29.11. 2013 David Bureš Google+ profil David Bureš

Ministři EU navrhují snížení hlučnosti aut

Ministři EU navrhují snížení hlučnosti aut

Zatímco automobily s konvenčním pohonem mají být tišší, elektromobily mají být hlučnější – kvůli bezpečnosti chodců.

Už na konci loňského roku jsme informovali o tom, že Evropská unie požaduje snížení hlučnosti automobilů. Takřka po roce schválili evropští ministři konkrétní podobu tohoto snížení. Návrh zatím v platnost nevstupuje, musí ho ještě schválit Evropský parlament a parlamenty členských států.

Návrh počítá s tím, že hlučnost běžného auta bude snížen z dnešních 74 dB na 68 dB. Navržená pravidla by měla vstoupit v platnost během dvanácti let ve třech fázích, nejdřív by platila pro nově vyráběné vozy, postupně by se vztahovala i na další, již vyráběná auta.

Sportovní auta a supersporty budou mít udělenou výjimku. Hlučnost vozů se silným motorem by podle návrhu mohla činit až 77 dB. U nákladních vozů nad 12 tun má být hlučnost snížena ze současných 81 dB na 79 dB.

Návrh byl schválen 45 ministry, 11 bylo proti a jeden se zdržel hlasování. „Věřím, že návrh najde širokou podporu napříč politickými skupinami v Evropském parlamentu,“ říká poslanec Miroslav Ouzký a dodává, že snížení hlučnosti nenaruší konkurenceschopnost evropských automobilek.

Poslanci uznávají, že hluk automobilů ovlivňuje i povrch vozovky a pneumatiky. Už nyní musí být pneumatiky označeny štítkem, který vedle dalších informací ukazuje jejich hlučnost. Takový štítek by se měl objevit také u samotných automobilů.

Důvodem pro snížení hlučnosti aut je podle členů Evropského parlamentu fakt, že řada obyvatel unie je vystavena nadměrnému hluku z dopravy, který jim může přivodit zdravotní problémy. Podle výzkumu Evropské agentury pro životní prostředí je polovina obyvatel měst unie vystavena vyššímu hluku než 55 dB. Například hlasitý hovor odpovídá asi 60 dB.

Zatímco konvenční automobily mají být tišší, u tichých elektromobilů a aut s hybridním pohonem počítá návrh evropských ministrů se sjednocením akustického varování. Tyto vozy jsou při jízdě na elektřinu tak tichá, že je chodci nebo cyklisté nemusí zaregistrovat. Nutno podotknout, že mnohé elektromobily už tyto systémy používají.

První plošná regulace hluku v rámci Evropské Unie vešla v platnost v roce 1970, kdy byly sjednoceny tehdejší regule jednotlivých členských států a od té doby došlo k několika úpravám, přičemž ta poslední platí od roku 2007.

Spolupracujeme s TipCars.com
Intervence přinesly exportérům přímo 687 miliard korun Intervence přinesly exportérům přímo 687 miliard korun

Devizové intervence České národní banky přinesly od…

Antimonopolní úřad zrušil zakázku pražského dopravního podniku Antimonopolní úřad zrušil zakázku pražského dopravního podniku

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr…

Do Česka přichází řetězec Mama Shelter, bude provozovat Parkhotel Do Česka přichází řetězec Mama Shelter, bude provozovat Parkhotel

Na českém hotelovém trhu se koncem tohoto roku usadí nový…

Na konec intervencí se zajistily dvě třetiny společností Na konec intervencí se zajistily dvě třetiny společností

Zhruba dvě třetiny firem v Česku jsou zajištěny proti…

 
Zdroj: www.europarl.europa.eu
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 






 
Tatra vyvine nový motor. Bude opět vzduchem chlazený?

Tatra vyvine nový motor. Bude opět vzduchem chlazený?

Dnes 12:49

Nový agregát z kopřivnických dílen splní normu Euro 6. Bude mít osm nebo dvanáct válců.




Blesk.cz

Lidovci skončili v téměř milionové ztrátě. Stáhly je tam loňské volby

Lidovci skončili v téměř milionové ztrátě. Stáhly je…

KDU-ČSL loni hospodařila se ztrátou 985 000 korun. Výsledek hospodaření ovlivnily náklady na krajské a senátní…

Gaye shodili ze střechy a ukamenovali ho. Zvěrstvu ISIS přihlížely i malé děti

Gaye shodili ze střechy a ukamenovali ho. Zvěrstvu…

Členové takzvaného Islámského státu opět ukázali, že některé životy pro ně nemají žádnou cenu. V iráckém městě…

 

iSport.cz

Piqué obvinil Real: Tahají za nitky! Barcelona by měla mlčet, tvrdil Ramos

Piqué obvinil Real: Tahají za nitky! Barcelona by…

Jako kdyby si nemohl pomoct... Skoro kdykoliv má obránce Barcelony Gerard Piqué možnost, s chutí se opře do…

Jak měnil image oslavenec Poborský (45)? Od vlasaté hvězdy k hipsterovi

Jak měnil image oslavenec Poborský (45)? Od vlasaté…

Všechno nejlepší! Karel Poborský dnes slaví pětačtyřicetiny jako jedna z největších postav v historii českého…

 

Reflex.cz

Tom Hardy o seriálu Taboo: James se chová k ženám příšerně, dokáže mít sex jen s vlastní sestrou

Tom Hardy o seriálu Taboo: James se chová k ženám…

Britský herec Tom Hardy (39), známý třeba z předloňských multioscarových snímků Revenant Zmrtvýchvstání a Šílený…

Marketingový expert Horák: Babiš by byl bez miliard a fabrik jen komická figurka

Marketingový expert Horák: Babiš by byl bez miliard…

Základem úspěchu Andreje Babiše je jeho podnikání, bez něj by mu image lidového politika byla k ničemu, říká…