21.8. 2013 Ivo Semrád

Minibusy Mercedes-Benz: Pět řad

 

Mercedes-Benz nabízí čtrnáct variant minibusů na podvozku řady Sprinter. Délky vozidel se pohybují v rozmezí 5,91 až 8,70 m.

Hromadná přeprava osob zejména ve městech se v posledních letech profiluje do velkokapacitních autobusů a pak těch mini, zajišťujících málo vytížené linky. Na oba tyto požadavky má Mercedes-Benz připravené řešení. Nebudeme se tedy zabývat například typem CapaCity, ale podíváme se na nejmenší busy s trojcípou hvězdou.

Zaměření minibusů německého výrobce vyjadřují názvy jednotlivých řad - Sprinter, Transfer, Travel, City a Mobility. Jde tedy o vozy pro městskou, linkovou i turistickou přepravu. Nechybějí ani verze pro hendikepované, které unikátně vyjíždějí přímo z továrny, nikoliv od nástavbáře.

City od 3,5 tuny

Základní verzi městských Sprinterů City tvoří typ 35 pro dvacet cestujících z toho deset sedících. Téměř sedmimetrové vozidlo vykazuje největší hmotnost 3500 kg. Hned v úvodu k minibusům Sprinter uveďme, že klimatizace je součástí standardního vybavení. Řada City používá důsledně nízkopodlažní koncepci.

Největší dvounápravový vůz z řady City je typ 65 o délce 7,7 metru a obsaditelností třiceti pasažéry. Kvůli tomu narostla celková hmotnost až na 5650 kg. V interiéru se nachází dvanáct pohodlných sedadel pro cestující. Přístup do vozidla zajišťují dvoukřídlové dveře vpředu a jednoduché vzadu.

U Sprinteru City 35 lze na požádání objednat vzduchové odpružení zadní nápravy, u tří větších modelů patří k sériové výbavě. Kneeling je k dispozici u typů City 65, 65 K a 77, protože mají standardně vzduchové pérování zadní nápravy.

Specialitu tvoří verze 65K se zadním převisem zkráceným o 70 cm, aby se mohl proplétat i úzkými uličkami.

Vrchol řady City představuje třínápravový typ 77. S délkou 8,7 m vyplňuje mezeru mezi minibusem City 65 a 10,5metrovým Citarem. Sprinter City 77 přepraví čtyřicet osob na ploše cca 11,5 m2, přičemž nízkopodlažní oblast se rozprostírá na 7,5 m2. Do vozidla se vejdou také dětské kočárky a vozíčky pro postižené.

Transfer až pro devatenáct

Pro linkovou a kyvadlovou dopravu i krátké jednodenní zájezdy se hodí bohatěji vybavená řada Transfer. Sedmimetrový typ 34 nabízí přístup do zadní části bočními posuvnými dveřmi. Kapacita sedadel činí 15 + 1 + 1, protože vedle řidiče bylo zachováno samostatné sedadlo i pro průvodce. Ve srovnání se sedadly v řadě City jsou ta v Transferu pohodlnější. V zádi vozidla zůstal prostor pro příruční zavazadla cestujících například z letiště do centra města.

Největší z řady Transfer – model 55 - používá sériově samostatnou záď s integrovaným víkem zavazadlového prostoru na rozdíl od křídlových dveří známých u menších modelů Transferu. Pasažéři mohou nastupovat širokými posuvnými dveřmi, zvětšenými vstupem u dveří spolujezdce nebo volitelně dvěma výkyvnými a ven otvírajícími se dveřmi. Do sériové výbavy patří elektricky ovládaný schod.

Cestující mají k dispozici pohodlná sedadla s názvem Inter Star. Vykazují šířkou sedáku 420 mm. Zájemce o ještě větší komfort může volit nastavitelný sklon opěradel, loketní opěrky na straně do uličky a sklápěcí stolky s držákem na nápoje. Kolejnicový systém pro upevnění sedadel dovoluje mimořádnou variabilitu uspořádání interiéru.

Travel s komfortem

Největší Travel 65 má speciální samonosnou karoserie na dvou nápravách. Používá velkoplošné zasklení včetně panoramatického předního skla prodlouženého vzhůru a tím nabízí cestujícím maximální výhled z vozidla. Vlajková loď této konstrukční řady se chlubí speciální zádí zájezdového autobusu se zavazadlovým prostorem 2,0 m3, velkým zadním sklem a cca o 10 cm větší šířkou vnitřního prostoru v porovnání s menším typem 55.

