reklama


8.8. 2013 Ivo Semrád

Minibusy Iveco Irisbus: Přímo z továrny

 

Společnost Iveco Irisbus v rámci předloňské prezentace v Kortrijku představila minibusy na podvozku nové řady Daily.

Iveco Irisbus nabízí pro osobní přepravu od minibusů až po luxusní coach Magelys HDH. V rámci tématu minibusů se však zaměříme zejména na model Daily. Ten je v segmentu lehkých užitkových vozidel oblíbený kromě jiného díky rámové konstrukci. Robustní prvek využila společnost Irisbus a vybudovala na něm řadu provedení pro transport osob.

Mnoho verzí

Irisbus využívá domácího zázemí a nabízí minibusy na velkém počtu velikostí a nosností podvozku. Základ tvoří typ 50 s celkovou hmotností 5600 kg na rozvorech 3450, 3750 a 4350 mm. Na zadní nápravě s nosností 3700 kg se nachází dojmontáž kol. O pohon se stará třílitrový turbodiesel o výkonu 125 kW a točivém momentu 400 N.m v širokém rozpětí otáček 1250-3000 min-1.

Standard tvoří šestistupňová přímo řazená převodovka ZF 6S 400 s širokým rozpětím 5,373 až 0,79, přičemž pětka používá přímý převod. V nabídce pro pětitunovou verzi neschází ani šestistupňová automatická převodovka Agile se stejným zpřevodováním.

Řada New Daily tak představuje několik nových minibusů připravených splnit potřeby dopravců, kteří působí v oblasti osobní přepravy. Platí to pro městskou či mimoměstskou veřejnou dopravu nebo menší soukromé firmy.

Až 7,2 tuny

Pro větší počet až 28 sedadel je vhodný podvozek řady 70 s celkovou hmotností 7,2 tuny. Na nejdelším podvozku 7,9 metru italská společnost postavila minibus s celkovou délkou 8,5 metru. Jedná se o maximální rozvor 4750 mm a průměr otáčení 16,24 metru.

Pohodlí pro řidiče přináší nastavitelný volant. Na přání lze volit i vzduchově odpružené sedadlo řidiče, případně i s vyhříváním.

Pro cestující

Hlavním cílem New Daily je především zpříjemnit život těm, kteří jsou na jeho palubě. Díky hojnému použití skla po bocích vozu zůstává prostor pro cestující příjemný a projasněný. V turistické dopravě nabízí panoramatický výhled na okolí. Prostor pro řidiče je více ergonomicky tvarovaný a využívá rysy nového modelu.

Standardní prvky všech minibusů Iveco Irisbus představují například protiblokovací systém ABS, regulace prokluzu ASR a nejmodernější verze stabilizačního systému ESP. Pro komfortní rozjezd do kopce bez nebezpečí krátkého couvnutí pomáhá asistent Hill-Holder. Přisvěcování světlomety šikmo do boku při zatáčení tvoří z minibusů Irisbus velmi bezpečná vozidla pohybující se zejména v městském provozu s mnoha chodci. Na přání klienta je možné doplnit airbag pro řidiče a omezovač rychlosti.

Vyber si pohon

Iveco Irisbus těží z motorářského know-how firmy FPT Industrial, která je součástí skupiny Fiat. Společnost FPT je známá například unikátním řešením motorů Euro 6 pro těžkou nákladní dopravu bez recirkulace výfukových plynů. Z vysoké úrovně této společnosti prospívají i minibusy Irisbus. Třílitrový turbodiesel ve výkonových verzích 103 a 125 kW je známý spořivostí a odolností. Plní emisní limit Euro 5 či přísnější EEV.

FPT Industrial bravurně využilo vznětovou konstrukci čtyřválce s vysokým kompresním poměrem pro začlenění pohonu CNG. Zemní plyn díky oktanovému číslu 103 zvládá vysokou kompresi, a proto mu původně vznětová konstrukce bloku a hlavy vyhovuje. Motor obdžel benzinové vstřikovače pro startování a nouzové dojetí při vyčerpání zemního plynu z nádrží. Aby při jízdě na benzin nedošlo kvůli vysoké kompresi k poškození čtyřválce, řídicí jednotka omezí v tomto případě výkon motoru. Provedení CNG podává maximum výkonu 100 kW, což je pro minibus plně dostačující porce. Exhalace u provozu CNG daleko převyšují požadavky EEV a blíží se budoucímu limitu Euro 6.

Proxys a Proway

Celkovou délku 7,64 nebo 8,45 m používají modely Proxys a Proway. Vyznačují se dvoudveřovým provedením a kapacitou 28 a 30 cestujících a úložným prostorem 4,3 m3 (Proxys) nebo 28 až 36 cestujících v Proway. Oba minibusy pohání šestilitrový agregát Tector o výkonu 160 kW.

Poskytování podvozků

Iveco Irisbus nabízí minibusy na podvozku nového Daily jako výsledek konstrukčního a realizačního programu, který se hlásí k tradičním kvalitám vozů této značky. Jako benefit poskytuje svou odbornost také partnerům – výrobcům karoserií, kteří se specializují na osobní přepravu. Děje se to formou zakázkových řešení pro minibusy vyráběné z podvozků s kabinou řidiče a částečně prosklených komerčních vozů s celkovou hmotností vozidla mezi 4,2 a 7 tun a rozvorem kol mezi 3000 a 4750 mm.

Spolupracujeme s TipCars.com
Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity

To, že pro úschovu peněz není vaše domácnost tím…

Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky

Celkem v deseti krajích Česka jsou zhoršené rozptylové…

Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků

Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků…

Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi

Chorvatské rafinerie kontroluje maďarská petrochemická…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 






 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Včera

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila je na vyznačené trase

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila…

Dva Češi dnes přišli o život pod lavinou v horském středisku Wildgerlostal u Krimmlu v rakouském Salcbursku. Pod…

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A nejsou se Škromachem jediní

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A…

Politici se nerodí v kvádru s kravatou a taky si zažili svá divoká léta jako všichni ostatní. Rádi to pak dávají…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance mě hrozně mrzela

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance…

Doma Hradec naposledy prohrál vloni, v listopadu nestačil na Plzeň. A pak to začalo, osm výher, trhal soupeře na…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama