Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Minibusy Fiat, Ford, Opel a Renault: Pro 13 až 17

Ladislav Černý
Diskuze (5)
Minibusy postavené na základě velkých furgonů nabízejí i typičtí výrobci lehkých užitkových vozidel.

Předpokladem pro vytvoření minibusu na podvozku dodávky je maximální hmotnost vozidla přes 3,5 tuny. Počet třinácti sedadel je rozumné minimum na to, aby řidič slušně využil řidičské oprávnění skupiny D a dopravce jej byl ochoten přiměřeně ohodnotit. Proto se s nabídkou minibusů roztrhl pytel až před pár lety, kdy byly uvedené nové generace Opelu Movanu/Renaultu Master s přesahem celkové hmotnosti přes 3,5 tuny do kategorie N2.

Ford a Fiat nabízejí tento segment vozidel již více let. Začněme tedy podle abecedy Fiatem. Ducato minibus je k dispozici ve dvou verzích délky L3 či L4. Se čtyřválcem 3.0 MultiJet/115 kW nabízí čtrnáct, resp. sedmnáct sedadel. Dostatek místa pro pohyb cestujících ve vozidle zajišťuje výška karoserie L2 (2522 mm). Minibus používá podvozek s celkovou hmotností čtyř tun.

Pro Fiat typickou alternativu pohonu tvoří CNG využívající třílitrový, původně vznětový agregát 3.0/100 kW a 350 N.m. Tuto jednotku také najdeme v minibusech Iveco Irisbus. Oba motory jsou spojené se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou.

Ford s Transitem Bus přišel ve dvou hmotnostních kategoriích 3,7 a 4,3 tuny. Nižší nabízí 13 nebo 14 míst, těžší varianta 16/17 sedadel. Obě verze pohání čtyřválec 2.2 TDCi/100 kW. Ford jako jediný ze zde jmenovaných výrobců nabízí u minibusu výhodu pohonu zadních kol. Délky vozidel závislé na počtu sedadel dosahují 5680 a 6403 mm. Nabídku rozšiřují dvě úrovně vybavení Base a Trend.

Opel a Renault poskytují minibus v jediné specifikaci L3H2 se šestnácti sedadly a celkovou hmotností 3870 kg. Na užitečné zatížení zbývá 1377 kg. Vozidlo s celkovou délkou 6198 mm na rozvoru 4332 mm dosahuje výšky 2488 mm. Pohon má na starosti prostřední výkonová verze 2,3 litrového turbodieselu podávající 92 kW a 310N.m. Opel i Renault vynikají v segmentu minibusů nabídkou přímo řazené i automatizované převodovky. Opel ji nazývá Easytronic, Renault pak Quickshift. Obě disponují šesti stupni.

U všech výrobců minibusů najdeme štědrou dodatečnou výbavu pro přesnou specifikaci interiéru dle požadavků zákazníků. Jde například o individuální větrání i osvětlení, klimatizaci a dodatečné vytápění pro zadní sedadla.

Ladislav Černý
Diskuze (5)
Avatar - wakantanka
23. 8. 2013 14:59
A kde zabudli Mercedes?
Ved taky Sprinter alebo derivat VW Crafter tiez vyrabaju ako minibusy. Aku ma vypovednu hodnotu dat do porovnania dvojicky Renault Opel?
23. 8. 2013 10:07
Re: otázka
Tak se s tím jdi projet a taková otázka z tebe ani nevypadne. ;-)

Předokolky této autobusoidní konstrukce mají velký problém s trakcí, ať už naložené, či prázdné. Škube to volantem, hrabe, poskakuje. Výrobce moc dobře ví, proč má hnaný zadek. ;-)
23. 8. 2013 09:22
argument
Ale takhle to chápu..., je to taky podle zatížení..
Ale zrovna u toho autobusu je bez tak stále motor v předu... a při nezatížení lidmi, je zadohrab uplne na nic..
U autobusu se dá očekávat spíše symetrické zatížení a nebo..., spíše ve předu (když není autobus plný lidí, nebot je lepší cestovat ve předu).
Já tam tu vyhodu zrovna v tomto případě moc nevidím...
Avatar - Zetti
23. 8. 2013 09:03
Re: otázka
Osobne bych dal prednost zadohrabu. Zvlast kdyz se nalozi, predohrab ma starosti rozjet se do kazdyho posmrkanyho kopce. Navic mi ta konstrukce pripada mene nachylna (homoklouby) na opotrebeni. Vetsina mych aut byly zadohraby, tak asi na ne vic trpim.
23. 8. 2013 08:11
otázka
V čem je u těchto autobusů výhoda v zadním pohonu? (netvrdím, že žádná nen, jen mě fakticky žádná nenapadá)