Mitsubishi Colt 1,3i - velký bratr

Mitsubishi Colt 1,3i - velký bratr

 
 

Je vysoký, má variabilní interiér, diesely od Mercedesu a vyrábí se v Nizozemsku. Kdo to je? Nový Colt! Druhé z dvojčat ForFour-Colt se k nám do redakce dostalo až s notným zpožděním, ale na výjimečnosti variability interiéru se nic nezměnilo.

Od prvního evropského představení klíčové novinky japonského Mitsubishi už brzy uplyne jeden rok. V jeho průběhu tato značka vystřídala v České republice importéra (více zde), plošně snížila ceny a stále ještě pracuje na rozšíření prodejní sítě. Nový Colt „pro Evropu“ má přinést třem diamantům tolik potřebné objemy prodeje. Ani po rozchodu s koncernem DaimlerChrysler se Mitsubishi Motors evropských trhů nevzdává. Strategická spolupráce při vývoji a výrobě malých vozů značek Mitsubishi a Smart má být i nadále zachována.

Colt: větší než ForFour

Nové malé Mitsubishi je projekt, který vznikl na nepopsaném listu papíru. Ačkoli tradice Coltů je i v Evropě dlouhá, z původních konzervativních hatchbacků nezbylo nic víc než jméno. Nový model stejného jména přichází od loňského jara na jednotlivé evropské trhy s jednoprostorovou karosérií, která snad v ničem nepřipomíná své dvojče Smart Forfour, ale přesto oba vozy sdílí až 60% komponent.

V bočním pohledu vyniká kontrast mezi velmi skloněným čelním sklem a téměř kolmou zádí. Linie předního okna navazuje na hranu předních světlometů, což dále podporuje dojem jediného obestavěného prostoru. Malé Mitsubishi se s vnějšími rozměry 3870 x 1695 x 1550 mm může směle postavit novému Mercedesu třídy A, který má tyto hodnoty: 3838 x 1764 x 1593 mm. Rozvor Coltu je rovných 2500 mm, nová třída A má rozvor 2568 mm. Je jasné, že cílová skupina zákazníků obou vozů je odlišná, ale srovnání je to bezesporu zajímavé. Nejlevnější Colt (tříválec 1.1 55 kW) u nás totiž stojí 319.900,- Kč, kdežto přibližně stejně velký Mercedes-Benz A přijde o 180.000 korun dráž. Rozdíl je vysvětlen velikostí motoru (1,5 l, 70 kW), rozsahem výbavy a image trojcípé hvězdy. Pro zajímavost ještě uvádíme rozměry příbuzného Smartu ForFour, který sice má shodný rozvor 2500 mm, ale jinak jsou jeho rozměry skromnější (3750 x 1680 x 1450 mm).

Tvůrci vnukli Coltu dravý charakter, se kterým skvěle koresponduje ostře červená barva (bez příplatku) i příplatková kola z lehkých slitin, na která dovozce obul sportovní pneumatiky Dunlop SP Sport 9000. Ke standardu střední výbavy Invite patří také ozdobná chromovaná koncovka výfuku.

Interiér: naložíme/odvezeme takřka cokoliv

Největším trumfem malého Coltu je efektivita využití zastavěného půdorysu vozu, variabilita jeho interiéru a celková snadnost použití v každodenním životě.

Řidič se musí spokojit jen s výškovým nastavením volantu, ale průměrně vzrostlým jedincům nebude dělat problémy najít optimální polohu za volantem (výškově se nastavuje sedadlo). Místa je v měřítkách třídy překvapivý dostatek jak do délky tak do šířky. Vyšší stavba karosérie tentokrát byla optimálně využita ve prospěch přirozené polohy sedících cestujících. Dokonce i ti vzadu jsou usazení ergonomicky, sedáky příjemně podepírají stehna, což bývá častý nešvar vozů MPV s výše položenou podlahou. Konzervativní šedé čalounění lze nahradit mladistvějším červeným.

Přístrojová deska je vyrobena z měkčeného plastu, i když to tak na první pohled nevypadá. Přístroje před řidičem jsou usazeny ve třech válcových stínítkách, schází teploměr nebo alespoň kontrolka teploty chladící kapaliny. Středovou konzoli osadili designéři několika díly z mléčného světle modrého plastu, který jsme snad v žádném jiném autě dosud neviděli. Colt si zkrátka na nic nehraje, je to malý automobil, který ale uvnitř nabízí mnoho místa.

