Mitsubishi Pajero Dakar - Hotel Tři Diamanty

Mitsubishi Pajero Dakar - Hotel Tři Diamanty

 
 
26.5. 2005 Ondřej Šuch

Pajero dospělo. Pravověrní off-roadisté možná doteď pláčou nad koncem tuhých náprav, vzhledem k převažujícímu využití na pevných cestách je ale otázka komfortu, a nejen toho jízdního, pro podstatnou část kupujících důležitější.

Pajero dospělo. Pravověrní off-roadisté možná doteď pláčou nad koncem tuhých náprav, vzhledem k převažujícímu využití na pevných cestách je ale otázka komfortu, a nejen toho jízdního, pro podstatnou část kupujících důležitější.

Speciální verze výbavy Dakar, jejíž název odkazuje na úspěchy značky v africké rallye, obsahuje například zpětná zrcátka v barvě karoserie, imitaci titanu v interiéru, multifunkční displej či kožené čalounění Alcantara.

Sílu a jedinečnost Pajera ale utváří přece jen něco jiného než položky výbavy. Už v úvodu zmíněná nová koncepce nezávislého zavěšení kol vzbudila před čtyřmi lety pozdvižení, nemenší šok ale automobilka připravila kontrastem téměř nulového předníhoohromného zadního převisu. Připočteme-li ještě ohromné vystupující blatníky a zachované tradiční náhradní kolo na pátých dveřích, lze před riskováním japonských konstruktérů jen smeknout. Auto působí i po letech stále moderně a kupující se tak o svůj image bát nemusí.

Otevřít rozměrné dveře dá překvapivě malou práci a vyšplhat na vysoko položené sedadlo není díky příplatkovým prahům problém ani pro menší pasažéry. Od posledního testu zaznamenáváme v kabině drobné příjemné změny, počínaje již zmíněným multifunkčním displejem až po příjemně se držící volant. Tradiční je také „natlačení“ řidiče a spolujezdce směrem ke dveřím, přičemž odměnou je rozměrná středová loketní opěrka s velkým úložným prostorem. Všestranně elektricky nastavitelná sedadla jsou dobrým kompromisem mezi pohodlím a tuhostí.

Cestující vzadu bude při nastupování trochu vadit relativně krátký rozvor, pak ale čeká celá jejich těla jen příjemná kožená péče. Pro kolena i nad hlavou je místa dost, navíc opěradla lze sklápět dle libosti až do vodorovné polohy! Pokud totéž provedeme s předními sedadly, vznikne relativně rovné, kůží potažené „letiště“ 140x200 cm, ze kterého vystupuje jen „noční stolek“ v podobě středového odkládacího prostoru. Na dlouhých cestách pohodlné a praktické.

obrázek [300 x 242] Pokud ale výlet s přespáním pro dva chceme vyměnit za komfortní odvoz sedmi lidí, Pajero uspokojí i tuto potřebu. Dvoumístná lavice ukrytá pod podlahou zavazadelníku sice pojme kvůli místu pro nohy jen menší osoby, díky výklopným oknům, dvojité klimatizaci a samozřejmě tříbodovým bezpečnostním pásům jim ale ani zde nebude nic chybět. Manipulace se všemi sedadly je navíc poměrně snadná: výhrady lze mít maximálně k téměř nulovému prostoru pro zavazadla v sedmimístném uspořádání. Při klasické pětimístné konfiguraci je naopak místa pro zavazadla dost a jediným handicapem je „japonské“ otevírání zadních dveří směrem k chodníku. Vzhledem ke kategorii vozu nám ani příliš nevadila vyšší nakládací hrana.

Turbodiesel s označením 3.2 DI-D s maximálním výkonem 118 kW je ve zvukovém projevu nezaměnitelný, překvapil nás ale nízkými vibracemi i při studených startech. Po zahřátí je pak jeho projev zvukově téměř srovnatelný se šestiválcem 3.5 – zpod kapoty se ozývá jen hluboké hučení. Pětistupňový automat ořezává dynamický potenciál silného turbodieselu jen přiměřeně, ale i tak jsou rozjezdy na plný plyn doprovázeny spíše subjektivním pocitem síly než prudkého zrychlení. Kickdown i s logickou prodlevou umožňuje celkem hbité předjíždění. Motor se svižně vytáčí i když okolo 4000 otáček také jeho nejlepší éra pomalu končí. Nárůst výkonu je do té doby ale téměř lineární a mírnost turboefektu vnímáme jako plus – dobře se hodí k tomuto typu vozu a poháněná zadní kola tak nemají důvod říkat si o regulaci ASR. Mimo město si Pajero řekne o 9 litrů nafty na 100 km, drsné šlapání na krk pak vyžene spotřebu o 2-3 litry. Po městě se pak auto chová méně střídmě: 12 litrů je minimum, 16 maximum.

Cestování s Pajerem je docela nenáročné: V Praze jsme nastavili tempomat a za hodinu a půl se „probudili“ v Brně. Bez únavy, jen s lehkým povzdechem nad kombinací kožených sedaček a téměř letních teplot. Po okresních cestách je Pajero také bezproblémové, jen je třeba mít stále na paměti jeho značnou hmotnost a limity automatické převodovky. Smíří-li se posádka s klidnou jízdou, nemusí to ještě znamenat pomalost. Velmi dobré odpružení a pochopitelně zvláště nezávislé zavěšení všech kol způsobuje, že pohled na rychloměr i při „klidné“ jízdě po okresních silnicích dokáže řidiče překvapit. Přijatelné boční náklony a balónové obutí totiž odfiltrovávají většinu jízdních nepříjemností a řidič se tak za značného komfortu dostane do cíle podobnou rychlostí jako s běžným vozem. Příčné nerovnosti (i v terénu, nejen retardéry ve městech) si s odpružením Pajera moc nerozumějí.

obrázek [450 x 292]

Mimo silnice jsou možnosti vozu limitovány přechodovým úhlem a zadním převisem, pokusné zdolávání prahů jsme ale absolvovali úspěšně. Relativně velké zdvihy pérování pomáhají udržet na pokladu všechna kola dostatečně dlouho a je-li ještě hůře, přichází ke slovu připojitelná přední náprava, redukce a uzávěra zadního diferenciálu. Schopnost dostat se z terénního problému pak v praxi ovlivňují daleko více použité pneumatiky. Ku cti námi testovaných stoprocentně silničních exemplářů svědčí, že kombinaci trávy a písku zvládaly bez větších potíží.

obrázek [350 x 203] Komfort, bezpečnost, rychlost a občas terén – tak vypadá souhrn požadavků na tuto kategorii vozů. V konkurenci Land Roveru Discovery, Toyoty Land Cruiser či Nissanu Pathfinder jde sice o nejstarší model, přesto má Mitsubishi Pajero čím bojovat a zaujmout. Ostatně – po Africe se jen tak s něčím jezdit nedá.

Plusy

  • komfort
  • nízká hlučnost
  • pohodová jízda
  • variabilita interiéru
  • výbava a cena

Minusy

  • dynamické vlastnosti kombinace motoru a převodovky
  • malá zpětná vazba řízení
  • absence parkovacích senzorů

Přehled cen:

  • První cena vozu: 1.149.900,- (3.2 DI-D 118 kW, 3dveřový Dakar)
  • První cena vozu s testovanou motorizací: 1.309.900,- (3.2 DI-D 118 kW, AT, 5dveřový Instyle)
  • Základní cena testovaného vozu: 1.409.900,- (3.2 DI-D 118 kW, AT 5dveřový Dakar)
  • Cena testovaného vozu vč. příplatků: 1.409.900,- (3.2 DI-D 118 kW, AT 5dveřový Dakar)
Spolupracujeme s TipCars.com

Mitsubishi Pajero Dakar

Cena v základní výbavě: 1 409 900 Kč Cena v testované výbavě: 1 409 900 Kč

Základní výbava:Přední a boční airbagy, ABS+EBD, úchyty ISOFIX, bezp. pásy s předpínači, kliky v barvě karoserie, boční prahy, přední mlhová světla, tónovaná okna, zatmavená boční a zadní okna, zpětná zrcátka v barvě karoserie, automatická klimatizace vpředu a vzadu, aut. klimatizace s dálk. ovládáním, el. Ovládání zpětných zrcátek, zadní sedadla dělená 60:40, imitace titanu v interiéru, kožené čalounění Alcantara, kůží obšitý volant a hlavice řadicí páky, dvoumístná sklopná lavice v zavazadlovém prostoru, multifunkční displej,příprava pro audio, 4xrepro, středová loketní opěrka vpředu a vzadu, tempomat, topení vzadu, vyhřívaná přední sedadla, výškově stavitelná přední sedadla a volant

Výbava testovaného vozu:základní

Praha schválila další výkup pozemků pro linku metra D Praha schválila další výkup pozemků pro linku metra D

Hlavní město plánuje koupit pozemky v Písnici za zhruba…

 

Štítky SUV Mitsubishi Testy

Technické údaje
Motor Mitsubishi Pajero Dakar
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3200
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 118 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 373 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13.3 / 8.8 / 10.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 615 / 2195
Objem nádrže (l):90
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2335 / 710
Rozměr pneu:265/70 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4830
b) šířka (mm): 1895
c) výška (mm): 1885
d) rozvor (mm): 2780
e) rozchod vpředu (mm): 1560
f) rozchod vzadu (mm): 1560
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1030
k) šířka vpředu (mm): 1510
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 500
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Mitsubishi Pajero Dakar
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,28
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii

Osmá generace Volkswagenu Golf již pomalu klepe na dveře.…

Řidiči, pozor! Dnes se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami Řidiči, pozor! Dnes se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami

Měření rychlosti bude probíhat v rámci celoevropské akce…

 



Mitsubishi Pajero: do Paříže s faceliftem Mitsubishi Pajero: do Paříže s faceliftem

Mitsubishi připravuje facelift modelu Pajero, který se…

 



 
BMW dostanou nový digitální přístrojový štít. Podívejte se, jak bude vypadat!

BMW dostanou nový digitální přístrojový štít. Podívejte se, jak bude vypadat!

Dnes 16:52

BMW nechává nahlédnout do vývoje a blízké budoucnosti svých značek. Hlavním lákadlem je nový digitální přístrojový panel spolu s novou generací informačního systému.




Blesk.cz

Jaký otec, takový syn. Recenze God of War

Jaký otec, takový syn. Recenze God of War

Kratos nezemřel, Kratos žije! Boha totiž není tak snadné zabít. Po událostech v mytologickém Řecku se…

Geislerová je znovu volná! Po třech letech rozchod se zeťákem herečky Šulcové

Geislerová je znovu volná! Po třech letech rozchod…

Každou chvíli si vyznávali lásku na sociálních sítích, ale loni to utichlo. Produkční a blogerka Ester…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Sandra

Sandra "Medojed" Mašková v pořadu Fight!: Zápasení…

Je nejpopulárnější zápasnicí v Čechách. A není divu, rozhodně patří mezi největší osobnosti bojových sportů. A o…

 

Reflex.cz

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době byl nepochybně označen za sexistický

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době…

Računari znamená v bosenštině prostě „počítače“. Stejný název nesl i v bývalé Jugoslávii proslulý časopis, jenž…

Ekonom vs. feministka: Nerovnost platů žen a mužů není. Je to lež, která útočí na tradiční rodinu

Ekonom vs. feministka: Nerovnost platů žen a mužů…

Dva naprosto různé pohledy na fakt, že ženy mají tenčí výplatní pásky, přinese druhé vydání pořadu Proti Sobě…