Mitsubishi Space Star 1,3 GLX

Mitsubishi Space Star 1,3 GLX

 
 

Zájemci o velkoprostorový vůz mají u Mitsubishi nezvykle široký výběr. K modelům Space Runner, Space Wagon a Space Gear přibyl na český trh na podzim roku 98 i model Space Star. Redakčnímu testu jsme podrobili slabší variantu s motorem 1,3 se stupněm výbavy GLX.

Minivanem Space Star nastoupila automobilka Mitsubishi do kategorie, jejíž trh se v Evropě rozvíjí teprve v posledních letech. Zájem zákazníků hlavně z větších měst si nyní vynutil auto, spojující výhody velkoprostorového vozu a menšího kombi. Mitsubishi tak mohla zúročit zkušenosti z předchozích modelových řad.

Čtyřmetrový obrázekSpace Star upoutá na první pohled klínovitou přídí a výraznou maskou chladiče. Z boku je pak patrná snaha designérů o osobitý, ale přesto konzervativní vzhled s nenápadnými podélnými liniemi. Vůz je jen o 15 cm vyšší a delší než například Škoda Felicia, takže mezi zaparkovanými auty nijak výrazně nevyčnívá. Osobitost Space Staru je ale dána spíš využitím vnitřního prostoru, než vnější okázalostí.

Už při otevření dveří je znát vyšší úroveň sedáku nad vozovkou, nijak to ale neztěžuje nastupování, spíše naopak. Sedadlo řidiče na nastavitelné ve všech směrech spolu s výškově stavitelným volantem dává šanci na pohodlný posez každé postavě. K pohodlí přispívá i zvýšená střecha. Hlavní devizou Space Staru je ale variabilita prostoru za zadními sedadly. Ta jsou v základní poloze určena pro tři cestující a jako u jednoho z mála vozů těchto vnějších rozměrů se na ně tři lidé také bez potíží vejdou. Základní zavazadlový prostor je v této poloze zakryt praktickou odnímatelnou roletkou. Asymetricky dělená sedadla i s opěradly se dají netypicky posunout o cca pět cm vpřed, čímž se sice omezí prostor pro nohy, ale "pětimístnost" je zachována. Obě části sedáku i opěradla lze samozřejmě i sklopit a vznikne tak prostor s rovnou podlahou o objemu 1,370 m3. Zadní dveře mají nakládací hranu chráněnu gumovou lištou a úhel otevření umožňuje pohodlné nakládání i vysokým postavám.

Při prvním usednutí za volant zaujme relativně velmi skloněný volant s velkým věncem - obojí se ale ukázalo jako praktické řešení hlavně pro manévrování při parkování. Při delších jízdách jsme ale výrazně postrádali loketní opěrky. Všechny ovládací prvky jsou u Space Staru na obvyklých místech, nezvyklé je snad jen kumulování funkcí spínače stěračů a ostřikovačů předního a zadního okna s nezávislými cyklovači do pravé páčky pod volantem. Přístrojová deska nabízí v provedení GLX otáčkoměr a nad výdechy větrání také displej palubního počítače. Doslova všude okolo řidiče jsou menší či větší odkládací prostory - od záhadné, asi 3x5cm široké zásuvky vlevo od volantu až po velké kapsy na dveřích, držáky na nápoje nebo osvětlenou skříňku před spolujezdcem. Drobnost: celý interiér osvětluje jediné světlo uprostřed střechy, což vadí například při čtení mapy spolujezdcem.

Interiér námi testovaného vozu měl sympaticky barevně sladěn vnější lak s čalouněním a dokonce s výplněmi dveří, což je u této kategorie vozů stále ještě neobvyklé.

Motoru jsme zpočátku příliš nevěřili - třináctistovkao maximálním výkonu 63 kW však autu ostudu neudělala. I přes relativně nízký kroutící moment si Space Star vedl při dvoutřetinovém zatížení zdatně. Na silnicích rozhodně nezdržoval a pro městský provoz se tento motor osvědčil maximálně. Spolu s poměrně lehkým zpřevodováním dosahuje, byť s delší akcelerací, rychlostí i přes udávaných 170 km/h. Ani námi dosažená, velmi dobrá, průměrná spotřeba 6,9l/100 km nesvědčí o velkém přetěžování motoru.

