8.8. 2013 Ivo Semrád Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Minibusy Iveco Irisbus: Přímo z továrny

 

Společnost Iveco Irisbus v rámci předloňské prezentace v Kortrijku představila minibusy na podvozku nové řady Daily.

Iveco Irisbus nabízí pro osobní přepravu od minibusů až po luxusní coach Magelys HDH. V rámci tématu minibusů se však zaměříme zejména na model Daily. Ten je v segmentu lehkých užitkových vozidel oblíbený kromě jiného díky rámové konstrukci. Robustní prvek využila společnost Irisbus a vybudovala na něm řadu provedení pro transport osob.

Mnoho verzí

Irisbus využívá domácího zázemí a nabízí minibusy na velkém počtu velikostí a nosností podvozku. Základ tvoří typ 50 s celkovou hmotností 5600 kg na rozvorech 3450, 3750 a 4350 mm. Na zadní nápravě s nosností 3700 kg se nachází dojmontáž kol. O pohon se stará třílitrový turbodiesel o výkonu 125 kW a točivém momentu 400 N.m v širokém rozpětí otáček 1250-3000 min-1.

Standard tvoří šestistupňová přímo řazená převodovka ZF 6S 400 s širokým rozpětím 5,373 až 0,79, přičemž pětka používá přímý převod. V nabídce pro pětitunovou verzi neschází ani šestistupňová automatická převodovka Agile se stejným zpřevodováním.

Řada New Daily tak představuje několik nových minibusů připravených splnit potřeby dopravců, kteří působí v oblasti osobní přepravy. Platí to pro městskou či mimoměstskou veřejnou dopravu nebo menší soukromé firmy.

Až 7,2 tuny

Pro větší počet až 28 sedadel je vhodný podvozek řady 70 s celkovou hmotností 7,2 tuny. Na nejdelším podvozku 7,9 metru italská společnost postavila minibus s celkovou délkou 8,5 metru. Jedná se o maximální rozvor 4750 mm a průměr otáčení 16,24 metru.

Pohodlí pro řidiče přináší nastavitelný volant. Na přání lze volit i vzduchově odpružené sedadlo řidiče, případně i s vyhříváním.

Pro cestující

Hlavním cílem New Daily je především zpříjemnit život těm, kteří jsou na jeho palubě. Díky hojnému použití skla po bocích vozu zůstává prostor pro cestující příjemný a projasněný. V turistické dopravě nabízí panoramatický výhled na okolí. Prostor pro řidiče je více ergonomicky tvarovaný a využívá rysy nového modelu.

Standardní prvky všech minibusů Iveco Irisbus představují například protiblokovací systém ABS, regulace prokluzu ASR a nejmodernější verze stabilizačního systému ESP. Pro komfortní rozjezd do kopce bez nebezpečí krátkého couvnutí pomáhá asistent Hill-Holder. Přisvěcování světlomety šikmo do boku při zatáčení tvoří z minibusů Irisbus velmi bezpečná vozidla pohybující se zejména v městském provozu s mnoha chodci. Na přání klienta je možné doplnit airbag pro řidiče a omezovač rychlosti.

Vyber si pohon

Iveco Irisbus těží z motorářského know-how firmy FPT Industrial, která je součástí skupiny Fiat. Společnost FPT je známá například unikátním řešením motorů Euro 6 pro těžkou nákladní dopravu bez recirkulace výfukových plynů. Z vysoké úrovně této společnosti prospívají i minibusy Irisbus. Třílitrový turbodiesel ve výkonových verzích 103 a 125 kW je známý spořivostí a odolností. Plní emisní limit Euro 5 či přísnější EEV.

FPT Industrial bravurně využilo vznětovou konstrukci čtyřválce s vysokým kompresním poměrem pro začlenění pohonu CNG. Zemní plyn díky oktanovému číslu 103 zvládá vysokou kompresi, a proto mu původně vznětová konstrukce bloku a hlavy vyhovuje. Motor obdžel benzinové vstřikovače pro startování a nouzové dojetí při vyčerpání zemního plynu z nádrží. Aby při jízdě na benzin nedošlo kvůli vysoké kompresi k poškození čtyřválce, řídicí jednotka omezí v tomto případě výkon motoru. Provedení CNG podává maximum výkonu 100 kW, což je pro minibus plně dostačující porce. Exhalace u provozu CNG daleko převyšují požadavky EEV a blíží se budoucímu limitu Euro 6.

