21.8. 2013 Ivo Semrád Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Minibusy Mercedes-Benz: Pět řad

 

Mercedes-Benz nabízí čtrnáct variant minibusů na podvozku řady Sprinter. Délky vozidel se pohybují v rozmezí 5,91 až 8,70 m.

Hromadná přeprava osob zejména ve městech se v posledních letech profiluje do velkokapacitních autobusů a pak těch mini, zajišťujících málo vytížené linky. Na oba tyto požadavky má Mercedes-Benz připravené řešení. Nebudeme se tedy zabývat například typem CapaCity, ale podíváme se na nejmenší busy s trojcípou hvězdou.

Zaměření minibusů německého výrobce vyjadřují názvy jednotlivých řad - Sprinter, Transfer, Travel, City a Mobility. Jde tedy o vozy pro městskou, linkovou i turistickou přepravu. Nechybějí ani verze pro hendikepované, které unikátně vyjíždějí přímo z továrny, nikoliv od nástavbáře.

City od 3,5 tuny

Základní verzi městských Sprinterů City tvoří typ 35 pro dvacet cestujících z toho deset sedících. Téměř sedmimetrové vozidlo vykazuje největší hmotnost 3500 kg. Hned v úvodu k minibusům Sprinter uveďme, že klimatizace je součástí standardního vybavení. Řada City používá důsledně nízkopodlažní koncepci.

Největší dvounápravový vůz z řady City je typ 65 o délce 7,7 metru a obsaditelností třiceti pasažéry. Kvůli tomu narostla celková hmotnost až na 5650 kg. V interiéru se nachází dvanáct pohodlných sedadel pro cestující. Přístup do vozidla zajišťují dvoukřídlové dveře vpředu a jednoduché vzadu.

U Sprinteru City 35 lze na požádání objednat vzduchové odpružení zadní nápravy, u tří větších modelů patří k sériové výbavě. Kneeling je k dispozici u typů City 65, 65 K a 77, protože mají standardně vzduchové pérování zadní nápravy.

Specialitu tvoří verze 65K se zadním převisem zkráceným o 70 cm, aby se mohl proplétat i úzkými uličkami.

Vrchol řady City představuje třínápravový typ 77. S délkou 8,7 m vyplňuje mezeru mezi minibusem City 65 a 10,5metrovým Citarem. Sprinter City 77 přepraví čtyřicet osob na ploše cca 11,5 m2, přičemž nízkopodlažní oblast se rozprostírá na 7,5 m2. Do vozidla se vejdou také dětské kočárky a vozíčky pro postižené.

Transfer až pro devatenáct

Pro linkovou a kyvadlovou dopravu i krátké jednodenní zájezdy se hodí bohatěji vybavená řada Transfer. Sedmimetrový typ 34 nabízí přístup do zadní části bočními posuvnými dveřmi. Kapacita sedadel činí 15 + 1 + 1, protože vedle řidiče bylo zachováno samostatné sedadlo i pro průvodce. Ve srovnání se sedadly v řadě City jsou ta v Transferu pohodlnější. V zádi vozidla zůstal prostor pro příruční zavazadla cestujících například z letiště do centra města.

Největší z řady Transfer – model 55 - používá sériově samostatnou záď s integrovaným víkem zavazadlového prostoru na rozdíl od křídlových dveří známých u menších modelů Transferu. Pasažéři mohou nastupovat širokými posuvnými dveřmi, zvětšenými vstupem u dveří spolujezdce nebo volitelně dvěma výkyvnými a ven otvírajícími se dveřmi. Do sériové výbavy patří elektricky ovládaný schod.

Cestující mají k dispozici pohodlná sedadla s názvem Inter Star. Vykazují šířkou sedáku 420 mm. Zájemce o ještě větší komfort může volit nastavitelný sklon opěradel, loketní opěrky na straně do uličky a sklápěcí stolky s držákem na nápoje. Kolejnicový systém pro upevnění sedadel dovoluje mimořádnou variabilitu uspořádání interiéru.

Travel s komfortem

Největší Travel 65 má speciální samonosnou karoserie na dvou nápravách. Používá velkoplošné zasklení včetně panoramatického předního skla prodlouženého vzhůru a tím nabízí cestujícím maximální výhled z vozidla. Vlajková loď této konstrukční řady se chlubí speciální zádí zájezdového autobusu se zavazadlovým prostorem 2,0 m3, velkým zadním sklem a cca o 10 cm větší šířkou vnitřního prostoru v porovnání s menším typem 55.

Boční stěny i strop dostaly obložení materiálem. K vysokému standardu zájezdových minibusů Travel patří prostory pro odkládání zavazadel, stropní moduly s regulovatelným proudem vzduchu, lampičky pro čtení, spojením s průvodcem a dvouzónová klimatizace Tempmatic pro řidiče a cestující. Sedadla mají standardně nastavitelná opěradla a sklápěcí loketní opěrky.

