Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Minibusy Mercedes-Benz - Sprinter deseti chutí

AutoProfi
Diskuze (0)
Paletou typových řad Transfer, Travel, City a Mobility otevírá Mercedes-Benz Minibus GmbH novou kapitolu sériové výroby kompaktních autobusů. Sortiment tvoří čtyři řady, které se pak ještě dělí na několik variant.

Výsledkem je dvanáct základních modelů pro nasazení v městské i meziměstské dopravě, při přepravě rekreační i specifickém transportu tělesně postižených, doplněných o četná individuální provedení.

Program zahrnuje malé busy v pěti velikostech od 5900 do 7700 mm celkové délky na bázi velkosériově vyráběných užitkových vozidel Mercedes-Benz Sprinter. Celková přípustná hmotnost činí 3500 až 5500 kg. Typové označení charakterizuje určení i velikost typu. Transfer je univerzál pro meziměstské linky a kratší zájezdy. Travel pro zájezdy a cesty na větší vzdálenost, nízkopodlažní City pro městskou dopravu a Mobility je specializován pro přepravu cestujících s omezenou mobilitou.

Dvouciferný kód informuje o délce a hmotnosti. První číslice definuje délku (2 = středním rozvor náprav, 3 = dlouhý rozvor, 4 = dlouhý rozvor + + dlouhý přesah zádě, 5 = dlouhý rozvor s přídavným prodloužením, 6 = specifická konstrukce, nejdelší varianta), druhá celkovou hmotnost (3 = 3500 kg, 4 = 4000 kg, 5 = 5000 nebo 5500 kg).

Rozpětí vytváří čtyři různé délky od nejkratšího typu Transfer 23 s obsaditelností 12+1, přes Transfer 34, Transfer 35 a Transfer 45 až po Transfer 55, který nabízí 22+1 míst.

Transfer má nejlepší vzhled s velkoplošným zasklením, elegantní křivkou bočních partií, širokými ochrannými lištami a dalšími detaily v duchu trojcípé hvězdy. Transfer 55 má dokonce sériově vyráběnou speciální záď s integrovaným víkem zavazadlového prostoru místo křídlových dveří použitých u ostatních modelů. Je k dispozici i pro Travel 45.

Vstup do vozidla urychluje a usnadňuje instalace širokých dvoudílných dveří a nechybí elektricky ovládaný schůdek. Strop, vnitřní obložení, odkládací prostory i sedadla tvoří vzdušný interiér s velkorysou prostorností i kvalitními materiály.

Strop zvýšený proti předchozím modelům o 50 mm poskytuje průchozí výšku 1900 mm, obě světelné lišty integrované do stropu mají příjemný vzhled a plní funkci nočního osvětlení. Úprava sedadel "Inter-Star Sprinter" má sedáky široké 420 mm, výrazné tvarování pro boční vedení těla. Na přání lze komfort zvýšit sklápěcími opěradly i loketními opěrkami na straně do uličky, sklopnými stolky s držáky na nápoje, případně luxusními sedadly "Travel-Star Sprinter". Všechna sedadla jsou sériově vybavena dvoubodovými bezpečnostními pásy, na přání tříbodovými. Ukotvení sedadel v kolejnicích umožňuje variabilní rozmístění.

Špičková řada nového programu je k dispozici jako s délkou 7300 mm (Travel 45) a 7700 mm (Travel 55/65). Již verze Travel 55 má na zádi velké víko zavazadlového prostoru.

Typ 65 se zaujme ojedinělou karoserií se skeletovou strukturou. Typický je její elegantní vzhled s velkoplošným zasklením a vpřed vysunutým panoramatickým čelním sklem. Vlajková loď řady vyniká i speciální zádí s víkem zavazadlového prostoru a úložným prostorem 2,1 m3, větším zadním sklem a přibližně o 100 mm větší šířkou vnitřních prostorů ve srovnání s typem 55.

Sedadla "Travel-Star Sprinter" mají mimo jiné nastavitelná opěradla a do uličky sklopné loketní opěrky. Prostor pro zavazadla, přetlakové větrání s regulovatelnými tryskami, světlem na čtení a možností přivolání průvodce patří rovněž k standardu, stejně jako klimatizace v prostoru pro cestující a samostatná klimatizace pro řidiče. Travel lze na první pohled poznat podle chromované mřížky chladiče.

