Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura: Mýtu pro osobní auta nefandím

Petr Slováček
Diskuze (22)
Oponenti mu vytýkají malou znalost dopravní problematiky. On se brání, že ministr musí být především schopným manažerem. Zbyněk Stanjura se ocitl pod palbou otázek Světa motorů.

Když byl po zpackaném propojení základních registrů odvolán spolustraníky ministr dopravy Pavel Dobeš, neměl jeho nástupce Zbyněk Stanjura snadnou úlohu. Kromě dořešení situace s registrem a stabilizace Ředitelství silnic a dálnic před ním stojí i nový úkol – připravit resort dopravy na sloučení s ministerstvem průmyslu a obchodu. Otázky jsme tak kladli možná poslednímu ministrovi dopravy České republiky.

Na výtky politických oponentů ohledně vaší chybějící odbornosti v oblasti dopravy namítáte, že k tomu jsou potřeba víc manažerské schopnosti. Znamená to, že dobrý manažer může řídit jakékoliv ministerstvo a bude fungovat?

Pozice ministra je politickou funkcí. Ministr neřídí pouze svěřený resort, ale je členem vlády a podílí se na rozhodování ve všech oblastech. Manažerské zkušenosti jsou jistě přínosem, ale základem je politická orientace vlády, kterou vybírají voliči ve volbách.

strong>Prý se chystáte prověřit, zda byl přechod na nový registr vozidel dobrým systémovým řešením. Kdy a jak?

Krátce po jmenování do funkce jsem oslovil experty, kteří hledají stabilní řešení pro chod registru vozidel. Po obdržení odborných doporučení rozhodnu o dalším postupu, nejpozději v únoru.

Průtahy v rekonstrukci D1 či nedostatky v podkladech pro výběrové řízení mohou ukazovat na špatnou práci ŘSD. Jaká opatření uděláte?

Základem musí být kvalitní příprava staveb – projektová i majetkoprávní. Na ministerstvu dopravy již před mým příchodem začal fungovat nový systém kontroly přípravy – od schvalování investičního záměru až po samotnou realizaci. Tento systém bude nadále zlepšován. V oblasti výkupů pozemků chci mnohem více spolupracovat s kraji a obcemi.

Za prioritu jste označil silnici R35. Co v tomto ohledu budete podnikat?

Komunikace R35 představuje druhé spojení moravských a českých krajů. Po jejím zprovoznění dojde ke snížení zátěže dálnice D1. Prosadím zvýšení prostředků na přípravu jednotlivých úseků R35. V letech 2014–2020 budeme čerpat evropské peníze na stavbu R35.

Neprosazujete urychlení výstavby R35 jenom proto, abyste pomohl i svému Moravskoslezskému kraji?

O výstavbě mnoha úseků bude v následujících šesti sedmi letech rozhodovat jiný ministr dopravy, takže mé bydliště není pro stavbu R35 rozhodující.

Elektronické osobní mýto je odloženo na rok 2016. Vidíte termín reálně a jste pro zavedení mýtného místo dosavadních známek?

V poslanecké sněmovně jsem hlasoval pro odklad, protože nejsem příznivcem elektronického mýta pro osobní automobily. Věřím, že i v roce 2016 bude fungovat stávající systém dálničních známek.

Na nákladním mýtu se sice letos vybrala rekordní částka, ale proti předpokladům pořád o dost méně. Má podle vás současný široký systém slev na mýtném smysl?

Slevy na mýtném byly součástí navýšení sazeb mýtného, hlasováním jsem tyto kroky ve sněmovně podpořil.

Okamžitě po zveřejnění nové úpravy týkající se osoby blízké bylo jasné, jak se zákonu vyhnout. Není to chybou jeho tvůrců?

Zákony se mají dodržovat, a ne obcházet. Bohužel se takřka vždy najdou tací, kteří vymýšlejí kličky, podvody a podobně. Podporuji přítomnost policie v ulicích. V případě, že vás policista zastaví při spáchání přestupku, žádná výmluva nepomůže.

Ministerstvo dopravy řeklo, že kamerový systém představuje otázku peněz. Je deset milionů korun na zřízení takového střediska v resortu tak moc?

Deset milionů není malá částka, což však neznamená, že ji nenajdeme. Investici ale můžeme učinit až po schválení novely zákona.