Největší turistický model hýčká pasažéry komfortními sedadly Travel Star Xtra v sériové výbavě, vzdálenými od sebe až 920 mm a dvojitými skly.

Pro vozíčkáře

Hendikepovaní i jejich doprovod potřebují speciálně upravený interiér. Ten poskytuje řada Mobility ve verzích 23 a 33. Obě jsou pro osm, resp.devět cestujících a dosahují celkové hmotnosti 3,5 tuny, aby je bylo možné řídit s oprávněním skupiny B. Interiér lze objednat podle individuálních požadavků a stupňů invalidity přepravovaných. Sedadla s tříbodovými bezpečnostními pásy zajišťují kvalitní uchycení cestujících. Pohyb s hendikepovanými usnadňuje možnost sedadly otáčet dozadu a posouvat je díky do podlahy integrovanému systému kolejnic. Ty také slouží k fi xaci invalidních vozíků.

Motory

Minibusy pohání zejména čtyřválcový motor OM 651 o výkonových verzích 70, 95 a 120 kW. Na vrcholu stojí šestiválec OM 642/140 kW.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Džínový krejčí Patrik Diamant: „Džíny perte až po 6 měsících nošení“ Džínový krejčí Patrik Diamant: „Džíny perte až po 6 měsících nošení“

Patrik Diamant, první muž, který v Česku začal šít džíny…

Stav lidských práv na Krymu se pod Ruskem výrazně zhoršil, tvrdí zpráva OSN Stav lidských práv na Krymu se pod Ruskem výrazně zhoršil, tvrdí zpráva OSN

 Dodržování lidských práv se za tři roky ruské okupace na…

Iráčtí Kurdové hlasovali o nezávislosti, Turecko hrozí intervencí Iráčtí Kurdové hlasovali o nezávislosti, Turecko hrozí intervencí

V severním Iráku se dnes konalo referendum o nezávislosti…

Volvo si chce udržet pověst. Podívejte se, na tovární crashtest XC40 Volvo si chce udržet pověst. Podívejte se, na tovární crashtest XC40

Volvo si na bezpečnosti svých vozů zakládá. Své…

 
 

Přidat názorDiskuse: Minibusy Mercedes-Benz: Pět řad

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Obdivovaná šestsettrojka z Expa v Montrealu je už zase v plné kráse Obdivovaná šestsettrojka z Expa v Montrealu je už zase v plné kráse

Z exponátu propagujícího um českých rukou na Světové…

Takto v Brandýse dělají rádia a tachometry. Asi je má i vaše auto Takto v Brandýse dělají rádia a tachometry. Asi je má i vaše auto

O čtyřicet procent větší tržby než vloni očekává letos…

 





 
Že je z SUV dobře vidět? Švýcarský test potvrdil opak

Že je z SUV dobře vidět? Švýcarský test potvrdil opak

Včera

Často vyzdvihovaná výhoda SUV v podobě dobrého výhledu v praxi moc neplatí. Ve švýcarském testu výhledu z aut skončili zástupci SUV vůbec nejhůře.




Blesk.cz

Popírač holokaustu musí povinně navštívit „koncentráky“ a napsat o tom

Popírač holokaustu musí povinně navštívit…

Netradiční trest za výroky zlehčující nebo popírající holokaust dostal minulý týden bývalý belgický poslanec…

Komiksoví superhrdinové se rvou s postavami z videoher. Marvel vs. Capcom Infinite je šílená bojovka

Komiksoví superhrdinové se rvou s postavami z…

Crossovery jsou v komiksovém světě na denním pořádku. Díky expanzi Marvelu již nejsou ničím výjimečným ani na…

 

iSport.cz

Federerův znalec o hvězdném hráči: Co mu doma vyčítají? Jaká je jeho žena?

Federerův znalec o hvězdném hráči: Co mu doma…

Hledání dokonalosti, tak se v angličtině jmenuje biografie Rogera Federera z pera uznávaného švýcarského…

Zlepšení živočicha Krmenčíka! Pod Vrbou vylétl, vypiloval i techniku

Zlepšení živočicha Krmenčíka! Pod Vrbou vylétl,…

Jeden, dva, tři… osm! Obdivuhodná série Viktorie nekončí, v Mladé Boleslavi jen napsala další kapitolu. S prstem…

 

Reflex.cz

Vzpomínka na zesnulého Jana Třísku: Líbám ve fofru, Honza!

Vzpomínka na zesnulého Jana Třísku: Líbám ve fofru, Honza!

„Root beer“ není pivo v českém slova smyslu, ačkoliv se občas jako kořenové pivo překládá. Je to limonáda, co…

Soos u Františkových Lázní: Unikátní přírodní rezervace, kterou jinde v Evropě nenajdete

Soos u Františkových Lázní: Unikátní přírodní…

Když uvidíte na mapě naší republiky nápis Soos, nepropadejte panice - nikdo nevysílá signál volající o pomoc.…