21.8. 2013 Ivo Semrád Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Minibusy Mercedes-Benz: Pět řad

 

Mercedes-Benz nabízí čtrnáct variant minibusů na podvozku řady Sprinter. Délky vozidel se pohybují v rozmezí 5,91 až 8,70 m.

Hromadná přeprava osob zejména ve městech se v posledních letech profiluje do velkokapacitních autobusů a pak těch mini, zajišťujících málo vytížené linky. Na oba tyto požadavky má Mercedes-Benz připravené řešení. Nebudeme se tedy zabývat například typem CapaCity, ale podíváme se na nejmenší busy s trojcípou hvězdou.

Zaměření minibusů německého výrobce vyjadřují názvy jednotlivých řad - Sprinter, Transfer, Travel, City a Mobility. Jde tedy o vozy pro městskou, linkovou i turistickou přepravu. Nechybějí ani verze pro hendikepované, které unikátně vyjíždějí přímo z továrny, nikoliv od nástavbáře.

City od 3,5 tuny

Základní verzi městských Sprinterů City tvoří typ 35 pro dvacet cestujících z toho deset sedících. Téměř sedmimetrové vozidlo vykazuje největší hmotnost 3500 kg. Hned v úvodu k minibusům Sprinter uveďme, že klimatizace je součástí standardního vybavení. Řada City používá důsledně nízkopodlažní koncepci.

Největší dvounápravový vůz z řady City je typ 65 o délce 7,7 metru a obsaditelností třiceti pasažéry. Kvůli tomu narostla celková hmotnost až na 5650 kg. V interiéru se nachází dvanáct pohodlných sedadel pro cestující. Přístup do vozidla zajišťují dvoukřídlové dveře vpředu a jednoduché vzadu.

U Sprinteru City 35 lze na požádání objednat vzduchové odpružení zadní nápravy, u tří větších modelů patří k sériové výbavě. Kneeling je k dispozici u typů City 65, 65 K a 77, protože mají standardně vzduchové pérování zadní nápravy.

Specialitu tvoří verze 65K se zadním převisem zkráceným o 70 cm, aby se mohl proplétat i úzkými uličkami.

Vrchol řady City představuje třínápravový typ 77. S délkou 8,7 m vyplňuje mezeru mezi minibusem City 65 a 10,5metrovým Citarem. Sprinter City 77 přepraví čtyřicet osob na ploše cca 11,5 m2, přičemž nízkopodlažní oblast se rozprostírá na 7,5 m2. Do vozidla se vejdou také dětské kočárky a vozíčky pro postižené.

Transfer až pro devatenáct

Pro linkovou a kyvadlovou dopravu i krátké jednodenní zájezdy se hodí bohatěji vybavená řada Transfer. Sedmimetrový typ 34 nabízí přístup do zadní části bočními posuvnými dveřmi. Kapacita sedadel činí 15 + 1 + 1, protože vedle řidiče bylo zachováno samostatné sedadlo i pro průvodce. Ve srovnání se sedadly v řadě City jsou ta v Transferu pohodlnější. V zádi vozidla zůstal prostor pro příruční zavazadla cestujících například z letiště do centra města.

Největší z řady Transfer – model 55 - používá sériově samostatnou záď s integrovaným víkem zavazadlového prostoru na rozdíl od křídlových dveří známých u menších modelů Transferu. Pasažéři mohou nastupovat širokými posuvnými dveřmi, zvětšenými vstupem u dveří spolujezdce nebo volitelně dvěma výkyvnými a ven otvírajícími se dveřmi. Do sériové výbavy patří elektricky ovládaný schod.

Cestující mají k dispozici pohodlná sedadla s názvem Inter Star. Vykazují šířkou sedáku 420 mm. Zájemce o ještě větší komfort může volit nastavitelný sklon opěradel, loketní opěrky na straně do uličky a sklápěcí stolky s držákem na nápoje. Kolejnicový systém pro upevnění sedadel dovoluje mimořádnou variabilitu uspořádání interiéru.

Travel s komfortem

Největší Travel 65 má speciální samonosnou karoserie na dvou nápravách. Používá velkoplošné zasklení včetně panoramatického předního skla prodlouženého vzhůru a tím nabízí cestujícím maximální výhled z vozidla. Vlajková loď této konstrukční řady se chlubí speciální zádí zájezdového autobusu se zavazadlovým prostorem 2,0 m3, velkým zadním sklem a cca o 10 cm větší šířkou vnitřního prostoru v porovnání s menším typem 55.

Boční stěny i strop dostaly obložení materiálem. K vysokému standardu zájezdových minibusů Travel patří prostory pro odkládání zavazadel, stropní moduly s regulovatelným proudem vzduchu, lampičky pro čtení, spojením s průvodcem a dvouzónová klimatizace Tempmatic pro řidiče a cestující. Sedadla mají standardně nastavitelná opěradla a sklápěcí loketní opěrky.

