21.8. 2013 Ivo Semrád Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Minibusy Mercedes-Benz: Pět řad

 

Mercedes-Benz nabízí čtrnáct variant minibusů na podvozku řady Sprinter. Délky vozidel se pohybují v rozmezí 5,91 až 8,70 m.

Hromadná přeprava osob zejména ve městech se v posledních letech profiluje do velkokapacitních autobusů a pak těch mini, zajišťujících málo vytížené linky. Na oba tyto požadavky má Mercedes-Benz připravené řešení. Nebudeme se tedy zabývat například typem CapaCity, ale podíváme se na nejmenší busy s trojcípou hvězdou.

Zaměření minibusů německého výrobce vyjadřují názvy jednotlivých řad - Sprinter, Transfer, Travel, City a Mobility. Jde tedy o vozy pro městskou, linkovou i turistickou přepravu. Nechybějí ani verze pro hendikepované, které unikátně vyjíždějí přímo z továrny, nikoliv od nástavbáře.

City od 3,5 tuny

Základní verzi městských Sprinterů City tvoří typ 35 pro dvacet cestujících z toho deset sedících. Téměř sedmimetrové vozidlo vykazuje největší hmotnost 3500 kg. Hned v úvodu k minibusům Sprinter uveďme, že klimatizace je součástí standardního vybavení. Řada City používá důsledně nízkopodlažní koncepci.

Největší dvounápravový vůz z řady City je typ 65 o délce 7,7 metru a obsaditelností třiceti pasažéry. Kvůli tomu narostla celková hmotnost až na 5650 kg. V interiéru se nachází dvanáct pohodlných sedadel pro cestující. Přístup do vozidla zajišťují dvoukřídlové dveře vpředu a jednoduché vzadu.

U Sprinteru City 35 lze na požádání objednat vzduchové odpružení zadní nápravy, u tří větších modelů patří k sériové výbavě. Kneeling je k dispozici u typů City 65, 65 K a 77, protože mají standardně vzduchové pérování zadní nápravy.

Specialitu tvoří verze 65K se zadním převisem zkráceným o 70 cm, aby se mohl proplétat i úzkými uličkami.

Vrchol řady City představuje třínápravový typ 77. S délkou 8,7 m vyplňuje mezeru mezi minibusem City 65 a 10,5metrovým Citarem. Sprinter City 77 přepraví čtyřicet osob na ploše cca 11,5 m2, přičemž nízkopodlažní oblast se rozprostírá na 7,5 m2. Do vozidla se vejdou také dětské kočárky a vozíčky pro postižené.

Transfer až pro devatenáct

Pro linkovou a kyvadlovou dopravu i krátké jednodenní zájezdy se hodí bohatěji vybavená řada Transfer. Sedmimetrový typ 34 nabízí přístup do zadní části bočními posuvnými dveřmi. Kapacita sedadel činí 15 + 1 + 1, protože vedle řidiče bylo zachováno samostatné sedadlo i pro průvodce. Ve srovnání se sedadly v řadě City jsou ta v Transferu pohodlnější. V zádi vozidla zůstal prostor pro příruční zavazadla cestujících například z letiště do centra města.

Největší z řady Transfer – model 55 - používá sériově samostatnou záď s integrovaným víkem zavazadlového prostoru na rozdíl od křídlových dveří známých u menších modelů Transferu. Pasažéři mohou nastupovat širokými posuvnými dveřmi, zvětšenými vstupem u dveří spolujezdce nebo volitelně dvěma výkyvnými a ven otvírajícími se dveřmi. Do sériové výbavy patří elektricky ovládaný schod.

Cestující mají k dispozici pohodlná sedadla s názvem Inter Star. Vykazují šířkou sedáku 420 mm. Zájemce o ještě větší komfort může volit nastavitelný sklon opěradel, loketní opěrky na straně do uličky a sklápěcí stolky s držákem na nápoje. Kolejnicový systém pro upevnění sedadel dovoluje mimořádnou variabilitu uspořádání interiéru.

Travel s komfortem

Největší Travel 65 má speciální samonosnou karoserie na dvou nápravách. Používá velkoplošné zasklení včetně panoramatického předního skla prodlouženého vzhůru a tím nabízí cestujícím maximální výhled z vozidla. Vlajková loď této konstrukční řady se chlubí speciální zádí zájezdového autobusu se zavazadlovým prostorem 2,0 m3, velkým zadním sklem a cca o 10 cm větší šířkou vnitřního prostoru v porovnání s menším typem 55.

Boční stěny i strop dostaly obložení materiálem. K vysokému standardu zájezdových minibusů Travel patří prostory pro odkládání zavazadel, stropní moduly s regulovatelným proudem vzduchu, lampičky pro čtení, spojením s průvodcem a dvouzónová klimatizace Tempmatic pro řidiče a cestující. Sedadla mají standardně nastavitelná opěradla a sklápěcí loketní opěrky.

