Mitsubishi Fuso Canter 7C1 4  -  Pekařova rychlá krosna

Mitsubishi Fuso Canter 7C1 4 - Pekařova rychlá krosna

 
 

Mitsubishi Fuso Canter, nová značka českého trhu, přichází s velmi širokou paletou konstrukčních variant.

Přestože v Česku je canter novicem, ve světě je velmi dobře znám a o jeho kvalitách i popularitě svědčí především to, že se vyrábí v obrovských sériích - loni to bylo v celosvětovém měřítku 115 000 kusů, z toho v nejnáročnějším prostředí a největší konkurenci v Evropě 8200 kusů. Výrobce po letošním uvedení již sedmé generace vozidla očekává dokonce, že na starém kontinentě vyrobí (v portugalském Tramagalu) a prodá až 16 000 vozidel ročně.

Dodejme, že Mitsubishi Fuso Canter dnes představuje špičku kategorie 3500 - 7500 kg celkové hmotnosti a že jej prodává a servisuje síť koncernu DaimlerChrysler, respektive Mercedes-Benz.

Klasickou konstrukci tvoří žebřinový rám z "U" profilů, tuhé nápravy odpružené podélně uloženými půleliptickými listovými pružinami a pohon přeplňovaným vznětovým čtyřválcem uloženým podélně za přední nápravou.

Typové označení tvoří na prvním místě číslice určující přibližně hmotnostní kategorii (3 = 3500 kg, 5 = 5500 kg, 6 = 6500 kg, 7 = 7500 kg), na druhém písmeno pro typ budky řidiče (S = úzká Standard, C = široká Comfort), na třetím dvě číslice charakterizující instalovaný motor (13 = 125 k/92 kW, 14 = 143 k/105 kW) a pouze u typu s prodlouženou budkou řidiče následuje ještě jedno písmeno (D = Double Cab).

Úzká budka Standard má vnější šířku 1695 mm, široká Comfort 1995 mm. Při distribučním provozu s častým nástupem a výstupem posádky ocení řidič i spolujezdci jak rozměry dveří, tak zejména úhel jejich otvírání na 78°.

Krátká řadicí páka s krátkými a přesnými pohyby v kulise je umístěna ve výstupku přístrojového panelu v bezprostředním sousedství pohledného volantu s optimálním průměrem i tloušťkou věnce. Přenos pohybu páky na řadicí vidlice v převodovce zajišťují dva přesné lanovody, což mimo jiné usnadňuje sklápění budky řidiče, ale i eliminaci přenosu pohybů budky vůči podvozku na řadicí mechanismus atd.

Stejně tak bylo modernizováno ovládání parkovací brzdy. Zůstává sice mechanické prostřednictvím lanovodu, ale dosavadní archaické táhlo s deštníkovou rukojetí umístěné pod přístrojovou deskou nahradila klasická páka s aretací západkou, která je nyní také situována tradičně - vedle sedadla řidiče.

Prostorná kabina nyní poskytuje také nadprůměrné množství i rozměry odkládacích schránek. Jak otevřených, tak zavíratelných dvířky nebo víčky.

Protože cantery vynikají ve své kategorii naprosto skvělým poměrem mezi provozní a užitečnou hmotností, nepřekvapí, že dovozce nabízí na podvozku 7C14 velmi rozměrnou skříň. Ta umožňuje optimální využití parametrů šasi. V našem případě se jednalo o českou produkci, sendvičovou skříň značky Hacar.

Po usednutí za volant potěší dobře tvarované a široce nastavitelné sedadlo, byť řidiči vysokých postav by asi uvítali jeho nepatrně nižší polohu (zlepšila by výhled směrem šikmo vzhůru). Dostatečně nastavitelný je také volant, takže zaujetí optimální polohy nic nebrání. Obvyklé umístění všech ovladačů a jejich bezchybná funkčnost jsou dnes již samozřejmostí. Spouštění motoru nevyžaduje dlouhé "žhaveni" a dobře odhlučněný agregát je trochu slyšet jen několik desítek sekund, než se prohřeje. Stejně tak prochladlá převodovka (v našem případě navíc ještě "syrová", protože testovaný kus měl za sebou teprve 2000 km života) jde trochu ztuha, ale jen krátce. Canter nevyžaduje praktická žádné seznamování s jeho specifiky, protože je velmi poslušný a výtečně ovladatelný. Snad jen posilovač řízem při jízdě s prázdným vozidlem je účinný nepatrně více, než by bylo ideální. To se však změní v nesporný klad při plném zatížení.

Prakticky totéž platí pro charakteristiku pérování,která je nejpříjemnější při přibližně tříčtvrtinovém využití užitečné hmotnosti. Prázdné vozidlo má slabou, zanedbatelnou tendenci k odskakování zadní nápravy, ale rozhodně menší, než mnohá vozidla stejné kategorie.

V provozu je "náklaďáček" velmi živý a obratný (má mimo jiné velmi dobrý rejd předních kol, který oceníme při manévrování), rozhodně se nestává brzdou provozu, protože dokáže suverénně držet krok a tempo s běžnou osobní konfekcí. K tomu stačí motor trochu více vytáčet a rychleji řadit. Mimo město dokonce brzy začne mrzet to, že vozidlo musí být vybaveno omezovačem největší rychlosti na 90 km/h, protože motor, převodovka i podvozek a brzdová soustava nesporně mají na to, aby canter mohl jet citelně rychleji.

