba se znali už od studentských let pozdějšího barona a Rolls spolu s Davidem Citroënem doporučil Brabazona de Jongovi jako továrního jezdce pro British Tourist Trophy 1905 na ostrově Man (méně slavná automobilová je ve skutečnosti starší než ta motocyklová)!

Minervy se prodávaly po celém světě včetně Afriky i Austrálie. Dokonce i v Československu. Mezi léty 1910-1930 je poháněly výhradně šoupátkové, tedy bezventilové motory Knight, na které měla firma jako jedna z mála licenci (kromě německého Daimleru a kupříkladu i liberecké RAF, tu pak převzala spolu s právy mladoboleslavská Laurin & Klement). Vynikaly hlavně tichostí. Nikdy nešlo o levná auta, kupovali si je státníci i vysoce postavení politici, bohatí průmyslníci a slavní herci. Konkurence? Té bylo dost, ovšem některé modely měla Minerva dražší než Rolls-Royce... Samozřejmě že i vozy tehdejšího největšího belgického výrobce oblékaly významné karosárny. Dnes mají v malé zemi své závody výhradně zahraniční koncerny...

Produkci vlastních automobilů Minerva ukončily finanční potíže a druhá světová válka, po ní se už jen montovaly britské Standardy a terénní Land Rovery. Brány továrny se definitivně uzavřely v roce 1956 s celkovým účtem 50 tisíc aut za takřka šest desítek let existence. Společnost jako taková byla zlikvidována o dva roky později.

VETERÁN.AUTO.CZ: Minerva AL (1931): Luxus se šoupátkovým osmiválcem

Spolupracujeme s TipCars.com
Slavný model 365 v Praze - Porsche vystavuje původní prototyp legendy Slavný model 365 v Praze - Porsche vystavuje původní prototyp legendy

Jedna z nejvěhlasnějších značek automobilového průmyslu –…

Babišova vláda schválila konec Tuhého coby policejního prezidenta, píše server Neovlivní Babišova vláda schválila konec Tuhého coby policejního prezidenta, píše server Neovlivní

Vláda schválila odchod Tomáše Tuhého z funkce policejního…

Praha 11 odmítla stovky milionů na opravu kritizované ubytovny Praha 11 odmítla stovky milionů na opravu kritizované ubytovny

Praha 11 nemůže začít s rekonstrukcí ubytovny Sandra na…

 
Zdroj: Minerva Automobiles

Štítky Mercedes-Benz Rolls-Royce Luxusní třída Supersport

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu? TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu…

Hyundai vyvíjí zajímavou novinku. Naznačuje to zaregistrovaný patent Hyundai vyvíjí zajímavou novinku. Naznačuje to zaregistrovaný patent

Korejský koncern pravděpodobně pracuje na dvojitém…

 





 
Pamatujete si Saab 9-7X? Nabízel se s osmiválcem z Corvette!

Pamatujete si Saab 9-7X? Nabízel se s osmiválcem z Corvette!

Dnes 18:50

V době pod General Motors se Saab snažil snížit výrobní náklady i využitím americké techniky. Výsledkem byl mimo jiné model 9-7X.




Blesk.cz

Tipy na víkend: Vojenská Bahna, největší rodinný festival i Stříbření v Kutné Hoře

Tipy na víkend: Vojenská Bahna, největší rodinný…

Neseďte doma a nekoukejte se jen na televizi nebo z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam…

Deset nejlepších kempů a trendy v kempování: Češi se chtějí cítit jako doma

Deset nejlepších kempů a trendy v kempování: Češi se…

Návštěvníci českých kempů jsou stále náročnější. Dávají přednost kvalitním rodinným stanům nebo ubytování s…

 

iSport.cz

Šokující momenty MS: boží ruka, smrt za vlastní gól i Zidanova hlavička

Šokující momenty MS: boží ruka, smrt za vlastní gól…

Dvacet kapitol už čítá seriál s názvem mistrovství světa ve fotbale. Minulý týden se v Rusku rozeběhlo…

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

 

Reflex.cz

Okamžik před katastrofou: Podívejte se na fotografie, které těsně předcházely smrti

Okamžik před katastrofou: Podívejte se na…

Fotografie katastrof jsou děsivé. Ale ještě děsivější mohou být scény vyfotografované několik okamžiků před tím,…

Izraelská Bondovka: Bývalého ministra vyšetřují kvůli špionáži pro Írán

Izraelská Bondovka: Bývalého ministra vyšetřují…

Postava, která na izraelské politické scéně nyní značně víří vody, se jmenuje Gonen Segev. Bývalý ministr…