Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mitsubishi ASX: První jízdní dojmy, kompletní ceník pro český trh

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (11)
Japonská automobilka se třemi diamanty ve znaku se podobně jako řada dalších výrobců vrhla do kategorie kompaktních crossoverů. Zcela nový model ASX má v sobě spojovat to nejlepší ze světa rodinných hatchbacků a dostupných SUV.

Mitsubishi svůj nový crossover nejprve pod označením RVR vypustilo na domácím japonském trhu, aby jej vzápětí v Evropě představilo na březnovém autosalonu v Ženevě pod označením ASX. Novinka nyní míří i na český trh. Zákazníky si má získat díky kombinaci vyšší stavby SUV s vnějšími rozměry kompaktního hatchbacku.

ASX přináší recept, který se osvědčil u SUV Outlander, do kategorie malých městských crossoverů. V mladém segmentu se stane vyzyvatelem především pro Nissan Qashqai, malé Mitsubishi si ale na mušku bere také Hyundai ix35, nebo českou Škodu Yeti.

Karoserie

Design modelu ASX se drží aktuálního jazyka značky Mitsubishi. Přídi dominuje jednodílná maska chladiče – výrobce jí říká Jet Fighter - jakou disponuje Lancer a po faceliftu i Outlander a Colt. Přes boky se táhne výrazný stoupající prolis, vzhled off-roadu novému crossoveru dodávají rozšířené lemy blatníků. Masivní krátkou záď odlehčuje malé okno v C-sloupku.

Mitsubishi ASX - srovnání rozměrů s konkurencí
Model Mitsubishi ASX Hyundai ix35 Nissan Qashqai Škoda Yeti
Délka [mm] 4295 4410 4315 4223
Šířka [mm] 1770 1820 1780 1793
Výška [mm] 1615 1670 1615 1691
Rozvor [mm] 2670 2640 2630 2578
Objem zav. prostoru [l] 442 465 410 405-510

Výroba ASX probíhá v Japonsku a s větším Outlanderem sdílí překvapivě vysoký (70%) podíl součástí. Oba modely mají taky shodný rozvor 2670 mm. V ostatních rozměrech je ale ASX podstatně střídmější – na délku měří 4295 mm, na šířku 1770 mm a na výšku 1615 mm. Svými rozměry tedy nijak nevybočuje z řady malých SUV, resp. vozů nižší střední třídy (pomineme-li výšku).

Interiér a zavazadlový prostor

Interiér ASX jde interiérově ve stopách Outlanderu. Hlavním rozdílem je provedení středového panelu a rozmístění výdechů klimatizace. Sympatickým překvapením je hlavní část palubní desky z měkčeného plastu. Použité materiály jsou příjemné na dotek. Přístrojový štít je rozdělen do dvou tubusů zapuštěných hluboko do palubní desky. Grafika obou hlavních přístrojů je jasná.

Vysoký posaz na místě řidiče připomíná klasická SUV. Tiskové materiály automobilky dokonce uvádějí, že řidič sedí v ASX ve stejné výšce jako v Outlanderu. V každém případě má o dění kolem auta stejně dobrý přehled.

Přední i zadní sedadla potěší přijatelným kompromisem mezi tuhostí a měkkostí. Mírné zklamání představuje minimální boční vedení sedadel, která tak nejsou posádce oporou při průjezdu ostřejší zatáčkou a zvlášť na koženém čalounění dvou nejvyšších výbav není problém se sklouznout.

Pro všechna provedení je standardem výškově i podélně stavitelný volant a výškově stavitelné sedadlo. Tyto prvky mají zvýšit komfort řidiče při hledání optimální polohy pro řízení. Odkazem na pravověrné off-roady je dlouhá a masivní řadicí páka. Kromě základního provedení Inform, která má pevnou loketní opěrku mezi předními sedadly, se všechny ostatní verze mohou pochlubit posuvnou loketní opěrkou.

Řidič a přední spolujezdec mají k dispozici dostatek prostoru v podélném směru i na výšku, ale na šířku to není úplně nejlepší. Interiér vozu s karoserií širokou 1770 mm není úzký, ale sedadla jsou umístěna blízko dveří. To například při jejich nastavování vyžaduje otevřít dveře, nebo vklínit ruku do úzké mezery mezi sedák a výplň dveří.

V případě zadní řady sedadel potěší velký vstupní otvor a vysoká stavba karoserie, která usnadní nastupování i méně pohyblivým osobám, které navíc nemusí překonávat práh příliš vzdálený od země. I vzadu se podobně jako vepředu sedí blízko dveřím. Co však ASX ztrácí do šířky, to získává v podélném a svislém směru. Je překvapující, že ze srovnání s o třídu větším Outlanderem vychází novinka vítězně: nad hlavou je v ní více místa a prostor pro nohy je srovnatelný. Stejně jako u předních sedadel ani u zadních nijak nevyniká boční vedení.