Překvapení přicházejí ve chvíli, kdy potřebujete nakládat. Základ - 220 l – který je v zádi k dispozici není příliš povzbuzující hodnota, ale nezapomínejme, že je zde mnoho cest jak přepravit lidi i náklad. První možností je posunout zadní dělená sedadla (60:40) v rozmezí 130 mm vpřed. Jestliže vás tento krok nezbavil přebytečného nákladu, je již třeba slevit z počtu přepravených blízkých, začínáme totiž sklápět sedadla. Po dokonání díla je k dispozici zcela rovná podlaha a více než 1 m3 prostoru pro zavazadla. Dalším krokem, který je již v této třídě spíše raritou, je možnost vyjmutí sedadel. Větší díl je už přeci jen dost těžký, ale manipulace s ním bude v praxi spíše výjimkou. V této chvíli je možno naložit například jízdní kola v nerozloženém stavu, nebo předměty délky až 1,6 m. Jestliže jsou vaše přepravní nároky ještě větší, existuje další řešení. Sklápět lze totiž také přední spolujezdcovo sedadlo, takže pohodlně naložíte i objemnější předměty délky 2,2 m (několik párů lyží, srolovaný koberec). Převážet lze dokonce i velmi dlouhý předmět (až 2,7 m), vměstnáte-li jej až k hraně čelního skla. To je vzhledem k délce vozu 3,87 m výborná hodnota. I v této chvíli je možno díky děleným sedadlům vzadu přepravovat jednoho až dva pasažéry.

Interiér je uživatelsky přívětivý na mnoha místech. Zavazadlový prostor je vybaven praktickými háčky a 12V zásuvkou, kryt lze nastavit do dvou výškových poloh, na mnoha místech jsou k dispozici odkládací prostory. Neobvyklá je například klimatizovaná odkládací schránka před spolujezdcem, do které lze umístit i 1,5 l PET láhev.

Motor: výkon, který (asi) nevyužijete

Čtyřválec 1332 cm3 disponuje z hlediska povinného ručení takřka ideálním zdvihovým objemem. Celohliníková konstrukce a variabilní časování ventilů se pomalu v této třídě u japonských výrobců stává standardem, ale motory pro Colt (i ForFour) ve skutečnosti vznikají v německém městě Kölleda. Nejvyšší výkon 70 kW je příslibem dynamických vlastností vozu, což se také v praxi potvrzuje. Bohužel hlučnost agregátu od 3500 ot./min dost ruší řidiče i cestující, takže k 6000 ot./min, kde je nejvyšší výkon k dispozici, se asi často nedostanete. Od 1500 ot./min nabízí motor 100 a více Nm točivého momentu, který plynule narůstá až do 4000 ot./min. Motor se vedle výrazné zvukové kulisy neprojevuje žádným překvapivým nárůstem výkonu, jeho plynule rostoucí dynamika je samozřejmě vyšší v pásmu 3500 až 6000 ot./min, ale snadno a rychle lze na otáčkoměru odečítat i hodnoty 6800 ot/min.

Jízda

Colt dostal do vínku celkem tvrdé naladění odpružení, ale pokud jej srovnáváme v dvojčetem ForFour (náš test je zde), je kompakt od Mitsubishi dostatečně komfortní. Vyšší stavba karosérie se projevuje značnou citlivostí na boční vítr. Tu ovlivňuje i charakteristika podvozku, který při velmi vysokých dálničních rychlostech (dle výrobce jede náš Colt až 180 km/h) není ani na 205 mm širokých pneumatikách příliš jistý. Úroveň řízení s elektrickým posilovačem koresponduje s aktuálním standardem třídy (absence hydraulického okruhu přináší mj. úsporu paliva v řádu desetin l/100km), na sportovní jízdu se ale příliš nehodí. Řazení pětistupňové převodovky je přesné, ale pro zařazení rychlostního stupně je třeba překonat vyšší odpor, a to i u vozu, který měl najeto před 10 tisíc km.

Když se chce řidič odreagovat, dokáže Colt s pohotovostní hmotností kolem jedné tuny velmi svižně zrychlovat, z hlučného společníka pod kapotou se line takřka sportovně laděný zvuk, ale to vše jen za předpokladu, že udržujete motor ve vysokých otáčkách. Při tomto způsobu jízdy očekávejte spotřebu atakující 9 l/100 km. Naopak při snaze o extrémně nízkou spotřebu mimo město, lze jezdit běžně za 5,5 l/100 km (dálniční rychlostní průměr 95 km/h), ve městě si Colt řekne asi o 7,5 l/100 km. Celkový průměr spotřeby paliva za celý test se dostal k metě 6,8 l/100 km.

Při jízdě po městě překáží ve výhledu šikmo vlevo vpřed rozměrné sloupky karosérie, při slunečném počasí je čitelnost centrálního displeje palubního počítače a rádia značně problematická. Příjemným komfortním doplňkem je samočinný „trojblik“ ukazatele směru, po lehkém zatlačení příslušné páčky. Oceňujeme také neobvykle velká vnější zpětná zrcátka.

Závěr

Mitsubishi Colt zatím není šlágrem českého trhu malých automobilů. Jeho silnou stránkou je variabilita, kterou si konkurence směřující do třídy MPV (Opel Meriva, Renault Modus, Honda Jazz) nechává zaplatit podobným způsobem. V testovaném provedení překročila pořizovací cena částku 400 tisíc Kč, ale Colt 5D s omezenou výbavou, slabším motorem, ale stejně variabilním interiérem, lze mít již za 319.900,- Kč, což je v tuto chvíli zajímavá nabídka. Dynamické vlastnosti jsou vzhledem k nižší pohotovostní hmotnosti lepší než u většiny konkurentů, což lze říci i o spotřebě paliva. K naprosté spokojenosti schází lepší odhlučnění, snazší řazení a jistější chování ve vyšších rychlostech.

