Autosalon Ženeva: Mitsubishi i-MiEV Sport Air – Malý elektrošok
Novinka je postavena na základě hatchbacku i-MiEV, vzhledem k označení Sport Air má ale mnohem výkonnější motor s větším točivým momentem. Design automobilu je tak trochu ve stylu retro, zejména boční profil a vystouplé blatníky. Někomu může připomínat VW Brouk nebo Subaru 360, jinému Renault 4CV, jen mu chybí jeden pár dveří. Tvarově tato nová studie také navazuje na koncept i-MiEV Sport z Tokia 2007. Ovšem nový elektromobil z japonské stáje je pochopitelně nabitý moderní technikou.
Ještě se zastavme u designu – v horní části zakulacené střechy, která tvarem připomíná dešťovou kapku, najdeme průhledný odnímatelný díl. Při návrhu karoserie byla prioritou co nejnižší hmotnost, takže na její konstrukci bylo štědře využito plastů. Desky z těchto materiálů najdeme i u zadní nápravy, kde je také umístěna poháněcí soustava. Jejím srdcem je elektromotor s výkonem 60 kW (80 k), který nabízí točivý moment 230 Nm (otáčky výrobce ani u jedné hodnoty zatím neudává). Je napájen lithiovými bateriemi druhé generace o napětí 330 V. Celý komplet je ve voze umístěn co nejníže, kvůli nízko položenému těžišti. Daným řešením se podařilo dosáhnout ideálního rozložení hmotnosti na obě nápravy 50 : 50.
Velikostí odpovídá i-MIEV Sport Air současným miniautomobilům, rozvor náprav je však velkorysejší, přesahuje hranici 2,5 m. Dovnitř se vejdou čtyři cestující, automobil váží necelou tunu, jen 980 kg a jezdí na pneumatikách rozměru 175/50 R17.
Standardní pětidveřový hatchback i-MiEV, jehož prototyp byl představen v roce 2006 pod názvem i-EV, se bude vyrábět sériově od příštího roku. Mitsubishi jej letos představí na všech hlavních trzích, tedy doma, v USA i v Evropě. Jeho jízdní dosah by měl činit zhruba 160 km a baterie by měly být plně nabity z běžné elektrické sítě za sedm hodin, což je poměrně dlouhá doba. Proto externí dodavatelé automobilky v současné době vyvíjejí systém, který by byl schopen nabít baterie na 80 % kapacity za pouhých 35 minut.
Plány japonského výrobce se třemi diamanty ve znaku jsou smělé. V roce 2010 počítá s prodejem 2.000 těchto vozů, o rok později by mělo nové majitele nalézt už 10.000 elektromobilů i-MiEV. Sériových verzí konceptů MiEV Sport a Sport Air se ale zatím zřejmě nedočkáme.