K příjemným prvkům výbavy všech verzí patří možnost nastavení sklonu opěradla zadních sedadel. Při jeho umístění do nejvíce skloněné polohy je za ním zavazadlový prostor o objemu 419 litrů, který je možné napřímením opěradla zvětšit až na 442 litrů. Na českém kufrovém trhu má být k dispozici i provedení, u nějž bude sada na opravu pneumatik z pod podlahy přemístěna za podběh zadního kola, což umožní snížit podlahu zavazadelníku a zvětšit jeho objem až na 500 litrů. Při sklopení sedadel druhé řady se objem zvětší až na 1219 litrů.

Pod kapotou

Mitsubishi nabídne pro ASX jeden zážehový motor a jeden turbodiesel ve dvou výkonových verzích. Zájemce o benzinovou motorizaci má uspokojit nový 1,6 MIVEC v kombinaci s pohonem předních kol a manuální pětistupňovou převodovkou, k níž se později představí alternativa v podobě automatické převodovky.

Nový zážehový motor je odvozen ze známého 1,5 MIVEC, oproti němuž má šestnáctistovka zdvih prodloužen z 84,4 na 90,0 mm. Kompaktní pohonná jednotka váží jen 88 kg. Má řetězový rozvod a systém variabilního časování sacích ventilů MIVEC. K úspornému chodu napomáhá nízké vnitřní tření a malý objem chladicí kapaliny.

Vzhledem ke specifickým požadavkům evropských zákazníků prezentuje Mitsubishi jako mnohem důležitější novinku Turbodiesel 1,8 DI-D. Ten je vybaven variabilním časováním a zdvihem sacích ventilů. Díky technice MIVEC, známé již ze zážehových motorů Mitsubishi, se motor 4N13 vyznačuje mimořádně nízkým kompresním poměrem 14,9:1. Jedná se o nejnižší hodnotu mezi vznětovými motory v osobních vozech, která byla jedním z cílů konstruktérů. Důvodem byla snaha o co nejkultivovanější chod, nízkou úroveň hluku a vyšší spolehlivost.

Motor 1,8 DI-D je v nabídce ve výkonových variantách 85 a 110 kW. Později bude zařazen i do nabídky dalších modelů Mitsubishi a chystá se také varianta o objemu 2,0 litru. Ve všech stupních výbavy modelu ASX bude nový turbodiesel spolupracovat se systémem automatického vypínání motoru AS&G, který má přispět k dalšímu snížení spotřeby paliva.

Doporučujeme
Mitsubishi ASX – Lidový jet fighter pro všechny druhy cest

Vznětový agregát bude vždy v kombinaci s šestistupňovou manuální převodovkou. Zákazníci budou mít možnost volby mezi pohonem předních kol v kombinaci s výkonem 85 kW nebo pohonem všech kol s oběma výkonovými verzemi. Systém pohonu všech kol AWC je odvozen od Outlanderu. Nabízí výběr mezi třemi režimy: 2WD, 4WD Auto a 4WD Lock. V režimu 2WD jsou poháněna jen přední kola, při automatické činnosti se poměr rozdělení momentu mění od 98:2 ve prospěch přední nápravy až k 50:50.

Podvozek Mitsubishi ASX využívá vpředu vzpěry McPherson, vzadu víceprvkové uspořádání s vlečenými rameny. Proti Outlanderu byla upravena tuhost pružin a tloušťka stabilizátorů.

Jízda

Krátce jsme měli možnost vyzkoušet provedení s novým vznětovým motorem 1.8 DI-D s výkonem 110 kW v kombinaci s pohonem všech čtyř kol a druhou nejvyšší výbavou Instyle. Kompaktní crossover v tomto provedení přijde na 719.900,- Kč a své posádce nabídne mimo jiné tempomat, automatickou klimatizaci, výkonný audio systém Rockford Fosgate a kožené čalounění sedadel.

Nový turbodiesel se i přes skutečnost, že měl najeto necelých 200 km, choval velmi kultivovaně a i díky kvalitnímu odhlučnění od něj do kabiny neproudil téměř žádný hluk. Reakce na sešlápnutí plynového pedálu byla velmi dobrá a nástup výkonu plynulý, bez náznaku zpoždění turbodmychadla. S novým motorem si rozumí i dobře poskládaná a přesná manuální šestistupňová převodovka.

