11.7. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Mitsubishi Pajero Evolution: Zapomenutý homologační speciál, který kraloval na Dakaru!

 

V letech 1997 až 1999 vyrobilo Mitsubishi sérii 2500 kusů vozu Pajero Evolution. Šlo v zásadě o silniční verzi dakarského speciálu ve třídě T2.

Mitsubishi Pajero Evolution nebo také zkráceně Pajero EVO, případně PajEvo patří do třídy homologačních speciálů, podobně jako třeba původní BMW M3, Audi Quattro či Lancia Delta Integrale. Tato auta jsou každým dnem cennější a tudíž stále obtížněji dostupná. A zatímco na uvedené vozy lze v české kotlině čas od času narazit, například na různých srazech veteránů či sportovních automobilů, o Pajeru Evolution se toho příliš neví. Jedním z důvodů je skutečnost, že všech vyrobených 2500 aut bylo výhradně s pravostranným řízením.

Pajero na steroidech

Základem pro stavbu verze Evolution, interně označenou V55W, se stala druhá generace Pajera, vyráběná v Japonsku v letech 1991 až 1999. Technici využili krátkou, pouze třídveřovou karoserii, interně značenou V20, u níž výrazně rozšířili blatníky. Hlavním důvodem byla montáž odlišného zavěšení kol, jemuž Mitsubishi říkalo ARMIE (All Road Multilink Independet suspension for Evolution).

Co se pod tímto poněkud krkolomný názvem ukrývá? Vpředu se jednalo o lichoběžníkovou nápravu s horním a spodním ramenem tvaru trojúhelníka. Mnohem větší změny se ale odehrály vzadu. Běžné Pajero této generace používalo pro zavěšení zadních kol tuhou nápravu. Evolution dostal složité čtyřprvkové zavěšení, skládající se z jednoho podélného a tří příčných, případně šikmo vedených ramen. Navíc jedno z těchto ramen mělo opět tvar trojúhelníka, takže závěsných prvků na pomocném rámu spolu s karoserií bylo celkem pět.

Odlišné zavěšení kol přineslo zvětšení rozchodu předních kol o 125 mm, těch zadních o 110 mm. Tedy opravdu výrazné. Dle Mitsubishi mělo uvedené zavěšení spojovat to nejlepší pro jízdu jak po silnici, tak zejména na nezpevněných cestách. Podle dostupných zdrojů se přední kola mohla chlubila zdvihem 240 mm, zadní dokonce 270 mm. Ani na jedné z náprav nechyběl torzní stabilizátor a samozřejmostí byly vysoce účinné, patřičně tuhé tlumiče. Údajně vycházely cenově na více než dvojnásobek za kus, než na kolik vyšel tlumič pro běžné výchozí Pajero této generace.

280 koní podle prospektu

Zdrojem temperamentu, očekávaného od takového auta se stal vidlicový šestiválec 6G74. Šlo o známý motor, nabízený v celé řadě modelů této značky. V Pajeru EVO však byla použita nejostřejší verze, nabízející výkon 194 kW při 6000 otáčkách za minutu. Maximum točivého momentu bylo uváděno 324 N.m při 4500/min-1. Tolik oficiální údaj. Prodejní brožura mluvila zcela lakonicky o 280 koních, které představovaly oficiální výkonový strop pro auto prodávané v Japonsku.

Verze pro EVO údajně dostala mimo jiné například kované písty a ojnice. Dvojice vačkových hřídelů v každé z hlav ovládala ventily přes speciální vahadla soustavy MIVEC (Mitsubishi Innovative Valve timing Electronic Control), která umožňovala měnit ve dvou stupních časování rozvodu i zdvih ventilů. Jedná se o původní systém MIVEC, nikoliv ten novodobý s lopatkovým variátorem na vačkovém hřídeli, který známe třeba z poslední generace modelu Colt.

Podobně jako motor bylo zajímavé také převodové ústrojí. Pajero má samozřejmě podélně uložený hnací řetězec, přičemž pohon přední nápravy byl řešen přes řetězový převod, který poháněl paralelní hřídel k přední nápravě. Jde o známý systém Super Select používaný i i na běžných verzích tohoto vozu.

Dakarský speciál Mitsubishi Pajero oslavil 30 let a zamířil do dražby. Cena je překvapivě nízká

V zásadě umožňoval provoz pouze s poháněnou zadní nápravou nebo pohon všemi koly, přičemž o rozdělení hnací síly mezi nimi se staral otevřený kuželový diferenciál, ovšem uzavíraný viskosní spojkou. Rovněž bylo možné centrální diferenciál plně uzavřít, takže hnací síla se pak rozdělovala napevno v poměru 50:50 mezi přední a zadní nápravu.

