Mitsubishi Fuso Canter 7C1 4 - Pekařova rychlá krosna
Přestože v Česku je canter novicem, ve světě je velmi dobře znám a o jeho kvalitách i popularitě svědčí především to, že se vyrábí v obrovských sériích - loni to bylo v celosvětovém měřítku 115 000 kusů, z toho v nejnáročnějším prostředí a největší konkurenci v Evropě 8200 kusů. Výrobce po letošním uvedení již sedmé generace vozidla očekává dokonce, že na starém kontinentě vyrobí (v portugalském Tramagalu) a prodá až 16 000 vozidel ročně.
Dodejme, že Mitsubishi Fuso Canter dnes představuje špičku kategorie 3500 - 7500 kg celkové hmotnosti a že jej prodává a servisuje síť koncernu DaimlerChrysler, respektive Mercedes-Benz.
Klasickou konstrukci tvoří žebřinový rám z "U" profilů, tuhé nápravy odpružené podélně uloženými půleliptickými listovými pružinami a pohon přeplňovaným vznětovým čtyřválcem uloženým podélně za přední nápravou.
Typové označení tvoří na prvním místě číslice určující přibližně hmotnostní kategorii (3 = 3500 kg, 5 = 5500 kg, 6 = 6500 kg, 7 = 7500 kg), na druhém písmeno pro typ budky řidiče (S = úzká Standard, C = široká Comfort), na třetím dvě číslice charakterizující instalovaný motor (13 = 125 k/92 kW, 14 = 143 k/105 kW) a pouze u typu s prodlouženou budkou řidiče následuje ještě jedno písmeno (D = Double Cab).
Úzká budka Standard má vnější šířku 1695 mm, široká Comfort 1995 mm. Při distribučním provozu s častým nástupem a výstupem posádky ocení řidič i spolujezdci jak rozměry dveří, tak zejména úhel jejich otvírání na 78°.
Krátká řadicí páka s krátkými a přesnými pohyby v kulise je umístěna ve výstupku přístrojového panelu v bezprostředním sousedství pohledného volantu s optimálním průměrem i tloušťkou věnce. Přenos pohybu páky na řadicí vidlice v převodovce zajišťují dva přesné lanovody, což mimo jiné usnadňuje sklápění budky řidiče, ale i eliminaci přenosu pohybů budky vůči podvozku na řadicí mechanismus atd.
Stejně tak bylo modernizováno ovládání parkovací brzdy. Zůstává sice mechanické prostřednictvím lanovodu, ale dosavadní archaické táhlo s deštníkovou rukojetí umístěné pod přístrojovou deskou nahradila klasická páka s aretací západkou, která je nyní také situována tradičně - vedle sedadla řidiče.
Prostorná kabina nyní poskytuje také nadprůměrné množství i rozměry odkládacích schránek. Jak otevřených, tak zavíratelných dvířky nebo víčky.
Protože cantery vynikají ve své kategorii naprosto skvělým poměrem mezi provozní a užitečnou hmotností, nepřekvapí, že dovozce nabízí na podvozku 7C14 velmi rozměrnou skříň. Ta umožňuje optimální využití parametrů šasi. V našem případě se jednalo o českou produkci, sendvičovou skříň značky Hacar.
Po usednutí za volant potěší dobře tvarované a široce nastavitelné sedadlo, byť řidiči vysokých postav by asi uvítali jeho nepatrně nižší polohu (zlepšila by výhled směrem šikmo vzhůru). Dostatečně nastavitelný je také volant, takže zaujetí optimální polohy nic nebrání. Obvyklé umístění všech ovladačů a jejich bezchybná funkčnost jsou dnes již samozřejmostí. Spouštění motoru nevyžaduje dlouhé "žhaveni" a dobře odhlučněný agregát je trochu slyšet jen několik desítek sekund, než se prohřeje. Stejně tak prochladlá převodovka (v našem případě navíc ještě "syrová", protože testovaný kus měl za sebou teprve 2000 km života) jde trochu ztuha, ale jen krátce. Canter nevyžaduje praktická žádné seznamování s jeho specifiky, protože je velmi poslušný a výtečně ovladatelný. Snad jen posilovač řízem při jízdě s prázdným vozidlem je účinný nepatrně více, než by bylo ideální. To se však změní v nesporný klad při plném zatížení.
Prakticky totéž platí pro charakteristiku pérování,která je nejpříjemnější při přibližně tříčtvrtinovém využití užitečné hmotnosti. Prázdné vozidlo má slabou, zanedbatelnou tendenci k odskakování zadní nápravy, ale rozhodně menší, než mnohá vozidla stejné kategorie.
V provozu je "náklaďáček" velmi živý a obratný (má mimo jiné velmi dobrý rejd předních kol, který oceníme při manévrování), rozhodně se nestává brzdou provozu, protože dokáže suverénně držet krok a tempo s běžnou osobní konfekcí. K tomu stačí motor trochu více vytáčet a rychleji řadit. Mimo město dokonce brzy začne mrzet to, že vozidlo musí být vybaveno omezovačem největší rychlosti na 90 km/h, protože motor, převodovka i podvozek a brzdová soustava nesporně mají na to, aby canter mohl jet citelně rychleji.
S testovacím vozidlem jsme najezdili obvyklou tisícovku kilometrů ve velmi pestrém provozu. Od popojíždění a kličkování v Praze přes svižný pohyb po komunikacích druhé a třetí třídy v okolí metropole až po plynulou jízdu s plynem na doraz po dálnici (prakticky stále v režimu omezovače). Polovinu s plným zatížením, polovinu s vozidlem prázdným. Výsledkem bylo příjemné zjištění, že canter je provozně úsporný, když se spokojil s průměrnou spotřebou 9,6 l/100 km s tím, že realita mohla být ještě o poznání lepší. Jednak jsme dálniční pasáže absolvovali v nemalém protivětru (ocenili jsme přitom vynikající vlastnosti velkého střešního spoileru české značky Pony Fantasy, který je nejen elegantní, ale hlavně efektivní), ale navíc jsme rozhodně neusilovali o ekonomický způsob jízdy, ale absolvovali celý test spíše s "těžkou nohou"
Potvrdilo se nám očekávání - testovaná verze je velmi dobrým vozidlem pro distribuční provoz v městských aglomeracích a hodí se výtečně i pro nasazení na kratší trasy příměstské.
Pro uživatele je podstatnou výhodou také hustota sítě a kvalita servisního zázemí renomované značky Mercedes-Benz nejen doma, ale i v zahraničí. Ostatně o atraktivitě canteru pro české dopravce svědčí i jeho prodejní úspěchy hned od vstupu na náš trh.
Technické parametry | |
Motor | vznět. přeplňovaný čtyřválec |
Rozvod ventilů | OHV/2 ventily na válec |
Zdvihový objem | 3907 cm3 |
Největší výkon | 105 kW/2700 min-1 |
Největší točivý moment | 412 N.m/1600 min-1 |
Převodovka | šestistupňová |
Brzdy | kotoučové |
Rozvor náprav | 3850 mm |
Vnější rozměry | 6990 x 2030 x 2600 mm |
Délka nástavby | 5200 mm |
Objem palivové nádrže | 100 l |
Celková hmotnost | 7500 kg |
Provoz, hmot. podvozku | 2720 kg |
Užitečná hmotnost | 3850 kg |
Největší rychlost | 90 km/h (omezovač) |
Spotřeba paliva | 9,5 1/100 km |
Cena podvozku | 716 400 Kč bez DPH |
Nástavba + spojler | 298 000 Kč bez DPH |
autor: Ondřej Horský
foto: Alena Nosková