Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Modernizovaný VW Amarok poprvé na českých silnicích. Je šestiválec trefa do černého?

David Bureš
Diskuze (23)
V rámci modernizace se Volkswagen Amarok konečně dočkal pořádného motoru. Příchod šestiválce ale ne všichni kvitují. Proč?

Volkswagen Amarok je na trhu od roku 2010, už šest let tak dobře víme, že je to nadmíru povedený pick-up. Zároveň jsme ale dobře věděli, že mu chyběl silný motor, nabídka naftových dvoulitrových čtyřválců ne všem zákazníkům stačila. Proto se amarok v rámci modernizace konečně pořádného agregátu dočkal, v nabídce se poprvé objevil třílitrový šestiválec. Nedaleko Příbrami jsme jej poprvé vyzkoušeli na českých silnicích.

A příchod šestiválce je opravdu radikální. Volkswagen jím nedoplnil nabídku, jak by se mohlo zdát, ale zcela nahradil stávající portfolio čítající dosud jen dvoulitrové čtyřválce. Třílitrový vidlicový šestiválec známý hlavně z vozů Audi bude v amaroku dostupný ve třech výkonových verzích, a to se 120, 150 a 165 kW.

Příchod šestiválce automobilka vysvětluje především snahou o nabídnutí vyšší síly (v závislosti na verzi 450 až 550 N.m), která má být dostupná v nižších otáčkách, což je u auta určeného pro jízdu v terénu potřeba. Ze zákulisí ale dobře víme, že skutečným důvodem jeho příchodu jsou emisní normy. Dvoulitrový čtyřválec našponovaný nadoraz by pro splnění norem musel využívat litry kapaliny AdBlue, jejíž časté doplňování by se uživatelům rozhodně nelíbilo. Proto se tak sáhlo po šestiválci, který si se zaměřením amaroku poradí lépe. Močovinu sice také potřebuje, ale ne tolik jako dvoulitr.

Šestiválec sice má být konkurenční výhoda, na druhou stranu se ale může stát pro amarok slabinou. V některých výběrových řízeních tak velký motor může mít potíže splnit zadané podmínky. Ostatně mnoha manažerům se ani nemusí líbit představa, že jejich podřízení si užívají za volantem auta s třílitrem pod kapotou. Volkswagen sám přiznává, že o některá výběrová řízení na doplnění vozového parku může přijít, zároveň ale hodlá nové zákazníky získat. Dnes mezi největší uživatele amaroku mimochodem patří Lesy ČR, ČEZ nebo Policie ČR.

Síly má jak dřevorubec

Odmítnutí šestiválce by každopádně byla chyba, protože první kilometry na českých silnicích nás usvědčily v tom, že se jedná o ideální agregát pro pick-up. Testovali jsme vrcholnou variantu se 165 kW, která v rámci funkce overboostu krátkodobě zvýší výkon až na 180 kW. Funkce funguje jen mezi rychlostí 50 až 140 km/h, a to maximálně na 10 sekund. Při delší době by se už motor přehříval, z toho důvodu overboost nefunguje ani při zapřažení přívěsu nebo při venkovní teplotě převyšující 55 °C.

Vrcholná verze šestiválce v amaroku dosahuje točivého momentu 550 N.m v pásmu 1400 až 2750 otáček, přičemž tato síla je znát i při jízdě. Amarok má konečně síly na rozdávání, přičemž je jedno, zda se právě plouží někde v terénu nebo uhání na dálnici. Agregát je navíc příjemně odhlučněn, jadrnější zvuk dá najevo jen při akceleraci. Očekáváme ale, že do budoucna se uklidní, testovaný kousek byl ryze nový, na svém kontě měl jen několik desítek kilometrů.

Jednotku o objemu 2967 cm3 sice známe už třeba z Audi Q7, pro použití v amaroku však byla upravena, hlavně s ohledem na její použití v terénu. Motor kvůli přizpůsobení se náročným podmínkám dostal jiný systém mazání, aby byl řádně promazáván i v těžkém terénu. Chladicí okruhy pro hlavu válců a klikovou skříň jsou odděleny, o přeplňování se pak stará vodou chlazení turbodmychadlo pracující až s tlakem tři bary.

