Mitsubishi Carisma: A kde je to charisma?

Mitsubishi Carisma: A kde je to charisma?

 
 

Na začátku 90. let bylo u Mitsubishi rozhodnuto o evropské produkci nového modelu, který měl ve druhé polovině dekády zajistit konkurenceschopného zástupce značky v segmentu rodinných sedanů. Japonská automobilka založila nový podnik společně s Volvem a nizozemskou vládou a v létě 1995 byla zahájena výroba modelu Mitsubishi Carisma. Ve stejné továrně současně vznikaly také Volva S40 a V40. Dnes, po více než 8 letech, se Carisma stále vyrábí, což je na japonský automobil úctyhodný věk.

Carisma vyjela na silnice rok před naší Octavií a její proporce a vlastně i tvary z ní dělají nenápadného konkurenta mladoboleslavského sedanu. Tedy alespoň papírově. V praxi byla u nás Carisma podstatně méně oblíbená kvůli vyšší ceně. Svou roli sehrála také národní hrdost na domácí značku a její dlouho očekávaný výrobek. Stejně tomu bylo i v případě domoviny Carismy. Největší oblibu měla totiž v zemích Beneluxu.

Carisma se začala vyrábět v srpnu 1995, nejdříve pouze pro nizozemský trh, později pro celou Evropu. Její vnější rozměry jsou nápadně blízké Octávii. Délka 4475 mm (Octavia 4511 mm), šířka 1710 mm (Octavia 1731 mm), výška 1405 mm (Octavia 1429 mm), rozvor 2550 mm (Octavia 2512 mm). Liftback s výklopnou zádí měl ve srovnání s Octávií více místa na zadních sedadlech, ale základní zavazadlový prostor měl objem jen 430 l. Rok po uvedení základní karosérie byla představena 4 dveřová verze Carismy, která byla stejně dlouhá. Nabídla méně originality a větší zavazadlový prostor (480 l), který však byl obtížněji přístupný. Také v tomto sedanu bylo možno sklopit zadní sedadla, ale průchozí otvor byl poměrně skromný.

Obdobná byla i nabídka motorů. Základním motorem byl čtyřválec 1.6 nejdříve o výkonu 66 kW, později (od roku 1999) se objevila verze se 73 kW. Větší motor 1.8 l měl výkon 85 kW. V roce 1997 se stala Carisma prvním automobilem sériově vybaveným motorem s přímým vstřikováním benzínu. Čtyřválec 1.8 GDI (Gasoline Direct Injection) disponoval výkonem 92 kW (tedy stejná hodnota jako ve dvacetiventilové 1.8, která byla ve Škodovce). Motor s vysokým kompresním poměrem 12,5:1, ale automobilce přinesl mimo primátu také starosti. Problémy se týkaly hlav motorů, které byly vlastně hlavní inovací na motoru s přímým vstřikem. Nový systém přípravy směsi nesvědčil sacím ventilům, které se zanášely a připékaly, takže motor časem ztratil výkon a bylo třeba hlavu demontovat a sedla ventilů manuálně očistit. Jde o jedno z mála problémových míst Carismy.

Ještě před příchodem motoru GDI se na podzim 1996 v nabídce objevil turbodiesel Renault 1.9 l (66 kW) a v sériové výbavě přibyly dva standardní airbagy a ABS. S rokem 2000 přišly lehké vzhledové retuše karosérie. Původní lakované nárazníky jsou nahrazeny novými, s černými plastovými lištami, chránícími vůz před drobnými poškozeními ve městě. Změnila se maska a čelní světlomety dostaly nový design s čirým krycím sklem. Z nabídky motorů byl vyřazen starší vznětový agregát a nahradil jej moderní motor se vstřikováním common-rail. I tentokrát pochází motor o objemu 1870 cm3 z produkce Renaultu a je nabízen hned ve dvou výkonových variantách 75 a 85 kW. K tradiční manuální pětistupňové převodovce (Renault) bylo možno proti příplatku získat čtyřstupňový automat, který využívá učící se počítač s fuzzy logikou, který se po čase přizpůsobuje stylu jízdy řidiče (se střídavými úspěchy). V roce 2001 byla ukončena výroba čtyřdveřového sedanu, ale pětidveřový liftback je nadále vyráběn.

V interiéru Carismy se od počátku výroby setkáváme s ladnými křivkami, které korespondují s požadavky evropského zákazníka, i když materiály i zpracování některých detailů by mohlo být lepší. V modelu, který zachycují naše fotografie překvapí absence čalounění zavazadlového prostoru.

