Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ministerstvo financí navrhne odpočet DPH pro podnikatele u všech nových aut

redakce AUTO.CZ
Diskuze (18)
Podnikatelé a firmy by si mohli pořídit jakýkoli nový osobní vůz s odpočtem DPH již během příštího roku.

Návrh chce ministerstvo financí předložit vládě v příštích dnech, na jednání parlamentu by se měl pak dostat na nejbližší řádné schůzi. ČTK to dnes řekl mluvčí ministerstva Ondřej Jakob.

"Naší snahou je, aby opatření vstoupilo v účinnost co nejdříve," uvedl Jakob. Ministerstvo proto podle něj zřejmě zvolí formu pozměňovacího návrhu a prosadí jej ve druhém čtení na nejbližší řádné schůzi sněmovny. Ta se bude konat pravděpodobně v lednu.

S úvahami o odpočtu daně z přidané hodnoty u podnikatelů při nákupu jakékoliv nového auta přišel v neděli ministr financí Miroslav Kalousek. Změna by měla podpořit automobilový průmysl zasažený finanční krizí.

V současnosti si mohou podnikatelé odečíst DPH jen při nákupu nákladních a lehkých užitkových aut. Prodejci proto v posledních letech začali část osobních aut v provedení kombi a terénních vozů s přepážkou před zavazadlovým prostorem prodávat jako užitková auta. Přepážkou je však možné změnit kategorii jen u vozů, jejichž povolená hmotnost nákladu převyšuje hmotnost posádky.

Stát by mohl kvůli odpočtům DPH u osobních aut přijít teoreticky ročně až o sedm miliard korun. Podle Jakoba ale bude ve skutečnosti tato suma nižší, protože její část se vrátí ve formě vyšších odvodů spojených s provozem aut ve firmách.

Prodejci a výrobci aut i zástupci firem krok ministerstva financí vítají. "Je to skvělý nápad, který možná mohl přijít o něco dříve než v době, kdy ekonomika již zpomaluje," uvedl prezident Hospodářské komory ČR Petr Kužel. Komora podle něj v této věci v minulosti neúspěšně intervenovala. Povedlo se jí však pouze letos prosadit zrušení 1,5milionového limitu pro odpisování firemních osobních automobilů.

Podle manažera pro firemní vozy společnosti GM Southeast Europe Zbyňka Janečka by záměr určitě přispěl k rozhýbání tuzemského prodeje automobilů. "Sníží se pořizovací ceny, zrychlí se lhůty obnovy vozového parku. Stejně tak se všem společnostem plošně sníží náklady na provoz jejich autoparků, což je v tuto chvíli pozitivní," uvedl. Tento stimul podle něj podpoří zpomalující českou ekonomiku. Ta je totiž do značné míry závislá na automobilovém průmyslu.

V ČR se letos od ledna do listopadu prodalo 133.357 osobních aut, což je o devět procent více než loni. Prodej užitkových vozů rostl o dvě procenta na 55.262 automobilů. V samotném listopadu ale prodej užitkových aut firmám klesl o třetinu.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (18)
10. 12. 2008 02:27
Přepážka N1
"Enjednička" byla docela slušnej šolich pro několik ministerských úředníků, kteří mají za ta léta hodně nadité kapsy! Je třeba vědět, že vývoj a montáž klecí povoluje pouze ministerstvo dopravy. Toto povolení měly pouze dvě firmy na českém trhu. Jedna se jmenuje Tom-Car a druhá, ...teď si nevybavuji. Prodejce aut si za přepážku účtuje v průměru dvaadvacet tisíc korun, ale výrobní náklady toho paskvilu činí zhruba dva tisíce. Nutno podotknout, že pokud si zákazník objedná vůz do výroby, ten přijde za nějaký čas již přestavěný na N1. O to se postará obchodník společně s dovozcem. V tom případě jde převážná část marže (zisku) za dovozcem. V případě, že přijde zákazník do showroomu a vybere si tzv.skladové auto, které je třeba dodatečně přestavět, jde marže za obchodníkem. Ta činí plus minus čtyři tisíce. Mluvíme o cenách s daní.
Považte, není to super "samokšeft"? Stát nařídí klec, vy máte firmu a chcete auto na odpočet, takže přepážku koupit musíte. A pak tady máme pouze dvě firmy pro celý českých autotrh, které dodávají kus drátu a trubek za pár desítek tisíc korun. Chtěl bych být jednatelem jedné z těch firem...