Exkluzivní Travel 65 hýčká cestující komfortními sedadly Travel Star Xtra s potahem opěrky hlavy a síťkou na zavazadla, roztečí až 920 mm, záclonkami, dvojitým zasklením, vzduchem odpruženou zadní nápravou, jednokřídlými výkyvnými dveřmi s šířkou 850 mm.

Typ City je specialistou na městskou dopravu. Základem kompaktního typu 35 (délka 6900 mm, až 22 míst) je dodávkový Sprinter, větší City 65 (7700 mm/28 míst) lze na první pohled poznat podle konstrukce s nosným skeletem a panoramatickým zasklením. Elegantní přední sklo je vytaženo výrazně vzhůru až do střechy a poskytuje tak prostor pro integrovaný panel zobrazující název cílové stanice.

Pro specifika městského provozu jsou City vybaveny vpředu dvoukřídlými výklopnými dveřmi o šířce 1250 mm a nízkým prahem ve výši jen 250 mm nízkopodlažním prostorem o ploše 3,0 m3 pro stojící cestující, dětské kočárky nebo invalidní vozíky (k najetí či vyjetí mohou využít výklopnou rampu).

Dva schůdky vedou do zadní části s 10 nebo 12 sedadly. Jsou zcela nová, lehká, anatomická typu "City-Star Eco" z velmi odolného plastu s čalouněním sedáku a zádové opěrky. U většího City 65 urychlují nástup a výstup jednokřídlé výkyvné dveře na zádi. Strop je upraven stejně jako u velkého příbuzného řady Citaro. City je poháněn kapalinou chlazeným přeplňovaným vznětovým čtyřválcem o největším výkonu 80 kW (model 35) a 110 kW (65). Spřažen je s pětistupňovou samočinnou převodovkou s hydrodynamickým měničem točivého momentu. U typu 35 lze zvolit vzduchotlakové pérování zadní nápravy za příplatek, u většího patří k základnímu vybavení. Na přání dodávaný kneeling pro snadnější nastupování a vystupování je vyhrazen většímu minibusu, stejně jako retardér. City 35 má celkovou hmotnost 5300 kg, větší City 65 až 5500 kg.

Speciál Mobility je důsledně přizpůsoben přepravě tělesně postižených jako typ 23 (délka 5900 mm) a 33 (6900 mm). Mají základ v užitkovém typu Sprinter s vysokou střechou a křídlovými dveřmi na zádi a celkovou hmotností 3500 kg.

Sériově je v typu 23 sedm míst, v 33 osm. Objednat lze řadu variant osazení sedadly, která lze i otočit vzad. Pro přepravu invalidních vozíků a flexibilní uspořádám sedadel lze podlahu vybavit kolejnicemi k upevnění sedadel a kotvicích pásů pro vozíky, nechybí provedení s elektricky výsuvným schůdkem u spolujezdce a posuvných dveří, různé systémy ramp a výtahů na zádi.

Ke standardu patří výkonné a úsporné přeplňované vznětové čtyřválce OM 646 DE 22 LA s výkonovým rozpětím 65,80 a 110 kW, ale také šestiválec OM 642 DE 30 LA o největším výkonu 135 kW. Všechny splňují limity normy Euro 4 a mají sériově instalován odlučovač pevných částic. Vedle šestistupňová převodovky s přímým řazením je k dispozici i pětistupňová samočinná. Nechybí rozjezdový asistent AAS.

Zajímavostí je instalace systému hlídání termínů údržby, pomocí něhož lze v závislosti na charakteru zatížení využívat flexibilní intervaly výměny oleje po minimálně 40 000 km. Čas první údržby byl prodloužen na 80 000 km, první kontrola odlučovače pevných částic na 160 000 km (regenerační cykly provozu motoru účinně eliminují zanášení).

Velmi vysoký standard bezpečnosti provozu přináší (mimo jiné) sériově instalovaný systém ESP s identifikací zátěže a těžiště ("adaptivní ESP"), nejmodernější ABS, protiprokluzový ASR, elektronické rozdělování brzdné síly EBV a brzdový asistent BAS jsou rovněž pevnou součástí sériové výbavy u všech nových modelů minibusu Sprinter, šestnáctipalcová kola poskytují dostatek prostoru brzdové kotouče velkého průměru. Objednat lze bixenonové světlomety s vyklápěním do zatáček.

autor: Ondřej Horský

mercedesbenz profi autobusy mercedesbenz profi autobusy

AutoProfi
Diskuze (0)