8.8. 2013 Ivo Semrád Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Minibusy Iveco Irisbus: Přímo z továrny

 

Společnost Iveco Irisbus v rámci předloňské prezentace v Kortrijku představila minibusy na podvozku nové řady Daily.

Iveco Irisbus nabízí pro osobní přepravu od minibusů až po luxusní coach Magelys HDH. V rámci tématu minibusů se však zaměříme zejména na model Daily. Ten je v segmentu lehkých užitkových vozidel oblíbený kromě jiného díky rámové konstrukci. Robustní prvek využila společnost Irisbus a vybudovala na něm řadu provedení pro transport osob.

Mnoho verzí

Irisbus využívá domácího zázemí a nabízí minibusy na velkém počtu velikostí a nosností podvozku. Základ tvoří typ 50 s celkovou hmotností 5600 kg na rozvorech 3450, 3750 a 4350 mm. Na zadní nápravě s nosností 3700 kg se nachází dojmontáž kol. O pohon se stará třílitrový turbodiesel o výkonu 125 kW a točivém momentu 400 N.m v širokém rozpětí otáček 1250-3000 min-1.

Standard tvoří šestistupňová přímo řazená převodovka ZF 6S 400 s širokým rozpětím 5,373 až 0,79, přičemž pětka používá přímý převod. V nabídce pro pětitunovou verzi neschází ani šestistupňová automatická převodovka Agile se stejným zpřevodováním.

Řada New Daily tak představuje několik nových minibusů připravených splnit potřeby dopravců, kteří působí v oblasti osobní přepravy. Platí to pro městskou či mimoměstskou veřejnou dopravu nebo menší soukromé firmy.

Až 7,2 tuny

Pro větší počet až 28 sedadel je vhodný podvozek řady 70 s celkovou hmotností 7,2 tuny. Na nejdelším podvozku 7,9 metru italská společnost postavila minibus s celkovou délkou 8,5 metru. Jedná se o maximální rozvor 4750 mm a průměr otáčení 16,24 metru.

Pohodlí pro řidiče přináší nastavitelný volant. Na přání lze volit i vzduchově odpružené sedadlo řidiče, případně i s vyhříváním.

Pro cestující

Hlavním cílem New Daily je především zpříjemnit život těm, kteří jsou na jeho palubě. Díky hojnému použití skla po bocích vozu zůstává prostor pro cestující příjemný a projasněný. V turistické dopravě nabízí panoramatický výhled na okolí. Prostor pro řidiče je více ergonomicky tvarovaný a využívá rysy nového modelu.

Standardní prvky všech minibusů Iveco Irisbus představují například protiblokovací systém ABS, regulace prokluzu ASR a nejmodernější verze stabilizačního systému ESP. Pro komfortní rozjezd do kopce bez nebezpečí krátkého couvnutí pomáhá asistent Hill-Holder. Přisvěcování světlomety šikmo do boku při zatáčení tvoří z minibusů Irisbus velmi bezpečná vozidla pohybující se zejména v městském provozu s mnoha chodci. Na přání klienta je možné doplnit airbag pro řidiče a omezovač rychlosti.

Vyber si pohon

Iveco Irisbus těží z motorářského know-how firmy FPT Industrial, která je součástí skupiny Fiat. Společnost FPT je známá například unikátním řešením motorů Euro 6 pro těžkou nákladní dopravu bez recirkulace výfukových plynů. Z vysoké úrovně této společnosti prospívají i minibusy Irisbus. Třílitrový turbodiesel ve výkonových verzích 103 a 125 kW je známý spořivostí a odolností. Plní emisní limit Euro 5 či přísnější EEV.

FPT Industrial bravurně využilo vznětovou konstrukci čtyřválce s vysokým kompresním poměrem pro začlenění pohonu CNG. Zemní plyn díky oktanovému číslu 103 zvládá vysokou kompresi, a proto mu původně vznětová konstrukce bloku a hlavy vyhovuje. Motor obdžel benzinové vstřikovače pro startování a nouzové dojetí při vyčerpání zemního plynu z nádrží. Aby při jízdě na benzin nedošlo kvůli vysoké kompresi k poškození čtyřválce, řídicí jednotka omezí v tomto případě výkon motoru. Provedení CNG podává maximum výkonu 100 kW, což je pro minibus plně dostačující porce. Exhalace u provozu CNG daleko převyšují požadavky EEV a blíží se budoucímu limitu Euro 6.

Proxys a Proway

Celkovou délku 7,64 nebo 8,45 m používají modely Proxys a Proway. Vyznačují se dvoudveřovým provedením a kapacitou 28 a 30 cestujících a úložným prostorem 4,3 m3 (Proxys) nebo 28 až 36 cestujících v Proway. Oba minibusy pohání šestilitrový agregát Tector o výkonu 160 kW.

Poskytování podvozků

Iveco Irisbus nabízí minibusy na podvozku nového Daily jako výsledek konstrukčního a realizačního programu, který se hlásí k tradičním kvalitám vozů této značky. Jako benefit poskytuje svou odbornost také partnerům – výrobcům karoserií, kteří se specializují na osobní přepravu. Děje se to formou zakázkových řešení pro minibusy vyráběné z podvozků s kabinou řidiče a částečně prosklených komerčních vozů s celkovou hmotností vozidla mezi 4,2 a 7 tun a rozvorem kol mezi 3000 a 4750 mm.

Spolupracujeme s TipCars.com
Projektování a řízení výstavby budov zažívá evoluci. Evoluci pod názvem BIM Projektování a řízení výstavby budov zažívá evoluci. Evoluci pod názvem BIM

Building Information Modeling neboli BIM je inteligentní…

Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu

Německá společnost Volkswagen označila spolupráci mezi…

Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika

Americký Úřad pro bezpečnost v dopravě (TSA) oznámil, že…

 

Štítky Iveco Autobusy Profi

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 





 
Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Včera

Nabídka malých MPV se v posledních letech hodně ztenčila a ztenčovat se bude i dál. Konec prodeje již vyhlíží Citroën C3 Picasso, Hyundai ix20 i Opel Meriva.




Blesk.cz

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Série originálních strategií v reálném čase Pikmin, v níž hrají hlavní roli stejnojmenná stvoření, která jsou…

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim povinné e-recepty

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim…

Počet lékařů, kteří se už zapojili do systému elektronických receptů, se od podzimu loňského roku zdvojnásobil.…

 

iSport.cz

Úleva pro hvězdu Barcelony. Neymara zbavili obvinění z daňových úniků

Úleva pro hvězdu Barcelony. Neymara zbavili obvinění…

Fotbalový útočník Barcelony Neymar byl zbaven v Brazílii obvinění z daňových úniků. O tom, že prokuratura případ…

Šéf FCSB Becali po remíze s Plzní diktoval: Tenhle hráč si už nekopne

Šéf FCSB Becali po remíze s Plzní diktoval: Tenhle…

Po losu sebevědomá prohlášení, po domácí remíze s Plzní 2:2 v třetím předkole Ligy mistrů ostrá kritika do…

 

Reflex.cz

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta Bartoše a vodáci pod palbou kontrol

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta…

Pro letošní léto vyhlásila Policie ČR akci Voda 2017 – sérii důkladných alkoholových kontrol vodáků, které mají…

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního dopravního systému Hyperloop pokračují, zatím je to hlemýžď

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního…

Hyperloop, vysokorychlostní dopravní systém, který by měl údajně v budoucnosti nahradit vlaky, auta i autobusy,…