Boční stěny i strop dostaly obložení materiálem. K vysokému standardu zájezdových minibusů Travel patří prostory pro odkládání zavazadel, stropní moduly s regulovatelným proudem vzduchu, lampičky pro čtení, spojením s průvodcem a dvouzónová klimatizace Tempmatic pro řidiče a cestující. Sedadla mají standardně nastavitelná opěradla a sklápěcí loketní opěrky.

Největší turistický model hýčká pasažéry komfortními sedadly Travel Star Xtra v sériové výbavě, vzdálenými od sebe až 920 mm a dvojitými skly.

Pro vozíčkáře

Hendikepovaní i jejich doprovod potřebují speciálně upravený interiér. Ten poskytuje řada Mobility ve verzích 23 a 33. Obě jsou pro osm, resp.devět cestujících a dosahují celkové hmotnosti 3,5 tuny, aby je bylo možné řídit s oprávněním skupiny B. Interiér lze objednat podle individuálních požadavků a stupňů invalidity přepravovaných. Sedadla s tříbodovými bezpečnostními pásy zajišťují kvalitní uchycení cestujících. Pohyb s hendikepovanými usnadňuje možnost sedadly otáčet dozadu a posouvat je díky do podlahy integrovanému systému kolejnic. Ty také slouží k fi xaci invalidních vozíků.

Motory

Minibusy pohání zejména čtyřválcový motor OM 651 o výkonových verzích 70, 95 a 120 kW. Na vrcholu stojí šestiválec OM 642/140 kW.

Spolupracujeme s TipCars.com
Daimler začal u českých hranic stavět továrnu na baterie Daimler začal u českých hranic stavět továrnu na baterie

Německý automobilový koncern začal budovat výrobní závod…

Babišův poradce i kritik Bláha: Spolupráci hodnotím spíše negativně Babišův poradce i kritik Bláha: Spolupráci hodnotím spíše negativně

Spolu s Andrejem Babišem může na rezortu financí skončit…

České zdravotnictví je nejlepší z Visegrádské čtyřky České zdravotnictví je nejlepší z Visegrádské čtyřky

V novém celosvětovém indexu dostupnosti a kvality…

Bitcoin trhnul další rekord, už stojí přes 2200 dolarů Bitcoin trhnul další rekord, už stojí přes 2200 dolarů

Kybernetická měna bitcoin pokračuje v růstech na nové…

 
 

Přidat názorDiskuse: Minibusy Mercedes-Benz: Pět řad

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

Fanoušci Formule 1 jásají. Do oficiální hry se vrátí historické monoposty Fanoušci Formule 1 jásají. Do oficiální hry se vrátí historické monoposty

Po dlouhých čtyřech letech budou součástí…

 






 
Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Dnes 19:17

Motocyklový svět přišel o Nickyho Haydena. Američan podlehl svým zraněním, která utrpěl při tréninku na kole v Itálii.




Blesk.cz

Rusové a Turci zrušili vzájemné sankce. Usmířili se po sestřelení ruského bombardéru

Rusové a Turci zrušili vzájemné sankce. Usmířili se…

Turecko s Ruskem podepsaly v pondělí prohlášení o vzájemném zrušení obchodních sankcí. Ty Rusko původně přijalo…

Zimolova zlost: Sobotka likviduje odpůrce. ČSSD může ztratit jih Čech

Zimolova zlost: Sobotka likviduje odpůrce. ČSSD může…

ČSSD má před sněmovními volbami problém. Jihočeši se bouří proti zásahu vedení strany do kandidátky a trvají na…

 

iSport.cz

Leicester září i na 12. místě! Jeho trávníkář se na konci ligy vyznamenal

Leicester září i na 12. místě! Jeho trávníkář se na…

Sezona fotbalistů Leicesteru neprobíhala zrovna podle představ. Tým, který loni senzačně získal titul, se…

MotoGP pláče! Šampion Hayden (†35) podlehl zraněním po srážce s autem

MotoGP pláče! Šampion Hayden (†35) podlehl zraněním…

Bývalý mistr světa v závodech silničních motocyklů královské třídy MotoGP Američan Nicky Hayden (35) po…

 

Reflex.cz

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Vrchní státní zastupitelství v Olomouci prošetřuje rozsáhlou kauzu úniků z policejních spisů, v níž bylo zatím…

Číňané musí mít vždy něco extra: Postavili obří ruské kolo, které má výšku 145 metrů, na mostě

Číňané musí mít vždy něco extra: Postavili obří…

Číňané v posledních letech velmi často ohromí svět mimořádně originálními a odvážnými stavbami. Další z nich je…