Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mistrovství světa v rallyekrosu: Souboje Solberga a Loeba!

Svět motorů
Diskuze (2)
Mistrovství světa v rallyekrosu poutá letos pozornost zejména díky souboji bývalých šampionů z rallye Pettera Solberga a Sebastiena Loeba. Sledovali jsme dění v zákulisí úvodního podniku v Portugalsku.

Málokterý automobilový sport dokáže být natolik kontaktní jako rallyekros. Jednotlivé jízdy trvají několik minut a divák na tribuně má přehled o veškerém dění na trati.

Když se sejdou mistři

Víte, kde můžete najednou potkat tři světové šampiony z rallye z tohoto tisíciletí? V rallyekrosu, který nese počínaje rokem 2014 označení mistrovství světa.

Od té doby mu vládne Petter Solberg. Do této disciplíny přišel z automobilových soutěží, ve kterých se stal šampionem v roce 2003. Pak už neměl nárok, protože následovala šňůra devíti titulů Sebastiena Loeba. Francouz po odchodu z rallye jezdil dva roky světový šampionát cestovních vozů a letos v lednu absolvoval také Rallye Dakar. V rallyekrosovém šampionátu nastupuje ve stáji Peugeot Hansen, což je loňský vítěz hodnocení týmů.

Pořád má chuť

Posledním v plejádě šampionů je dvojnásobný mistr světa Marcus Grönholm, který však už v závodním autě nesedí. Pracuje jako manažer týmu Olsbergs MSE. Jeho syn Niclas závodí v této stáji s Fordem Fiesta ST16. Otce ovšem chuť usednout opět do závodní sedačky neopustila. „Pohrávám si s tou myšlenkou, ale bohužel na to asi nedojde,“ říká s úsměvem finský dlouhán.

Připomněl při tom svůj debut v evropském rallyekrosu. V roce 2009 dokázal ve švédském Höljes hned vyhrát. „Tenkrát jsem nevěděl, do čeho jdu. Nebylo mi jasné, jak závod probíhá, kolik pojedu rozjížděk a jak se kvalifikovat do finále. Po skvělém startu se mi dařilo pouze udržovat vedení,“ vzpomíná Grönholm.

Koho Fin favorizuje v boji o titul? „Solberg a Loeb jsou velká jména. Ale je tu mnoho dalších jezdců. Rallyekros je složitý, i když dobře odstartujete, stát se může všechno.“

Nechce nic speciálního

Vraťme se však k osobě, jež byla v Montalegre nejvíce sledovaná. Devítinásobný mistr světa Sebastien Loeb přitáhl k rallyekrosu další tisíce diváků.

Zájem o něj byl v Portugalsku obrovský. Neustále měl v patách fotografy a novináře. Choval se však jako dokonalý profesionál. Dvaačtyřicetiletý Loeb jezdil v předchozích dvou letech mistrovství světa cestovních vozů (WTCC). Zdálo se, že se opět začne připravovat s Citroënem na další okruhovou sezonu. Zpráva, že u francouzského továrního týmu končí, byla překvapením i pro něj.

„Předpokládal jsem, že zůstanu u cestovních aut. Když to nešlo, pořád existovalo několik možností, jak pokračovat. Rallyekros je nová výzva a určitě atraktivnější než WTCC,“ uvedl francouzský jezdec.

Loeb byl před prvním závodem velmi opatrný. „Nedokážu odhadnout, kde se budu pohybovat, ale cítím se dobře připravený. Nevím, jak mi půjdou ostré souboje, protože při testech jsem jezdil na trati sám. Mám za sebou přes sto testovacích kilometrů. Chybí mi také zkušenosti se strategií pro jednotlivé jízdy,“ říkal před startem.

A co o něm říkali jeho mechanici? „Pracujeme normálně, jako pro každého jiného závodníka. Samozřejmě je to velké jméno, ale nevyžaduje nic speciálního,“ tvrdil jeden z členů švédsko-francouzského týmu.

