MO: Stošek měl s Tatrou jiný právní vztah než zprostředkování
Bývalý voják a spolužák exministra obrany Miroslava Kostelky (za ČSSD) Pavel Stošek, který údajně za provizi pomáhal s nákupem vozidel Tatra pro českou armádu, měl s kopřivnickou firmou jiný právní vztah než smlouvu o zprostředkování. Podle mluvčího ministerstva obrany Andreje Čírtka to vyplynulo z písemné odpovědi, který ministerstvo obrany dnes obdrželo od automobilky. ČTK to potvrdil i mluvčí automobilky Vladimír Bystrov.
Tatra s Pavlem Stoškem neuzavřela smlouvu na zprostředkování, ale na poradenství v oblasti technologie a marketingu spojeným s projektem terénního vozu Ross, uvedl Bystrov. "Proto popírám slovo provize. Smlouva není o tom, že by pan Stošek 'pomohl získat zakázku', ale že pomohl připravit dokumentaci pro projekt tak, aby firma vyhověla požadavkům české armády i NATO. Je pravda, že jeho odměna byla podmíněna tím, že se to povede," řekl ČTK. Výši odměny ale odmítl sdělit.
"Náš další krok bude předání tohoto dopisu ministerstvu financí, aby prověřilo, že dodavatel jedná v souladu s kontraktem," řekl ČTK Čírtek. Ministerstvo obrany však již dříve odmítlo, že by třetí osoba asistovala při přípravě smlouvy o nákupu více než 556 vozů za 2,6 miliardy korun. Resort proto ve středu písemně firmu vyzval, aby vysvětlila, zda je smlouva platná a účinná.
Česká televize v neděli uvedla, že Stošek získá od Tatry Kopřivnice možná až 27 milionů korun. Podle televize to totiž byl právě Kostelka, který přišel v roce 2004 s návrhem zadat zakázku bez obchodní soutěže. Dohodu v prosinci 2006 definitivně stvrdil a podepsal tehdejší ministr obrany Jiří Šedivý (za ODS).
Podle Mladé fronty Dnes je Stošek dnes spolumajitelem firmy Cals servis, která s ministerstvem obrany spolupracuje. Stošek však odmítl, že prováděl lobbistickou činnost. Podle MfD Stošek prováděl veškeré analýzy potřebné pro získání zakázky, zabezpečoval konzultace expertů a účastnil se také jednání se zástupci státu.
Nákup nákladních tatrovek T-810, které mají nahradit zastaralé "vétřiesky", se neobešel bez problémů. Vojsko mělo původně první vozidla obdržet již v listopadu. Zakázka se však kvůli nesrovnalostem, které vyplynuly při testech automobilů, zpozdila. Vozy byly například těžší, než určovala dohoda. Automobilce nyní hrozí za zpoždění dodávky vysoká pokuta.
Jako první dnes v Novém Jičíně převzali deset nových tatrovek vojáci z Hranic na Moravě. Moderní vozidla jsou oproti legendárním Pragám V3S rychlejší, pohodlnější, mají nižší spotřebu a uvezou těžší náklad. Během dvou let armáda postupně převezme od Tatry celkem 556 vozidel za 2,6 miliardy korun.