Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mohou hackeři převzít kontrolu nad autem? Možné to je

Aleš Dragoun
Diskuze (12)
Elektronika v automobilech přebírá hlavní úlohu, čistě mechanicky ovládaných částí ubývá. Hrozí nebezpečí od hackerů, kteří se nabourají do vašeho vozu?

Moderní automobily jsou přecpány všemožnými počítači a elektronikou. Už nejde jen o vstřikování paliva, ale i o všemožné bezpečnostní a další systémy. Testuje se řízení bez mechanické vazby a dokonce samočinné. Třeba dálkové startování motoru není hitech vymožeností posledních několika let, používá se dokonce déle. Zatímco k diagnostice vozů mají přístup jen odborné servisy, zde určitě hrozí reálné nebezpečí hackerského útoku, lhostejno na tom, zda to bude uhrovatý obrýlený jednotlivec s domácím notebookem, nebo organizovaná skupina.

Většina řidičů upřednostňuje pohodlí a současné komfortní prvky jej zvyšují, usnadňují také ovládání moderních vozů. Nehledě k tomu, že dříve ultimativní auta se v nových generacích mění díky všem kontrolám trakce a elektrickým posilovačům řízení v krotké beránky, které zvládne pomalu i řidič začátečník. Školený pilot to vnímá negativně, ale tenhle „pokrok“ asi nezastavíme.

Takový autopilot může být ve městě i na dálnici pěkná věc a přispět k bezpečnosti, až bude na elektroniku větší spolehnutí. Lidský faktor, tedy ruce, případně i nohy za volantem, je ale zatím stále důležitý Dnes však už některé automobilky nabízejí tolik asistenčních systémů, že se řidič stává pouhým pasažérem. A bude hůř. Nebo lépe? Záleží na úhlu pohledu.

Dalším faktorem je softwarové sledování na dálku. George Orwell by se divil! Vždyť i útočníci z maratonu v Bostonu byli nalezeni díky vyhledávání (systém mbrace2 od Mercedesu). Ano, tady elektronika pomohla dobré věci. Ale její zneužití je možné. Veškerý software navíc vždy obsahuje nějaké ty větší, či menší chyby, tzv. „zero bug release“ je nesplnitelným snem každého IT pracovníka.

Při dnešním rozvoji internetu i v autech lze vůz prakticky napadnout zvenčí. Zavání to trochu paranoiou, ale není to tak úplně sci-fi, nebo téma pro akční filmy. Byť se automobilky zatím dušují, že softwaroví dodavatelé si za bezpečností svých produktů stojí. Jaké je řešení? Zaměstnat i v automobilkách placené hackery, jako mají banky a zavést předpisy o „nenapadnutelném programovém vybavení“? A co bude, až přijdou ještě chytřejší auta?

Nemysleme na to. Nás přece řízení baví a mnozí máme v garáži kromě moderního vozu pro běžné každodenní používání i nějaký ten old-, či alespoň youngtimer.

Aleš Dragoun
Diskuze (12)
Avatar - ludeco
29. 7. 2013 12:28
Re: Software
No já si právě myslím, že automobilky jsou troufalé až až a lačné po informacích, takže bych se nedivil kdyby bylo právě všechno spojené se vším, přecijen stačí aby řídící jednotka sbírala informace a měla přístup k bluetooth, případně wi-fi, kde se dosah signálu měří na desítky i stovky metrů, případně to může být řešeno přes satelit a auto tak může klidně komunikovat s mateřským závodem, ani by to někdo tušil. Nevidím důvod, proč by to nešlo, při dnešních možnostech to může být malá krabička někde pod blatníkem... a pokud se nepletu, u F1 už uměli na dálku upravit chování jedoucího auta, tak proč by někdo nemohl třeba na dálku zablokovat brzdy, nebo volant?
29. 7. 2013 12:16
Jejda
"Jejda miláčku oni mě hekli a já nabourala" zamžourá vyfintěná blondýnka na svého sponzora zpoza megadlouhých řas a bude vymalováno....(přičemž sponzor nebude mít ani tucha, že trojský kůň s časem spuštění za devět měsíců bude vydáván za jeho copyright...)
Avatar - Pekelná Micinka
29. 7. 2013 11:45
Re: Jezdím 1203kou
Jsem to blbě tipnul. :-)
29. 7. 2013 09:49
Software
Pokiaľ autá a systémy nebudú spravované na diaľku povedzme obdoba Online servisu :-) tak autá budu relatívne v bezpečí. Dnes by to vyžadovalo aby hacker bol v blízkosti vozidla.

Každopádne mi to príde ako vtip ak by niektorá automobilka navrhla software tak že základne súčasti ako bezpečnosť, riadenie motora a iné prvky vozidla by boli spojené s okruhom resp. softvérovou vrstvou, ktorá by umožňovala tieto informácie a nastavenia zdielať extérne (napr. Remote Access pomocou internetu). To by bolo dosť trúfalé! Preto by tieto softvérové vrstvy mali byť separované a navzájom o sebe by nemali vedieť.

Ak by ale predsa niekto chcel spraviť obdobu Online servisu (diagnostika atp. na diaľku) mal by to riešiť minimálne šifrovaním na úrovni hardvéru a nie softvéru. Vytvoriť vlastný komunikačný (šifrovaný protokol) viazaný na softvér výrobcu a VIN čísla auta príklad ako je IMEI v mobilných telefónoch. Ak by aj došlo k zneužitiu :-) okruh kto to mohol urobiť ;)

Asi moc píšem >:D no verím že toto si fixnú ;)
29. 7. 2013 09:36
Re: Jezdím 1203kou
>:D Čo by som na tak starej rárohe chcel hackovať? Tie vozy už patria do železa >:D