Mohou hackeři převzít kontrolu nad autem? Možné to je
Moderní automobily jsou přecpány všemožnými počítači a elektronikou. Už nejde jen o vstřikování paliva, ale i o všemožné bezpečnostní a další systémy. Testuje se řízení bez mechanické vazby a dokonce samočinné. Třeba dálkové startování motoru není hitech vymožeností posledních několika let, používá se dokonce déle. Zatímco k diagnostice vozů mají přístup jen odborné servisy, zde určitě hrozí reálné nebezpečí hackerského útoku, lhostejno na tom, zda to bude uhrovatý obrýlený jednotlivec s domácím notebookem, nebo organizovaná skupina.
Většina řidičů upřednostňuje pohodlí a současné komfortní prvky jej zvyšují, usnadňují také ovládání moderních vozů. Nehledě k tomu, že dříve ultimativní auta se v nových generacích mění díky všem kontrolám trakce a elektrickým posilovačům řízení v krotké beránky, které zvládne pomalu i řidič začátečník. Školený pilot to vnímá negativně, ale tenhle „pokrok“ asi nezastavíme.
Takový autopilot může být ve městě i na dálnici pěkná věc a přispět k bezpečnosti, až bude na elektroniku větší spolehnutí. Lidský faktor, tedy ruce, případně i nohy za volantem, je ale zatím stále důležitý Dnes však už některé automobilky nabízejí tolik asistenčních systémů, že se řidič stává pouhým pasažérem. A bude hůř. Nebo lépe? Záleží na úhlu pohledu.
Dalším faktorem je softwarové sledování na dálku. George Orwell by se divil! Vždyť i útočníci z maratonu v Bostonu byli nalezeni díky vyhledávání (systém mbrace2 od Mercedesu). Ano, tady elektronika pomohla dobré věci. Ale její zneužití je možné. Veškerý software navíc vždy obsahuje nějaké ty větší, či menší chyby, tzv. „zero bug release“ je nesplnitelným snem každého IT pracovníka.
Při dnešním rozvoji internetu i v autech lze vůz prakticky napadnout zvenčí. Zavání to trochu paranoiou, ale není to tak úplně sci-fi, nebo téma pro akční filmy. Byť se automobilky zatím dušují, že softwaroví dodavatelé si za bezpečností svých produktů stojí. Jaké je řešení? Zaměstnat i v automobilkách placené hackery, jako mají banky a zavést předpisy o „nenapadnutelném programovém vybavení“? A co bude, až přijdou ještě chytřejší auta?
Nemysleme na to. Nás přece řízení baví a mnozí máme v garáži kromě moderního vozu pro běžné každodenní používání i nějaký ten old-, či alespoň youngtimer.