Vrcholná verze šestiválce je v tuto chvíli dostupná výhradně s osmistupňovým automatem ZF, do budoucna se ale počítá také s nasazením šestistupňového manuálu. U něj ale dojde ke snížení točivého momentu z 550 na 500 N.m. Samočinná převodovka nás potěšila hladkým řazením, při popojíždění nijak necukala. Při snaze o manuální řazení pomocí páček pod volantem však počítejte s pomalejšími reakcemi systému.

Na hodnocení spotřeby je ještě brzo, na trase kombinující dálnici a okresní silnice jsme každopádně dosáhli průměru 11 litrů na 100 kilometrů, což naznačuje, že vznětový šestiválec skutečně nebude tolik žíznivý.

Volkswagen Amarok DoubleCab – české ceny modernizované verze
Motor 3.0 TDI 3.0 TDI
Pohon 4x4 4x4
Zdvihový objem [cm3] 2967 2967
Válce/ventily 6/4 6/4
Největší výkon [kW/min] 150/3000-4500 165/3000-4500
Točivý moment [N.m/min] 500/1250-2750 550/1400-2750
Převodovka 8A 8A
Max. rychlost [km/h] 184 191
Komb. spotřeba [l/100 km] 7,8 7,8
Cena Comfortline [Kč] 980.009 -
Cena Highline [Kč] 1.128.008 1.157.625
Cena Aventura [Kč] - 1.393.990
Uvedené ceny jsou včetně DPH

SUV s karoserií pick-upu

Nasazení šestiválce je sice nejdůležitější novinkou modernizovaného amaroku, rozhodně však není jedinou. Modernizace auta obvykle musí být poznat na základě jeho vnější vzhledu. Proto automobil dostal upravenou příď, kterou se díky použití více hran přiblížil osobním volkswagenům. Nemyslelo se však jen na styl, přední nárazník má upravenou spodní hranu tak, aby byl vylepšen dosud celkem průměrný přední nájezdový úhel. Ten se zlepšil o 1,5° na 29,5°.

Karoserie pak může být lakována jedním z pěti nových odstínů, přičemž dva z nich jsou matné. K dispozici bude výhradně kabina s dvěma páry dveří, tzv. SingleCab bude Volkswagen nabízet pouze mimo Evropu.

Interiér se pak ještě více přiblížil osobním automobilům. Amarok byl vždy spíše osobní auto než užitkové, což výrobce chtěl po modernizaci ještě více zdůraznit. Dokonce o voze hovoří jako o SUV s karoserií pick-upu. Zda tradiční zákazníci pick-upů žádající bytelného dříče takové změny vítají, je otázkou. Pravdou ale je, že v trendu přibližování pick-upů osobním vozům kráčí i další výrobci.

Palubní deska se osobním volkswagenům nepřiblížila jen hodnotněji působícími materiály, ale také designem – kruhové výdechy klimatizace nahradily hranaté. Na středovém panelu pak nemůže chybět dotyková obrazovka multimediálního systému, která má úhlopříčku 6,33 palce. Ve výzbroji nechybí navigace, hlasové ovládání nebo možnost spárování s chytrými telefony prostřednictvím funkcí Mirror Link, Apple CarPlay či Android Auto. K dispozici je i funkce zvyšování hlasu, která využívá mikrofon hands-free systému a zadní reproduktory, aby se posádka lépe slyšela. Až tak potřebný tento systém ale není, v amaroku zůstává klid i ve vyšších rychlostech.

Důležitou novinkou ve stylu osobních vozidel jsou rovněž ErgoComfort sedadla nastavitelná ve 14 směrech, z toho ve 12 směrech elektricky – manuální je nastavení pouze délky sedáku. Doporučit je rozhodně můžeme, protože jsou opravdu pohodlná.

Tyto sedačky jsou jedním z důkazů, jak se konstruktéři snažili zvýšit komfort auta. Snaha je patrná také na jízdním komfortu. Amarok naprosto s přehledem tlumí jednotlivé nerovnosti, na rozdíl od mnohých jiných pick-upů navíc ani není tolik znát jeho tuhý žebřinový rám. Důvodem je přenastavení podvozku, konstruktéři museli reagovat na nový motor pod kapotou.

Modernizovaný amarok jsme si vyzkoušeli nejen na silnici, ale také v lehčím terénu. Pro tyto potřeby je nabízen nejen jako zadokolka, ale také jako čtyřkolka. Na výběr je jednak pohon zadních kol s připojitelnou přední nápravou a redukční převodovkou (v kombinaci s manuálem) a druhak pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem Torsen (v kombinaci s automatem). Mechanická uzávěrka diferenciálu je nabízena jen pro zadní nápravu. Nechybí ale třeba asistent pro jízdu z kopce, který udržuje stálou rychlost v prudkém klesání.

S vytyčenými nástrahami na speciální trase po středočeských lesích si amarok sice poradil s přehledem, ve srovnání s konkurencí je ale v tomto směru patrné jeho větší zaměření na silnici. Třeba brodivost zůstává na podprůměrných 500 mm, takový Ford Ranger nabízí díky integrovanému šnorchlu a dalším úpravám až 800 mm. Stejně jako u jiných pick-upů je potřeba počítat s vnějšími rozměry auta – délka 5.254 mm a šířka 1.954 mm jsou v terénu znát.

Závěr

Volkswagen Amarok v rámci modernizace zdůraznil svůj charakter pick-upu, který spíše než užitkovým vozům má blíže těm osobním. Ještě se zvýšil jízdní komfort, zatímco motor konečně nabízí sílu, kterou jsme od amaroku očekávali už dávno. Tradiční slabosti v podobě spíše průměrných terénních schopností (v rámci segmentu) zůstaly. To může tradičním zákazníkům vadit, protože pick-upy jsou na českém trhu velice stabilní segment. Jestliže prodeje dodávek se průběžně mění, pick-upy v Česku stabilně tvoří asi čtyři procenta prodejů užitkových vozů.

Nejprodávanější pick-upy na českém trhu
Poř. Model Prodeje v 1-9/2016 [ks] Prodeje v 1-9/2015 [ks]
1. Ford Ranger 505 396
2. Toyota Hilux 183 178
3. Nissan Navara 161 53
4. Mitsubishi L200 160 41
5. Volkswagen Amarok 147 157
6. Fiat Fullback 28 0
7. Isuzu D-Max 25 15

Proto jsme zvědavi, co klienti na změny amaroku řeknou. Šestiválec navzdory svým kladným stránkám může být nevýhodou v některých výběrových řízeních, Volkswagen tak musí zdůrazňovat jeho úspornost jednotky v reálném provozu, která se nám při krátké jízdě potvrdila. Se čtyřválcem nepočítejte, automobilka jeho nasazení alespoň v nejbližší době rozhodně neplánuje.

Slabinou může být i vyšší pořizovací cena, amarok nikdy nebyl zrovna levný, přičemž s šestiválcem ještě mírně podražil. Nabídka ještě bude doplněna o základní verze, aktuálně základní cena činí 980.009 korun včetně DPH, což není zrovna málo. Na druhou stranu za tuto částku dostanete velice silný motor 3.0 TDI se 150 kW, pohon všech kol a automat. Výbava je přitom na úrovni osobních aut, zahrnuje přední mlhovky, šest airbagů, 17palcová kola z lehkých slitin, multifunkční kožený volant, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka nebo tempomat.

To všechno naznačuje, že amarok bude muset hledat klienty i mezi zájemci o SUV. A v tom má co nabídnout, protože z tohoto pohledu se jedná o velice povedené auto.

David Bureš
Diskuze (23)
4. 11. 2016 08:05
Re: VW dal do tohoto auta to, co tam vždy patřilo
Jedině V8 jako Toyota
3. 11. 2016 09:52
Re: Koncerová ergonomie
VW to tak má například u dodávek (ne u všech, například Caddy ji má pořád dole, ale Multivan to tak má roky). Nebo MPV (Sharan, Golf Plus), SUV (Tiguan). Je to dané jiným posedem.
3. 11. 2016 09:51
Re: Evropská masírka
Co to znamená skutečně potřebuje? Já na ně koukal pro jejich přepravní schopnosti (včetně tahacích) v kombinaci s těmi terénními, využití bylo občasné a vysokou prioritou bylo pohodlí, protože šlo o přepravu na velké vzdálenosti (a na konci byl nějaký ten terén).
3. 11. 2016 09:04
Re: Adblue
Spíš jde o to, jak často. Protože nádrž bude, řekl bych, stejná. Dříve cílem bylo, aby to vystačilo na servisní interval, tedy ses o to nemusel starat. Ale nevím, jestli na to nerezignovali.
2. 11. 2016 20:44
Re: Adblue
mhm, tak pro mně je hlavní opruzování tam něco vůbec lít, než kolik tam toho lít...