Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2011: Mitsubishi i-MiEV, Citroën C-Zero a Peugeot iOn

Jan Blaha
Diskuze (5)
První elektromobily v testu Euro NCAP dostaly čtyři hvězdy.

Z testů Euro NCAP si Mitsubishi i-MiEV odváží 4 hvězdy, které by v roce 2012 neuhájil. Nejproblematičtější je patrně ochrana dospělých při čelním i bočním nárazu. Naopak ochrana dětí je na dobré úrovni.

Testy, jejichž výsledky Euro NCAP zveřejnilo v únoru 2011, absolvoval model

Mitsubishi i-MiEV s karoserií hatchback o hmotnosti 1110 kg a v provedení s levostranným řízením. Výsledky zkoušek tohoto vozu se přenáší i na sesterské modely Citroën C-Zero a Peugeot iOn.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na všech místech.

Pro testy ochrany dětí byla pro obě figuríny shodně instalována (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether) autosedačka Britax Römer DUO Plus ISOFIX s orientací ve směru jízdy.

Ochrana dospělých

Po čelním nárazu bylo evidentní, že u některých nosných struktur karoserie došlo k překročení únosnosti. Prostor pro cestující byl vyhodnocen jako nestabilní a vůz by nemusel vydržet zatížení při větší rychlosti.

Následkem toho byla penalizována oblast hrudníku, takže ve finále je ochrana této části jen mezní. Deformace podlahy a následné intruze v oblasti podlahové skupiny byly velké, na řadu tedy přišla další penalizace, tentokrát za oblast chodidel a kotníků, opět se známkou mezní.

crashtest citroen mitsubishi peugeot elektromobil minivozy euroncap crashtest citroen mitsubishi peugeot elektromobil minivozy euroncap

Konstrukce přístrojové desky je riziková z pohledu možného vzniku poranění kolen a stehen.

Při bočním nárazu se dveře řidiče otevřely, a tak komisaři opět trestali, i když údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují minimálně dostačující ochranu.

Při agresivnějším nárazu na kůl odpovídá míra stlačení žeber hrudníku pouze slabé ochraně.

Ochrana jakou poskytuje sedadlo a opěrka hlavy krční páteři při nárazech zezadu (Whiplash) si vysloužila známku dobrá.

Během zkoušek nebyly zaznamenány žádné problémy s vysokonapěťovým systémem vozu. Akumulátor byl řádně izolován a nedošlo ani k jeho poškození.

Euro NCAP 2011: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa kůlWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých9,962%788%675%3,383%2673%

Ochrana dětí

Na základě údajů zaznamenaných zkušební figurínou simulující dítě ve věku 3 roky byl udělen maximální počet bodů za ochranu při dynamických testech.

Obě figuríny byly při bočním nárazu dokonale chráněny uvnitř svého zádržného systému.

Airbag spolujezdce lze deaktivovat a na jeho sedadle nainstalovat za účelem přepravy dítěte dětský zádržný systém. Informace o stavu spolujezdcova airbagu je pro řidiče málo zřetelná.

Trvanlivě upevněná varovná samolepka jasně upozorňuje na nebezpečí plynoucí z přepravy dítěte v zádržném systému na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace airbagu.

Euro NCAP 2011: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyOznačeníUpevněníVozidloCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
18 měsíční1083%4100%2100%431%--
36 měsíční12100%4100%2100%--
Ochrana dětí-3878%

Ochrana chodců

Ochrana nohou v oblasti nárazníku je dobrá ve všech zkoušených zónách.

Ochrana pánve v oblasti přední hrany kapoty je naproti tomu všude nedostačující.

Ochrana hlavy dítěte v oblastech s největší pravděpodobností kontaktu s kapotou je převážně nedostatečná.

Naopak ochrana hlavy dospělého chodce je dobrá téměř ve všech zkoušených oblastech.

Euro NCAP 2011: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců11,247%00%6100%1748%

Asistenční systémy

Mitsubishi i-MiEV je vybaven již v základní výbavě elektronickým stabilizačním systémem, stejně jako připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na všech místech.

Euro NCAP 2011: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy00%3100%3100%686%

Celkový výsledek: Čtyři hvězdy

Mitsubishi i-MiEV (Citroën C-Zero a Peugeot iOn) podrobený nárazovým zkouškám organizace Euro NCAP podle metodiky pro rok 2011 získal v celkovém hodnocení 4 hvězdy. Problematická je ochrana dospělých při čelním nárazu a při bočním také. Naproti tomu je ochrana dětí na dobré úrovni.

Současných výsledek by Mitsubishi dle nastavených kritérií pro rok 2012 neobhájil díky ochraně chodců.

Euro NCAP 2011 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky2673%3878%1748%686%70%
Počet hvězd* * * *

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2011?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.

Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří i v roce 2011 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2011)
2011Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****80%75%40%60%75%
Pro ****65%60%25%40%60%
Pro ***35%30%15%25%50%
Pro **30%25%10%15%35%
Pro *20%15%5%5%25%

Jan Blaha
Diskuze (5)
26. 2. 2011 22:07
Re: elektro
:yes:
26. 2. 2011 22:06
Re: elektro

A prečo dúfaš, v niečom ti elektromobily prekážajú?

Avatar - dr.biker
26. 2. 2011 19:13
Re: elektro
Tak to s tebou nesouhlasím, myslím si, že elektromobily mají šanci se uchytit. Elektromobil této velikosti mi dává smysl, protože se většinou pohybuje ve městě nebo příměstském provozu, kde se elektrický pohon podle mě hodí. Má nulové emise při provozu(teď nebudu řešit, jak se elektřina vyrobila), motor táhne již od nulových otáček a je tichý - tedy žádný smrad a hluk v přeplněných městech. Dojezd okolo 150 km stačí a baterie doma nebo v práci dobiješ do 8 hodin na plnou kapacitu.
Je to ideální druhé auto do rodiny, jako doplněk ke klasickému rodinnému autu se spalovacím motorem. Tedy alespoň zatím, nechme se překvapit. :-)
Avatar - chetoos
26. 2. 2011 12:56
elektro
Já jen doufám,že se elektromobily nechytnou,nejsou to plnohodnotná auta a benzínovému motoru se nic nevyrovná.
26. 2. 2011 11:45
Dobrý výsledok
Pri tak krátkom aute je to podľa mňa výborný výsledok. O hviezdu menej nemá toto auto za zlý výsledok v teste, ale najmä kvôli penalizácii za to, čo by sa asi mohlo stať, keby malo auto pred nárazom vyššiu rýchlosť. Trochu špekulácia, ale budiž. Každopádne je to vozítko určené do mesta a jeho najčastejšia rýchlosť jazdy bude veľmi blízka tej testovacej. Čiže by som sa ho nebál, obstálo určite so cťou. :yes: