Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mitsubishi Grandis DI-D: první jízdní dojmy

Ondřej Láník
Diskuze (36)
Nový velký van představilo Mitsubishi už před dvěma lety ve Frankfurtu. Dosud mu scházel strategicky důležitý vznětový motor, nyní je však již cesta k evropským zákazníkům zcela otevřená.

Mitsubishi Motors disponovalo ještě před několika lety širokou škálou velkoprostorových automobilů různých velikostí. Od ostatní produkce se odlišovaly názvem obsahujícím slovo Space (prostor) v názvu (Space Star, Space Runner, Space Wagon, Space Gear). Doba pokročila a s ní přišly nové modely a také nová jména. V roce 2003 se na IAA ve Frankfurtu představil nový Grandis, jako nástupce velkého MPV Space Wagonu. Automobil je vyráběn v Japonsku a prodává se současně na evropských i asijských trzích. Evropské trhy jsou v tomto konkurencí nabitém segmentu takřka výhradním odběratelem vznětových verzí. Zážehový motor se zkrátka v automobilech, které jsou v Evropě zhruba ze tří čtvrtin v rukou početnějších rodin, příliš nenosí. Z tohoto předpokladu vyplynuly omezené šance nového Grandise v Evropě (od dubna 2003 do března 2004 se prodalo 7627 vozů). Protože Mitsubishi Motors vlastním vznětovým agregátem nedisponuje, bylo rozhodnuto nakupovat diesel u renomovaného výrobce. Volba padla na Volkswagen, se kterým je uzavřena smlouva na dodávky vznětového motoru 2.0 TDI PD do roku 2013. V roce 2006 očekává Mitsubishi na starém kontinentě odbyt 15 tisíc Grandisů.

Grandis: sportovně střižené MPV

Velkoprostorové vozy dnes nabízí mnoho velkých výrobců automobilů, ale asi pro žádného z nich nejde o snadno obsazený segment. Investice do vývoje a výroby jsou vzhledem k malým počtům prodaných vozů často překážkou k zavedení nového modelu a tak výrobci prodlužují život jednotlivých generací nebo spojují své síly, aby mohli svou modelovou řadu na jejím konci uzavřít velkým MPV.

Diverzifikace je v současné době nutností; tuctové, krabicovité a čistě funkční tvary se již dávno nenosí. Jedním z trendů, které podle Mitsubishi Motors zasáhnou tento segment, bude sportovní zaměření velkoprostorových vozů. Japonská automobilka tak je mezi prvními značkami, které se do této vlny zapojily. Dalším sportovním MPV bude například nový van od Fordu, který zatím známe jako koncept SAV.

Karosérie Grandise je delší (4765 mm) a nižší (1655 mm) než je obvyklé u plnohodnotného evropského MPV. Nový styling značky není ještě zcela rozšířen v rámci modelové řady, takže typické prvky nalezneme snad jen na masce. Grandis nese tak trochu japonské tvary: příď se „špičatými“ světlomety, agresivní nárazník s velkým vstupním otvorem…specificky tvarovaná maska z velké dálky připomíná vozy BMW.

Boční silueta neříká mnoho nového, klasický jednoprostorový automobil má karosérii opticky odlehčenou zatmavením sloupků. Netradiční je snad pouze zakončení spodní linie oken a jen z některých úhlů patrný prolis ve spodní části obou bočních dveří, který plynule navazuje na spáru zadního nárazníku. V souladu s trendem doby se blikače přestěhovaly do vnějších zpětných zrcátek a koncová světla (světelný zdroj je LED) do posledního sloupku karosérie. Záď je překvapivě kompaktní, už když automobil stojí působí značně stabilním dojmem.

Motor 2.0 DI-D: starý známý

Novinkou pod kapotou Grandise se letos v Ženevě stal čtyřválec 1968 cm3, důvěrně známý z mnoha vozů koncernu Volkswagen. Šestnáctiventilový agregát se vstřikováním čerpadlo-tryska je pro Mitsubishi naladěn na nejvyšší výkon 100 kW dosahovaný při 4000 ot./min. Točivý moment vrcholí hodnotou 310 Nm při 1750 ot/min. Výrobce udává kombinovanou spotřebu 6,6 l/100 km, zrychlení 0 na 100 km/h za 10,8 s a nejvyšší rychlost 195 km/h.

Jízda: s geny Eva

Rodinná MPV nikdy nebyla určena ke sportovní jízdě. Jenže Evropané se asi stále méně chtějí omezovat v ovladatelnosti velkoprostorových vozů s vysoko položeným těžištěm, takže jsou tu Focusy C-MAX a jim podobní… Mezi plnohodnotnými vozy se k vyhraněnějším bezesporu řadí nový Grandis. Nižší výška a s tím související stabilita při jízdě v zatáčce jsou ve voze znát, z rovnováhy toto Mitsubishi vyvede jen velmi prudký povel ze strany řidiče. Pocity řidiče vylepšuje přesné řízení, i když volant by mohl mít vhodnější polohu (má jen výškové nastavení). Za bezchybné řazení šestistupňové převodovky si odnáší body Volkswagen resp. jeho dodavatel. Řidič si zkrátka v tomto velkoprostorovém Mitsubishi užije! Druhou stranou mince jsou pocity dalších pěti až šesti cestujících. Agilní naladění podvozku je na méně kvalitních površích cítit, a to co řidič vnímá jako bezprostřední odezvu auta na jeho pokyny, pociťují cestující jako omezení komfortu.

Motor DI-D (nebo-li TDI v řeči Mitsubishi Motors) se projevuje typickými vlastnostmi, které důvěrně známe i z Octavií. Nejatraktivnější pracovní pásmo se nachází mezi 1700 a 2500 ot./min, za hranici 4000 ot./min je zbytečné se vydávat. Negativním rysem této motorizace je klasický hluboký hluk, který bude obtěžovat posádku i při dlouhých cestách vysokými rychlostmi na dálnici. Ještě výrazněji vynikne hlukový a vibrační kontrast ve srovnání se zážehovým motorem 2,4 MIVEC (121 kW), který značka dosud nabízela jako jedinou motorickou možnost. Skoro to vypadá jakoby si v Japonsku řekli: Když ten diesel chcete, tak tady jej máte a jezděte si s ním…

Odměnou za přijetí hlukové kulisy zřejmě bude spotřeba. Při našich jízdách jsme využívali nadprůměrně potenciál tohoto motoru (německá dálnice), a proto jsme dosáhli celkového průměru 8,9 l /100 km, při šetrnější jízdě v méně kopcovitém terénu by se spotřeba mimo město mohla přiblížit sedmilitrové hranici, což je vzhledem k pohotovostní hmotnosti 1710 kg slušná hodnota. Když jsme u hmotností, Grandis uveze 625 kg a se vznětovým motorem lze táhnout až dvoutunový brzděný přívěs.

Interiér: všechno s sebou

Mitsubishi patří k vyznavačům filosofie, která káže, že všechna sedadla je dobré mít stále s sebou ať jsou či nejsou využita. Standardně sedmi nebo šestimístný interiér tedy nemá samostatná vyjímatelná sedadla a vlastně ani pro MPV typické posunovací dveře. Místo toho konstruktéři navrhli systém sklápění třetí řady sedadel, která lze zapustit do podlahy, v případě jejich nevyužití. Pokud je Grandis plně obsazen (7 míst), zbývá v něm 320 l pro zavazadla, v pětimístném uspořádání je to 940 l a ve dvoumístném pak 1545 l. Ve třetím případě se druhá řada sedadel posune zcela vpřed (sedák je vztyčen).

Ve třetí řadě je nadprůměrně mnoho místa srovnáváme-li s běžnou sedmimístnou konkurencí, s prostorem na ostatních pěti sedadlech se ale tyto rozměry nemohou rovnat. Cestujícím kupodivu nepřekáží asi o 10 cm menší výška Grandise, ti co sedí ve třetí řadě mají spíše pocit jako v kombi. Ostatně tento model má zaujmout nejen současné majitele velkoprostorových Mitsubishi, ale i ty, kteří dosud jezdí třeba s velkými kombi Sigma.

Příjemné je oddělení ovládání klimatizace pro cestující na dvou předních sedadlech a pro zbytek vozu. Částečně si to vyžádalo zatmavení skel od B-sloupku dále, které účinně zadržuje sluneční paprsky a tak zde není třeba tak velkého výkonu klimatizace. Druhá řada sedadel může nastavovat teplotu na střešním ovladači, každý cestující má svůj vlastní výdech ventilace ve střeše.

Ceny

Český dovozce plánuje v prvním roce odbyt více než stovky Grandisů, převážně se vznětovými motory DI-D. Ceny začínají na 819 900,- Kč za výbavu Inform (ABS, EBD, protiprokluzový a stabilizační systém, automatická klimatizace, dálkově ovl. Centrální zamykání, elektricky ovládaná okna), za 929 900,-Kč se prodává výbava Intense (navíc sedmnáctipalcová kola z lehkých slitin, tempomat, CD/MP3 přehrávač) a nejvyšší Instyle pak stojí 1 049 900,-Kč (navíc např. kožené čalounění sedadel, xenonové světlomety s ostřikovači, elektricky ovládané střešní okno, klimatizace vzadu)

Ondřej Láník
Diskuze (36)