Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mitsubishi eK: Diamantový kei car potřetí

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
Mitsubishi uvedlo na domácí trh třetí generaci hranaté krabičky s trochu zvláštním názvem eK. Vyrábí ji ve spolupráci s Nissanem.

První řada H81W vznikala od října 2001 do září 2006 ve verzích Classy, Active a Wagon s faceliftem v závěru sezony 2004. Druhá generace H82W z podzimu 2006 už měla jenom varianty Sport a Wagon a modernizací prošla v srpnu 2008. Byla obchodně hodně úspěšná, vždyť si našla přes 750 tisíc majitelů. Nyní ji střídá třetí, opět coby Wagon a nově také Custom.

Nejvíce se obě provedení liší zepředu: eK Wagon je oblý a vyznává sympatické tvary, eK Custom se tváří sportovněji, drsněji, má hranatější nos a čiré zadní svítilny. Přístrojový štít obsahuje digitální rychloměr a otáčkoměr s vloženým ukazatelem ujeté vzdálenosti, ve Wagonu je jediný velký analogový budík (rychloměr) s displejem uvnitř.

Vždycky se jedná o klasický kei car, pro který jsou v Zemi vycházejícího slunce striktně dané předpisy, aby majitel nemusel složitě dokládat, že v přecpaných metropolích má kde zaparkovat. Autíčko je 3395 mm dlouhé, 1475 mm široké a 1620 mm vysoké, podvozek disponuje rozvorem 2430 mm. Pod kratičkou kapotou se skrývá klasika dané třídy: zážehový tříválec s objemem 657 cm3. V atmosférickém provedení nabízí výkon 37 kW, s přeplňováním turbodmychadlem pak 44 kW.

Standardem se stala bezestupňová převodovka CVT s voličem na palubní desce, která přenáší sílu buď pouze dopředu, nebo na všechna kola. I do kategorie vysokých městských miniaut proniká snaha o úsporu paliva. Podle japonských norem krabička se slabším motorem spálí jenom 3,4 l benzinu na 100 km. Má totiž start-stop, v tomto případě nazývaný Mitsubishi Auto Stop & Go.

Nissan a Mitsubishi spolu úzce kooperují nejen v oblasti kei cars, ale také mezi užitkovými vozy a SUV, byť tyto modely jsou určeny hlavně pro domácí trh a Blízký východ. Verze kei s logem Nissanu se až dosud jmenovala Otti, nová generace nese název Dayz, respektive Dayz Highway Star.

Označení eK se vykládá jako „excelentní minivůz“. V první řadě je to materiál do tiskových zpráv a vábnička na zákazníky, ale co se týče praktičnosti, zde určitě nebude daleko od pravdy. Nejde ani tak o všemožné odkládací prostory včetně šuplíků pod sedadly a háčků na tašku pod přístrojovou deskou, ale zadní dvoumístná dělená lavice je sklopná do roviny. Japonci ji umějí v minibalení dlouhá léta, Evropa se tuhle věc ještě nenaučila. Maličký „myšák“ nabídne také vyjímatelnou navigaci, parkovací kameru s výstupem ve vnitřním zpětném zrcátku, bezklíčkový vstup a startování tlačítkem – záleží na zvoleném stupni výbavy.

Zajímavá, ale logická je i reklamní kampaň na domácím trhu. Zatímco spot na oblejší eK Wagon je zaměřen na něžné pohlaví, drsnější hranáč eK Custom cílí na mladé muže. Vždyť slečny, či mladé dámy si svůj nový diamant mohou koupit i ve velmi efektní růžové metalíze! Zaplatí za něj od 1,05 do 1,335 milionu jenů, což v přepočtu představuje 210 až 265.000 korun, zatímco pánové musí do kapsy sáhnout trochu hlouběji. Custom se totiž prodává za 1,269 až 1,546 milionu jenů, což představuje nějakých 250 až 310.000 Kč.

Kei cars zůstávají zatím japonskou (a tak trochu i jihokorejskou) vymožeností. Až se konečně Evropská unie dohodne na bezcelním obchodu s ostrovním císařstvím, budeme si moci tyto hranaté praktické krabičky na kolečkách koupit i v Evropě. Už aby to bylo, své příznivce si rozhodně najdou…

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
Avatar - 3_diamanty
7. 6. 2013 20:04
Re: Lepší...
mirage nie je kei car.... ma uz vacsie rozmery... je to nieco ako pre nas europanov dacia sandero .... kei car maju presne rozmery.. sirka auta nesmie presahovat nejakych 1,5m.. dlzka nejakych 3,5m a podobne.... nemozme porovnavat micro auto s klasickym malym autom... mirage je fajn auto... v juhovychodnej azii kde sa aj vyraba bude urcite uspesne... bohuzial nie je to auto vyrabane prioritne pre europu a preto vyzera ako vyzera ... chcelo by to este nejaky europsky model ako nahradu za colt... bohuzial sa ale asi nedockame... mitsubishi v eu casom asi stejne uz skonci..... a sustredi sa asi viac na aziu....

to je ako porovnavat pandu s fiatom brava.... nejde to, kei cars su auta vlastnej katogorie pre domacu aziu....
Avatar - Dan0044
7. 6. 2013 19:07
Lepší...
Myslím, že tohle je mnohem lepší, než Mirage... Na Mirage totiž není povedené nic... Mirage je nemastné neslané nic. Kdyby tu radši prodávali EK. Mirage si teda najde klientelu... v Asii... ale tady už by spíše uspěli s těma kei-carama. EK nejen, že vypadá podstatně lépe, ale funkčně vypadá, že je na tom také o dost lépe... Malý motor je sice na škodu, ale myslím, že by se tam litrák nechal dát pro Evropu... A potom by to stálo za řeč.
7. 6. 2013 11:50
Pro manželku
Pro manželku na cesty do práce a na nákup by to asi stačilo... Takže proč ne.