Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Modernizovaný Mercedes-Benz S odhaluje techniku. Samořídící auta jsou opět o krok blíže

David Bureš
Diskuze (18)
Trojcípá hvězda nechala nahlédnout do interiéru modernizované třídy S. A také představila její vylepšené asistenční systémy.

Mercedes-Benz pro letošní rok chystá modernizaci své vlajkové lodi, třídy S, která se má světu oficiálně představit na podzim. Už nyní však automobilka nechala nahlédnout pod pokličku inovovaného luxusního sedanu. Mercedes prozradil, že modernizace S-Klasse se zaměří hlavně na jízdní pomocníky, díky nimž se výrobce opět o krok přiblíží k samořídícím vozidlům.

„K cíli automatizovaného řízení se blížíme rychleji a cílevědoměji, než si mnozí lidé myslí. Od podzimu modernizovaná třída S bude schopna pomoci svému řidičovi lépe než všechny systémy, které jsou dosud k dispozici,“ prohlašuje Michael Hafner, vedoucí vývoje samořídících vozidel v Mercedesu.

Modernizovaná S-Klasse dostane vylepšenou kameru a radarové systémy, díky čemuž bude mít lepší přehled o aktuální jízdní situaci. Navíc mercedes vůbec poprvé využije i mapových podkladů a dat z navigace, aby vypočetl jízdní chování. To ve výsledku bude znamenat, že rozsah automatizovaných jízdních funkcí byl rozšířen prakticky na všechny typy silnic.

Když se pak konkrétně zaměříme na jednotlivé asistenční systémy, zjistíme, že takřka všechny v rámci modernizace S-Klasse projdou nějakým vylepšením. Adaptivní tempomat tak nově bude zpomalovat a zrychlovat v závislosti na blížící se zatáčce, křižovatce nebo třeba mýtné bráně. Pokud bude zapnutá navigace, zvládne se automobil přizpůsobit i blížícímu se sjezdu z dálnice nebo odbočení na nadcházející křižovatce, když v takovém případě začne zpomalovat.

Chování tempomatu se přitom bude lišit v závislosti na zvoleném jízdním módu, třeba v eco režimu bude vůz schopen plachtit i s vypnutým motorem. V každém případě však adaptivní tempomat bude fungovat až do rychlosti 210 km/h. Stejně jako v třídě E se zvládne přizpůsobit aktuálnímu povolenému limitu, a to na základě dat z navigace a rozpoznávání dopravních značek, které dokáže detekovat třeba také omezení pouze za deště. Novinkou je i fakt, že v koloně se vůz zvládne automaticky rozjet i 30 sekund poté, co před tím zastavil.

Aktivní udržování v jízdním pruhu pak zvládne na víceproudých silnicích (pokud tak jsou v navigaci zaznamenány) předjíždět, a to při rychlostech 80 až 180 km/h. Po stisknutí směrových světel automobil během deseti sekund zkontroluje volnost vedlejšího jízdního pruhu a rychlost okolních vozidel, a pokud je to možné, změní jízdní pruh.

Esko zvládne i na dálku samo zaparkovat, a to podélně i příčně. Specialitou přitom je, že v případě nutnosti si zvládne sklopit vnější zpětná zrcátka, aby se do úzké mezery vešlo. Sedan sám, bez řidiče za volantem zvládne jet až na 15 metrů.

Systémy pro automatizované řízení budou ovládány prostřednictvím volantu, který prošel designovou proměnou. Automobilka přitom zdůrazňuje, že řidič pomocí zřetelných ikon na přístrojové desce a head-up displeji bude jasně vidět, které asistenční systémy v tu danou chvíli skutečně pracují.

David Bureš
Diskuze (18)
9. 4. 2017 10:44
Re: předjíždění
S během podle mne nedokonavý nejde dohromady. Příčí se mi to a ani mi to nedává smysl (během říká, že po uplynutí dané doby bude něco hotové, nebo má být).

Já vím. Proto také vím, že situaci sledují průběžně. Jak jsem napsal nahoře, bylo by zajímavé vědět, proč to takhle udělali.

Nicméně pointou původní reakce bylo, že je to skutečně deset vteřin. Ne špatný překlad desetiny vteřiny nebo něco takového.
Avatar - jpor (RSKa)
8. 4. 2017 22:28
Re: předjíždění
Nemecka formulacia je jasnejsia. Anglicka umoznuje oba vyklady. A je to o slovoslede viac nez o slovickach. Pre mna je rozhodujuce uberpruft - ktore vyjadruje dokonany dej, checks moze znamenat kontroluje aj skontroluje. Kazdopadne 10 sekund mi dava zmysel iba ak je to nejaky horny limit lebo v realite je to strasne dlho, taky system by som si nekupil alebo je pre dochodcov ci pomalobeznych flegmatikov. Nahodou aktualnu S-klasse mam v garazi a tie radary vzadu su na vselico vcetne mrtveho uhlu atd
Avatar - Machýrek
8. 4. 2017 21:53
test
Test
8. 4. 2017 20:10
Re: předjíždění
Schválně jsem se podíval na německou verzi, je to nakonec německá firma.

Aktiver Spurwechsel-Assistent: Will der Fahrer auf mehrspurigen Straßen (erkannt mittels Navigationsdaten) im Geschwindigkeitsbereich von 80 bis 180 km/h die Spur wechseln, reicht jetzt ein Antippen des Blinkers. Innerhalb der nächsten zehn Sekunden überprüft die Sensorik ergänzend zum Fahrer, ob die Nebenspur vor, neben und hinter dem eigenen Fahrzeug frei ist, wobei die Geschwindigkeit anderer Fahrzeuge berücksichtigt wird. Befindet sich im relevanten Sicherheitsbereich kein anderes Fahrzeug, wird der Fahrer beim Spurwechsel unterstützt. Dabei wird der eingeleitete Spurwechsel im Kombiinstrument und im Head-up-Display angezeigt.

Innerhalb mluví za vše.
8. 4. 2017 19:29
Re: předjíždění
Zkus se podívat do slovníku, co znamená within. ;-) Po dobu následujících deseti vteřin by bylo for the next ten seconds.

Jinak je tvůj argument zvláštní. I kdyby mu individuální kontrola (pořízení a zpracování vzorku) trvala setinu vteřiny, ale pro předjížděcí manévr to potřeboval zopakovat tisíckrát, asi aby si byl jistý, aby dosáhl požadovaného výkonu, tak to pořád bude znamenat, že potřebuje na kontrolu deset vteřin. Očividně by ta jedna (nebo deset, nebo sto) nestačila. Ta věta nic neříká o tom, jak ten systém funguje a co dělá. Jen dává časový rámec, horní limit. Ono ani není možné, aby ten systém pořídil data a pak je několik vteřin chroustal. To je naprostý nesmysl.

Ty senzory budou využívat i jiné systémy a budou neustále sledovat situaci kolem vozu. I za vozem (nemá vzadu tři radary pro parádu; a to bylo před faceliftem). Napadá mě snad jen to, že by se mohli na tu chvíli podívat víc do dálky, než co normálně sledují. Ale to se chytám stébel. Spíš bych čekal, že značná část toho zpoždění bude umělá. Aby byl nějaký čas mezi dáním znamení a zahájením manévru. Aby měl člověk čas se rozhlédnout. Takovéhle věci. V běžných situacích to také může být méně. To se s během nevylučuje. Na rozdíl od tvého po dobu, pak by to skutečně tak dlouho mělo trvat.