Podvozek Mitsubishi ASX udělá svou plavností radost především příznivcům pohodlného svezení. Při sportovnější jízdě se v zatáčkách dostaví náklony karoserie, na které třeba v Yetim nedojde. První dojem z řízení s elektrickým posilovačem? Je přesné, ale kolem středové polohy má malou citlivost.

Pochvalu si ASX zaslouží za odhlučnění a to nejen zvuků motoru, ale i hluku od kol a aerodynamického hluku. V případě kol pronikají do interiéru pouze vzdáleně rázy při přejezdu velkých příčných nerovností na vozovce a aerodynamický hluk se ve větší míře projevuje až při rychlostech okolo dálničního limitu.

Turbodiesel Mitsubishi je zajímavou novinkou, ale české rodiny bude pravděpodobně více zajímat, jak se chová podstatně dostupnější zážehová verze…

Pět úrovní výbavy a čtyři možnosti pohonu

Základní výbava Inform se bude dodávat jen s pohonem předních kol. Už u ní ale bude standardem sedm airbagů, stabilizační systém M-ASTC, klimatizace, palubní počítač, rádio, elektrické stahování předních i zadních oken, centrální zamykání s dálkovým ovladačem a volant nastavitelný ve dvou osách.

Invite k bohatému standardu přidává automatickou klimatizaci s klimatizovanou schránkou před spolujezdcem, tempomat, lepší rádio se šesti reproduktory a připojením USB, přední mlhovky a 16palcová litá kola.

Mitsubishi ASX - technická data a ceny na českém trhu
Model 1,6 MIVEC 1,8 DI-D MIVEC 1,8 DI-D MIVEC 1,8 DI-D MIVEC
Pohon 4x2 4x2 4x4 4x4
Převodovka 5M 6M 6M 6M
Zdvihový objem [cm3] 1590 1798 1798 1798
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1 ] 86/6000 85/3750 85/3750 110/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 154/4000 300/2000-2500 300/2000-2500 300/2000-3000
Max. rychlost [km/h] 183 188 185 198
Zrychlení 0-100 km/h [s] 11,4 10,2 10,6 10
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,9 5,5 5,7 5,7
Cena Inform [Kč] 429.900,- 489.900,- - -
Cena Invite [Kč] 469.900,- 529.900,- 569.900,- 599.900,-
Cena Intense [Kč] 519.900,- - 629.900,- 659.900,-
Cena Instyle [Kč] - - - 719.900,-
Cena Instyle+ [Kč] - - - 769.900,-

Intense má navíc elektricky sklopná zpětná zrcátka s integrovanými bočními směrovkami, Bluetooth hands-free, xenonová světla Wide Vision s úhlem osvětlení vozovky 160°, zadní parkovací senzory, zatmavená zadní skla a 17palcová kola.

U Instyle nechybí inteligentní klíč se startováním tlačítkem, kožené čalounění, vyhřívání předních sedadel, elektricky ovládané sedadlo řidiče a audiosystém Rockford Fosgate (710 W) s měničem na 6 CD. Instyle+ ještě přidává navigační systém se 40GB harddiskem, dotykovým displejem a parkovací kamerou. Výbavy Instyle a Instyle+ budou dostupné jen s nejsilnějším motorem.

Letos by chtěla značka prodat v Evropě 30.000 kusů ASX, na českém trhu by mělo najít nové zákazníky asi 400 vozů.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (11)
7. 7. 2010 12:54
Nemůžu si pomoct...
... ale tohle auto mi připadá zvenčí i zevnitř hnusné. Ani QQ není kdovíjaký krasavec, ale pořád vypadá líp než tohle. Navíc QQ aspoň založil segment. Jen nevím, proč automobilky vymýšlejí tak nesympatické názvy jako ix35, qashgay nebo ASX. Schválně tím chtějí potenciální zájemce odrazovat?
Avatar - Well-being
2. 7. 2010 07:55
Re: cena
Při porovnání technických parametrů a konkrétní výbavy např. s Yetim se cena bude jevit docela příznivá.
2. 7. 2010 07:49
Re: MIMO..
Jasně interier,exterier a hlavně motor úplne na nic.Být to auto ze znakem Škoda nebo VW tak se tady rozplýváte jaká to je nádhera.Ještě jste to auto v reálu skoro nikdo neviděl a nejel v něm z vás ještě asi nikdo ale už každý ví jaká to je šunka.
Avatar - Hory
2. 7. 2010 00:27
Re: Podla mna OK
Interiér je hnusnej jak dno vod kastrolu.. :-!
Avatar - pelikoš
1. 7. 2010 19:28
Re: cena
ten má i qashqai ;-) :yes: