reklama


Mitsubishi Grandis DI-D - diamanty s evropským výbrusem

Mitsubishi Grandis DI-D - diamanty s evropským výbrusem

 
 

Početná rodina velkoprostorových Mitsubishi se v posledních letech povážlivě zmenšila. Největším MPV, které již třetím rokem automobilka nabízí, je velký Grandis. Zásadní novinkou minulého roku bylo zařazení nového dieselu do výrobního programu značky.

Doby, kdy Mitsubishi nabízelo Space Star, Space Runner nebo Space Gear, jsou již pryč. Náhrada za vysloužilé modely nepřišla pravděpodobně kvůli vážným ekonomickým problémům, které automobilku v minulých letech postihly, ale v tradičním segmentu plnohodnotných sedmimístných MPV přeci jen Mitsubishi zůstává. Nový Grandis, představený poprvé v roce 2003, přivedl mezi mohutné a neohrabané vozy této kategorie téměř sportovní jízdní vlastnosti a elegantní, dlouhou i když relativně nízkou karoserii. V kombinaci se čtyřválcem 2,4 MIVEC (121 kW) se úspěšně prodává na domácím japonském trhu, ale také v řadě dalších zemí světa. Na vybraných trzích jsou dokonce k dispozici také verze s pohonem všech kol, v Japonsku se prodává i Grandis 4WD s rysy SUV, se zvýšenou světlou výškou a robustnějšími ochrannými plastovými prvky kolem celé karosérie.

obrázek [300 x 200] Evropský zákazník se ze tří čtvrtin rekrutuje ze skupiny početnějších rodin, které čas od času využijí sedmimístný interiér. Protože v Evropě je obvyklé nakupovat MPV se vznětovým motorem, bylo Mitsubishi okolnostmi přinuceno zareagovat. Vlastní výkonný diesel nemaje, rozhodla se automobilka ze země vycházejícího slunce pro motorový outsourcing. Místo zdlouhavého a nákladného vývoje pro omezenou skupinu trhů (v Japonsku je prodáván pouze benzinový motor) podepsalo Mitsubishi Motors dohodu o nákupu motoru 2.0 TDI PD z dílen Volkswagenu. Součástí smlouvy je právo japonské automobilky na přejmenování na DI-D a možnost využívat techniku Volkswagenu (vstřikování čerpadlo-tryska) až do roku 2013.

DI-D nebo-li TDI

obrázek [300 x 239] Začneme tím pozitivním. Argumentem pro volbu vznětového motoru je jednoznačně spotřeba paliva. Třetinová úspora oproti zážehovému motoru 2,4 l je vidět již z technických údajů výrobce (6,6 l/100 km u DI-D, proti 9,4 l/100 km u 2,4 MIVEC). V praxi se spotřeba u obou vozů obvykle dostane nad tyto laboratorní hodnoty, ale v případě benzinového motoru je závislost spotřeby paliva na jízdním stylu mnohem přímější než u turbodieselu. S ním jsme nejvyšší spotřeby kolem 9,5 l/100 km dosáhli při jízdě po městě, ale mimo město není problém cestovat s vysokými rychlostními průměry a kombinovanou spotřebou kolem 7 l / 100 km. To jsou slušné výkony uvážíme-li, že sedmimístný automobil je schopen zrychlovat z klidu na 100 km/h jen o 0,8 sekundy pomaleji (za 10,8 s) než se zážehovým motorem a pružné zrychlení je dokonce ještě působivější. Se sedmnáct set kilogramů těžkým automobilem si diesel od VW poradí velmi snadno, 310 newtonmetrů je pro zrychlování k dispozici od 1750 ot./min.

obrázek [300 x 204] Stinnou stránkou a hlavní výtkou tomuto motoru ve velkém Mitsubishi jsou nepříjemné vibrace, které se přenášejí do podlahy a do pedálu akcelerátoru v těch nejpoužívanějších otáčkách. Při jízdě na dálnici lze tuto vlastnost obejít použitím tempomatu, ale tam kde tempomat zapnout nelze, budete muset počítat s jistým omezením komfortu. Zvukový projev motoru s přímým vstřikováním čerpadlo-tryska je dobře znám a také v Mitsubishi Grandis je obdobný. Hluboký tón motoru ve středních a vysokých otáčkách vás bude provázet hlavně ve vyšších rychlostech. Při běžné jízdě kolem 120 km/h je ale na palubě optimální zvuková kulisa.