Nyní proč ten "dobrý skutek" ze strany státu? Je po krajských volbách a není přece třeba takových gest. Opět se dělají lepší a nepřiznají skutečnost. Jak známo, jsme členy EU. Jak známo, v Německu stejně jako u nás máme DPH 19% - což ale není úplně důležité. Jak také známo, jsou některé značky a modely aut v Německu o dost levnější a díky cenové a prodejní politice je možné si v Německu s prodejcem domluvit skutečně velmi zajímavou slevu z ceny vozu. Mnoho podnikatelů a živnostníků si u sousedů pořídilo svůj firemní vůz. Stačí k tomu předložit pouze ID - tedy náš živnosťák. Nakoupíte bez DPH a okamžitě! Fakturu vám prodejce vystaví na cenu bez DPH a platíte bez DPH! Žádné čekání na složité české procesy. Přivezete do Čech a případně dodaníte. Jak kdo a jak co. Vím ze zkušenosti, že takto to chodí. Na rozdíl od Německa totiž náš stát nevyžaduje zpětnou vazbu z prodejů aut čechům a taktéž odbor dopravy nespolupracuje s finančákem, takže pokud vás kámoš nepráskne, můžete se smát. Stačí už jen vyrobit novou fakturu a legalizovat zde můžete, co chcete. V příhraničí jezdí mraky nedodaněných nových aut, koupených u sousedů. Pokud nemáte hotovost, neva, už i zde existují možnosti. Stačí si v Německu založit účet a nechat přes něj proudit euro. Díky aktivnímu účtu vám zpravidla německá leasingovka leasing schválí. Je saozřejmě třeba se spojit s firmou v Německu, která vám za drobný poplatek zřídí korespondenční adresu, kam vám chodí pošta z leasingovky. Nutno říci, že existují korektní firmy i různí turkové a albánci, co toto zprostředkují... Za léta mé praxe v prodejní autosféře jsem zažil leccos a leccos vím. Za úplatek se dalo domluvit, že si zákazník přivezl auto od sousedů za lepší cenu a já mu domluvil přepážku v Tom-Caru. Oni to udělali rádi. Za dvacet třicet tisíc... A dohoda s dovozci, že přestavovat se budou jen oficiálně dovezená auta? Prachy jsou prachy. Současný stav je již neudržitelný a sám stát se dopočítal, kolik mu odtéká "bočními" kanály. Stejně, devět z deseti majitelů přepážky si ji nechali vyndat okamžitě před předáním vozu a nikdy ji ve voze neměli. Technická bez přepážky se rovná "plus pětikilo" technické stanici. Auto přece jede i bez ní. Ti poctivější si ji tam na ten den holt dali, aby ji pak opět vyndali.
9. 12. 2008 16:25
Re: KALOUSKOVA AMNESTIE
omyl brouku.

nejdříve bylo M1 - nebo-li montážní vozidlo, a až v říjnu 2003 přišel N1 nákladní - protože se socanům a dalšim nelibilo, že většina aut jako M-B ML, G, Porsche cayenne a spol, jezdí jako montážní a nikoliv osobní. rozhodli se zrušit kategorii montážní vůz a vznikla "nová" kategorie N1 do 3,5t.

Takže všichni dovozci začali horečně přemejšle a vypočítávat které vozy projdou akteré ne. a od té doby je tu fenomén N1.
9. 12. 2008 13:09
Re: Aby nám to nezhořklo
Slyším Puchejře: No... já si nemyslím, že je to až tak špatné rozhodnutí, kolega Sobotka ho ale vylepšil a upravil pro všechny občany, možnost odpočtu DPH se bude týkat jen pro auta s cenou nepřevyšující 200 000Kč.
9. 12. 2008 13:07
Re: KALOUSKOVA AMNESTIE
Odečíst z daní se nerovná nic neplatit >:D

Zaplatit to auto musíš přece vždycky ...
Avatar - Dinar
9. 12. 2008 08:00
Re: KALOUSKOVA AMNESTIE
:-) :yes: