reklama


Mitsubishi Carisma: A kde je to charisma?

Mitsubishi Carisma: A kde je to charisma?

 
 

Na začátku 90. let bylo u Mitsubishi rozhodnuto o evropské produkci nového modelu, který měl ve druhé polovině dekády zajistit konkurenceschopného zástupce značky v segmentu rodinných sedanů. Japonská automobilka založila nový podnik společně s Volvem a nizozemskou vládou a v létě 1995 byla zahájena výroba modelu Mitsubishi Carisma. Ve stejné továrně současně vznikaly také Volva S40 a V40. Dnes, po více než 8 letech, se Carisma stále vyrábí, což je na japonský automobil úctyhodný věk.

Carisma vyjela na silnice rok před naší Octavií a její proporce a vlastně i tvary z ní dělají nenápadného konkurenta mladoboleslavského sedanu. Tedy alespoň papírově. V praxi byla u nás Carisma podstatně méně oblíbená kvůli vyšší ceně. Svou roli sehrála také národní hrdost na domácí značku a její dlouho očekávaný výrobek. Stejně tomu bylo i v případě domoviny Carismy. Největší oblibu měla totiž v zemích Beneluxu.

Carisma se začala vyrábět v srpnu 1995, nejdříve pouze pro nizozemský trh, později pro celou Evropu. Její vnější rozměry jsou nápadně blízké Octávii. Délka 4475 mm (Octavia 4511 mm), šířka 1710 mm (Octavia 1731 mm), výška 1405 mm (Octavia 1429 mm), rozvor 2550 mm (Octavia 2512 mm). Liftback s výklopnou zádí měl ve srovnání s Octávií více místa na zadních sedadlech, ale základní zavazadlový prostor měl objem jen 430 l. Rok po uvedení základní karosérie byla představena 4 dveřová verze Carismy, která byla stejně dlouhá. Nabídla méně originality a větší zavazadlový prostor (480 l), který však byl obtížněji přístupný. Také v tomto sedanu bylo možno sklopit zadní sedadla, ale průchozí otvor byl poměrně skromný.

Obdobná byla i nabídka motorů. Základním motorem byl čtyřválec 1.6 nejdříve o výkonu 66 kW, později (od roku 1999) se objevila verze se 73 kW. Větší motor 1.8 l měl výkon 85 kW. V roce 1997 se stala Carisma prvním automobilem sériově vybaveným motorem s přímým vstřikováním benzínu. Čtyřválec 1.8 GDI (Gasoline Direct Injection) disponoval výkonem 92 kW (tedy stejná hodnota jako ve dvacetiventilové 1.8, která byla ve Škodovce). Motor s vysokým kompresním poměrem 12,5:1, ale automobilce přinesl mimo primátu také starosti. Problémy se týkaly hlav motorů, které byly vlastně hlavní inovací na motoru s přímým vstřikem. Nový systém přípravy směsi nesvědčil sacím ventilům, které se zanášely a připékaly, takže motor časem ztratil výkon a bylo třeba hlavu demontovat a sedla ventilů manuálně očistit. Jde o jedno z mála problémových míst Carismy.

Ještě před příchodem motoru GDI se na podzim 1996 v nabídce objevil turbodiesel Renault 1.9 l (66 kW) a v sériové výbavě přibyly dva standardní airbagy a ABS. S rokem 2000 přišly lehké vzhledové retuše karosérie. Původní lakované nárazníky jsou nahrazeny novými, s černými plastovými lištami, chránícími vůz před drobnými poškozeními ve městě. Změnila se maska a čelní světlomety dostaly nový design s čirým krycím sklem. Z nabídky motorů byl vyřazen starší vznětový agregát a nahradil jej moderní motor se vstřikováním common-rail. I tentokrát pochází motor o objemu 1870 cm3 z produkce Renaultu a je nabízen hned ve dvou výkonových variantách 75 a 85 kW. K tradiční manuální pětistupňové převodovce (Renault) bylo možno proti příplatku získat čtyřstupňový automat, který využívá učící se počítač s fuzzy logikou, který se po čase přizpůsobuje stylu jízdy řidiče (se střídavými úspěchy). V roce 2001 byla ukončena výroba čtyřdveřového sedanu, ale pětidveřový liftback je nadále vyráběn.

V interiéru Carismy se od počátku výroby setkáváme s ladnými křivkami, které korespondují s požadavky evropského zákazníka, i když materiály i zpracování některých detailů by mohlo být lepší. V modelu, který zachycují naše fotografie překvapí absence čalounění zavazadlového prostoru.

Problémy prvních vozů z roku 95 a 96 se zužují na netěsné palivové nádrže (tento problém, pokud se vyskytl, majitel zcela jistě rychle vyřešil). K nám se dovážely Carismy od roku 1997, kdy se objevily problémy se závadami alternátorů, startérů a s vadnými palivovými čerpadly. Občas stávkuje imobilizér, což pak znamená, že nikam nepojedete. Podobný následek mívají závady zámku zapalování. Carismy bývají svými prvními majiteli pečlivě udržovány a ze zahraničí na náš trh se dostávají v dobrém stavu, což platí pro případy, kdy vůz jezdil po kvalitních západoevropských silnicích. Auto má kvalitní podvozek, ale na naše cesty poněkud tvrdší odpružení.

Další dobrá zpráva pro zájemce o ojetou Carismu: díky vyšší pořizovací ceně nového auta mívají Carismy dobrou výbavu, zahrnující často i klimatizaci.

