Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mitsubishi Colt 1,3i - velký bratr

Ondřej Láník
Je vysoký, má variabilní interiér, diesely od Mercedesu a vyrábí se v Nizozemsku. Kdo to je? Nový Colt! Druhé z dvojčat ForFour-Colt se k nám do redakce dostalo až s notným zpožděním, ale na výjimečnosti variability interiéru...

Od prvního evropského představení klíčové novinky japonského Mitsubishi už brzy uplyne jeden rok. V jeho průběhu tato značka vystřídala v České republice importéra (více zde), plošně snížila ceny a stále ještě pracuje na rozšíření prodejní sítě. Nový Colt „pro Evropu“ má přinést třem diamantům tolik potřebné objemy prodeje. Ani po rozchodu s koncernem DaimlerChrysler se Mitsubishi Motors evropských trhů nevzdává. Strategická spolupráce při vývoji a výrobě malých vozů značek Mitsubishi a Smart má být i nadále zachována.

Colt: větší než ForFour

Nové malé Mitsubishi je projekt, který vznikl na nepopsaném listu papíru. Ačkoli tradice Coltů je i v Evropě dlouhá, z původních konzervativních hatchbacků nezbylo nic víc než jméno. Nový model stejného jména přichází od loňského jara na jednotlivé evropské trhy s jednoprostorovou karosérií, která snad v ničem nepřipomíná své dvojče Smart Forfour, ale přesto oba vozy sdílí až 60% komponent.

V bočním pohledu vyniká kontrast mezi velmi skloněným čelním sklem a téměř kolmou zádí. Linie předního okna navazuje na hranu předních světlometů, což dále podporuje dojem jediného obestavěného prostoru. Malé Mitsubishi se s vnějšími rozměry 3870 x 1695 x 1550 mm může směle postavit novému Mercedesu třídy A, který má tyto hodnoty: 3838 x 1764 x 1593 mm. Rozvor Coltu je rovných 2500 mm, nová třída A má rozvor 2568 mm. Je jasné, že cílová skupina zákazníků obou vozů je odlišná, ale srovnání je to bezesporu zajímavé. Nejlevnější Colt (tříválec 1.1 55 kW) u nás totiž stojí 319.900,- Kč, kdežto přibližně stejně velký Mercedes-Benz A přijde o 180.000 korun dráž. Rozdíl je vysvětlen velikostí motoru (1,5 l, 70 kW), rozsahem výbavy a image trojcípé hvězdy. Pro zajímavost ještě uvádíme rozměry příbuzného Smartu ForFour, který sice má shodný rozvor 2500 mm, ale jinak jsou jeho rozměry skromnější (3750 x 1680 x 1450 mm).

Tvůrci vnukli Coltu dravý charakter, se kterým skvěle koresponduje ostře červená barva (bez příplatku) i příplatková kola z lehkých slitin, na která dovozce obul sportovní pneumatiky Dunlop SP Sport 9000. Ke standardu střední výbavy Invite patří také ozdobná chromovaná koncovka výfuku.

Interiér: naložíme/odvezeme takřka cokoliv

Největším trumfem malého Coltu je efektivita využití zastavěného půdorysu vozu, variabilita jeho interiéru a celková snadnost použití v každodenním životě.

Řidič se musí spokojit jen s výškovým nastavením volantu, ale průměrně vzrostlým jedincům nebude dělat problémy najít optimální polohu za volantem (výškově se nastavuje sedadlo). Místa je v měřítkách třídy překvapivý dostatek jak do délky tak do šířky. Vyšší stavba karosérie tentokrát byla optimálně využita ve prospěch přirozené polohy sedících cestujících. Dokonce i ti vzadu jsou usazení ergonomicky, sedáky příjemně podepírají stehna, což bývá častý nešvar vozů MPV s výše položenou podlahou. Konzervativní šedé čalounění lze nahradit mladistvějším červeným.

Přístrojová deska je vyrobena z měkčeného plastu, i když to tak na první pohled nevypadá. Přístroje před řidičem jsou usazeny ve třech válcových stínítkách, schází teploměr nebo alespoň kontrolka teploty chladící kapaliny. Středovou konzoli osadili designéři několika díly z mléčného světle modrého plastu, který jsme snad v žádném jiném autě dosud neviděli. Colt si zkrátka na nic nehraje, je to malý automobil, který ale uvnitř nabízí mnoho místa.

Překvapení přicházejí ve chvíli, kdy potřebujete nakládat. Základ - 220 l – který je v zádi k dispozici není příliš povzbuzující hodnota, ale nezapomínejme, že je zde mnoho cest jak přepravit lidi i náklad. První možností je posunout zadní dělená sedadla (60:40) v rozmezí 130 mm vpřed. Jestliže vás tento krok nezbavil přebytečného nákladu, je již třeba slevit z počtu přepravených blízkých, začínáme totiž sklápět sedadla. Po dokonání díla je k dispozici zcela rovná podlaha a více než 1 m3 prostoru pro zavazadla. Dalším krokem, který je již v této třídě spíše raritou, je možnost vyjmutí sedadel. Větší díl je už přeci jen dost těžký, ale manipulace s ním bude v praxi spíše výjimkou. V této chvíli je možno naložit například jízdní kola v nerozloženém stavu, nebo předměty délky až 1,6 m. Jestliže jsou vaše přepravní nároky ještě větší, existuje další řešení. Sklápět lze totiž také přední spolujezdcovo sedadlo, takže pohodlně naložíte i objemnější předměty délky 2,2 m (několik párů lyží, srolovaný koberec). Převážet lze dokonce i velmi dlouhý předmět (až 2,7 m), vměstnáte-li jej až k hraně čelního skla. To je vzhledem k délce vozu 3,87 m výborná hodnota. I v této chvíli je možno díky děleným sedadlům vzadu přepravovat jednoho až dva pasažéry.

