Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mitsubishi Colt - Japonské áčko z Holandska

Ondřej Láník
O automobilce Mitsubishi Motors se poslední rok mluvilo nejčastěji v souvislosti s ekonomickými problémy, do centra pozornosti se japonská automobilka nedávno dostala i díky ukončení majetkové účasti koncernu DaimlerChrysler. Mezitím se...

Absence moderního Mitsubishi v této třídě se v posledních letech projevovala poklesem celkového odbytu, i když ode dna se evropské Mitsubishi odrazilo už v roce 2002 (na starém kontinentě prodáno 203 tisíc vozů).V roce 2003 si evropští zákazníci koupili už 208 tisíc vozů se třemi diamanty. Pro automobilku zůstává v Evropě nejdůležitějším osobním modelem Carisma (prodáno 31 tisíc ks ročně), rozbíhá se prodej nového Lanceru a úspěchy zaznamenává značka i s terénními vozy Pajero, Pajero Sport a Pinin. Mitsubishi má silné postavení na trhu pick-upů, protože L200 je nejprodávanějším automobilem této kategorie v Evropě (41 tisíc ks), v populární kategorii SUV je od loňska nabízen Outlander. Razantní zvýšení objemu prodávaných vozů se dá očekávat až od letos uváděného Coltu, protože do budoucna perspektivní SUV a offroady jsou v Evropě stále v menšině.

Nový Colt je výsledkem spolupráce koncernů Mitsubishi Motors a DaimlerChrysler. Přestože se obě firmy po několika letech ekonomického provázání letos opět oddělily, spolupráci na Coltu to nepostihlo. Japonské dvojče Smartu ForFour (jeho podrobný popis zde) se vyrábí v nizozemské továrně NedCar. Mitsubishi dodává pro Colty i ForFoury zážehové motory, DaimlerChrysler zase pro oba modely dodává vznětové motory.

Design

Designéři dostali netradiční zadání; dostali poměrně volné ruce, nemuseli respektovat tradiční tvary předchůdců a naopak měli za úkol vytvořit základní model s novou identitou značky. Nové Mitsubishi se sice jmenuje stejně jako předešlý malý model, ale příbuznost s ostatními vozy značky se pozná až pohledem na masku, kterou zdobí tři červené diamanty na trojúhelníkovém pokračování nárazníku. Oficiálně se spolupráce s DaimlerChrysler omezovala na vývoj a výrobu motorů a sdílení podvozkových a další komponent, prvním dojmem z nového jednoprostorového vozu je tvarová příbuznost s Mercedesem třídy A. Ve skutečnosti je ale nový Colt příbuzným levnějšího zástupce koncernu DaimlerChrysler.

V bočním pohledu vyniká kontrast mezi velmi skloněným čelním sklem a téměř kolmou zádí. Linie předního okna navazuje na hranu předních světlometů, což dále podporuje dojem jediného obestavěného prostoru. Malé Mitsubishi se s vnějšími rozměry 3870 x 1695 x 1550 mm může směle postavit novému Mercedesu třídy A (podrobně jsme jej představili zde), který má tyto hodnoty: 3838 x 1764 x 1593 mm. Rozvor Coltu je rovných 2500 mm, nová třída A má rozvor 2568 mm. Pro zajímavost ještě uvádíme rozměry příbuzného Smartu ForFour, který sice má shodný rozvor 2500 mm, ale jinak jsou jeho rozměry skromnější (3750 x 1680 x 1450 mm).

Interiér

Budeme-li pokračovat ve srovnávání nového Coltu s Mercedesem A, je interiér místem další bitvy. Colt je přeci jen zaměřen na jinou klientelu a tomu odpovídá jak cenová hladina základních modelů, tak i dojem z interiéru. Materiály použité na přístrojové desce nebo výplních dveří nejsou srovnatelné s luxusnějším Mercedesem. Co se naopak velmi přibližuje stuttgartské ikoně je variabilita. Začněme u zadní dělené řady sedadel. Tu lze nejen postupně sklápět (podle potřeby jen opěradlo nebo opěradlo i sedák), ale i úplně vyjmout. Pokud máte kam sedadlo dát, jde jistě i vítanou funkci. Ani převážení dlouhých předmětů není pro Colt velký problém, díky sklopnému opěradlu spolujezdce.

