Český trh v září 2009: Duel Sparku a Pandy je opět vyrovnaný, třída mini ztratila přes 20 %
Celkem bylo v září 2009 zaregistrováno v této kategorii 472 nových vozů, což je oproti stejnému měsíci roku 2008 poměrně značný pokles o 136 aut, tedy o 22,4 %, loni jich bylo 608.
Spark, který se právě dostává v aktuální generaci do konečného stádia životního cyklu, si připsal na své konto v devátém měsíci celkem 123 registrací. Stříbrný skončil levnější ze dvou italských minivozů vyráběných v Polsku s 85 novými auty. Na třetím místě tentokrát najdeme Citroën C1 se 48 vozy, od bronzového stupínku do šestého místa jsou však velmi malé rozdíly. Posuďte sami, čtvrtou příčku obsadil Hyundai i10 se 46 kusy na kontě, Top 5 uzavírá Suzuki Splash se 42 vozy a šestá Kia Picanto má o pouhý jeden méně. Překvapením je bezesporu deváté místo maličkého Smartu, který to tentokrát dotáhl na 15 registrací.
V porovnání se zářím 2008 si Spark mírně polepšil, ovšem jen o 2,5 %, respektive tři vozy. Panda naopak vykazuje nezvykle hluboký propad o 26,7 %, před rokem jich bylo nově zaregistrováno 116. Počty malého citroënu z Kolína prudce stouply: o 31 kusů, což znamená +84,6 % (z 26). To je zároveň také největší nárůst a C1 je tak opět držitelem prestižního titulu Skokan roku. Hyundai i10 zaznamenal ztrátu více než poloviny registrací, přesně -56,6 %, v září 2008 se totiž prodalo 106 mini hyundaiů z indické továrny. V této statistice nám zbývá Suzuki Splash, které má +10 aut (loni 32, letos +31,3 %).
Propadákem zářijového žebříčku je Renault Twingo (-73 %, z 37 na 10).
Třída mini, registrace na českém trhu v září 2009 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 9/2009 | 1-9/2009 | 9/2009 | 1-9/2009 |
1. | Chevrolet SPARK | 123 | 900 | 26,1% | 19,0% |
2. | Fiat PANDA | 85 | 982 | 18,0% | 20,7% |
3. | Citroën C1 | 48 | 284 | 10,2% | 6,0% |
4. | Hyundai i10 | 46 | 688 | 9,7% | 14,5% |
5. | Suzuki SPLASH | 42 | 557 | 8,9% | 11,8% |
6. | Kia PICANTO | 41 | 529 | 8,7% | 11,2% |
7. | Fiat 500 | 23 | 165 | 4,9% | 3,5% |
7. | Peugeot 107 | 23 | 282 | 4,9% | 6,0% |
9. | Smart FORTWO | 15 | 50 | 3,2% | 1,1% |
10. | Toyota AYGO | 11 | 97 | 2,3% | 2,0% |
11. | Renault TWINGO | 10 | 111 | 2,1% | 2,3% |
12. | Opel AGILA | 2 | 42 | 0,4% | 0,9% |
12. | Toyota IQ | 2 | 6 | 0,4% | 0,1% |
14. | Ford KA | 1 | 30 | 0,2% | 0,6% |
- | Ostatní modely | 0 | 14 | 0,0% | 0,3% |
- | CELKEM | 472 | 4737 | 100,0% | 100,0% |
Celý trh miniaut se letos za prvních 9 měsíců propadl o 1.069 kusů, z 5.806 na 4.737, tedy o 18,4 %.
V celkovém pořadí od začátku roku vede nadále Panda s 982 kusy, druhý Spark její náskok trochu stáhl, mini z Jižní Koreje jich má rovných devět stovek. Hyundai i10 je na třetí příčce (688), Splash čtvrtý s 557 kusy a pátá je Kia Picanto, pro kterou se zatím rozhodlo 529 zákazníků. Bitva zuří mezi dvěma francouzskými kolíňaty - Citroënem C1 a Peugeotem 207. Citroën si polepšil díky úspěchům z posledních dvou měsíců na 284 registrací, jeho dvojče se lvem jich má 282.
Vedoucí Panda má po třech čtvrtinách roku podíl ve třídě 20,7 %, Spark 19 %, i 10 14,5 %, Splash 11,8 % a Picanto 11,2 %. Ostatní soupeři jsou i nadále hluboko pod desetiprocentní hranicí, nejúspěšnější dvojice C1 a 107 má shodných 6 procent.
Ve srovnání s prvními devíti měsíci loňského roku si Panda polepšila o 4,4 % (+41 kusů). Spark je na tom stále o dost hůře, vykazuje -40,6 %, letos se prodalo o 615 aut méně. Hyundai i10 už je plně porovnatelný s konkurenty, má +69,9 % (+283 vozů). Suzuki Splash mělo loni za sebou první půlrok prodejů, letos ovšem stále vykazuje razantní navýšení +241,7 % (+394 aut). Kia Picanto zatím ztratila 10,5 %, rozhodlo se pro ni o 62 Čechů méně než loni.
Statistika vznětových pohonných jednotek v této třídě je spíše perličkou, ale přesto si ji opět připomeneme - v září se prodaly celkem tři minivozy spalující motorovou naftu: po jednom Fiatu Panda, Opelu Agila a Smartu ForTwo.