Spolupracujeme s TipCars.com

Mitsubishi Colt 1,3i

Cena v základní výbavě: 389 900 Kč Cena v testované výbavě: 412 900 Kč

Základní výbava:airbag řidiče, airbag spolujezdce, airbagy boční, ABS, EBD, ISOFIX – uchycení dětské sedačky, klimatizace, posilovač řízení, dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky ovládaná okna vpředu, výškově stavitelný volant, elektronický imobilizér, otevírání nádrže z místa řidiče, posuvný sedák vzadu, dělená sedadla vzadu 60:40, sklopné opěradlo sedadla spolujezdce a řidiče, osvětlení zavazadlového prostoru

Výbava testovaného vozu:šestnáctipalcová kola z lehkých slitin + pneumatiky Dunlop SP Sport 9000 (+23.000,-)

Glosa Martina Čabana: Když prezident poradí Glosa Martina Čabana: Když prezident poradí

Včerejší schůzka v Lánech, kde ministr financí Pilný…

Letiště Praha míří k rekordu, v pololetí přibyla pětina cestujících Letiště Praha míří k rekordu, v pololetí přibyla pětina cestujících

Letošní rok je pro Letiště Praha co do počtu cestujících…

Export vojenského materiálu letos překročí 20 miliard korun, odhaduje asociace Export vojenského materiálu letos překročí 20 miliard korun, odhaduje asociace

Export vojenského materiálu letos překročí 20 miliard…

 
Technické údaje
Motor Mitsubishi Colt 1,3i
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1332
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 70 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 125 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.4 / 4.8 / 5.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 220 / 1070
Objem nádrže (l):47
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 970 / 490
Rozměr pneu:205/45 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3870
b) šířka (mm): 1695
c) výška (mm): 1550
d) rozvor (mm): 2500
e) rozchod vpředu (mm): 1460
f) rozchod vzadu (mm): 1445
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 960
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 590
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Mitsubishi Colt 1,3i
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 6
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,62
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 



Mitsubishi chce zastavit výrobu modelu Colt v Nizozemsku Mitsubishi chce zastavit výrobu modelu Colt v Nizozemsku

Japonská automobilka Mitsubishi Motors zvažuje snížení…

Mitsubishi Colt CZC: Za neúspěch malého kabrioletu zaplatí automobilka 19 milionů euro Mitsubishi Colt CZC: Za neúspěch malého kabrioletu zaplatí automobilka 19 milionů euro

V končící dekádě se na trhu objevila celá řada nových…

 



 
Audi RS 5 – Sterilní vlk v rouše žabím

TEST: Audi RS 5 – Sterilní vlk v rouše žabím

Dnes 10:51

Na český trh přijíždí nová generace Audi RS 5. Je hodně rychlá a hodně zelená! Dokáže však také pobavit?




Blesk.cz

Táta z filmu Sám doma zemřel pouze šest měsíců po svém synovi!

Táta z filmu Sám doma zemřel pouze šest měsíců po…

Rodinná tragédie! Hvězda snímku Sám doma byla nalezena mrtvá v sobotu v hotelovém pokoji. John Heard (†72),…

Kontroloři cupují ministerstvo průmyslu. Mělo v účetnictví chyby za 25 miliard

Kontroloři cupují ministerstvo průmyslu. Mělo v…

Chyby za desítky miliard korun mělo ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) v účetnictví a výkazu pro hodnocení…

 

iSport.cz

Legenda Phelps vyzval v moři

Legenda Phelps vyzval v moři "žraloka". Jak těsný…

Fenomenální plavec Michael Phelps našel přemožitele: držitel 23 zlatých olympijských medailí se musel v souboji…

Účet za posily Sparty, Slavie a Plzně: 580 milionů! Kdo bere nejvíc?

Účet za posily Sparty, Slavie a Plzně: 580 milionů!…

Pět set osmdesát milionů korun, to je podle analýzy deníku Sport zatímní účet za letní posilování Sparty, Slavie…

 

Reflex.cz

Slavný cyklistický závod řeší, zda smí hostesky políbit vítěze na tváře. Prý je to sexistické

Slavný cyklistický závod řeší, zda smí hostesky…

Pokud Evropu nezničí někdo jiný, zničí se nesmyslnými spory sama. Důkazem toho je debata, kterou oficiálně vedou…

Venezuelský prezident Maduro pohrozil vězením soudcům, které jmenoval opoziční parlament

Venezuelský prezident Maduro pohrozil vězením…

Venezuelský prezident Nicolás Maduro pohrozil všem soudcům, které jmenoval v pátek opozicí ovládaný parlament,…