Variabilita v japonském podání

Uspořádat vnitřek velkých MPV co nepraktičtěji to je výzva pro konstruktéry interiéru. Známe již mnoho různých přístupů, obchodních označení a filozofií. Mitsubishi prosazuje politiku „všechno s sebou“, takže sedadla nelze z vozu vyjmout, ale pouze různě sklápět, posunovat a zapouštět do podlahy.

Zadní dvě místa pro šestého a sedmého cestujícího jsou originálním řešením, kterému automobilka říká "Hide&Seat". Lavici lze v případě jejího nevyužití zapustit do podlahy, zajímavá je také funkce obráceného sezení, kterou lze využít jen při pikniku na cestě, při otevřeném zadním víku. V této poloze je lavice otočena tak, že cestující sedí proti směru jízdy a to co původně bylo opěradlo je nyní sedák a co byl sedák je opěradlo.

obrázek [300 x 254] V sedmimístném provedení je k dispozici krátký (430 mm u dna), nadprůměrně široký (1100 mm) a poměrně vysoký (700 mm) zavazadlový prostor o objemu 315 litrů, sklápěním dělených sedadel třetí řady lze postupně prostor zvětšovat až na 940 litrů v pětimístné variantě interiéru. Ve třetí řadě je místa pomálu, naprosto spokojené budou jen děti. Dospělým sedák prakticky vůbec nepodpírá stehna, opěradlo je relativně krátké a místa na hlavu je také málo. Pouze do šířky je dvoumístná lavice dimenzována optimálně. K dispozici je prostor široký 1100 mm, ale ve výši loktů nad podběhy, jsme naměřili dokonce 1370 mm. Na obhajobu výrobce je třeba uvést, že ani konkurence na tom není v tomto smyslu lépe.

Druhá řada sedadel se netypicky nepřeklápí vpřed ani ji nelze vyjmout z vozu. Místo toho lze vztyčit dělený sedák a celým sedadlem pak posunovat v podélném směru. Pro tři cestující je ve voze dostatek místa všemi směry, zajímat by je měla zejména vnitřní šířka 1550 mm, která je oprávněně větší než v případě prostoru na předních sedadlech. Vzhledem k tomu, že podélně lze posunovat sedadlo v první i druhé řadě, lze podélný prostor na všech místech ovlivnit přesně podle aktuálních potřeb posádky. Malý prostor ve třetí řadě může být výrazně zvětšen v případě, že cestující v prvních dvou řadách před ní nepotřebují tolik místa. Vzhledem k délce interiéru (od přístrojové desky ke hraně opěradla ve třetí řadě jsme naměřili 2,73 m) a rozvoru 2,83 m, tedy je co přerozdělovat!

Prostorný, ale přitom sportovní

Jedním z trendů, které podle Mitsubishi Motors zasáhnou tento segment MPV, bude sportovní zaměření velkoprostorových vozů. Japonská automobilka tak je mezi prvními značkami, které se do této vlny zapojily. Přímým konkurentem Grandise bude například nový van S-MAX od Fordu, který zatím známe jako koncept SAV.