Problémy prvních vozů z roku 95 a 96 se zužují na netěsné palivové nádrže (tento problém, pokud se vyskytl, majitel zcela jistě rychle vyřešil). K nám se dovážely Carismy od roku 1997, kdy se objevily problémy se závadami alternátorů, startérů a s vadnými palivovými čerpadly. Občas stávkuje imobilizér, což pak znamená, že nikam nepojedete. Podobný následek mívají závady zámku zapalování. Carismy bývají svými prvními majiteli pečlivě udržovány a ze zahraničí na náš trh se dostávají v dobrém stavu, což platí pro případy, kdy vůz jezdil po kvalitních západoevropských silnicích. Auto má kvalitní podvozek, ale na naše cesty poněkud tvrdší odpružení.

Další dobrá zpráva pro zájemce o ojetou Carismu: díky vyšší pořizovací ceně nového auta mívají Carismy dobrou výbavu, zahrnující často i klimatizaci.

Některé zdroje uvádějí, že kvalita Carismy nedosahuje úrovně sesterského Volva S40 (vyráběného ve stejné automobilce), ale třeba TÜV Report 2003 hodnotí oba vozy obdobně. Německé odborné časopisy řadí Carismu k dobrým příkladům japonsky precizního vozu s dlouhou životností, s velmi výjimečně se vyskytujícími mechanickými závadami. TÜV Report nevidí Carismu v tak dobrém světle, když tento nizozemský produkt najdeme hluboko pod průměrem svých věkových tříd, konkrétně například ve třídě 1-3 roky starých vozů je Carisma se 7,7% vadných vozů na 94. místě, když průměr třídy je 5,3% vadných aut.

Nenápadný vůz, který nemá v praxi mnoho společného se svým názvem, je další alternativou Škody Octavie.

Další informace o tomto voze najdete také na těchto odkazech:

Přednosti

  • stále moderní design interiér i exteriér
  • dobrá standardní výbava
  • nepříliš rozšířený automobil, stejné třídy jako Octavie
  • příznivá pořizovací cena po prvních letech provozu

Nedostatky

  • postrádá image
  • tvrdší pérovaní
  • omezený prostor na zadních sedadlech

Nejčastější závady

  • závady imobilizéru a skříňky zapalování
  • závady palivových čerpadel, netěsné nádrže
  • poruchy alternátoru
  • problémy se zapalováním zpravidla díky vadným zapalovacím kabelům
Ceny (platnost 12-2003), zdroj Eurotax
Vůz/r.v.20001999199819971996
Carisma 1600 GLXI229000200000175000155000138000
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Schulzova SPD je blíž velké koalici Schulzova SPD je blíž velké koalici

Schulz chce do koaliční smlouvy s CDU/ /CSU prosadit více…

Babiš v koutě. Hraje o šanci zůstat ve vládě Babiš v koutě. Hraje o šanci zůstat ve vládě

Existují čtyři varianty vlády, která by měla více než 101…

Zápisník Jany Havligerové: Politika? Být vidět! Zápisník Jany Havligerové: Politika? Být vidět!

České korunovační klenoty jsou nejspíš zakleté. Vrcholné…

Česko potřebuje víc inženýrů. Ekonomů je dost, říká odborník Česko potřebuje víc inženýrů. Ekonomů je dost, říká odborník

Potřeby firem se podle hlavního ekonoma UniCredit Bank…

 

Štítky Mitsubishi

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení! Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci…

 





 
Jak levně garážovat auto: Temný život pod plachtou

Jak levně garážovat auto: Temný život pod plachtou

Včera

Sehnat při dnešních cenách nemovitostí garáž je pro většinu pracujících jako z říše snů. Existují ale i další možnosti řešení ochrany auta.




Blesk.cz

Trápení Antonína a Mirky z Manželských etud: Syn skončil za mřížemi!

Trápení Antonína a Mirky z Manželských etud: Syn…

Nikdy si nemysleli, že to může potkat zrovna je. Mirka a Antonín Kubrovi z dokumentárního cyklu Heleny…

Uniklo tajemství Dany Medřické (†62): Zemřel jí teprve roční syn!

Uniklo tajemství Dany Medřické (†62): Zemřel jí…

Málokdo tuší, že herec Václav Vydra (61) mohl mít staršího bratra. Ale ten krátce po svatbě jeho rodičů Dany…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

PSG bez Neymara padlo s Lyonem, zranil se i Mbappé. Rozhodla Depayova paráda

PSG bez Neymara padlo s Lyonem, zranil se i Mbappé.…

Gólem ve čtvrté minutě nastavení rozhodli fotbalisté Lyonu v 22. kole francouzské ligy o vítězství 2:1 nad…

 

Reflex.cz

Slavnostní monolog kandidáta Zemana

Slavnostní monolog kandidáta Zemana

Prezident zahájil na Nově svá čtyři volební vystoupení v novém hávu příjemného a slušného státníka. To se…

Fenomén jménem Kuba: Sjednoceni nouzí

Fenomén jménem Kuba: Sjednoceni nouzí

Nespal jsem pořádně dvě noci, nezbývá než se natáhnout přes prázdné sedačky a nechat se unášet sny. Probouzí mě…