Největší turistický model hýčká pasažéry komfortními sedadly Travel Star Xtra v sériové výbavě, vzdálenými od sebe až 920 mm a dvojitými skly.

Pro vozíčkáře

Hendikepovaní i jejich doprovod potřebují speciálně upravený interiér. Ten poskytuje řada Mobility ve verzích 23 a 33. Obě jsou pro osm, resp.devět cestujících a dosahují celkové hmotnosti 3,5 tuny, aby je bylo možné řídit s oprávněním skupiny B. Interiér lze objednat podle individuálních požadavků a stupňů invalidity přepravovaných. Sedadla s tříbodovými bezpečnostními pásy zajišťují kvalitní uchycení cestujících. Pohyb s hendikepovanými usnadňuje možnost sedadly otáčet dozadu a posouvat je díky do podlahy integrovanému systému kolejnic. Ty také slouží k fi xaci invalidních vozíků.

Motory

Minibusy pohání zejména čtyřválcový motor OM 651 o výkonových verzích 70, 95 a 120 kW. Na vrcholu stojí šestiválec OM 642/140 kW.

Spolupracujeme s TipCars.com
V Afghánistánu v pondělí padl rotný Tomáš Procházka. Ve středu bude přepraven do Česka V Afghánistánu v pondělí padl rotný Tomáš Procházka. Ve středu bude přepraven do Česka

V Afghánistánu v pondělí zemřel rotný Tomáš Procházka.…

HSBC se po deseti letech vrací na trh spotřebitelských úvěrů v USA HSBC se po deseti letech vrací na trh spotřebitelských úvěrů v USA

Britská banka HSBC plánuje v první polovině příštího roku…

Příčina havárie Sojuzu byla možná stejná jako v roce 1986 Příčina havárie Sojuzu byla možná stejná jako v roce 1986

Příčina havárie rakety Sojuz z 11. října, kvůli níž…

Banky mají závažný problém: trápí se s digitální revolucí Banky mají závažný problém: trápí se s digitální revolucí

Pouhé dvě pětiny zobchodovaných hypoték čerpají Češi…

 
 

Přidat názorDiskuse: Minibusy Mercedes-Benz: Pět řad

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
V Česku dnes koupíte nové auto se zárukou už za 170.000 Kč. Co od něj čekat? V Česku dnes koupíte nové auto se zárukou už za 170.000 Kč. Co od něj čekat?

Pořídit dnes nové auto se zárukou za méně než 200.000…

Čekáte na Volkswagen Golf osmé generace? Už nemusíte, tady je Čekáte na Volkswagen Golf osmé generace? Už nemusíte, tady je

Oficiální představení čeká novou generaci Volkswagenu…

 





 
Šílený pokus s ocelovým a litým kolem: Co se s nimi stane pod tlakem hydraulického lisu?

Šílený pokus s ocelovým a litým kolem: Co se s nimi stane pod tlakem hydraulického lisu?

Dnes 09:50

Jak obstojí obutí auta proti hydraulickému lisu?




Blesk.cz

Poslední rýpnutí do Rytmuse? Dara řekla, proč zveřejnila jejich nahrávku

Poslední rýpnutí do Rytmuse? Dara řekla, proč…

Jen výčitky, útoky a schválnosti! Tak to v posledních měsících vypadá mezi Patrikem Vrbovským (41) alias…

Kalousek ani Gazdík zatím nemají pozvánku na státní vyznamenání. Jak to Hrad vysvětlil?

Kalousek ani Gazdík zatím nemají pozvánku na státní…

Už v neděli udělí prezident Miloš Zeman další státní vyznamenání. Tentokrát se ponesou v duchu 100. výročí…

 

iSport.cz

Malík o odchodech na FAČR: Berbr v tom není, umím se s ním pohádat

Malík o odchodech na FAČR: Berbr v tom není, umím se…

Žádný černokněžník Berbr v tom není. Michal Prokeš musel odejít, protože jsme se nemohli shodnout na jeho…

Plzeňský svátek v Madridu. Hubník a spol. sbírali selfie, Limberský skóroval

Plzeňský svátek v Madridu. Hubník a spol. sbírali…

PŘÍMO Z MADRIDU | Fotky, selfie, ohromené výrazy. Hráči Viktorie v pondělí krátce po sedmé hodině večerní poprvé…

 

Reflex.cz

Na české vojáky v Afghánistánu zaútočil spojenecký voják

Na české vojáky v Afghánistánu zaútočil spojenecký voják

V Afghánistánu v pondělí zemřel po útoku další český voják a další dva při tom byli zraněni. Zemřelým je rotný…

Švýcarsko zavedlo aplikaci, která upozorňuje občany na všechny nenadálé události. Proč to nejde v Česku?

Švýcarsko zavedlo aplikaci, která upozorňuje občany…

České politické strany před posledními volbami slibovaly všechno. Otázkou ale je, proč například úřady nezavedou…