Citroën dal ruce pryč

Obhájce titulu Pettera Solberga čeká hodně těžký rok. Do sezony vstoupil opět se svým týmem a vozem Citroën DS3 Super Car. Ovšem bez jakékoliv podpory značky. Francouzi tak po Loebovi hodili přes palubu i dalšího světového šampiona.

Norský závodník tak spoléhá pouze na tým lidí kolem sebe. „Připravovali jsme se celou zimu a zaznamenali určitý progres. Změny se dotkly především motoru, převodovky a tlumičů. Náš tým funguje bez podpory značky, ale přesto se snažíme konkurovat továrním soupeřům. Před námi je náročná sezona,“ prohlásil Solberg.

Před sezonou absolvoval tři testy v Německu, Francii a Portugalsku. „Nevyzkoušeli jsme úplně všechno. Například v mokrých podmínkách toho nemáme tolik najeto. Ale budeme rychlí,“ neztratil optimismus.

Jak je možné, že v rallyekrosu dokáže soukromník porážet tovární vozy? „Ve srovnání s rallye se jedná o zcela odlišný sport. Všechno je kratší, rychlejší, dynamičtější. Můžete se zaměřit na malé detaily, jako je například motor. V rallye má továrna všechno pod kontrolou. Tady si o tom rozhoduji sám,“ dodal Solberg.

A byl to právě on, kdo vstoupil do sezony nejlepším způsobem. I když po prvním dnu byl až sedmý. „Hlavní bylo zůstat v klidu a nedělat žádná ukvapená rozhodnutí. Po měsících strávených na cestách je konečně důvod k oslavě,“ řekl Solberg.

Loeb skončil na pátém místě, když ho ve finále přibrzdil problém s pohonem všech čtyř kol. „Troufám si říci jednu věc. Rallyekros je neskutečně těžká disciplína. Přesvědčil jsem se o tom důkladně,“ prohlásil Loeb.

Rozhovor s Kennethem Hansem: Máme chytré jezdce

Pětapadesátiletý Kenneth Hansen dokázal vyhrát čtnáctkrát evropský šampionát. Kariéru spojil především se značkou Citroën. Před dvěma roky však přestoupil se svými lidmi k Peugeotu. Učili se s novým autem, ale již loni dokráčeli k titulu mezi týmy. Letos přivítal Hansen ve svém týmu devítinásobného mistra světa v rallye Sebastiena Loeba.

Jaká byla první myšlenka, když jste věděl, koho máte v týmu?

Dobrá otázka. Měli jsme úspěšnou sestavu se synem Timmym a Davym Jeanneyem z Francie. Letos to vypadalo, že Davy nebude pokračovat, ale

nakonec se i pro něj podařilo zajistit závodní program. V každém případě mohu být šťastný, když máme v týmu jednoho z nejlepších jezdců na světě.

Přinesl s sebou něco zvláštního?

Jako velká hvězda přitáhl velkou pozornost médií a fanoušků. Je to jezdec, co dokáže rozpoznat detaily v chování vozu a jeho řízení. Absolvovali jsme představení týmu a jeden test, který byl velkým přínosem. Spolu s našimi zkušenostmi vytvoříme velmi silný celek.

Co očekáváte od sezony?

Máme dva hodně rychlé jezdce. Sebastien je ovšem v rallyekrosu nový. Musí se naučit taktiku a není ani zvyklý jezdit s dalšími jezdci v kontaktu. Pomůžeme mu, jak budeme moci. Chceme bojovat o titul v jednotlivcích i týmech. Jiné cíle mít nemůžeme.

Co se mohou Timmy a Sebastien naučit jeden od druhého?

Jezdci rallye mají trochu jiný styl a vyžadují odlišné nastavení auta. V rallyekrosu musíte být efektivní. Jedna část okruhu je asfaltová. Ta vyžaduje přesnou stopu. Na šotolině se ovšem vůz chová úplně jinak. Jde o to, aby si předávali rady právě o tom úseku, který mají rychlejší. Na to jsou dost chytří.

Ukázala se spolupráce s Peugeotem jako dobrá volba?

V roce 2014 jsme začali spolupracovat na technických věcech, od loňské sezony už fungujeme od počátku stavby auta. Když jezdec vozu věří, dokáže mít i dobré výsledky. A o ty tu jde především. Příchodem Sebastiena se nic nemění a všechno zůstává stejné jako v minulém roce.

Koho považujete za největší soupeře?

Těžko předpovídat. Určitě Solberga, Kristofferssona a také Ekströma. Výsledky se mohou závod od závodu dost lišit.

Češi v ME v divizi S1600: Boj o přežití

Z vítězství v Portugalsku se radoval dánský jezdec Ulrik Linnemann. Ondřej Smetana startoval do semifinále z druhé řady. V semifinále dojel čtvrtý o jedno místo mu unikl finále. V ME je aktuálně sedmý. „Se ziskem bodů mohu být spokojený, a hlavně auto je celé a v cíli. Osvědčily se nám změny, které jsme přes zimu udělali, zejména na řízení. Kvůli zpožděné dodávce některých dílů nebyl ovšem čas auto doladit. Před dalším závodem v Anglii nás tak čeká jeden větší test,“ uvedl Smetana.

Pavel Vimmer se o dvě místa nevešel mezi semifinálovou dvanáctku a získal tři body za čtrnácté místo. „První den mi vůbec nevyšly dvě kvalifi kační jízdy, při hodně pršet a na časech to bylo znát. Byl to spíš boj o přežití. Auto fungovalo perfektně. Změny na tlumičích a podvozku posunuly vůz o kus dál,“ prohlásil český jezdec.

MS v rallyekrosu 2016

Stav MS (po 1 z 12 závodů): 1. Solberg (Nor./Citroën DS3) 29; 2. Larson (Švéd./Audi S1) 21; 3. Kristoff ersson (Švéd./Volkswagen Polo Mk5) 21; 4. Heikkinen (Fin./Audi S1) 20; 5. Bakkerud (Nor./Ford Focus MK3 RS) 20; 6. Ekström (Švéd./Audi S1) 19; 7. Loeb (Francie/Peugeot 208) 17.

Kalendář MS 2017

  • 6. 5. Hockenheim (Něm.)
  • 13. 5. Mettet (Bel.)
  • 27. 5. Lydden Hill (Brit.)
  • 10. 6. Hell (Nor.)
  • 1. 7. Höljes (Švéd.)
  • 5. 8. Trois Rivieres (Kan.)
  • 2. 9. Loheac (Fr.)
  • 16. 9. Barcelona (Šp.)
  • 30. 9. Bikernieki ( Lotyš.)
  • 14. 9. Estering (Něm.)
  • 25. 11. Rosario (Arg.)

Co je to rallyekros?

Rallyekros se jezdí na uzavřených tratích, jejichž délka se pohybuje od 950 do 1200 metrů. Přibližně šedesát procent okruhu tvoří asfalt, zbývající šotolina. Každý jezdec absolvuje čtyři rozjížďky a po každé sérii rozjížděk vznikne podle dosažených časů bodované pořadí. Po součtu všech výsledků postoupí dvanáct nejlepších do dvou semifinále po šesti, odtud zamíří tři nejrychlejší do finále. Body jsou udělovány po rozjížďkách, za semifinále i finále.

Nejsledovanější třídou je kategorie Super Cars. Zde startují vozy s motory do 2000 cm3, které dávají výkon minimálně 405 kW (550 koní) při 8000 ot./min. Mají pohon všech kol, manuální převodovku a nejsou vybaveny kontrolou trakce. Rychlosti z 0 na 100 km dosahují za 2,4 sekundy, což je více než v F1.

Autor: Petr Šulčík

Svět motorů
Diskuze (2)
Avatar - positivemind
9. 5. 2016 09:37
Poslední motorsport pro gentlemany
Snad do něj nezačne FIA strkat nos natolik, aby to přestalo být kontaktní sport. To je na tomhle to nejkrásnější :yes:

[odkaz]
8. 5. 2016 14:09
Rallycross HOCKENHEIM
Ken Block :yes:

[odkaz]