Největší turistický model hýčká pasažéry komfortními sedadly Travel Star Xtra v sériové výbavě, vzdálenými od sebe až 920 mm a dvojitými skly.

Pro vozíčkáře

Hendikepovaní i jejich doprovod potřebují speciálně upravený interiér. Ten poskytuje řada Mobility ve verzích 23 a 33. Obě jsou pro osm, resp.devět cestujících a dosahují celkové hmotnosti 3,5 tuny, aby je bylo možné řídit s oprávněním skupiny B. Interiér lze objednat podle individuálních požadavků a stupňů invalidity přepravovaných. Sedadla s tříbodovými bezpečnostními pásy zajišťují kvalitní uchycení cestujících. Pohyb s hendikepovanými usnadňuje možnost sedadly otáčet dozadu a posouvat je díky do podlahy integrovanému systému kolejnic. Ty také slouží k fi xaci invalidních vozíků.

Motory

Minibusy pohání zejména čtyřválcový motor OM 651 o výkonových verzích 70, 95 a 120 kW. Na vrcholu stojí šestiválec OM 642/140 kW.

Spolupracujeme s TipCars.com
Pojistěte se navzájem a s důvěrou Pojistěte se navzájem a s důvěrou

Mít sjednané pojištění je dnes nezbytností. Musí ale…

Poláci vyzývají Putina, aby převzal odpovědnost za tragédii u Smolenska Poláci vyzývají Putina, aby převzal odpovědnost za tragédii u Smolenska

Polský ministr obrany Antoni Macierewicz řekl, že havárii…

Státy unie se shodly na prodloužení sankcí vůči Rusku, řekl Tusk Státy unie se shodly na prodloužení sankcí vůči Rusku, řekl Tusk

Evropská unie je jednotná v otázce prodloužení…

Americké úřady ruší síťovou neutralitu Americké úřady ruší síťovou neutralitu

Americká Federální komise pro spoje (FCC) dnes navzdory…

 
 

Přidat názorDiskuse: Minibusy Mercedes-Benz: Pět řad

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nové kolo crashtestů plné zklamání: Duster tři hvězdy, Punto nula! Nové kolo crashtestů plné zklamání: Duster tři hvězdy, Punto nula!

Nová metodika hodnocení je pro přestárlý Fiat Punto…

Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S... Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S...

Od roku 1979 nabízí Mercedes-Benz svůj ultimativní…

 





 
Exkluzivní svezení s Alpine A110. Tenhle sporťák se povedl! Má vůbec nějakou chybu?

Exkluzivní svezení s Alpine A110. Tenhle sporťák se povedl! Má vůbec nějakou chybu?

Včera

Renault oživuje značku Alpine sporťákem pojmenovaným po jejím neznámějším modelu. Za tuhle reinkarnaci se však původní A110 stydět nemusí!




Blesk.cz

30 tipů na víkend: Živé betlémy, pochůzka lucek i přestřelka v kovbojském saloonu

30 tipů na víkend: Živé betlémy, pochůzka lucek i…

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam vyrazit, nechte…

Star Wars Battlefront II recenze: Nechť vás provází síla na online bojištích

Star Wars Battlefront II recenze: Nechť vás provází…

Se snímkem Star Wars: Poslední z Jediů v kinech celý svět opět pohltila horečka zvaná Hvězdné války. Na ní se…

 

iSport.cz

Génius, nebo srab? Americký gólman změnil pravidla v německé lize

Génius, nebo srab? Americký gólman změnil pravidla v…

Brankář David Leggio vzbudil před několika dny pozdvižení, když v německé lize v dresu Mnichova vyřešil soupeřův…

Strůjce plzeňského úspěchu Straka: Nejtěžší bylo vyhodit bráchu

Strůjce plzeňského úspěchu Straka: Nejtěžší bylo…

Jako hráč vyhrál Nagano, mistrovství světa i extraligový titul. Dovede řídit klub z pozice majitele a…

 

Reflex.cz

Tipy na víkend: Adventní koncert na Stezce korunami stromů a indiáni na válečné stezce

Tipy na víkend: Adventní koncert na Stezce korunami…

Vánoční i nevánoční akce vás čekají tento víkend. Předvánoční stres z vás spadne natotata!

JXD burcuje a apeluje na OSN: Zdaňte maso a hlavně vzduch!

JXD burcuje a apeluje na OSN: Zdaňte maso a hlavně vzduch!

Další neomarxistická krávovina se objevila na obzoru amerických ekonomických institucí. Ty začaly zcela vážně…