Mitsubishi si brousí zuby na osmé vítězství v Dakaru v řadě
Auto s diamanty ve znaku nebude mít za volantem žádné zelenáče
Cíl Mitsubishi je jasný. Zvítězit. Automobilka si nechce pokazit svou vynikající „dakarovou reputaci“. Ze 26 startů se podařilo Japoncům dosáhnout nejvyšší mety ve 13 případech. Posledních sedm let za sebou přitom Mitsubishi nenašlo v kategorii terénních speciálů přemožitele.
Tovární tým povede Hiroshi Masuoka z Japonska, který v soutěži zvítězil v roce 2002 a 2003. Skvadru doplní také francouzský řidič Stéphane Peterhansel, hvězda dakarské rallye. Peterhansel vyhrál v soutěži celkem devětkrát, ať už na motorce nebo v autě. Dalším do týmu Mitsubishi bude Peterhanselův krajan Luc Alphand, vítěz ročníku 2006. Čtyřku uzavírá talentovaný Španěl Joan „Nani“ Roma, který zvítězil na motorce v roce 2004 a v udělal podle prohlášení Mitsubishi velké pokroky také v řízení terénních speciálů na čtyřech kolech.
Ovladatelnější a spolehlivější...
Vozidlo Pajero/Montero Evolution MPR13 (ano, kódové jméno vozu je stejné jako vloni) prošlo od minulé dakarské rallye úpravami. Nejcitelnější změnou je nový rám. Ten díky vhodně zvoleným slitinám slibuje vyšší tuhost a přitom nižší hmotnost. Konstruktéři se také zaměřili na lepší rozložení hmotnosti. Proto přemístili palivovou nádrž a rezervní kolo směrem k těžišti vozu. Širší rozchod kol bude zaručovat vozu vyšší stabilitu. Lepší manévrovatelnost byla hlavním důvodem, proč japonský tovární tým v červenci letošního roku najel během tří týdnů 7600 testovacích kilometrů v drsných podmínkách v Maroku. Tam se technici snažili auto vyladit do nejmenšího detailu.
Vývojáři Mitsubishi letos dají MPR13 do vínku o něco nižší výkon. Na zoubek se ale podívali přívodu vzduchu do motoru a výfukovému potrubí. Místo šesti rychlostních stupňů budou letos řidiči Pajera/Montera Evolution MPR13 volit jen z pěti, zato budou pracovat se spojkou, která by měla mít během náročné soutěže větší odolnost.
Samozřejmostí je přizpůsobení speciálu s kódovým označením MPR13 nejnovějším soutěžním regulím.
Konkurence nespí
Důvodem pro každoroční tvrdou práci inženýrů všech továrních týmů je velká konkurence na soutěži. V letošním ročníku vyrazí do náročného terénu 570 motorek, bugin, terénních speciálů a trucků. Z toho bude nejvíce právě motorek – celkem 245, ovšem i číslo přihlášených terénních aut – 205 – rozhodně nepřidá technikům na klidném spaní. Trucků letos vyrazí rovná stovka a bugin 20.
Rallye bude náročnější
Na ujetí tratě budou mít soutěžící 15 dní. Tento motoristický maratón povede z Portugalska, přes Španělsko, Maroko a Mauretánii. Terén bude skutečnou výzvou – od přejezdu hor, přes písečné duny až po drsnou cestu po poušti. Cíl je, jak jinak, nedaleko senegalského hlavního města Dakar – v Lac Rose. Letošní závod se vyhne Mali, neboť organizátoři nepovažují bezpečnostní situaci v zemi za dobrou. Někteří závodníci si možná díky tomuto faktu oddychnou, avšak na druhou stranu v rallye „přituhne“ – náročnost vzroste. Celková délka trati je větší než vloni, tím pádem vzroste i počet hodin strávených každý den za volanty speciálů v náročných terénních podmínkách.
Na jízdu týmu Mitsubishi bude dohlížet 13 podpůrných vozidel, z toho sedm trucků, pětice terénních aut Pajero/Montero a jeden Outlander, který je v podpůrné skupině novým přírůstkem. Také Outlander je samozřejmě na pouštní provoz řádně připraven – kromě bezpečnostní klece je vyladěn podvozek, pneumatiky a další komponenty. Pod kapotou vozu bude bít 2,2litrový turbodiesel.
Automobilky si na Dakaru budují u zákazníků dobré jméno. A to nesouvisí jen s vavříny vítězství. Mitsubishi přispívá i rozvoji chudých regionů, které se soutěží sousedí. V Africe firma investuje prostředky například do vzdělávání dětí, ale i do obživy tamních obyvatel, když pomáhá zemědělskému rozvoji v těžko obdělávatelných podmínkách.