Jízda se Space Starem má dvě specifika, daná jeho konstrukcí. Relativně měkké odpružení a zadní víceprvková náprava Multi-link způsobují, že při razantním projíždění zatáčkou se auto dosti naklání a chová se typicky nedotáčivě. Stačí ale zatížit zadní nápravu nákladem nebo plným obsazením a ze Space Staru je rázem přetáčivý vůz. Tohle specifikum je ale při běžném ježdění téměř neznatelné - odhalili jsme ho až při vysloveně extrémních manévrech. I tehdy však bylo auto plně ovladatelné, jen změnilo charakteristiku. Space Star obutý do zimních pneumatik byl překvapivě stabilní i na sněhu a náledí - i při simulovaném "losím testu" v polozmrzlé sněhové břečce jsme nad ním neztráceli kontrolu.

Doménou Space Staru je ale městský provoz. Hlavně při otáčení a parkování jsme ocenili výborný výhled všemi směry a velký rejd.

Space Star je plnohodnotný minivan, jehož devizou je maximální využití vnitřního prostoru a velmi dobrá manévrovatelnost. Změnu charakteristiky projíždění zatáček při extrémní jízdě nemá běžný uživatel mnohdy ani příležitost poznat.

Tento model Mitsubishi je tak velmi atraktivní variantou pro ty, kteří chtějí "hodně místa na malém prostoru".

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 487 400 Kč Cena v testované výbavě: 524 700 Kč

Základní výbava:ABS, přední a boční airbagy, centrální zamykání s dálk. ovládáním, imobilizér, el. ovládání bočních skel a zrcátek, manuálně ovládaná klimatizace, posilovač řízení, Audiosystém + 4 repro, palubní počítač, podélné střešní nosiče

Výbava testovaného vozu:klimatizace

Štítky Mitsubishi Testy MPV

Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1299
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 63 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 117 / 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.4
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 9 / 5.6 / 6.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 370 / 1370
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1200 / 455
Rozměr pneu:175
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4030
b) šířka (mm): 1695
c) výška (mm): 1515
d) rozvor (mm): 2490
e) rozchod vpředu (mm): 1475
f) rozchod vzadu (mm): 1470
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 910 / 1120
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 550
výška opěradla vzadu (mm): 540
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 10
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 9
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 6
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,20
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Toyota C-HR se v Česku vejde pod půl milionu a nabízí spoustu výbavy Toyota C-HR se v Česku vejde pod půl milionu a nabízí spoustu výbavy

Toyota uvedla na český trh excentrický crossover C-HR. Za…

Test ojetiny Audi Q5: Prémiové neznamená bez chyb Test ojetiny Audi Q5: Prémiové neznamená bez chyb

Vstup mezi střední SUV se značce Audi povedl. Q5 ocení…

 




Euro NCAP 2013: Mitsubishi Space Star/Mirage – Čtyři hvězdy musí stačit Euro NCAP 2013: Mitsubishi Space Star/Mirage – Čtyři hvězdy musí stačit

Nástupce Mitsubishi Colt se musí díky několika…

Mitsubishi Space star - omlazení a zlevnění Mitsubishi Space star - omlazení a zlevnění

Nejprodávanější silniční Mitsubishi v ČR má v nabídce už…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Drum'n'bass a hardcore hvězdy opět spojí síly. Imagination Festival slaví páté výročí

Drum'n'bass a hardcore hvězdy opět spojí síly.…

Festival, který na jednom místě spojil elektronické žánry drum'n'bass, hardcore a jejich příbuzné styly a…

Radnice dala obyvatelům miliony. Ti se teď rozhodují, za co je utratí

Radnice dala obyvatelům miliony. Ti se teď…

Zrušení cyklootočky, vytvoření laviček se záhony nebo opravení sociálního zařízení ve skautské ubytovně. To jsou…

 

iSport.cz

Jak Zlatan pomáhal příchodu Pogby do United? Zlámu ti nohy, hrozil agentovi

Jak Zlatan pomáhal příchodu Pogby do United? Zlámu…

Se Zlatanem Ibrahimovicem nejsou žádné žerty. Fotbalový agent Mino Raiola, který kanonýra Manchesteru United…

Sparta jedná s Libercem o Trpišovském, Guľu nepustí Žilina

Sparta jedná s Libercem o Trpišovském, Guľu nepustí Žilina

Stane se Jindřich Trpišovský novým koučem pražské Sparty? Podle informací iSport.cz zahájila jednání s vedením…

 

Reflex.cz

David J. Peterson pro Reflex: Hra o trůny mě vážně neuživí

David J. Peterson pro Reflex: Hra o trůny mě vážně neuživí

Jeho práce je ve světě televize a filmu zcela výjimečná. Jedná se totiž o jediného člověka v Hollywoodu, který…

Neomarxistka Marksová chce diskriminovat kvůli bezdětnosti

Neomarxistka Marksová chce diskriminovat kvůli bezdětnosti

V nedělní debatě České televize jsem se dozvěděl, že nejen mne, ale všechny bezdětné lidi v této zemi chce…