Jízdním vlastnostem tohoto vozu nelze skutečně mnoho vytknout. V rámci třídy výborné chování je podobné způsobu ovládání těch nejlepších velkých kombi na trhu. Zásluhu na tom má vyspělé víceprvkové zavěšení zadních kol multilink a také rozměrná kola (standard úrovně Intense tvoří sedmnáctipalcová kola z lehkých slitin s pneumatikami 215/60 R17). Tužší nastavení odpružení a tlumení dobře koresponduje s karosérií nižší (1655 mm) než je ve třídě obvyklé. Řízení i řazení jsou přesné, brzdy reagují bezprostředně a vzhledem k rozměrům kotoučů (průměr 16 palců) se nedivíme, že jsou i odolné vůči vadnutí.

Dobrá cena a kompletní výbava

Vůbec nejlevnější Grandis dodávaný s turbodieselem DI-D, má na českém trhu zajímavou cenu 819.000,-Kč, která je s ohledem na relativní mládí modelové řady, vzhledem k velikosti vozu i bohaté výbavě velmi zajímavou alternativou ke kompaktním MPV, postaveným na bázi vozů nižší střední třídy. I nejlevnější model má ve výbavě 6 airbagů, ABS, EBD, protiprokluzový a stabilizační systém, automatickou klimatizaci, elektrickou výbavu i plně variabilní interiér se všemi výše popsanými prvky.

Náš velmi dobře vybavený Grandis Intense DI-D příjde na 929.900,-Kč a oproti základnímu provedení Inform poskytuje navíc prvky jako tempomat, palubní počítač, sedmnáctipalcová kola z lehké slitiny a autorádio s CD přehrávačem schopným zpracovat i formát MP3. V rámci mimořádné výbavy byl ve voze instalován navigační systém, ale vzhledem k nedostupnosti mapových dat české silniční sítě pro tento konkrétní přístroj, se nám zdá investice 88.810,-Kč zbytečná.

obrázek [300 x 216] Podnikatelé, kteří v českých podmínkách budou tvořit převážnou část klientely tohoto vozu, přivítají možnost přestavby na vozidlo kategorie N1, která příjde na 21.900,-Kč. Přepravovat však potom lze jen 5 cestujících.

Mitsubishi Grandis je podle naší týdenní zkušenosti neprávem přehlíženým velkoprostorovým automobilem. Design, výbava i kvalita je přinejmenším srovnatelná ne-li lepší než u hlavních konkurentů, přičemž cena je vzhledem k nabízené výbavě odpovídající. Proti obvyklému standardu nabízí Mitsubishi výborné jízdní vlastnosti a špetku asijského designu. Vyšší vibrace od motoru jsou jedinou zásadní pihou na kráse. Celkově vám jej ale můžeme s klidem doporučit!

Související články:

Základní cena vozu819.900,- (Grandis DI-D Inform)
Základní cena vozu s testovanou motorizací819.900,- (Grandis DI-D Inform)
Základní cena testovaného provedení929.900,- (Grandis DI-D Intense)
Cena v testované výbavě1.047.630,- (Grandis DI-D Intense)

Plusy

  • jízdní vlastnosti
  • prostorný interiér
  • úsporný motor
  • standardní výbava

Mínusy

  • vibrace od motoru DI-D přenášené do podlahy a pedálu akcelerátoru
Spolupracujeme s TipCars.com

