30.1. 2013 Petr Slováček

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura: Mýtu pro osobní auta nefandím

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura: Mýtu pro osobní auta nefandím

Oponenti mu vytýkají malou znalost dopravní problematiky. On se brání, že ministr musí být především schopným manažerem. Zbyněk Stanjura se ocitl pod palbou otázek Světa motorů.

Když byl po zpackaném propojení základních registrů odvolán spolustraníky ministr dopravy Pavel Dobeš, neměl jeho nástupce Zbyněk Stanjura snadnou úlohu. Kromě dořešení situace s registrem a stabilizace Ředitelství silnic a dálnic před ním stojí i nový úkol – připravit resort dopravy na sloučení s ministerstvem průmyslu a obchodu. Otázky jsme tak kladli možná poslednímu ministrovi dopravy České republiky.

Na výtky politických oponentů ohledně vaší chybějící odbornosti v oblasti dopravy namítáte, že k tomu jsou potřeba víc manažerské schopnosti. Znamená to, že dobrý manažer může řídit jakékoliv ministerstvo a bude fungovat?

Pozice ministra je politickou funkcí. Ministr neřídí pouze svěřený resort, ale je členem vlády a podílí se na rozhodování ve všech oblastech. Manažerské zkušenosti jsou jistě přínosem, ale základem je politická orientace vlády, kterou vybírají voliči ve volbách.

strong>Prý se chystáte prověřit, zda byl přechod na nový registr vozidel dobrým systémovým řešením. Kdy a jak?

Krátce po jmenování do funkce jsem oslovil experty, kteří hledají stabilní řešení pro chod registru vozidel. Po obdržení odborných doporučení rozhodnu o dalším postupu, nejpozději v únoru.

Průtahy v rekonstrukci D1 či nedostatky v podkladech pro výběrové řízení mohou ukazovat na špatnou práci ŘSD. Jaká opatření uděláte?

Základem musí být kvalitní příprava staveb – projektová i majetkoprávní. Na ministerstvu dopravy již před mým příchodem začal fungovat nový systém kontroly přípravy – od schvalování investičního záměru až po samotnou realizaci. Tento systém bude nadále zlepšován. V oblasti výkupů pozemků chci mnohem více spolupracovat s kraji a obcemi.

Za prioritu jste označil silnici R35. Co v tomto ohledu budete podnikat?

Komunikace R35 představuje druhé spojení moravských a českých krajů. Po jejím zprovoznění dojde ke snížení zátěže dálnice D1. Prosadím zvýšení prostředků na přípravu jednotlivých úseků R35. V letech 2014–2020 budeme čerpat evropské peníze na stavbu R35.

Neprosazujete urychlení výstavby R35 jenom proto, abyste pomohl i svému Moravskoslezskému kraji?

O výstavbě mnoha úseků bude v následujících šesti sedmi letech rozhodovat jiný ministr dopravy, takže mé bydliště není pro stavbu R35 rozhodující.

Elektronické osobní mýto je odloženo na rok 2016. Vidíte termín reálně a jste pro zavedení mýtného místo dosavadních známek?

V poslanecké sněmovně jsem hlasoval pro odklad, protože nejsem příznivcem elektronického mýta pro osobní automobily. Věřím, že i v roce 2016 bude fungovat stávající systém dálničních známek.

Na nákladním mýtu se sice letos vybrala rekordní částka, ale proti předpokladům pořád o dost méně. Má podle vás současný široký systém slev na mýtném smysl?

Slevy na mýtném byly součástí navýšení sazeb mýtného, hlasováním jsem tyto kroky ve sněmovně podpořil.

Okamžitě po zveřejnění nové úpravy týkající se osoby blízké bylo jasné, jak se zákonu vyhnout. Není to chybou jeho tvůrců?

Zákony se mají dodržovat, a ne obcházet. Bohužel se takřka vždy najdou tací, kteří vymýšlejí kličky, podvody a podobně. Podporuji přítomnost policie v ulicích. V případě, že vás policista zastaví při spáchání přestupku, žádná výmluva nepomůže.

Ministerstvo dopravy řeklo, že kamerový systém představuje otázku peněz. Je deset milionů korun na zřízení takového střediska v resortu tak moc?

Deset milionů není malá částka, což však neznamená, že ji nenajdeme. Investici ale můžeme učinit až po schválení novely zákona.

Jak chcete zajistit, aby každé auto, které absolvuje technickou kontrolu a dostane známku, tam bylo fyzicky přítomno?

Technickým prostředkem je právě kamerový systém, který bude základním prvkem evidence přítomnosti vozidel na STK. V praxi by to vypadalo tak, že se pořídí fotodokumentace vlastního vozidla včetně registrační značky, výrobního čísla. Následně se tyto informace uloží v reálném čase do samotného systému evidence, ve kterém je samozřejmě možná zpětná kontrola přítomnosti vozidla.