Některé zdroje uvádějí, že kvalita Carismy nedosahuje úrovně sesterského Volva S40 (vyráběného ve stejné automobilce), ale třeba TÜV Report 2003 hodnotí oba vozy obdobně. Německé odborné časopisy řadí Carismu k dobrým příkladům japonsky precizního vozu s dlouhou životností, s velmi výjimečně se vyskytujícími mechanickými závadami. TÜV Report nevidí Carismu v tak dobrém světle, když tento nizozemský produkt najdeme hluboko pod průměrem svých věkových tříd, konkrétně například ve třídě 1-3 roky starých vozů je Carisma se 7,7% vadných vozů na 94. místě, když průměr třídy je 5,3% vadných aut.

Nenápadný vůz, který nemá v praxi mnoho společného se svým názvem, je další alternativou Škody Octavie.

Další informace o tomto voze najdete také na těchto odkazech:

Přednosti

  • stále moderní design interiér i exteriér
  • dobrá standardní výbava
  • nepříliš rozšířený automobil, stejné třídy jako Octavie
  • příznivá pořizovací cena po prvních letech provozu

Nedostatky

  • postrádá image
  • tvrdší pérovaní
  • omezený prostor na zadních sedadlech

Nejčastější závady

  • závady imobilizéru a skříňky zapalování
  • závady palivových čerpadel, netěsné nádrže
  • poruchy alternátoru
  • problémy se zapalováním zpravidla díky vadným zapalovacím kabelům
Ceny (platnost 12-2003), zdroj Eurotax
Vůz/r.v.20001999199819971996
Carisma 1600 GLXI229000200000175000155000138000
Spolupracujeme s TipCars.com
Tygr v masně a žádné falešné housle. Co se stalo první den na sněmu ANO Tygr v masně a žádné falešné housle. Co se stalo první den na sněmu ANO

Před Centrem pohybové medicíny na pražském Chodově to…

Od „Majdanu“ a pádu Janukovyče uplynuly tři roky. USA podporovaly aktivisty miliony dolarů Od „Majdanu“ a pádu Janukovyče uplynuly tři roky. USA podporovaly aktivisty miliony dolarů

Tento týden jsou tomu tři roky, kdy někdejší ukrajinský…

Andrej Babiš před druhým dnem sněmu: Ať si hnutí zvolí, koho chce Andrej Babiš před druhým dnem sněmu: Ať si hnutí zvolí, koho chce

V sobotu Andrej Babiš bez protivníka obhájil post…

V Německu najel řidič autem do lidí na chodníku, tři zranil. Policie ho dopadnula V Německu najel řidič autem do lidí na chodníku, tři zranil. Policie ho dopadnula

Řidič osobního auta odpoledne v německém Heidelbergu…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Proč nám při dosažení určité rychlosti připadá, že se kola auta točí opačně? Proč nám při dosažení určité rychlosti připadá, že se kola auta točí opačně?

Každý z nás se nad tím určitě už někdy pozastavil. Vidět…

Hranice tří set padla. První svezení se Seatem Leon Cupra po modernizaci Hranice tří set padla. První svezení se Seatem Leon Cupra po modernizaci

Seat Leon Cupra je možné i nadále kupovat ve třech…

 






 
Ceny aut v Česku letos vzrostou. O kolik to bude?

Ceny aut v Česku letos vzrostou. O kolik to bude?

Včera

Ceny nových aut na českém trhu půjdou v letošním roce mírně nahoru. Důvodem je zvyšování cen surovin, ekonomický růst i příchod nových modelů.




Blesk.cz

Tvoje tvář má známý hlas v ohrožení: Martha Issová přišla o hlas!

Tvoje tvář má známý hlas v ohrožení: Martha Issová…

Natáčení třetí řady show Tvoje tvář má známý hlas je v plném proudu a v zákulisí se už řeší první problémy.…

Řidič najel v Německu do skupiny lidí: Jeden člověk zemřel, pachatele zastavila střelba

Řidič najel v Německu do skupiny lidí: Jeden člověk…

Jednoho člověka zabil a další dva zranil řidič, který v Heidelbergu najel do skupiny osob. Muž ozbrojený nožem…

 

iSport.cz

Ošklivá srážka! Berkovec bezvládně ležel, Kone mu vyndal zapadlý jazyk

Ošklivá srážka! Berkovec bezvládně ležel, Kone mu…

Ošklivou srážku dvou domácích hráčů viděli fanoušci na hřišti Bohemians při zápase se Slováckem (0:0). Brankář…

SESTŘIHY: Slavia vyhrála 8:1, Plzeň ztratila ve Zlíně. Slavilo Brno

SESTŘIHY: Slavia vyhrála 8:1, Plzeň ztratila ve…

Fotbalisté Slavie předvedli v 18. kole ePojisteni.cz ligy ofenzivní koncert a vyhráli v Příbrami 8:1. Hattrick…

 

Reflex.cz

Evropa má vážný problém: Opouští ji stále víc bohatých lidí, největší exodus postihl Francii

Evropa má vážný problém: Opouští ji stále víc…

Evropa je tak zahleděná do sebe, že si ani nevšímá negativního trendu posledních let – opouštějí ji bohatí lidé.…

Pravice se mýlí, otcovská dovolená je dobrá věc

Pravice se mýlí, otcovská dovolená je dobrá věc

Včera prošla sněmovnou otcovská dovolená - týden volna pro tatínky po narození jejich dítěte. Opatření je to…

 
 
reklama