Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v září 2009: Duel Sparku a Pandy je opět vyrovnaný, třída mini ztratila přes 20 %

Aleš Dragoun
Diskuze (15)
Zářijový souboj Pandy a Sparku pro sebe rozhodl druhý jmenovaný, vyrovnal tak skóre na 4 : 4. Celkově po devíti měsících ovšem vede stále Panda.

Celkem bylo v září 2009 zaregistrováno v této kategorii 472 nových vozů, což je oproti stejnému měsíci roku 2008 poměrně značný pokles o 136 aut, tedy o 22,4 %, loni jich bylo 608.

Spark, který se právě dostává v aktuální generaci do konečného stádia životního cyklu, si připsal na své konto v devátém měsíci celkem 123 registrací. Stříbrný skončil levnější ze dvou italských minivozů vyráběných v Polsku s 85 novými auty. Na třetím místě tentokrát najdeme Citroën C1 se 48 vozy, od bronzového stupínku do šestého místa jsou však velmi malé rozdíly. Posuďte sami, čtvrtou příčku obsadil Hyundai i10 se 46 kusy na kontě, Top 5 uzavírá Suzuki Splash se 42 vozy a šestá Kia Picanto má o pouhý jeden méně. Překvapením je bezesporu deváté místo maličkého Smartu, který to tentokrát dotáhl na 15 registrací.

V porovnání se zářím 2008 si Spark mírně polepšil, ovšem jen o 2,5 %, respektive tři vozy. Panda naopak vykazuje nezvykle hluboký propad o 26,7 %, před rokem jich bylo nově zaregistrováno 116. Počty malého citroënu z Kolína prudce stouply: o 31 kusů, což znamená +84,6 % (z 26). To je zároveň také největší nárůst a C1 je tak opět držitelem prestižního titulu Skokan roku. Hyundai i10 zaznamenal ztrátu více než poloviny registrací, přesně -56,6 %, v září 2008 se totiž prodalo 106 mini hyundaiů z indické továrny. V této statistice nám zbývá Suzuki Splash, které má +10 aut (loni 32, letos +31,3 %).

Propadákem zářijového žebříčku je Renault Twingo (-73 %, z 37 na 10).

Třída mini, registrace na českém trhu v září 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období9/20091-9/20099/20091-9/2009
1.Chevrolet SPARK12390026,1%19,0%
2.Fiat PANDA8598218,0%20,7%
3.Citroën C14828410,2%6,0%
4.Hyundai i10466889,7%14,5%
5.Suzuki SPLASH425578,9%11,8%
6.Kia PICANTO415298,7%11,2%
7.Fiat 500231654,9%3,5%
7.Peugeot 107232824,9%6,0%
9.Smart FORTWO15503,2%1,1%
10.Toyota AYGO11972,3%2,0%
11.Renault TWINGO101112,1%2,3%
12.Opel AGILA2420,4%0,9%
12.Toyota IQ260,4%0,1%
14.Ford KA1300,2%0,6%
-Ostatní modely0140,0%0,3%
-CELKEM4724737100,0%100,0%

Celý trh miniaut se letos za prvních 9 měsíců propadl o 1.069 kusů, z 5.806 na 4.737, tedy o 18,4 %.

V celkovém pořadí od začátku roku vede nadále Panda s 982 kusy, druhý Spark její náskok trochu stáhl, mini z Jižní Koreje jich má rovných devět stovek. Hyundai i10 je na třetí příčce (688), Splash čtvrtý s 557 kusy a pátá je Kia Picanto, pro kterou se zatím rozhodlo 529 zákazníků. Bitva zuří mezi dvěma francouzskými kolíňaty - Citroënem C1 a Peugeotem 207. Citroën si polepšil díky úspěchům z posledních dvou měsíců na 284 registrací, jeho dvojče se lvem jich má 282.

Vedoucí Panda má po třech čtvrtinách roku podíl ve třídě 20,7 %, Spark 19 %, i 10 14,5 %, Splash 11,8 % a Picanto 11,2 %. Ostatní soupeři jsou i nadále hluboko pod desetiprocentní hranicí, nejúspěšnější dvojice C1 a 107 má shodných 6 procent.

Ve srovnání s prvními devíti měsíci loňského roku si Panda polepšila o 4,4 % (+41 kusů). Spark je na tom stále o dost hůře, vykazuje -40,6 %, letos se prodalo o 615 aut méně. Hyundai i10 už je plně porovnatelný s konkurenty, má +69,9 % (+283 vozů). Suzuki Splash mělo loni za sebou první půlrok prodejů, letos ovšem stále vykazuje razantní navýšení +241,7 % (+394 aut). Kia Picanto zatím ztratila 10,5 %, rozhodlo se pro ni o 62 Čechů méně než loni.

Statistika vznětových pohonných jednotek v této třídě je spíše perličkou, ale přesto si ji opět připomeneme - v září se prodaly celkem tři minivozy spalující motorovou naftu: po jednom Fiatu Panda, Opelu Agila a Smartu ForTwo.

Aleš Dragoun
Diskuze (15)
26. 10. 2009 12:34
Re: Spark vs i10
Pokiaľ má auto rovnakú škrupinu strechy a rámy okolo okien na dverách, jedná sa o facelift.
9. 10. 2009 09:43
Re: IQ vs Fox
Ono je to inak: predaj Foxu v CR ani nezacal. Vlastne oficialne ano, ale prakticky nie. Takze nemohol byt ani ukonceny... :-)
Avatar - Katikakus
8. 10. 2009 22:51
Re: IQ vs Fox
V konfiguratoru ho porad nabizeji - za 244900 Kc ;-\
Zeby posledni sance pro vahavce?
Avatar - twistedTSD
8. 10. 2009 20:55
Re: IQ vs Fox
jj, fox mel takovy prodeje, ze kdybych vam to nerekl tak byste si toho jen tak nevsimli >:-[]
Avatar - DaewooMaster
8. 10. 2009 17:37
Re: Spark vs i10
Máš samozřejmě pravdu, aktuální Matiz (tj. od roku 2005) stojí dokonce i na jiné platformě než jeho předchůdci (hold korejci nejsou jako škodovka, aby recyklovali přes 10 let staré technologie stále dokola). Navíc Spark bych tomu ani neříkal, protože se tak jmenuje akorát v bývalém východním bloku a všude jinde v Evropě (i po světě, s výjimkou třeba Egypta) je to stále Matiz. Problém Matizu je to, že teď ho válcuje větší Aveo. Čas Matize ale zase přijde příští rok v jeho zcela nové generaci (v Koreji už se prodává od 1. září)...