Proxys a Proway

Celkovou délku 7,64 nebo 8,45 m používají modely Proxys a Proway. Vyznačují se dvoudveřovým provedením a kapacitou 28 a 30 cestujících a úložným prostorem 4,3 m3 (Proxys) nebo 28 až 36 cestujících v Proway. Oba minibusy pohání šestilitrový agregát Tector o výkonu 160 kW.

Poskytování podvozků

Iveco Irisbus nabízí minibusy na podvozku nového Daily jako výsledek konstrukčního a realizačního programu, který se hlásí k tradičním kvalitám vozů této značky. Jako benefit poskytuje svou odbornost také partnerům – výrobcům karoserií, kteří se specializují na osobní přepravu. Děje se to formou zakázkových řešení pro minibusy vyráběné z podvozků s kabinou řidiče a částečně prosklených komerčních vozů s celkovou hmotností vozidla mezi 4,2 a 7 tun a rozvorem kol mezi 3000 a 4750 mm.

Spolupracujeme s TipCars.com
Terorista Abdeslam dostal dvacet let vězení za střelbu na policisty Terorista Abdeslam dostal dvacet let vězení za střelbu na policisty

Na 20 let poslal belgický soud do vězení Salaha…

Babiš: Slevy na jízdném se odkládají na září Babiš: Slevy na jízdném se odkládají na září

Slevy na jízdném budou zavedeny až od 1. září, a ne v…

Teherán dál utužuje kontrolu měnového trhu, zakazuje obchodování s bitcoiny Teherán dál utužuje kontrolu měnového trhu, zakazuje obchodování s bitcoiny

Íránská centrální banka zakázala místním bankám,…

 

Štítky Iveco Autobusy Profi

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok

Koncern JLR letos představí zbrusu nového nástupce…

Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

 





 
VW I.D. R v celé své kráse: Elektrická bestie chce rekord z Pikes Peak!

VW I.D. R v celé své kráse: Elektrická bestie chce rekord z Pikes Peak! Má být rychlejší než F1!

Dnes 10:51

Německý koncern to s elektrifikací myslí vážně. Nejenže představuje jeden elektrický koncept za druhým, ale nyní odhalil i závodní superauto.




Blesk.cz

Pravda o Miloši Formanovi (†86): České občanství neměl!

Pravda o Miloši Formanovi (†86): České občanství neměl!

Po smrti oscarového režiséra Miloše Formana (†86) se objevily informace, že měl do své smrti nejen americké, ale…

ŽIVĚ: Vévodkyně Kate právě rodí, Británie očekává královského potomka!

ŽIVĚ: Vévodkyně Kate právě rodí, Británie očekává…

Jeden z nejočekávanějších letošních okamžiků je tu! Vévodkyně Kate (36) již dorazila do porodnice a porod jejího…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Král Premier League podle hráčů? Mo Salah zvítězil jako první Egypťan

Král Premier League podle hráčů? Mo Salah zvítězil…

Útočník Liverpoolu Mohamed Salah byl zvolen jako první Egypťan nejlepším fotbalistou anglické ligy. Svými hlasy…

 

Reflex.cz

Nový český film Metanol: Story o převeliké blbosti

Nový český film Metanol: Story o převeliké blbosti

Česká televize připravila na dvě po sobě jdoucí neděle ambiciózní, ale dramaturgicky naprosto správný projekt.…

První zprávy z 53. MFF Karlovy Vary: Pocta Miloši Formanovi, Jaromír Hanzlík a znělka s Caseym Affleckem

První zprávy z 53. MFF Karlovy Vary: Pocta Miloši…

Od pátku 29. června do soboty 7. července 2018 se letos koná 53. ročník karlovarského festivalu. Jeho…