Jak chcete zajistit, aby každé auto, které absolvuje technickou kontrolu a dostane známku, tam bylo fyzicky přítomno?

Technickým prostředkem je právě kamerový systém, který bude základním prvkem evidence přítomnosti vozidel na STK. V praxi by to vypadalo tak, že se pořídí fotodokumentace vlastního vozidla včetně registrační značky, výrobního čísla. Následně se tyto informace uloží v reálném čase do samotného systému evidence, ve kterém je samozřejmě možná zpětná kontrola přítomnosti vozidla.

Na spadnutí je spuštění nízkoemisních zón, kam budou moci vjíždět jenom auta s ekologickou plaketou. V Německu platí systém roky. Počítá se s uznáváním tamních nálepek?

Ano, důvody jsou ryze praktické. Při vzájemné kompatibilitě podmínek vydání těchto plaket je zcela zbytečná přítomnost dvou nálepek, když každá z nich znamená totéž. Pokud by totiž každý stát Evropské unie měl vlastní vinětu a služební vozidlo by se pohybovalo po unijních zemích, mohlo by být přední sklo teoreticky oblepeno 27 nálepkami…

Jaké máte řidičské zkušenosti a jakým vozidlem jezdíte v soukromí?

Řidičský průkaz mám třicet let, pravidelně řídím od roku 1995. Posledním vozidlem, kterým jsem jezdil, byla služební Škoda Octavia.

Měl jste už někdy dopravní nehodu?

Bohužel ano, naštěstí nebyl nikdo zraněn.

Ministři dopravy ČR
Jan Stráský 01. 01. 1993 - 10. 10. 1995
Vladimír Budinský 11. 10. 1995 - 04. 07. 1996
Martin Říman 04. 07. 1996 - 02. 01. 1998
Petr Moos 02. 01. 1998 - 22. 07. 1998
Antonín Peltrám 22. 07. 1998 - 26. 04. 2000
Jaromír Schling 26. 04. 2000 - 15. 07. 2002
Milan Šimonovský 15. 07. 2002 - 04. 09. 2006
Aleš Řebíček 04. 09. 2006 - 23. 01. 2009
Petr Bendl 23. 01. 2009 - 08. 05. 2009
Gustav Slamečka 08. 05. 2009 - 13. 07. 2010
Vít Bárta 13. 07. 2010 - 21. 04. 2011
Radek Šmerda 21. 04. 2011 - 01. 07. 2011
Pavel Dobeš 01. 07. 2011 - 03.12. 2012
Zbyněk Stanjura 12. 12. 2012 až dosud
Zdroj: MD ČR

Petr Slováček
Diskuze (22)
31. 1. 2013 08:55
Re: Ekoteror
Upouštějí? Kde? Pokud vím od 1.1. byly vyhlášeny další a spřísněn vjezd do většiny stávajících.
Avatar - vabis
31. 1. 2013 07:50
stejně je cílem jen vycintat peníze
Co se tu napíše je úplně jedno. Stejně v zájmu mocenské skupiny Klaus-Pitr-Šlouf-Řebíček atd je udělat mýto:
1) co nejvyšší
2) co nejméně průhledné
3) pro co nejširší počet uživatelů.
Ostatní jsou jen kudrlinky pro nás blbečky, co se tím "musíme" řídit. Přísun peněz musí být zajištěn v maximální možné míře tak jako tak, jinak by nebylo z čeho krást.
31. 1. 2013 07:43
Nevadí
Nevadí, že tomu hojno rozumie, hlavne že je manažér a vie rozhodnúť... A potom že sme stále v nejakých sračkách, keď veci riadia takíto exoti. Načo odbornosť, stačí to správne zmenežovať... Táto spoločnosť je skrátka chorá.
30. 1. 2013 23:57
Re: Zbyńku,
Ja bych to udelal tak, ze bych silnicni dan i dalnicni znamky zrusil. Misto toho bych zdrazil o par haliru benzin i naftu. Jezdis vic, zaplatis vic. A naopak.
Avatar - Emel
30. 1. 2013 22:40
Re: Mýto
Samozřejmě záleží na ceně za známku a ceně za mýto... ale mám takové tušení, že pokud jezdíš po dálnici třeba každý den do práce 50km, pak cenu známky zaplatíš za dva týdny. A i při svém režimu, kdy dám po dálnici nějakých 150km týdně se obávám toho, že na mýtu zaplatím ročně několikanásobně víc.