Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mitsubishi Lancer Evolution: Dvě spojky (jako v DSG) a supervize pohonu všech kol

Miro Mihalik
Diskuze (7)
Japonci připravili pro nové EVO dvojspojkovou převodovku SST a systém Super All Wheel Control... ...aneb jak ukázat konkurenci výfuky ještě rychleji.

Stěžoval si tady někdo na jízdní vlastnosti Laceru EVO? Hm? No proto. Jenže to neznamená, že Mitsubishi sebere z koncernového regálu původní techniku a nacpe ji do přicházejícího modelu. Evolution dorazí na podzim s novým systémem kontroly dynamiky S-AWC (Super All Wheel Control), který reguluje individuální přísun točivého momentu zvlášť ke každému kolu a dvojspojkovou převodovkou SST.

S-AWC není autonomní jednotka řízení, ale skládá se z několika podsystémů: ASC (Active Stability Control), v podstatě jde o klasický stabilizační program ESP, který pomocí regulace výkonu motoru a přibrzďování kol udržuje automobil stabilizovaný kolem svislé osy. Mitsubishi Evolution však má u každého kola snímač brzdového tlaku, kvůli preciznější kontrole a dávkování brzdné síly. ASC zlepšuje trakci při akceleraci na kluzkém povrchu a dokáže řešit i krizové situace při neočekávaném vyhýbacím manévru.

ACD (Active Center Differential), jinak řečeno aktivní centrální diferenciál, řídí tok točivého momentu mezi přední a zadní nápravou pomocí hydraulicky ovládané vícelamelové spojky. Elektronika udržuje ideální poměr mezi trakcí a ovladatelností tak, že variabilně reguluje závěrný účinek diferenciálu. Díky tomu si vede EVO tak dobře na jakémkoliv povrchu – od hladkého asfaltu po šotolinu.

AYC (Active Yaw Control), technický zázrak přepisující vzorce ve fyzice. Jde o aktivní kontrolu stáčivosti, pracující na principu variabilního přenosu točivého momentu mezi jednotlivými koly na zadní nápravě. Poprvé byl tenhle sofistikovaný systém použitý na Lanceru EVO IV (v roce 1996) a zásadní změnou prošel až v roce 2003. Lancer Evolution VIII tehdy dostal místo kuželového ozubení planetový převod a nové jméno Super AYC. V novém modelu má tento systém senzory, které jsou základem bleskové zpětné vazby, takže auto teď dokáže rychleji reagovat na povely řidiče a vymazává i poslední zbytky nedotáčivost z povrchu zemského.

Sport ABS – snad nemusíme překládat. Tenhle protiblokovací systém umožní řidičovi udržet pod kontrolou řízení i automobil v situacích, kdy dochází k prudkému brzdění nebo masivnímu zpomalení na kluzkém povrchu. Zlepšení brzdného účinku jde na společné konto senzorů stáčivosti a ASC.

Jakkoliv může komplikovaný systém S-AWC vyvolávat nedůvěru nebo nás navádět na myšlenky, že nové EVO bude přetechnizované, ve skutečnosti slouží tato technologie k dokonalé distribuci každého newtonmetru. Řidič bude mít dojem, že auto čte jeho myšlenky a dokáže přesně reagovat na pohyby volantu a pedálů. Integrovaný management opět umožní ovladačem nastavit chování automobilu ve třech stupních (TARMAC – asfalt, GRAVEL – štěrk, šotolina, SNOW – sníh) tak, aby řidič přenesl na silnici co nejvíce výkonu.

Poslední technická novinka pravděpodobně rozpoutá největší vášně, protože bere práci levé noze. Mitsubishi Lancer Evolution dostane dvojspojkovou 6stupňovou převodovku SST (Sport Shift Transmission), která je velice podobná mechanizmu DSG koncernu VW. Liché (1., 3., 5.) a sudé (2., 4., 6.) převody používají samostatné hřídele, přičemž každá skupina má svou spojku. V momentě, kdy elektronická jednotka rozpozná, že nastal vhodný okamžik řazení, dochází k rozpojení aktivního převodu a zároveň ke spojení následujícího stupně. Proto je přenos točivého momentu přes soukolí převodovky kontinuální, bez přerušení.

Řidič bude mít možnost zvolit si jeden ze tří programů řazení, jež by měly pokrýt všechny situace. Normal bude vhodný do města nebo na běžnou jízdu, kdy není nutné hnát motor do vysokých otáček, respektive ve chvíli, kdy bude důležitější spotřeba než dynamika. Sport je doporučován v kopcích, nebo když řidič potřebuje brzdit motorem. Převodovka samozřejmě řadí při vyšších otáčkách. S-Sport pak nechá vyletět otáčky až k omezovači a změna převodů proběhne tak rychle, jak jen to systém zvládne.

Vím, na co se teď ptáte. Taky by nás zajímalo, jestli převodovka SST nabídne pouze automatizovaný režim nebo také manuální modus, kupříkladu řazení pádly pod volantem. Tisková zpráva se o takové možnosti nezmiňuje, přesto věříme, že Mitsubishi nenechá úplně všechno na elektronice.

Miro Mihalik
Diskuze (7)
Avatar - Ricardo
12. 7. 2007 10:57
Re: automat
sekvenční řažení je funkcí některých automatických převodovek, třeba právě DSG :-)