Mitsubishi Lancer Evolution: Dvě spojky (jako v DSG) a supervize pohonu všech kol

Mitsubishi Lancer Evolution: Dvě spojky (jako v DSG) a supervize pohonu všech kol

 
 

Japonci připravili pro nové EVO dvojspojkovou převodovku SST a systém Super All Wheel Control... ...aneb jak ukázat konkurenci výfuky ještě rychleji.

Stěžoval si tady někdo na jízdní vlastnosti Laceru EVO? Hm? No proto. Jenže to neznamená, že Mitsubishi sebere z koncernového regálu původní techniku a nacpe ji do přicházejícího modelu. Evolution dorazí na podzim s novým systémem kontroly dynamiky S-AWC (Super All Wheel Control), který reguluje individuální přísun točivého momentu zvlášť ke každému kolu a dvojspojkovou převodovkou SST.

S-AWC není autonomní jednotka řízení, ale skládá se z několika podsystémů: ASC (Active Stability Control), v podstatě jde o klasický stabilizační program ESP, který pomocí regulace výkonu motoru a přibrzďování kol udržuje automobil stabilizovaný kolem svislé osy. Mitsubishi Evolution však má u každého kola snímač brzdového tlaku, kvůli preciznější kontrole a dávkování brzdné síly. ASC zlepšuje trakci při akceleraci na kluzkém povrchu a dokáže řešit i krizové situace při neočekávaném vyhýbacím manévru.

ACD (Active Center Differential), jinak řečeno aktivní centrální diferenciál, řídí tok točivého momentu mezi přední a zadní nápravou pomocí hydraulicky ovládané vícelamelové spojky. Elektronika udržuje ideální poměr mezi trakcí a ovladatelností tak, že variabilně reguluje závěrný účinek diferenciálu. Díky tomu si vede EVO tak dobře na jakémkoliv povrchu – od hladkého asfaltu po šotolinu.

AYC (Active Yaw Control), technický zázrak přepisující vzorce ve fyzice. Jde o aktivní kontrolu stáčivosti, pracující na principu variabilního přenosu točivého momentu mezi jednotlivými koly na zadní nápravě. Poprvé byl tenhle sofistikovaný systém použitý na Lanceru EVO IV (v roce 1996) a zásadní změnou prošel až v roce 2003. Lancer Evolution VIII tehdy dostal místo kuželového ozubení planetový převod a nové jméno Super AYC. V novém modelu má tento systém senzory, které jsou základem bleskové zpětné vazby, takže auto teď dokáže rychleji reagovat na povely řidiče a vymazává i poslední zbytky nedotáčivost z povrchu zemského.

Sport ABS – snad nemusíme překládat. Tenhle protiblokovací systém umožní řidičovi udržet pod kontrolou řízení i automobil v situacích, kdy dochází k prudkému brzdění nebo masivnímu zpomalení na kluzkém povrchu. Zlepšení brzdného účinku jde na společné konto senzorů stáčivosti a ASC.

Jakkoliv může komplikovaný systém S-AWC vyvolávat nedůvěru nebo nás navádět na myšlenky, že nové EVO bude přetechnizované, ve skutečnosti slouží tato technologie k dokonalé distribuci každého newtonmetru. Řidič bude mít dojem, že auto čte jeho myšlenky a dokáže přesně reagovat na pohyby volantu a pedálů. Integrovaný management opět umožní ovladačem nastavit chování automobilu ve třech stupních (TARMAC – asfalt, GRAVEL – štěrk, šotolina, SNOW – sníh) tak, aby řidič přenesl na silnici co nejvíce výkonu.

Poslední technická novinka pravděpodobně rozpoutá největší vášně, protože bere práci levé noze. Mitsubishi Lancer Evolution dostane dvojspojkovou 6stupňovou převodovku SST (Sport Shift Transmission), která je velice podobná mechanizmu DSG koncernu VW. Liché (1., 3., 5.) a sudé (2., 4., 6.) převody používají samostatné hřídele, přičemž každá skupina má svou spojku. V momentě, kdy elektronická jednotka rozpozná, že nastal vhodný okamžik řazení, dochází k rozpojení aktivního převodu a zároveň ke spojení následujícího stupně. Proto je přenos točivého momentu přes soukolí převodovky kontinuální, bez přerušení.

Řidič bude mít možnost zvolit si jeden ze tří programů řazení, jež by měly pokrýt všechny situace. Normal bude vhodný do města nebo na běžnou jízdu, kdy není nutné hnát motor do vysokých otáček, respektive ve chvíli, kdy bude důležitější spotřeba než dynamika. Sport je doporučován v kopcích, nebo když řidič potřebuje brzdit motorem. Převodovka samozřejmě řadí při vyšších otáčkách. S-Sport pak nechá vyletět otáčky až k omezovači a změna převodů proběhne tak rychle, jak jen to systém zvládne.

Vím, na co se teď ptáte. Taky by nás zajímalo, jestli převodovka SST nabídne pouze automatizovaný režim nebo také manuální modus, kupříkladu řazení pádly pod volantem. Tisková zpráva se o takové možnosti nezmiňuje, přesto věříme, že Mitsubishi nenechá úplně všechno na elektronice.

Spolupracujeme s TipCars.com
Lidovci a STAN půjdou proti Babišovi Lidovci a STAN půjdou proti Babišovi

Delegáti sjezdu KDU-ČSL jasně podpořili koalici se…

Údržba silnic na Pardubicku se zadrhla Údržba silnic na Pardubicku se zadrhla

Půlmiliardovou zakázku v Pardubickém kraji napadla…

Ničivé záplavy na Srí Lance mají už 151 obětí, 111 se pohřešuje Ničivé záplavy na Srí Lance mají už 151 obětí, 111 se pohřešuje

Záplavy na Srí Lance, které v polovině týdne postihly…

Zápisník Michala Tomeše: Nesplněná očekávání Zápisník Michala Tomeše: Nesplněná očekávání

Smutek z nesplněného očekávání musejí cítit pořadatelé…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání... 10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání...

Trvalé teploty nad dvacet stupňů vybízejí ke stažení…

 




Mitsubishi Lancer vs. kráva: Jak jinak mohla tahle bouračka skončit? (video) Mitsubishi Lancer vs. kráva: Jak jinak mohla tahle bouračka skončit? (video)

Každému řidiči se občas stane, že jej na silnici někdo z…

Video: Mitsubishi Lancer Evolution Final Edition: Desítka se loučí i v Americe Video: Mitsubishi Lancer Evolution Final Edition: Desítka se loučí i v Americe

Mitsubishi už dává sbohem poslednímu Lanceru Evolution…

 



 
Ferrari pro značkový pohár od jeho zrodu až po současnost ve velké galerii

Ferrari pro značkový pohár od jeho zrodu až po současnost ve velké galerii

Dnes 08:00

Ferrari Challenge má za sebou více než dvě desítky sezón. Přitahuje pozornost díky vyrovnaným závodům s identickými vozy, kde je hlavním rozdílem umění jezdců a souhra jejich týmů.




Blesk.cz

Zemřel bývalý řecký premiér Mitsotakis (†98). „Byl obklopen milovanými“

Zemřel bývalý řecký premiér Mitsotakis (†98). „Byl…

Ve věku 98 let zemřel bývalý řecký premiér Konstantinos Mitsotakis. Rodina v krátkém prohlášení uvedla, že…

Byl tu i Kajínek. „Valdice jsou pro kriminálníky vysoká škola,“ ví kaplan

Byl tu i Kajínek. „Valdice jsou pro kriminálníky…

Nejtěžší a nejstřeženější česká věznice Valdice letos slaví 160 let od založení. Byli tady političtí vězni,…

 

iSport.cz

Opavu do ligy tlačil i střelec Kozák: Příští rok to kluci zvládnou!

Opavu do ligy tlačil i střelec Kozák: Příští rok to…

Ve žlutém opavském moři, které v posledním kole FN ligy hnalo Slezský FC Opava zpátky mezi elitu, byl i jejich…

Slavia vládne lize. Nejlepším hráčem je Škoda, trenérem Šilhavý

Slavia vládne lize. Nejlepším hráčem je Škoda,…

Vyhrála ligový titul a ovládla také závěrečné vyhlašování cen pro nejlepší jednotlivce ePojisteni.cz ligy.…

 

Reflex.cz

Další připomínka Nicholase Wintona. Pomník Rozloučení připomíná rodiče zachráněných dětí

Další připomínka Nicholase Wintona. Pomník…

Na pražském hlavním nádraží byl umístěn pomník, který připomíná rodiče Wintonových dětí. Působivý pomník se…

Víkend ve znamení Lidovců. Víc než program zaujal lehce ulítlý klip

Víkend ve znamení Lidovců. Víc než program zaujal…

KDU-ČSL na víkendovém sjezdu v Praze potvrdila v čele strany Pavla Bělobrádka a schválila uzavření volební…