Modernizovaný Mercedes-Benz S odhaluje techniku. Samořídící auta jsou opět o krok blíže
Mercedes-Benz pro letošní rok chystá modernizaci své vlajkové lodi, třídy S, která se má světu oficiálně představit na podzim. Už nyní však automobilka nechala nahlédnout pod pokličku inovovaného luxusního sedanu. Mercedes prozradil, že modernizace S-Klasse se zaměří hlavně na jízdní pomocníky, díky nimž se výrobce opět o krok přiblíží k samořídícím vozidlům.
„K cíli automatizovaného řízení se blížíme rychleji a cílevědoměji, než si mnozí lidé myslí. Od podzimu modernizovaná třída S bude schopna pomoci svému řidičovi lépe než všechny systémy, které jsou dosud k dispozici,“ prohlašuje Michael Hafner, vedoucí vývoje samořídících vozidel v Mercedesu.
Modernizovaná S-Klasse dostane vylepšenou kameru a radarové systémy, díky čemuž bude mít lepší přehled o aktuální jízdní situaci. Navíc mercedes vůbec poprvé využije i mapových podkladů a dat z navigace, aby vypočetl jízdní chování. To ve výsledku bude znamenat, že rozsah automatizovaných jízdních funkcí byl rozšířen prakticky na všechny typy silnic.
Když se pak konkrétně zaměříme na jednotlivé asistenční systémy, zjistíme, že takřka všechny v rámci modernizace S-Klasse projdou nějakým vylepšením. Adaptivní tempomat tak nově bude zpomalovat a zrychlovat v závislosti na blížící se zatáčce, křižovatce nebo třeba mýtné bráně. Pokud bude zapnutá navigace, zvládne se automobil přizpůsobit i blížícímu se sjezdu z dálnice nebo odbočení na nadcházející křižovatce, když v takovém případě začne zpomalovat.
Chování tempomatu se přitom bude lišit v závislosti na zvoleném jízdním módu, třeba v eco režimu bude vůz schopen plachtit i s vypnutým motorem. V každém případě však adaptivní tempomat bude fungovat až do rychlosti 210 km/h. Stejně jako v třídě E se zvládne přizpůsobit aktuálnímu povolenému limitu, a to na základě dat z navigace a rozpoznávání dopravních značek, které dokáže detekovat třeba také omezení pouze za deště. Novinkou je i fakt, že v koloně se vůz zvládne automaticky rozjet i 30 sekund poté, co před tím zastavil.
Aktivní udržování v jízdním pruhu pak zvládne na víceproudých silnicích (pokud tak jsou v navigaci zaznamenány) předjíždět, a to při rychlostech 80 až 180 km/h. Po stisknutí směrových světel automobil během deseti sekund zkontroluje volnost vedlejšího jízdního pruhu a rychlost okolních vozidel, a pokud je to možné, změní jízdní pruh.
Esko zvládne i na dálku samo zaparkovat, a to podélně i příčně. Specialitou přitom je, že v případě nutnosti si zvládne sklopit vnější zpětná zrcátka, aby se do úzké mezery vešlo. Sedan sám, bez řidiče za volantem zvládne jet až na 15 metrů.
Systémy pro automatizované řízení budou ovládány prostřednictvím volantu, který prošel designovou proměnou. Automobilka přitom zdůrazňuje, že řidič pomocí zřetelných ikon na přístrojové desce a head-up displeji bude jasně vidět, které asistenční systémy v tu danou chvíli skutečně pracují.