Interiér je uživatelsky přívětivý na mnoha místech. Zavazadlový prostor je vybaven praktickými háčky a 12V zásuvkou, kryt lze nastavit do dvou výškových poloh, na mnoha místech jsou k dispozici odkládací prostory. Neobvyklá je například klimatizovaná odkládací schránka před spolujezdcem, do které lze umístit i 1,5 l PET láhev.

Motor: výkon, který (asi) nevyužijete

Čtyřválec 1332 cm3 disponuje z hlediska povinného ručení takřka ideálním zdvihovým objemem. Celohliníková konstrukce a variabilní časování ventilů se pomalu v této třídě u japonských výrobců stává standardem, ale motory pro Colt (i ForFour) ve skutečnosti vznikají v německém městě Kölleda. Nejvyšší výkon 70 kW je příslibem dynamických vlastností vozu, což se také v praxi potvrzuje. Bohužel hlučnost agregátu od 3500 ot./min dost ruší řidiče i cestující, takže k 6000 ot./min, kde je nejvyšší výkon k dispozici, se asi často nedostanete. Od 1500 ot./min nabízí motor 100 a více Nm točivého momentu, který plynule narůstá až do 4000 ot./min. Motor se vedle výrazné zvukové kulisy neprojevuje žádným překvapivým nárůstem výkonu, jeho plynule rostoucí dynamika je samozřejmě vyšší v pásmu 3500 až 6000 ot./min, ale snadno a rychle lze na otáčkoměru odečítat i hodnoty 6800 ot/min.

Jízda

Colt dostal do vínku celkem tvrdé naladění odpružení, ale pokud jej srovnáváme v dvojčetem ForFour (náš test je zde), je kompakt od Mitsubishi dostatečně komfortní. Vyšší stavba karosérie se projevuje značnou citlivostí na boční vítr. Tu ovlivňuje i charakteristika podvozku, který při velmi vysokých dálničních rychlostech (dle výrobce jede náš Colt až 180 km/h) není ani na 205 mm širokých pneumatikách příliš jistý. Úroveň řízení s elektrickým posilovačem koresponduje s aktuálním standardem třídy (absence hydraulického okruhu přináší mj. úsporu paliva v řádu desetin l/100km), na sportovní jízdu se ale příliš nehodí. Řazení pětistupňové převodovky je přesné, ale pro zařazení rychlostního stupně je třeba překonat vyšší odpor, a to i u vozu, který měl najeto před 10 tisíc km.

Když se chce řidič odreagovat, dokáže Colt s pohotovostní hmotností kolem jedné tuny velmi svižně zrychlovat, z hlučného společníka pod kapotou se line takřka sportovně laděný zvuk, ale to vše jen za předpokladu, že udržujete motor ve vysokých otáčkách. Při tomto způsobu jízdy očekávejte spotřebu atakující 9 l/100 km. Naopak při snaze o extrémně nízkou spotřebu mimo město, lze jezdit běžně za 5,5 l/100 km (dálniční rychlostní průměr 95 km/h), ve městě si Colt řekne asi o 7,5 l/100 km. Celkový průměr spotřeby paliva za celý test se dostal k metě 6,8 l/100 km.

Při jízdě po městě překáží ve výhledu šikmo vlevo vpřed rozměrné sloupky karosérie, při slunečném počasí je čitelnost centrálního displeje palubního počítače a rádia značně problematická. Příjemným komfortním doplňkem je samočinný „trojblik“ ukazatele směru, po lehkém zatlačení příslušné páčky. Oceňujeme také neobvykle velká vnější zpětná zrcátka.

Závěr

Mitsubishi Colt zatím není šlágrem českého trhu malých automobilů. Jeho silnou stránkou je variabilita, kterou si konkurence směřující do třídy MPV (Opel Meriva, Renault Modus, Honda Jazz) nechává zaplatit podobným způsobem. V testovaném provedení překročila pořizovací cena částku 400 tisíc Kč, ale Colt 5D s omezenou výbavou, slabším motorem, ale stejně variabilním interiérem, lze mít již za 319.900,- Kč, což je v tuto chvíli zajímavá nabídka. Dynamické vlastnosti jsou vzhledem k nižší pohotovostní hmotnosti lepší než u většiny konkurentů, což lze říci i o spotřebě paliva. K naprosté spokojenosti schází lepší odhlučnění, snazší řazení a jistější chování ve vyšších rychlostech.

Ondřej Láník
Mitsubishi Colt 1,3i
Cena základní sestavy 389 900 Kč
Výbava základní sestavy airbag řidiče, airbag spolujezdce, airbagy boční, ABS, EBD, ISOFIX – uchycení dětské sedačky, klimatizace, posilovač řízení, dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky ovládaná okna vpředu, výškově stavitelný volant, elektronický imobilizér, otevírání nádrže z místa řidiče, posuvný sedák vzadu, dělená sedadla vzadu 60:40, sklopné opěradlo sedadla spolujezdce a řidiče, osvětlení zavazadlového prostoru Kč
Cena testované sestavy 412 900 Kč
Výbava testované sestavy šestnáctipalcová kola z lehkých slitin + pneumatiky Dunlop SP Sport 9000 (+23.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1332
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 70 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 125 / 4000 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.4 / 4.8 / 5.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 220 / 1070
Objem nádrže (l): 47
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 970 / 490
Rozměr pneu: 205/45 R16
Mitsubishi Colt 1,3i
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3870
b) šířka (mm): 1695
c) výška (mm): 1550
d) rozvor (mm): 2500
e) rozchod vpředu (mm): 1460
f) rozchod vzadu (mm): 1445
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 960
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 590
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: ano