Aby toho nebylo málo, tak obě nápravy využívaly samosvorný diferenciál citlivý na rozdíly momentů (torsen). Zákazník si mohl zvolit převodovku. Buď pětistupňovou manuální, nebo pětistupňovou samočinnou planetového typu s měničem momentu.

Jen pro čtyři

Na patřičně vysoké úrovni byla rovněž kabina tohoto speciálního Pajera. Vůz technici zamýšleli pouze pro čtyři cestující včetně řidiče, přičemž vpředu nabídli anatomicky tvarovaná sedadla Recaro.

I přes velmi omezený počet vyrobených kusů (2500) je cena tohoto vozu v porovnání s jinými homologačními speciály relativně příznivá. Na prodej bylo v době psaní článku hned několik aut, přičemž ceny startují na částce 9.000 liber, tedy přibližně 270.000 korun. Samozřejmě bez dovozu a dalších náležitostí. Když uvážíme, že za takové BMW M3 E30 dnes dále i jeden a půl milionu korun, je Pajero Evolution vlastně ještě docela levné.

Spolupracujeme s TipCars.com
Kdyby vláda padla, Zeman by pověřil sestavením nové opět Babiše Kdyby vláda padla, Zeman by pověřil sestavením nové opět Babiše

Kdyby poslanci nynější vládě Andreje Babiše (ANO)…

Nejdelším železničním tunelem v Česku projel zkušebně první vlak Nejdelším železničním tunelem v Česku projel zkušebně první vlak

Nejdelším železničním tunelem v ČR projel ve čtvrtek…

GESTO ROKU: Samsung zabodoval ve společenské odpovědnosti GESTO ROKU: Samsung zabodoval ve společenské odpovědnosti

Projekt Samsung Tvoje šance, který pomáhá dětem v…

Mayové se kvůli brexitu drolí vláda Mayové se kvůli brexitu drolí vláda

Zveřejnění návrhu dohody mezi Velkou Británií a Evropsku…

 

Štítky SUV Mitsubishi

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Michal Půr: Nesmyslné limity emisí mohou srazit naši ekonomiku na kolena Michal Půr: Nesmyslné limity emisí mohou srazit naši ekonomiku na kolena

Michal Půr, šéfredaktor serveru Info.cz, v komentáři…

Nejvyhledávanější automobilky podle Googlu: Vítěz v Česku vás překvapí Nejvyhledávanější automobilky podle Googlu: Vítěz v Česku vás překvapí

Se zajímavou statistikou přišla britská pojišťovna Veygo.…

 






 
Video: Mercedes G to měl se Simčou těžké. Nakonec ho vzala na milost

Video: Mercedes G to měl se Simčou těžké. Nakonec ho vzala na milost

Dnes 18:50

Pro nezasvěcené to může být divná stará krabice. I Simče se však nakonec géčko líbilo.




Blesk.cz

Tipy na víkend: Noc divadel, sametové happeningy i výlet zpět do socialismu

Tipy na víkend: Noc divadel, sametové happeningy i…

Neseďte doma a nekoukejte se jen na televizi nebo z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam…

Uprchlíci zahltili tropické ráje. V Karibiku jich je už 100 tisíc

Uprchlíci zahltili tropické ráje. V Karibiku jich je…

Miliony Venezuelanů utekly ze své zbídačené země, kde panuje hospodářská krize. Sta tisíce z nich přitom…

 

iSport.cz

Fotbalová Sparta slaví 125 let: retro ve speciálním Sport Magazínu

Fotbalová Sparta slaví 125 let: retro ve speciálním…

Ideální jedenáctka, nejschopnější trenéři i nejpamátnější zápasy, které si spojíte s dějinami nejslavnějšího…

Liberecký objev rostl pro Spartu, pak posílal životopisy: Byl jsem zoufalý

Liberecký objev rostl pro Spartu, pak posílal…

Dvě chycené penalty, pět čistých kont z šesti ligových zápasů. Brankář Filip Nguyen si aktuálně prožívá svůj…

 

Reflex.cz

Vladimír Pikora: Voda, která hoří aneb Listopadová revoluce byla měkká, z estébáků udělala úspěšné podnikatele

Vladimír Pikora: Voda, která hoří aneb Listopadová…

Tak tu zase máme výročí 17. listopadu. Dost dobrá příležitost zamyslet se, co nám přinesl 17. listopad 1989.…

Babiš: Můj syn nikdy neměl české občanství, ve Švýcarsku studoval

Babiš: Můj syn nikdy neměl české občanství, ve…

Premiér Andrej Babiš (ANO) dnes ve stručném vyjádření novinářům řekl, že jeho syn Andrej nikdy nebyl českým…