Mitsubishi Grandis DI-D

Cena v základní výbavě: 929 900 Kč Cena v testované výbavě: 1 047 630 Kč

Základní výbava:airbag řidiče a spolujezdce (s možností deaktivace), airbagy boční, okenní Airbagy (v první a druhé řadě sedadel), ABS - protiblokovací brzdový systém, EBD - elektronické rozdělení brzdné síly, MATC - aktivní protiprokluzový systém, MASC - aktivní stabilizační systém, předpínače bezpečnostních pásů vpředu, výškově stavitelné bezpečnostní pásy vpředu, ISOFIX - uchycení dětské sedačky, automatická klimatizace, posilovač řízení, centrální zamykání, dálkové ovládání centrálního zamykání, tempomat, elektricky ovládaná okna vpředu, elektricky ovládaná okna vzadu, elektricky ovládaná a sklopná zpětná zrcátka, vyhřívaná zpětná zrcátka, výškově stavitelné sedadlo řidiče, černé látkové čalounění sedadel, výškově stavitelný volant, středová loketní opěrka vpředu a vzadu, audio Systém s CD/MP3 přehrávačem (6 repro.), palubní počítač integrovaný v audio systému, elektronický imobilizér, otevírání nádrže z místa řidiče, dělená sedadla 60:40 ve 2. řadě, 3. řada sedadel dělená 50:50 a sklopná do podlahy, digitální hodiny a ukazatel venkovní teploty, zpětná zrcátka v barvě karoserie, přední mlhová světla, vyhřívané zadní okno, střešní spoiler s brzdovým LED světlem, zadní stěrač s ostřikovačem

Výbava testovaného vozu:metalický lak (+15.000,-Kč), koberce Elegance (2.830,-Kč), navigační systém (+88.810,-Kč), DVD s mapovými daty Evropa (+11.090,-Kč)

Provozovat historický palác fakt není ziskové, říká Konstantin z Lichtenštejna Provozovat historický palác fakt není ziskové, říká Konstantin z Lichtenštejna

Na české území přišli Lichtenštejnové už za Přemysla…

Zápisník Jany Havligerové: To zase byl týden Zápisník Jany Havligerové: To zase byl týden

Strana zelených o víkendu sjezdovala. Nově bude používat…

Prodej potravin a módy z e-shopů skokově roste, mobilem nakupují i senioři Prodej potravin a módy z e-shopů skokově roste, mobilem nakupují i senioři

Navzdory obtížné logistice jsou potraviny nejrychleji…

Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity

To, že pro úschovu peněz není vaše domácnost tím…

 
Technické údaje
Motor Mitsubishi Grandis DI-D
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 100 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 310 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 195
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.8
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 8.4 / 5.6 / 6.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 315 / 1545
Objem nádrže (l):65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1710 / 615
Rozměr pneu:215/55 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4765
b) šířka (mm): 1795
c) výška (mm): 1655
d) rozvor (mm): 2830
e) rozchod vpředu (mm): 1565
f) rozchod vzadu (mm): 1570
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 720 / 940
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950
k) šířka vpředu (mm): 1530
l) šířka vzadu (mm): 1550
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Mitsubishi Grandis DI-D
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,96
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Mitsubishi Grandis DI-D: první jízdní dojmy Mitsubishi Grandis DI-D: první jízdní dojmy

Nový velký van představilo Mitsubishi už před dvěma lety…

 



 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Včera

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Gott se zuby nehty brání otřesnému nařčení: Nejsem hypochondr!

Gott se zuby nehty brání otřesnému nařčení: Nejsem…

Když je vám špatně, odkládáte cestu k lékaři na úplně tu nejposlednější chvíli? To byste možná neměli. Ale také…

Zpověď ochrnutého moderátora Michala Jančaříka (41): Věří, že bude znovu chodit?

Zpověď ochrnutého moderátora Michala Jančaříka (41):…

V poslední době se Michalu Jančaříkovi (41) lepí smůla na paty. Nejdřív ho zlobila ledvina, po transplantaci se…

 

iSport.cz

Gentleman Federer? Legendě ruply nervy, vzteky rozházela věci

Gentleman Federer? Legendě ruply nervy, vzteky…

Má pověst gentlemana, v osmifinále Australian Open to však Roger Federer vůbec nepotvrdil. V zápase s japonským…

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

 

Reflex.cz

Okamura v objetí s vlivnými kritiky uprchlíků a Islámu – Le Penovou, Wildersem či Frauke Petryovou

Okamura v objetí s vlivnými kritiky uprchlíků a…

Poslanec Tomio Okamura se v těchto dnech ocitl v „objetí“ s významnými evropskými politiky, kteří stále více…

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

 
 
reklama