Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mitsubishi i-MiEV: Crash-test elektromobilu (video)

Ondřej Láník
Diskuze (2)
ADAC provedl nárazové zkoušky jednoho z prvních velkosériově vyráběných elektromobilů na trhu. Jeho bezpečnost je srovnatelná s konvenčními vozidly.

Dva crash-testy, které provedl ADAC na elektromobilu Mitsubishi i-MiEV ukázaly, že tento druh pohonu v autě nemusí zákonitě znamenat vyšší riziko při nehodě, přestože testovaný vůz patří k vůbec nejmenším automobilům na trhu a v jeho útrobách je těžká sada akumulátorů.

Bezpečnostní systémy elektromobilu mají v případě nehody automaticky odpojit vysokonapěťové okruhy, aby nedošlo k poranění cestujících, ostatních účastníků nehody nebo záchranářů elektrickým proudem. V případě i-MiEV elektronika závažnost situace detekovala správně a elektroobvody byly při nehodě odpojeny.

Také sada lithiových akumulátorů přečkala náraz bez úhony.

Velmi krátká přední deformační zóna absorbovala energii nárazu v rychlosti 64 km/h do bariery přesazené o 40 % dobře. Přístrojová deska se přitom posunula dovnitř do interiéru o několik centimetrů, ale prostor pro přežití posádky zůstal zachován v dostatečné míře.

Airbag řidiče i spolujezdce byl aktivován v optimálním okamžiku, stejně jako předpínače bezpečnostních pásů.

Dobrý výsledek prokázalo Mitsubishi i-MiEV i při přesazeném nárazu zezadu. Při této zkoušce podle amerického standardu naráží 1400 kg těžká bariera do stojícího vozidla rychlostí 80 km/h.

Ondřej Láník
Diskuze (2)
18. 1. 2011 07:33
Re: Crash
Treba si uvedomiť, čo pri čelnom náraze auta spôsobuje najväčšie problémy a škody: motor. Respektíve fakt, že je uložený vpredu, priamo pred kabínou. Pri náraze sa motor chová ako pevný celok, neodbúrava skoro žiadnu energiu - ako projektil letí dozadu a drví všetko, čo má v ceste. Preto musí mať kabína tak pevnú štruktúru a preto si konštruktéri lámu hlavy nad deformačnými zónami auta. Preto majú klasické autá tak dlhé predné previsy.

Tu je to inak - celý pohon aj s baterkami je v strede auta a vzadu, a prakticky pod podlahou. To umožnilo efektívne konštruovať prednú deformačnú zónu, ktorá tak, najmä vďaka chýbajúcemu spaľovaciemi motoru, dokáže posádku ochrániť na úrovni porovnateľnej s podstatne mohutnejšími konštrukciami konvenčných áut.

Núka sa aj iný príklad - Mercedes-Benz A. Ten v extrémne krátkej prednej časti síce ťažký motor má, ale dômyselnou konštrukciou je pri náraze zabezpečený jeho pohyb pod kabínu posádky - a namiesto kabíny bortí nosníky a sendvičovú podlahu pod priestorom pre cestujúcich. Napriek extrémne krátkej prednej časti je toto auto dostatočne bezpečné.
Avatar - Dan0044
17. 1. 2011 18:00
Crash
Bravo, myslel sem, že z Mitsubishi zbude po předním nárazu polovic. Docela mě překvapilo.