S testovacím vozidlem jsme najezdili obvyklou tisícovku kilometrů ve velmi pestrém provozu. Od popojíždění a kličkování v Praze přes svižný pohyb po komunikacích druhé a třetí třídy v okolí metropole až po plynulou jízdu s plynem na doraz po dálnici (prakticky stále v režimu omezovače). Polovinu s plným zatížením, polovinu s vozidlem prázdným. Výsledkem bylo příjemné zjištění, že canter je provozně úsporný, když se spokojil s průměrnou spotřebou 9,6 l/100 km s tím, že realita mohla být ještě o poznání lepší. Jednak jsme dálniční pasáže absolvovali v nemalém protivětru (ocenili jsme přitom vynikající vlastnosti velkého střešního spoileru české značky Pony Fantasy, který je nejen elegantní, ale hlavně efektivní), ale navíc jsme rozhodně neusilovali o ekonomický způsob jízdy, ale absolvovali celý test spíše s "těžkou nohou"

Potvrdilo se nám očekávání - testovaná verze je velmi dobrým vozidlem pro distribuční provoz v městských aglomeracích a hodí se výtečně i pro nasazení na kratší trasy příměstské.

Pro uživatele je podstatnou výhodou také hustota sítě a kvalita servisního zázemí renomované značky Mercedes-Benz nejen doma, ale i v zahraničí. Ostatně o atraktivitě canteru pro české dopravce svědčí i jeho prodejní úspěchy hned od vstupu na náš trh.

Technické parametry
Motorvznět. přeplňovaný čtyřválec
Rozvod ventilůOHV/2 ventily na válec
Zdvihový objem3907 cm3
Největší výkon105 kW/2700 min-1
Největší točivý moment412 N.m/1600 min-1
Převodovkašestistupňová
Brzdykotoučové
Rozvor náprav3850 mm
Vnější rozměry6990 x 2030 x 2600 mm
Délka nástavby5200 mm
Objem palivové nádrže100 l
Celková hmotnost7500 kg
Provoz, hmot. podvozku2720 kg
Užitečná hmotnost3850 kg
Největší rychlost90 km/h (omezovač)
Spotřeba paliva9,5 1/100 km
Cena podvozku716 400 Kč bez DPH
Nástavba + spojler298 000 Kč bez DPH

autor: Ondřej Horský
foto: Alena Nosková

Spolupracujeme s TipCars.com
Poměr vládního dluhu k HDP je v Česku jedním z nejnižších v Evropské unii Poměr vládního dluhu k HDP je v Česku jedním z nejnižších v Evropské unii

Zadlužení členských zemí Evropské unie loni kleslo na…

Akcie, měny & názory Vladana Gallistla: Hliníková jízda Akcie, měny & názory Vladana Gallistla: Hliníková jízda

Hliník se neodstěhoval do Humpolce, dala by se…

Seznam rekordně zvýšil tržby, jeho televize ale zůstává ztrátová Seznam rekordně zvýšil tržby, jeho televize ale zůstává ztrátová

Tuzemská internetová jednička Seznam.cz loni zvýšila…

DAF slaví devadesát let. Nevyráběla jen přívěsy, ale i speciály pro armádu DAF slaví devadesát let. Nevyráběla jen přívěsy, ale i speciály pro armádu

Nizozemská automobilka DAF Trucks N.V. letos oslavuje 90.…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak

Před zadní nápravou přepracovaný vidlicový šestiválec…

Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

 



Fuso eCanter: Nákladní elektromobil nastoupil do služeb prvních firem v Evropě Fuso eCanter: Nákladní elektromobil nastoupil do služeb prvních firem v Evropě

Fuso, patřící pod křídla koncernu Daimler AG, na konci…

Fuso eCanter v sériovém provedení zamířilo k prvnímu dopravci Fuso eCanter v sériovém provedení zamířilo k prvnímu dopravci

Fuso, patřící pod křídla koncernu Daimler AG, na konci…

 



 
Škoda Kamiq detailně: Prohlédněte si nové SUV, se kterým se jen tak nesvezete

Škoda Kamiq detailně: Prohlédněte si nové SUV, se kterým se jen tak nesvezete

Dnes 12:35

Mladoboleslavská automobilka představuje světu své již třetí SUV.




Blesk.cz

Porod vévodkyně Kate v plném proudu! Jak se bude dítě jmenovat?

Porod vévodkyně Kate v plném proudu! Jak se bude…

V Londýně jsou nyní všichni jako na trní a netrpělivě očekávají, kdy vévodkyně Kate (36) porodí svému choti…

Oslavte Světový den knihy. Jak? S knížkou v ruce!

Oslavte Světový den knihy. Jak? S knížkou v ruce!

Zasmát se, uronit slzu, vypátrat zločince nebo se setkat s UFO? Díky knížkám žádný problém! Za pár desítek korun…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Chytil po prvním gólu: Kritika trenéra? Neřekl bych, že jsem se nehýbal

Chytil po prvním gólu: Kritika trenéra? Neřekl bych,…

Třetí reprezentační start a první gól. Mladý útočník Filip Chytil v neděli proti Rusku (2:1) otevřel skóre…

 

Reflex.cz

Nový český film Metanol: Story o převeliké blbosti

Nový český film Metanol: Story o převeliké blbosti

Česká televize připravila na dvě po sobě jdoucí neděle ambiciózní, ale dramaturgicky naprosto správný projekt.…

Terorista Abdeslam, organizátor pařížského útoku, dostal 20 let. Hlavní soud ho ale čeká až v roce 2020

Terorista Abdeslam, organizátor pařížského útoku,…

Na dvacet let poslal v pondělí belgický soud do vězení Salaha Abdeslama, kterého krátce před tím uznal vinným z…