Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Alfa MiTo LPG Turbo: Nejmenší alfa jezdí také na plyn

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
Krátce poté, co Fiat představil Lancii Delta na LPG, se tohoto druhu paliva dočkal i další koncernový vůz – Alfa MiTo.

Nejmenší současný vůz značky s křížem a hadem má pod kapotou stejný motor jako její větší sestra z luxusní stáje Lancia – čtrnáctistovku T-Jet s výkonem 88 kW (120 k) při 5000 min-1, které také u Fiatu říkají Turbobenzina. Oproti konvenčním zážehovým verzím se jeho parametry nijak nezměnily, agregát disponuje největším točivým momentem 216 Nm v 1750 min-1. Na silnicích a dálnicích nebude majitel s plynovým MiTem rozhodně brzdou provozu, malá alfička dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 8,8 s a po německých dálnicích s ní může jet až 198 km/h.

Důležitá je u této kategorie vozidel také hodnota maximálního dojezdu: 1200 km, z toho připadá 480 km pouze na LPG. Nádrž pojme 39 litrů tohoto paliva. Motor startuje vždy na benzin, poté se automaticky přepne na spalování plynu, na který vůz jede, dokud není nádrž takřka prázdná. Poté zvolí opět tradiční pohonnou látku pro zážehové motory. Celý systém je samozřejmě také možné ovládat tlačítkem na přístrojové desce, takže řidič může zvolit palivo prakticky dle libosti.

Na italský trh přichází MiTo LPG Turbo tento týden s cenovkou 13.900 eur. Pokud se vám to zdá málo, vězte, že italská vláda vozy na LPG (zkapalněný ropný plyn, dříve též propan-butan) mohutně podporuje a zákazníkovi, který se pro takový automobil rozhodne, vyplatí dotaci 3.000 eur. Dalších 1.500 pak dostane od samotné automobilky. Cena bez těchto bonusů tedy činí 18.400 eur.

V Itálii se můžou majitelé těšit nejen z těchto výhod a polovičních nákladů na provoz, ale také z velmi husté sítě čerpacích stanic na LPG – v současné době je jich 2.400. Není tedy divu, že prodej nových vozů s tímto druhem pohonu vzrostl v této jihoevropské zemi loni oproti roku 2007 o 140 %, jeden z pěti nových automobilů je poháněn buď zkapalněným ropným plynem, nebo metanem.

Takřka monopolním dodavatelem je koncern Fiat, jehož divize Fiat Powertrain Technologies spolupracuje na vývoji alternativních pohonů s firmou Landi Renzo. V současné době nabízí plynové varianty v řadách Panda, Punto Classic (druhá generace Punta), Grande Punto a Punto Evo, Idea a konečně Bravo. Nové přeplňované čtrnáctistovky se kromě Delty a MiTa příští rok dočká i modernizované Punto Evo a větší Bravo. Většina vozů, které na italských silnicích na LPG jezdí, byla ovšem upravena až dodatečně a nemá tento systém instalovaný z výrobní linky.

Fiat dodává také všechny řady od Pandy do Punta Evo, malé Qubo, extravagantní Multiplu a dodávkové Doblò ve variantě Natural Power, která kromě benzinu spaluje i metan.

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
Avatar - Ronault.
28. 10. 2009 20:03
Re: Turbo + LPG?
TSI se předělávají na LPG běžně. Nicméně o těch vyšších teplotách slýchám často, ale z praxe znám opak. Nižší teplota spalování LPG je známá, jen má větší oktanové číslo.

Podle mě to budou mít ve Fiatu dobře vymyšlené, ne jen tak pro legraci Italové byli průkopnící LPG.
Avatar - Vampix(Diesel Power)
27. 10. 2009 23:02
Re: Turbo + LPG?
nevim kolik stupňů mají spaliny LPG ale vím že ty turba dneska mají rezervy a asi vědí co dělají :-) A jestli ne, tak to bude vítr
27. 10. 2009 22:59
Turbo + LPG?
No nevím jestli zrovna pro turbomotor je LPG vhodná varianta, přece jenom spaliny LPG mají vyšší teplotu než benzínové a bude docházet k většímu přehřívání turba a možnému snížení životnosti.