reklama


21.8. 2013 Ivo Semrád

Minibusy Mercedes-Benz: Pět řad

 

Mercedes-Benz nabízí čtrnáct variant minibusů na podvozku řady Sprinter. Délky vozidel se pohybují v rozmezí 5,91 až 8,70 m.

Hromadná přeprava osob zejména ve městech se v posledních letech profiluje do velkokapacitních autobusů a pak těch mini, zajišťujících málo vytížené linky. Na oba tyto požadavky má Mercedes-Benz připravené řešení. Nebudeme se tedy zabývat například typem CapaCity, ale podíváme se na nejmenší busy s trojcípou hvězdou.

Zaměření minibusů německého výrobce vyjadřují názvy jednotlivých řad - Sprinter, Transfer, Travel, City a Mobility. Jde tedy o vozy pro městskou, linkovou i turistickou přepravu. Nechybějí ani verze pro hendikepované, které unikátně vyjíždějí přímo z továrny, nikoliv od nástavbáře.

City od 3,5 tuny

Základní verzi městských Sprinterů City tvoří typ 35 pro dvacet cestujících z toho deset sedících. Téměř sedmimetrové vozidlo vykazuje největší hmotnost 3500 kg. Hned v úvodu k minibusům Sprinter uveďme, že klimatizace je součástí standardního vybavení. Řada City používá důsledně nízkopodlažní koncepci.

Největší dvounápravový vůz z řady City je typ 65 o délce 7,7 metru a obsaditelností třiceti pasažéry. Kvůli tomu narostla celková hmotnost až na 5650 kg. V interiéru se nachází dvanáct pohodlných sedadel pro cestující. Přístup do vozidla zajišťují dvoukřídlové dveře vpředu a jednoduché vzadu.

U Sprinteru City 35 lze na požádání objednat vzduchové odpružení zadní nápravy, u tří větších modelů patří k sériové výbavě. Kneeling je k dispozici u typů City 65, 65 K a 77, protože mají standardně vzduchové pérování zadní nápravy.

Specialitu tvoří verze 65K se zadním převisem zkráceným o 70 cm, aby se mohl proplétat i úzkými uličkami.

Vrchol řady City představuje třínápravový typ 77. S délkou 8,7 m vyplňuje mezeru mezi minibusem City 65 a 10,5metrovým Citarem. Sprinter City 77 přepraví čtyřicet osob na ploše cca 11,5 m2, přičemž nízkopodlažní oblast se rozprostírá na 7,5 m2. Do vozidla se vejdou také dětské kočárky a vozíčky pro postižené.

Transfer až pro devatenáct

Pro linkovou a kyvadlovou dopravu i krátké jednodenní zájezdy se hodí bohatěji vybavená řada Transfer. Sedmimetrový typ 34 nabízí přístup do zadní části bočními posuvnými dveřmi. Kapacita sedadel činí 15 + 1 + 1, protože vedle řidiče bylo zachováno samostatné sedadlo i pro průvodce. Ve srovnání se sedadly v řadě City jsou ta v Transferu pohodlnější. V zádi vozidla zůstal prostor pro příruční zavazadla cestujících například z letiště do centra města.

Největší z řady Transfer – model 55 - používá sériově samostatnou záď s integrovaným víkem zavazadlového prostoru na rozdíl od křídlových dveří známých u menších modelů Transferu. Pasažéři mohou nastupovat širokými posuvnými dveřmi, zvětšenými vstupem u dveří spolujezdce nebo volitelně dvěma výkyvnými a ven otvírajícími se dveřmi. Do sériové výbavy patří elektricky ovládaný schod.

Cestující mají k dispozici pohodlná sedadla s názvem Inter Star. Vykazují šířkou sedáku 420 mm. Zájemce o ještě větší komfort může volit nastavitelný sklon opěradel, loketní opěrky na straně do uličky a sklápěcí stolky s držákem na nápoje. Kolejnicový systém pro upevnění sedadel dovoluje mimořádnou variabilitu uspořádání interiéru.

Travel s komfortem

Největší Travel 65 má speciální samonosnou karoserie na dvou nápravách. Používá velkoplošné zasklení včetně panoramatického předního skla prodlouženého vzhůru a tím nabízí cestujícím maximální výhled z vozidla. Vlajková loď této konstrukční řady se chlubí speciální zádí zájezdového autobusu se zavazadlovým prostorem 2,0 m3, velkým zadním sklem a cca o 10 cm větší šířkou vnitřního prostoru v porovnání s menším typem 55.

Boční stěny i strop dostaly obložení materiálem. K vysokému standardu zájezdových minibusů Travel patří prostory pro odkládání zavazadel, stropní moduly s regulovatelným proudem vzduchu, lampičky pro čtení, spojením s průvodcem a dvouzónová klimatizace Tempmatic pro řidiče a cestující. Sedadla mají standardně nastavitelná opěradla a sklápěcí loketní opěrky.

Největší turistický model hýčká pasažéry komfortními sedadly Travel Star Xtra v sériové výbavě, vzdálenými od sebe až 920 mm a dvojitými skly.

Pro vozíčkáře

Hendikepovaní i jejich doprovod potřebují speciálně upravený interiér. Ten poskytuje řada Mobility ve verzích 23 a 33. Obě jsou pro osm, resp.devět cestujících a dosahují celkové hmotnosti 3,5 tuny, aby je bylo možné řídit s oprávněním skupiny B. Interiér lze objednat podle individuálních požadavků a stupňů invalidity přepravovaných. Sedadla s tříbodovými bezpečnostními pásy zajišťují kvalitní uchycení cestujících. Pohyb s hendikepovanými usnadňuje možnost sedadly otáčet dozadu a posouvat je díky do podlahy integrovanému systému kolejnic. Ty také slouží k fi xaci invalidních vozíků.

Motory

Minibusy pohání zejména čtyřválcový motor OM 651 o výkonových verzích 70, 95 a 120 kW. Na vrcholu stojí šestiválec OM 642/140 kW.

Spolupracujeme s TipCars.com
Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky

Celkem v deseti krajích Česka jsou zhoršené rozptylové…

Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků

Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků…

Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi

Chorvatské rafinerie kontroluje maďarská petrochemická…

Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace

Americký prezident Donald Trump a poté také mluvčí Bílého…

 
 

Přidat názorDiskuse: Minibusy Mercedes-Benz: Pět řad

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 






 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Dnes 19:29

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila je na vyznačené trase

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila…

Dva Češi dnes přišli o život pod lavinou v horském středisku Wildgerlostal u Krimmlu v rakouském Salcbursku. Pod…

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A nejsou se Škromachem jediní

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A…

Politici se nerodí v kvádru s kravatou a taky si zažili svá divoká léta jako všichni ostatní. Rádi to pak dávají…

 

iSport.cz

Konaté se hlásí o místo! V přípravě boduje a ve Spartě se dere do sestavy

Konaté se hlásí o místo! V přípravě boduje a ve…

Jsem zpátky a musíte se mnou počítat! Tiémoko Konaté vyslal sparťanské obci jasný vzkaz. V sobotní přípravě s…

SESTŘIHY: Leicester znovu padl. Arsenal spasila penalta, Chelsea slaví

SESTŘIHY: Leicester znovu padl. Arsenal spasila…

Fotbalisté mistrovského Leicesteru se topí v krizi. Na hřišti Southamptonu prohráli 0:3 a ztratili body v šestém…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama