Mitsubishi Lancer Evolution: Dvě spojky (jako v DSG) a supervize pohonu všech kol

Mitsubishi Lancer Evolution: Dvě spojky (jako v DSG) a supervize pohonu všech kol

 
 

Japonci připravili pro nové EVO dvojspojkovou převodovku SST a systém Super All Wheel Control... ...aneb jak ukázat konkurenci výfuky ještě rychleji.

Stěžoval si tady někdo na jízdní vlastnosti Laceru EVO? Hm? No proto. Jenže to neznamená, že Mitsubishi sebere z koncernového regálu původní techniku a nacpe ji do přicházejícího modelu. Evolution dorazí na podzim s novým systémem kontroly dynamiky S-AWC (Super All Wheel Control), který reguluje individuální přísun točivého momentu zvlášť ke každému kolu a dvojspojkovou převodovkou SST.

S-AWC není autonomní jednotka řízení, ale skládá se z několika podsystémů: ASC (Active Stability Control), v podstatě jde o klasický stabilizační program ESP, který pomocí regulace výkonu motoru a přibrzďování kol udržuje automobil stabilizovaný kolem svislé osy. Mitsubishi Evolution však má u každého kola snímač brzdového tlaku, kvůli preciznější kontrole a dávkování brzdné síly. ASC zlepšuje trakci při akceleraci na kluzkém povrchu a dokáže řešit i krizové situace při neočekávaném vyhýbacím manévru.

ACD (Active Center Differential), jinak řečeno aktivní centrální diferenciál, řídí tok točivého momentu mezi přední a zadní nápravou pomocí hydraulicky ovládané vícelamelové spojky. Elektronika udržuje ideální poměr mezi trakcí a ovladatelností tak, že variabilně reguluje závěrný účinek diferenciálu. Díky tomu si vede EVO tak dobře na jakémkoliv povrchu – od hladkého asfaltu po šotolinu.

AYC (Active Yaw Control), technický zázrak přepisující vzorce ve fyzice. Jde o aktivní kontrolu stáčivosti, pracující na principu variabilního přenosu točivého momentu mezi jednotlivými koly na zadní nápravě. Poprvé byl tenhle sofistikovaný systém použitý na Lanceru EVO IV (v roce 1996) a zásadní změnou prošel až v roce 2003. Lancer Evolution VIII tehdy dostal místo kuželového ozubení planetový převod a nové jméno Super AYC. V novém modelu má tento systém senzory, které jsou základem bleskové zpětné vazby, takže auto teď dokáže rychleji reagovat na povely řidiče a vymazává i poslední zbytky nedotáčivost z povrchu zemského.

Sport ABS – snad nemusíme překládat. Tenhle protiblokovací systém umožní řidičovi udržet pod kontrolou řízení i automobil v situacích, kdy dochází k prudkému brzdění nebo masivnímu zpomalení na kluzkém povrchu. Zlepšení brzdného účinku jde na společné konto senzorů stáčivosti a ASC.

Jakkoliv může komplikovaný systém S-AWC vyvolávat nedůvěru nebo nás navádět na myšlenky, že nové EVO bude přetechnizované, ve skutečnosti slouží tato technologie k dokonalé distribuci každého newtonmetru. Řidič bude mít dojem, že auto čte jeho myšlenky a dokáže přesně reagovat na pohyby volantu a pedálů. Integrovaný management opět umožní ovladačem nastavit chování automobilu ve třech stupních (TARMAC – asfalt, GRAVEL – štěrk, šotolina, SNOW – sníh) tak, aby řidič přenesl na silnici co nejvíce výkonu.

Poslední technická novinka pravděpodobně rozpoutá největší vášně, protože bere práci levé noze. Mitsubishi Lancer Evolution dostane dvojspojkovou 6stupňovou převodovku SST (Sport Shift Transmission), která je velice podobná mechanizmu DSG koncernu VW. Liché (1., 3., 5.) a sudé (2., 4., 6.) převody používají samostatné hřídele, přičemž každá skupina má svou spojku. V momentě, kdy elektronická jednotka rozpozná, že nastal vhodný okamžik řazení, dochází k rozpojení aktivního převodu a zároveň ke spojení následujícího stupně. Proto je přenos točivého momentu přes soukolí převodovky kontinuální, bez přerušení.

Řidič bude mít možnost zvolit si jeden ze tří programů řazení, jež by měly pokrýt všechny situace. Normal bude vhodný do města nebo na běžnou jízdu, kdy není nutné hnát motor do vysokých otáček, respektive ve chvíli, kdy bude důležitější spotřeba než dynamika. Sport je doporučován v kopcích, nebo když řidič potřebuje brzdit motorem. Převodovka samozřejmě řadí při vyšších otáčkách. S-Sport pak nechá vyletět otáčky až k omezovači a změna převodů proběhne tak rychle, jak jen to systém zvládne.

Vím, na co se teď ptáte. Taky by nás zajímalo, jestli převodovka SST nabídne pouze automatizovaný režim nebo také manuální modus, kupříkladu řazení pádly pod volantem. Tisková zpráva se o takové možnosti nezmiňuje, přesto věříme, že Mitsubishi nenechá úplně všechno na elektronice.

Spolupracujeme s TipCars.com
Pojistěte se navzájem a s důvěrou Pojistěte se navzájem a s důvěrou

Mít sjednané pojištění je dnes nezbytností. Musí ale…

Poláci vyzývají Putina, aby převzal odpovědnost za tragédii u Smolenska Poláci vyzývají Putina, aby převzal odpovědnost za tragédii u Smolenska

Polský ministr obrany Antoni Macierewicz řekl, že havárii…

Státy unie se shodly na prodloužení sankcí vůči Rusku, řekl Tusk Státy unie se shodly na prodloužení sankcí vůči Rusku, řekl Tusk

Evropská unie je jednotná v otázce prodloužení…

Americké úřady ruší síťovou neutralitu Americké úřady ruší síťovou neutralitu

Americká Federální komise pro spoje (FCC) dnes navzdory…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nové kolo crashtestů plné zklamání: Duster tři hvězdy, Punto nula! Nové kolo crashtestů plné zklamání: Duster tři hvězdy, Punto nula!

Nová metodika hodnocení je pro přestárlý Fiat Punto…

Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S... Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S...

Od roku 1979 nabízí Mercedes-Benz svůj ultimativní…

 



Ojetý Mitsubishi Lancer (CY, CX): Když lancer, tak benzin! Ojetý Mitsubishi Lancer (CY, CX): Když lancer, tak benzin!

Lancer není jen legendární vrcholná verze Evolution, ale…

Mitsubishi Lancer vs. kráva: Jak jinak mohla tahle bouračka skončit? (video) Mitsubishi Lancer vs. kráva: Jak jinak mohla tahle bouračka skončit? (video)

Každému řidiči se občas stane, že jej na silnici někdo z…

 



 
Exkluzivní svezení s Alpine A110. Tenhle sporťák se povedl! Má vůbec nějakou chybu?

Exkluzivní svezení s Alpine A110. Tenhle sporťák se povedl! Má vůbec nějakou chybu?

Včera

Renault oživuje značku Alpine sporťákem pojmenovaným po jejím neznámějším modelu. Za tuhle reinkarnaci se však původní A110 stydět nemusí!




Blesk.cz

Vánoční zázrak: Mamince (35) řekli, že jí zbývají 4 roky života. Rakovina jí teď zmizela

Vánoční zázrak: Mamince (35) řekli, že jí zbývají 4…

Když mamince dvou dětí v těhotenství řekli, že má rakovinu prsu, byla na dně. Navzdory doporučení lékařů se…

Surfař na pláži našel lidskou nohu! Je to již třináctá končetina, kterou na břeh vyplavilo moře

Surfař na pláži našel lidskou nohu! Je to již…

 Kanaďan Mike Johns (56) se procházel se svým psem na pláži, když najednou narazil na povalující se lidskou…

 

iSport.cz

Fanoušci AC Milán opět dohnali brankáře k slzám: Trpělivost vypršela!

Fanoušci AC Milán opět dohnali brankáře k slzám:…

Představte si tu situaci. Jste čerstvě plnoletý, přitom jednička jednoho z nejslavnějších klubů, měl byste si…

Slováci jsou lepší! Čeští tenisté poprvé v historii na Lacka a spol. nestačí

Slováci jsou lepší! Čeští tenisté poprvé v historii…

Slováci před Čechy? Vždyť v elitní stovce se v současné době objevují dvě česká jména, oproti minulosti je to…

 

Reflex.cz

Tipy na víkend: Adventní koncert na Stezce korunami stromů a indiáni na válečné stezce

Tipy na víkend: Adventní koncert na Stezce korunami…

Vánoční i nevánoční akce vás čekají tento víkend. Předvánoční stres z vás spadne natotata!

JXD burcuje a apeluje na OSN: Zdaňte maso a hlavně vzduch!

JXD burcuje a apeluje na OSN: Zdaňte maso a hlavně vzduch!

Další neomarxistická krávovina se objevila na obzoru amerických ekonomických institucí. Ty začaly zcela vážně…