Na spadnutí je spuštění nízkoemisních zón, kam budou moci vjíždět jenom auta s ekologickou plaketou. V Německu platí systém roky. Počítá se s uznáváním tamních nálepek?

Ano, důvody jsou ryze praktické. Při vzájemné kompatibilitě podmínek vydání těchto plaket je zcela zbytečná přítomnost dvou nálepek, když každá z nich znamená totéž. Pokud by totiž každý stát Evropské unie měl vlastní vinětu a služební vozidlo by se pohybovalo po unijních zemích, mohlo by být přední sklo teoreticky oblepeno 27 nálepkami…

Jaké máte řidičské zkušenosti a jakým vozidlem jezdíte v soukromí?

Řidičský průkaz mám třicet let, pravidelně řídím od roku 1995. Posledním vozidlem, kterým jsem jezdil, byla služební Škoda Octavia.

Měl jste už někdy dopravní nehodu?

Bohužel ano, naštěstí nebyl nikdo zraněn.

Ministři dopravy ČR
Jan Stráský 01. 01. 1993 - 10. 10. 1995
Vladimír Budinský 11. 10. 1995 - 04. 07. 1996
Martin Říman 04. 07. 1996 - 02. 01. 1998
Petr Moos 02. 01. 1998 - 22. 07. 1998
Antonín Peltrám 22. 07. 1998 - 26. 04. 2000
Jaromír Schling 26. 04. 2000 - 15. 07. 2002
Milan Šimonovský 15. 07. 2002 - 04. 09. 2006
Aleš Řebíček 04. 09. 2006 - 23. 01. 2009
Petr Bendl 23. 01. 2009 - 08. 05. 2009
Gustav Slamečka 08. 05. 2009 - 13. 07. 2010
Vít Bárta 13. 07. 2010 - 21. 04. 2011
Radek Šmerda 21. 04. 2011 - 01. 07. 2011
Pavel Dobeš 01. 07. 2011 - 03.12. 2012
Zbyněk Stanjura 12. 12. 2012 až dosud
Zdroj: MD ČR

Spolupracujeme s TipCars.com

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače

Z brzdových systémů současných aut s motory pro normu…

Nový Mercedes-Benz G odhalil interiér. Téměř nic nebude jako dřív… Nový Mercedes-Benz G odhalil interiér. Téměř nic nebude jako dřív…

Nová generace legendárního „géčka“ bude oficiálně…

 





 
Nové SUV Lamborghini Urus odhaleno! Díky multimediálnímu systému...

Nové SUV Lamborghini Urus odhaleno! Díky multimediálnímu systému...

Dnes 09:51

Vzhled chystaného SUV ze Sant‘ Agaty naváže na tvary stejnojmenného konceptu z roku 2012. Tvarování přídě se ale změní.




Blesk.cz

Zvracející Hitler, kojení i sex nacistky a černocha - Recenze pecky Wolfenstein II: The New Colossus

Zvracející Hitler, kojení i sex nacistky a černocha…

Nácky nemá nikdo rád. Tedy kromě nácků samotných. Pokračování legendární série stříleček Wolfenstein nabízí…

Horká linka Blesku: Lékaři zvali volající do ordinace

Horká linka Blesku: Lékaři zvali volající do ordinace

Srdeční nemoci, poškození ledvin, ale i nemocné žíly, dieta při cukrovce, bolesti zad, hubnutí a chřipka – to je…

 

iSport.cz

Lakatoši zaber, vzkázali NY Rangers do Liberce. Talent už zase hrál

Lakatoši zaber, vzkázali NY Rangers do Liberce.…

Až zásah organizace NY Rangers si vynutilo výkonnostní ustrnutí talentovaného útočníka Dominka Lakatoše.…

Real zničil APOEL 6:0 a jde dál, Sevilla proti Liverpoolu vstala z mrtvých

Real zničil APOEL 6:0 a jde dál, Sevilla proti…

Obhájce titulu Real Madrid vyhrál 6:0 na hřišti APOELu Nikósie a postoupil do osmifinále fotbalové Ligy mistrů.…

 

Reflex.cz

Proč lingvisté milují VŘSR a jak komunistická revoluce proměnila ruštinu?

Proč lingvisté milují VŘSR a jak komunistická…

Divili jste se na hodinách ruštiny, proč se rusky řekne mír a svět stejně ()? Tak to jste pravděpodobně nebyli…

Království Lesotho: Expedice do nejvýše položené nezávislé země světa

Království Lesotho: Expedice do nejvýše položené…

Do království Lesotho sice cesta vede přes Dračí hory, ale nehledejme ho v říši pohádek. Dračí hory…