Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mitsubishi Carisma: A kde je to charisma?

Ondřej Láník
Na začátku 90. let bylo u Mitsubishi rozhodnuto o evropské produkci nového modelu, který měl ve druhé polovině dekády zajistit konkurenceschopného zástupce značky v segmentu rodinných sedanů. Japonská automobilka založila nový podnik společně s Volvem...

Carisma vyjela na silnice rok před naší Octavií a její proporce a vlastně i tvary z ní dělají nenápadného konkurenta mladoboleslavského sedanu. Tedy alespoň papírově. V praxi byla u nás Carisma podstatně méně oblíbená kvůli vyšší ceně. Svou roli sehrála také národní hrdost na domácí značku a její dlouho očekávaný výrobek. Stejně tomu bylo i v případě domoviny Carismy. Největší oblibu měla totiž v zemích Beneluxu.

Carisma se začala vyrábět v srpnu 1995, nejdříve pouze pro nizozemský trh, později pro celou Evropu. Její vnější rozměry jsou nápadně blízké Octávii. Délka 4475 mm (Octavia 4511 mm), šířka 1710 mm (Octavia 1731 mm), výška 1405 mm (Octavia 1429 mm), rozvor 2550 mm (Octavia 2512 mm). Liftback s výklopnou zádí měl ve srovnání s Octávií více místa na zadních sedadlech, ale základní zavazadlový prostor měl objem jen 430 l. Rok po uvedení základní karosérie byla představena 4 dveřová verze Carismy, která byla stejně dlouhá. Nabídla méně originality a větší zavazadlový prostor (480 l), který však byl obtížněji přístupný. Také v tomto sedanu bylo možno sklopit zadní sedadla, ale průchozí otvor byl poměrně skromný.

Obdobná byla i nabídka motorů. Základním motorem byl čtyřválec 1.6 nejdříve o výkonu 66 kW, později (od roku 1999) se objevila verze se 73 kW. Větší motor 1.8 l měl výkon 85 kW. V roce 1997 se stala Carisma prvním automobilem sériově vybaveným motorem s přímým vstřikováním benzínu. Čtyřválec 1.8 GDI (Gasoline Direct Injection) disponoval výkonem 92 kW (tedy stejná hodnota jako ve dvacetiventilové 1.8, která byla ve Škodovce). Motor s vysokým kompresním poměrem 12,5:1, ale automobilce přinesl mimo primátu také starosti. Problémy se týkaly hlav motorů, které byly vlastně hlavní inovací na motoru s přímým vstřikem. Nový systém přípravy směsi nesvědčil sacím ventilům, které se zanášely a připékaly, takže motor časem ztratil výkon a bylo třeba hlavu demontovat a sedla ventilů manuálně očistit. Jde o jedno z mála problémových míst Carismy.

Ještě před příchodem motoru GDI se na podzim 1996 v nabídce objevil turbodiesel Renault 1.9 l (66 kW) a v sériové výbavě přibyly dva standardní airbagy a ABS. S rokem 2000 přišly lehké vzhledové retuše karosérie. Původní lakované nárazníky jsou nahrazeny novými, s černými plastovými lištami, chránícími vůz před drobnými poškozeními ve městě. Změnila se maska a čelní světlomety dostaly nový design s čirým krycím sklem. Z nabídky motorů byl vyřazen starší vznětový agregát a nahradil jej moderní motor se vstřikováním common-rail. I tentokrát pochází motor o objemu 1870 cm3 z produkce Renaultu a je nabízen hned ve dvou výkonových variantách 75 a 85 kW. K tradiční manuální pětistupňové převodovce (Renault) bylo možno proti příplatku získat čtyřstupňový automat, který využívá učící se počítač s fuzzy logikou, který se po čase přizpůsobuje stylu jízdy řidiče (se střídavými úspěchy). V roce 2001 byla ukončena výroba čtyřdveřového sedanu, ale pětidveřový liftback je nadále vyráběn.

V interiéru Carismy se od počátku výroby setkáváme s ladnými křivkami, které korespondují s požadavky evropského zákazníka, i když materiály i zpracování některých detailů by mohlo být lepší. V modelu, který zachycují naše fotografie překvapí absence čalounění zavazadlového prostoru.

Problémy prvních vozů z roku 95 a 96 se zužují na netěsné palivové nádrže (tento problém, pokud se vyskytl, majitel zcela jistě rychle vyřešil). K nám se dovážely Carismy od roku 1997, kdy se objevily problémy se závadami alternátorů, startérů a s vadnými palivovými čerpadly. Občas stávkuje imobilizér, což pak znamená, že nikam nepojedete. Podobný následek mívají závady zámku zapalování. Carismy bývají svými prvními majiteli pečlivě udržovány a ze zahraničí na náš trh se dostávají v dobrém stavu, což platí pro případy, kdy vůz jezdil po kvalitních západoevropských silnicích. Auto má kvalitní podvozek, ale na naše cesty poněkud tvrdší odpružení.

Další dobrá zpráva pro zájemce o ojetou Carismu: díky vyšší pořizovací ceně nového auta mívají Carismy dobrou výbavu, zahrnující často i klimatizaci.

Některé zdroje uvádějí, že kvalita Carismy nedosahuje úrovně sesterského Volva S40 (vyráběného ve stejné automobilce), ale třeba TÜV Report 2003 hodnotí oba vozy obdobně. Německé odborné časopisy řadí Carismu k dobrým příkladům japonsky precizního vozu s dlouhou životností, s velmi výjimečně se vyskytujícími mechanickými závadami. TÜV Report nevidí Carismu v tak dobrém světle, když tento nizozemský produkt najdeme hluboko pod průměrem svých věkových tříd, konkrétně například ve třídě 1-3 roky starých vozů je Carisma se 7,7% vadných vozů na 94. místě, když průměr třídy je 5,3% vadných aut.

Nenápadný vůz, který nemá v praxi mnoho společného se svým názvem, je další alternativou Škody Octavie.

Další informace o tomto voze najdete také na těchto odkazech:

Přednosti

  • stále moderní design interiér i exteriér
  • dobrá standardní výbava
  • nepříliš rozšířený automobil, stejné třídy jako Octavie
  • příznivá pořizovací cena po prvních letech provozu

Nedostatky

  • postrádá image
  • tvrdší pérovaní
  • omezený prostor na zadních sedadlech

Nejčastější závady

  • závady imobilizéru a skříňky zapalování
  • závady palivových čerpadel, netěsné nádrže
  • poruchy alternátoru
  • problémy se zapalováním zpravidla díky vadným zapalovacím kabelům

Ceny (platnost 12-2003), zdroj Eurotax
Vůz/r.v.20001999199819971996
Carisma 1600 GLXI229000200000175000155000138000

Ondřej Láník