Když se rozhodnete přepravovat místo nákladu pasažéry, je těm co sedí vzadu umožněno sklápět opěradlo i posouvat sedadlo v podélném směru v rozsahu 150 mm. Zcela vzad posunutá zadní sedadla za sebou ponechají jen 220 litrů prostoru pro zavazadla, ale kdykoli nejste plně naloženi lidmi, je možné třeba jen posunout menší část zadního sedadla vpřed a potřebné místo tak vytvořit. Neobvyklou možností, jak rozdělit prostor pro zavazadla je přesunutí krytu zavazadelníku do druhé, nižší polohy.

Výbavy Coltu jsou rozlišeny označeními Inform (základ), Invite a Instyle.

Technika

Nový Colt a Smart Forfour jsou první automobily stavějící na společné elektrické a elektronické platformě koncernu DaimlerChrysler (ABS, brzdový asistent, elektronika automatizované převodovky,…). Mitsubishi vyvinulo pro dvojčata mimo jiné zážehové motory, zadní nápravu, manuální převodovku, výfukový a palivový systém.

Pět motorů, dva diesely a tři zážehové jednotky, jsou připraveny pro zatím největší Smart a nejmenší Mitsubishi. Zážehový tříválec 1.1 l (55 kW) doplňují čtyřválce 1.3 (70 kW) a 1.5 (80 kW), které dodává Mitsubishi a jsou vyráběny v německém městě Kölleda. Dva diesely (50 a 70 kW) o zdvihovém objemu 1.5 l se liší elektronikou a vyrábí je motorárna přímo ve Stuttgartu (silnější verze bude v nabídce až od roku 2005). Všechny zážehové jednotky Mitsubishi vybavilo proměnným časováním ventilů MIVEC a splňují emisní limity EU4.

Podvozek využívá klasickou konstrukci vzpěr McPherson vpředu a vlečená ramena spojená příčkou vzadu. Na rozdíl od ForFouru nemá Colt sériové ESP, kterému u Mitsubishi říkají MASC (Mitsubishi Active Stability Control System). V nabídce nechybí všechny běžné systémy aktivní bezpečnosti (ABS, brzdový asistent, protiprokluzový systém), k nám přijde Colt se standardními předními a bočními airbagy, ABS a EBD.

Standardní 5stupňová manuální převodovka může být alternativně nahrazena 6stupňovou automatizovanou převodovkou Allshift. V tom případě má automobil jen dva pedály, spojka je ovládána počítačem prostřednictvím elektromotoru. Řadí automatika, nebo řidič pohybem voliče vpřed/vzad.

Základní výbava Inform má standardně pneumatiky 175/65 R 14 T, Invite jezdí na pneumatikách 195/50 R 15 a Instyle dokonce na šestnáctipalcových hliníkových kolech s pneumatikami 205/45 R16.

Podle aktuálních informací se od 17. září začne prodávat Colt také v České republice. Ceny začínají na necelých 340 tisících Kč. V základní výbavě je přitom ABS, přední a boční airbagy, centrální zamykání a elektricky ovládaná přední okna. Příplatek za klimatizaci v nejlevnějších modelech je cca 20 tisíc Kč.

Mitsubishi Colt Technická data
1.1 12V 1.3 16V 1.5 16V 1.5 12V DI-D
Uspořádání motoru R3 R4 R4 R3
Zdvihový objem [cm3] 1124 1332 1499 1493
Výkon [kW při ot./min] 55/6000 70/6000 80/6000 70/4000
Točivý moment [Nm při ot./min] 100/3500 125/4000 145/4000 210/1800
Zrychlení 0 - 100 km/h [s] 13,4 11,1 (12,3) 10 (11,3) 11 (14,4)
Nejvyšší rychlost [km/h] 165 180 (180) 190 (190) 178 (180)
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 7 7,4 (7,3) 8 (8,2) 5,8 (5,4)

poznámka: hodnoty v závorkách platí pro vozy se šestistupňovou automatizovanou převodovkou Allshift

Mitsubishi Colt - Ceny v České Republice
Výbava 1.1 12V 1.3 16V 1.5 16V 1.5 12V DI-D
Inform 339.990,- 356.500,- - -
Invite 415.390,- 431.900,- - 485.900,-
Instyle - 478.200,- 497.440,- 532.200,-
Ondřej Láník